شهدای گمنام چوئبده - کراپ‌شده

سال نود و هشت باز هم شهدا طلبیدند و رفتیم کنار مزارشان. اینبار برای برگزاری نخستین سالگرد تدفین. به همت مسئولین امر و مردم شهر کار احداث سازۀ یادمان شهدا شروع شده بود...

به گزارش مشرق، حمید بناء، نویسنده دفاع مقدس در مطلبی نوشت:

دو سال پیش سه شهید گمنام راهی شهر بندری چوئبده شدند تا یکی از یادمانهای فراموش شدۀ دوران دفاع مقدس در محدودۀ نبرد بزرگ فتح فاو را احیا کنند. مأموریت جدید بچه ها در سکوت کامل انجام شد؛ مثل خود والفجر هشت. شاید این حرفها ذوقی و دلی به نظر برسد ولی من یقین دارم که شهدای گمنام خودشان محل تدفینشان را انتخاب می کنند.

جغرافیای دفن شهدای گمنام در شهر چوئبده تاریخ جالبی دارد. خانۀ جدید بچه ها کنار بیمارستان حضرت زهرا سلام الله علیهاست. جایی که ساخته شد برای درمان مجروحین عملیات والفجر هشت. کمی آنطرفتر از محل دفنشان همانجایی است که بهمنشیر را بستند برای تردد نیروها. خود بهمنشیر و شهر چوئبده خاطرات فراوانی از روزهای محاصره آبادان دارند. آن روزها تنها مسیر دسترسی به شهر آبادان همینجا بود.در سایر روزهای جنگ نیز نام چوئبده به چشم می خورد.

بگذریم! ماجرای آشنایی ما این سه شهید گمنام از آماده سازی محل تدفینشان آغاز شد. البته علت حضورمان در منطقه اردوی جهادی بود ولی شهدا اجازۀ مشارکت بچه های جبهۀ فرهنگی میقات ظهور در آماده سازی مقبره و برگزاری مراسم تدفین را صادر کردند. یادش بخیر! چه شبها و روزهای قشنگی داشتیم. رفقا با رمز یا حضرت زهرا سلام الله علیها عملیات احداث یادمان را شروع کردند. دلشان هوایی ضریح خیالی حضرت مادر بود و چشمهایشان خیس اشک. نه خواب داشتند و نه خوراک. زمان زیادی نداشتند؛ چیزی در حدود چهل و هشت ساعت. مردم چوئبده هم برای مهمانان جدید شهرشان سنگ تمام گذاشتند. دلشان پر می کشید برای استقبال. سال نود و هفت بچه ها همانجا پای بساط ساخت و ساز قبور شهدا تحویل شد. بحمدالله همه چیز خوب و آبرومندانه برگزار گردید. با همت مردم و بچه های جهادی.

سال نود و هشت باز هم شهدا طلبیدند و رفتیم کنار مزارشان. اینبار برای برگزاری نخستین سالگرد تدفین. به همت مسئولین امر و مردم شهر کار احداث سازۀ یادمان شهدا شروع شده بود. سال نود و هشت بچه های جهادی هم کنار شهدای گمنام جان گرفت. حالا، در روزهایی که سال نود و هشت هفته های آخرش را پشت سر می گذارد کار ساخت و ساز مقبرۀ شهدای گمنام رو به پایان است.

حضور این سه سردار دوران دفاع مقدس در چوئبده بهترین بهانه برای کاروانهای راهیان نور است تا امسال یک زیارتگاه جدید را به سفرشان اضافه کنند. یادمانی با طعم ارادت به حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها. إن شاء الله متولیان راهیان نور و مدیران دولتی استان خوزستان این پیشنهاد را در دستور کارشان قرار بدهند.

زیرساخت شهری چوئبده کمبودها و کاستی های قابل ذکری هم دارد که امیدواریم به برکت حضور شهدای گمنام دولتی ها و جهادی ها دست به دست هم بدهند برای آبادانی و طراوت بیشتر این شهر جنگ دیده.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس