کد خبر 1033452
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
نظام سرمایه‌داری نمایه

نتایج یک تحقیق نشان می دهد، اکثریت مردم جهان معتقدند نظام سرمایه داری در شکل فعلی آن بیش از آنکه مفید باشد مضر است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، نتایج یک تحقیق که در آستانه نشست این هفته مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس منتشر شده نشان می دهد، اکثریت مردم جهان معتقدند نظام سرمایه داری در شکل فعلی آن بیش از آنکه مفید باشد مضر است.

نویسندگان گزارش جدید موسسه «ادلمن تراست بارومتر» می گویند، تحقیقات اولیه نشان می دهد احساس نابرابری فزاینده این پرسش اساسی را برای آنها مطرح ساخته که آیا شهروندان کشورهای جهان اکنون تردیدهای بنیادین بیشتری در مورد دموکراسی های غربی مبتنی بر نظام سرمایه داری دارند؟ دیوید برسوف، محقق ارشد این مطالعه که توسط موسسه ادلمن انجام شده است گفت: «پاسخ این سوال مثبت است.» وی افزود: «مردم می پرسند اکنون ما چه داریم و دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم برای داشتن آینده ای خوب برای ما بهینه است یا خیر؟»

بیشتر بخوانید:

شنبه‌های ضد نظام سرمایه‌داری در فرانسه کماکان ادامه دارد +عکس

جامعه آمریکا را از زاویه واقعی آن ببینید! +فیلم

در نظرسنجی ای که این موسسه از بیش از ۳۴ هزار نفر در کشورهای مختلف از دموکراسی های غربی نظیر آمریکا و فرانسه گرفته تا کشورهایی نظیر چین و روسیه انجام داده، ۵۶ درصد مردم با این گزاره موافق اند که «سرمایه داری به شکل امروزی آن بیش از آنکه برای جهان مفید باشد مضر است.»

این تحقیق در سال ۲۰۰۰ برای بررسی تئوری های علوم سیاسی فرانسیس فوکویاما پایه گذاری شد. فوکویاما پس از فروپاشی کمونیسم در نظریه ای تحت عنوان «پایان تاریخ» مدعی شده بود که دموکراسی لیبرال سرمایه داری ایدئولوژی ای بی رقیب در جهان است.

این نظریه از آن زمان تاکنون توسط بسیاری از اندیشمندان به چالش کشیده شده و منتقدان فوکویاما عواملی همچون گسترش نفوذ چین، تقویت حکام مستبد، سیاست های حمایت گرایانه تجاری و تشدید نابرابری پس از بحران مالی جهانی را از دلایل نادرست بودن نظریه پایان تاریخ خوانده اند.

در میان کشورهای موضوع این تحقیق میزان نارضایتی نسبت به نظام سرمایه داری در تایلند (۷۵ درصد) و هند (۷۴ درصد) بیش از سایر کشورها بوده و میزان نارضایتی از نظام سرمایه داری در فرانسه نیز ۶۹ درصد گزارش شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    2 11
    اکثر مردم جهان نظام سرمایه داری را مضر می دانند چون اکثر مردم جهان عوام هستند و عقلشان نمی رسد .
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    1 9
    اره ما اکثریت مردم دوست داریم بریم کره شمالی زندگی کنیم
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    0 8
    حتما به خاطر همینه که همه ی مهاجر های جهان همگی میرن چین کوبا و لائوس و کره ی شمالی و آنگولا و هیچکس نمیره اروپا یا آمریکا!
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    6 0
    پس معلوم شد نظام غالب لیبرالی بر عالم ،ساخته وپرداخته سرمایه داران است ،وتازه با همان اصول دموکراسی خودشان هم ناسازگار ،در یک تحقیق جدید کمتر از سه هزار نفر میلیاردر هستند واز مجموع شش میلیارد انسان بیشتر پول دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس