حسن روحانی نمایه - کراپ‌شده

آیا رئیس‌جمهور روحانی وظیفه پاسداری خود از قانون اساسی را انجام خواهد داد و اشتباهی انتخاباتی که منجر به سوء استفاده دشمن شد را جبران خواهد کرد یا خیر؟!

سرویس سیاست مشرق - وزیر خارجه دولت آمریکا به تازگی در یک توییت، نظام جمهوری اسلامی ایران را متهم به دروغ‌گویی و تقلب در انتخابات کرده و در این راستا به سخنان اخیر رئیس جمهور روحانی اشاره کرده است!

به گزارش تسنیم، پامپئو عنوان کرد: «نظام ایران بطور مرتب به مردم ایران دروغ می‌گوید و  آن‌ها را تحقیر می‌کند. اکنون این نظام مانع از حضور هزاران نفر از نامزدها در انتخابات مجلس شده، انتخاباتی که علناً پر از تقلب است. حتی رئیس جمهوری ایران نیز می‌گوید که این انتخابات واقعی نیست.»[1]

اشاره پامپئو به سخنان تازه رئیس‌جمهور روحانی در واکنش به ردصلاحیت برخی از نمایندگان مجلس و نامزدان نمایندگی است که با کنایه به شورای نگهبان گفت: «به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس 17 نفر، 170 و یا1700 نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح 1700 نفرکاندیدا هستند؟ 17 نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، 2 هزار عدد وجود داشته باشد...مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام 83 میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالیکه شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.»[2]

پس از اظهارات روحانی؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در یک توییت نوشت: "جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تأسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است."

* از بوسیدن دست آیت‌الله جنتی غافل نشدید ولی...

بدیهی بود که دولت آقای روحانی سعی می‌کند در موسم اعتراضات همیشگی و البته بی‌منطق اصلاح‌طلبان به روند بررسی صلاحیت نامزدهای پیر و مسئله‌دار این جریان توسط شورای نگهبان؛‌ در سمت اصلاح‌طلبان قرار بگیرد.

سیاستی که اگرچه هرگز از بوسیدن دست آیت‌الله جنتی! نیز غافل نمانده اما از این حقیقت غافل است که برگزیدن بی‌منطقی و تهاجم علیه یکی از اصلی‌ترین نهادهای انقلاب که مفسّر قانون اساسی نیز هست در سابقه ذهنی مردم و تاریخ حک خواهد شد.

مسئله اما به همینجا ختم نمی‌شود و انتقادات اخیر آقای رئیس‌جمهور از شورای نگهبان به حدی ناپخته و فاقد استدلال کافی بوده است که حالا وزیر خارجه آمریکا نیز از آب گل‌آلود آنها ماهی می‌گیرد و منتقد نظام اسلامی می‌شود.

*کژکارکرد شدن پاسدار انتخابات!

تقویت فرایند انتخابات، فرایندی یک شبه نیست که در موسم آن شاهد میتینگ‌ها و اعتراضات و اظهار نظرهای چهره‌های جنجالی باشیم.

بلکه فرایند مردمسالاری و یکی از منصه‌های اصلی تبلور آن یعنی امر انتخابات؛ بایستی بعنوان سلوک همه مسئولان و فعالان سیاسی؛ همواره در حال تقویت و پرداخت باشد.

معنی سخن آنجاست که کارنامه دولت آقای روحانی در این زمینه چیست که ناگهان به‌یکباره در شب انتخابات، شاهد انتقاد رئیس‌جمهور محترم از شورای نگهبان هستیم؟!

دولت با کارآمدی خود به سمت تقویت فرایندهای مردمسالار حرکت کرده است یا با گفتمان سیاسی مطلوب خود؟!

آیا جز اینست که برونداد گفتمانی دولت یک برونداد توییتری، متلک محور و فاقد قدرت مانایی است؟

حتما جز این نیست و بدیهی است هنگامی که قرار باشد یک معنای برساخته مثل "انتقاد از شورای نگهبان برای عدم تأیید برخی نامزدها" بر محمل این ضعف‌های بنیادی استوار شود؛ تأثیر اشتباه بصورت تصاعدی زیاد می‌شود و دشمن هم با رصد ضعف‌های پیش‌گفته؛ مترصد تنها یک اشتباه خواهد بود.

به این معنی که شاهد یک کژ کارکرد خواهیم شد که طی آن؛ پاسدار قانون اساسی یعنی رئیس‌جمهور؛ خود تبدیل به عامل ضعف یکی از اصول مورد تأکید قانون اساسی یعنی "امر انتخابات" می‌شود.

یقینا آنچه که پمپئو با استناد به سخن رئیس‌جمهور روحانی پیرامون انتخابات در ایران گفته؛ حرف درستی نیست و در انتخابات‌های ایران به گواه عقل و تجربه؛ نه تنها هیچ تقلب تأثیرگذاری ممکن نیست بلکه طیف سیاسی نیز عاملی برای ردّ صلاحیت نبوده و نیست.

اما مسئله بر سر اینست که آیا رئیس‌جمهور روحانی این پاس گل را جبران خواهد کرد یا خیر؟! و آیا وظیفه خود پیرامون پاسداری از قانون اساسی را همچنان محدود به "رفراندوم" اقتضائی خواهد کرد یا اینکه به سراغ دفاع از ارکان قانونی کشور و امر انتخابات نیز حرکت می‌کند؟

***

1_https://tn.ai/2183687

2_http://www.president.ir/fa/113372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    32 3
    اولین بار نیست این چندمین پاس گل این آقا به دشمن است . کلا رفتار و موضع گیریهای همه مشکوک و پرابهام است
    • محمد IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      24 3
      علی برکت الله
    • سید حسین IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      3 1
      تیتر بهتر «آبگیری سد پمپئو از اشتباه انتخاباتی رئیس جمهور»
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    23 2
    شادوماد را حذف کردید و بسوره محترم ایشان برآشغته است.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    22 5
    اقای رییس جمهور تنوعی از جنس امید و تدبیر!!! اصلاح طلبان دیگر برای قشر متوسط تنوع نیست تهوع اور است همان بهتر که مغازه از جنس های تقلبی اصلاح طلبان پاک شود و به جای ان نیروهای تازه نفس مستقل به صحنه بیایند. چرا که اگر می توانستید کاری کنید در این شش سال می کردید
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    3 4
    داداش گلم ما قراره بشیم یکی از ایالت های امریکا ، کاملا توسعه یافته و مدرن رئیس ایالت هم خودمون رای دادیم انتخاب کردیم... فقط یه آقایی هستن که تا الان جلوی این کارو گرفته انصافا یک مردمی هم گوش به فرمان پای میدان بودن
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    13 3
    شورای نگهبان اگر به معتقدین به باورهای صهیونیستی آمریکایی میدان بدهد باید جواب شهدا ومعتقدین به صراط بندگی خدا را بدهد .
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    6 5
    روحاني واقعا ...؟!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    16 2
    من که دیگه شک ندارم این پاس گل نمیده خودش یک تنه گل به خودی میزنه همه هم از دستش عاص شدن
  • سربدار IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    13 2
    آب به آسیاب دشمن نریزید با اینکه هیچ اثری نخواهد ولی نگذارید نسل آینده تحقرتان کند و این نسل آینده حتماً از دودمان خودتان هم خواهند بود و مطمئن باشید حضرت امام (ره) در یک سخنرانی در زمان بنی صدر(ملعون) فرمودند به این مضمون دوست داشتن دنیا سرچشمه تمام خطا ها است
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    7 9
    یکی از گناهان کبیره مشرق در روز قیامت این است که بیشتر توهین را به عقل می کند با خریت زدن خودش
    • پری مجرد48ساله IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      9 7
      خر خودتی آ
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      1 5
      مگه مشرق عقل داره؟؟!!! موجود غیرزنده و رباتیک مجازات نمیشه در روز قیامت.خخخخخخخخ
    • کارگر ساده IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
      0 0
      عقلش از تو یکی بیشتره.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    13 0
    اگر قانون اجازه دهد که نتایج بررسی صلاحبت از طرف شورای نگهبان منتشر شود، دیگه هر مفسد فرصت طلبی جرات نمیکند کرسی مقدس وکالت مردم را به وجود منحوس خود بیالاید . این حق مردم است که بدانند چه کسانی با شعار خدمت ، خیال خیانت در سر دارند.
  • شیوا IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    4 0
    چطور شما از راه رسیدی تمام مدیریتها و مسیویتها رو به دوست و رفقای خودت دادی و ارگانهای دولتی از سایر جناهها پاکسازی کردی . عجب آدم چشم سفیدی هستی راست راست تو چشم مردم نگاه می کنی به شعور مردم توهین می کنی ضمنا ما نتیجه کار شما رو دیدیم کسی که کار بلد نیست نظریه برای مملکت داری صادر نمیکنه
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    3 0
    شما به جای این افاضات و کلی گویی ، بگید رد صلاحیت شده ها دلیل و مدرک رد صلاحیتشون رو منتشر کنند اگه راست میگی
  • حسن IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    7 0
    (ماهیگیری پمپئو از اشتباه انتخاباتی رئیس‌جمهور) اقای رئیس جمهور یاعمدا یا براثر بی توجهی به بیاناتش سالهاست که در تمام عمر مسئولیتیش با تندروی در بعضی از مواقع و محافظه کاری سوتی میدهدو برای تور ماهیگیری دشمنان نظام ماهی آماده طبخ آماده میکند تا آنها میل فرمایند ودررسانه جهانی وبین المللی آنرا دست مایه هجمه به نظام ما قرار دهند بقول شاعر دشمن دانا به از نادان دوست دشمن دانا بلندت میکند برزمینت میزند نادان دوست
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    5 0
    ایشان مدتی است که یا گله دارند یا گرا
  • مهرناز IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    4 0
    گویا روحانی " در مدیریت واداره زیرمجموعه خود "خیلی کم اورده " که با تنش زائی جدید ردصلاحیت دامادش که از ثبات کشور مهم تر است " با تنش جدید " می خواهد مردم را سرگرم کند" گرانی انچنانی بنزین " عدم مدیریت در ست در هواپیمائی کشور در روز اماده باش نیروی مسلح " سقوط هواپیما" کافی نبوده است.
  • DE ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    1 1
    روحانی :اگر تمام 83 میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است ..حالا اگر یک مشت بی شناسنامه و بیسواد و تازه به دوران رسیده و کم دان به برجام و کارهای ما انتقاد میکنند به جهنم که انتقاد میکنند ما گوشمان پر است از این انتقادها ...والا
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    0 2
    مشكل اصلي كه منتخب قبلي دراواخردوره پيداكردهمين ايرادهاي غيرمنطقي به اركان نظام بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس