کد خبر 1032625
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
شیخ سلمان

با توجه به سیاست‌های انقباضی و مافیا گونه کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه منافع فوتبال ایران، شرایط حساس و پیچیده‌ای رقم خورده و باید منتظر ماند و دید که تبعات چالش بوجود آمده در سطح اول قاره کهن چه خواهد

به گزارش مشرق، پنج سال از ماجرای دیدار تیم‌های ایرانی و عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا در کشور ثالث می‌گذرد و کنفدراسیون فوتبال آسیا این‌بار در دومین تصمیم عجیب خود علیه فوتبال ایران، تصمیم گرفته میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا را از تیم‌های ایرانی به صورت تمام و کمال اخذ کند؛ اتفاقی که به طور حتم با توجه به تصمیم قاطع و هماهنگ ورزش کشور مبنی بر عدم حضور در لیگ قهرمانان آسیا پیش‌رو، چالشی جدید در سطح فوتبال قاره کهن خواهد بود.

ماجرا از کجا شروع شد؟

با لابی آل‌سعود در کنفدراسیون فوتبال آسیا، فوتبال ایران از میزبانی مقابل تیم‌های باشگاهی عربستانی محروم شد، اتفاقی که با توجه به تعداد بالای تماشاگرانی ایرانی در دیدارهای آسیایی در نهایت به سود سعودی‌ها بود و از نظر قدرت‌نمایی نیز نشان داد که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در مقابل لابی و مافیای عربستانی‌ها در AFC عاجز مانده‌اند.

کفاشیان چهار سال نایب رییس کنفدراسیون آسیا در آسیای میانه بود و در زمان حضور او در AFC،  کنفدراسیون فوتبال آسیا در پی افزایش تنش‌ها میان عربستان با ایران در خواست سعودی‌ها را قبول کرد و به تقابل تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث رای داد.

از آن زمان تاکنون نیز علی‌رغم برگزاری مناسب و ایمن دیدارهای ملی و باشگاهی فوتبال ایران مقابل تیم‌های غیر عربستانی، کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را تغییر نداده و مسئولان فوتبال ایران نتوانسته‌اند به خوبی از منافع فوتبال کشور دفاع کنند. کفاشیان چهار سال برای تغییر این حکم ضد ایرانی AFC فرصت داشت اما هرگز خبری از چانه‌زنی، لابی، تهدید و هر مسئله‌ دیگری که منجر به تغییر رای کنفدراسیون فوتبال آسیا در راستای برگزاری عادی دیدار تیم‌های فوتبال ایرانی و عربستانی شود، نشد.

بیشتر بخوانید:
 

کوتاه بیاییم شاید لیگ را هم به کشور ثالث ببرند

مهدی تاج نیز به عنوان عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فردی که از فروردین ماه سال جاری به عنوان نایب رییس کنفدراسیون آسیا و رییس آسیای میانه انتخاب شد، همانند دیگر همتایش علی کفاشیان در خصوص دفاع از منافع باشگاه‌های ایرانی در تقابل با نمایندگان عربستان در موضع انفعالی قرار داشت و این‌بار شاهد آن هستیم که کمیته مسابقات AFC با سلب امتیاز میزبانی از نمایندگان ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا رای به برگزاری دیدار آن‌ها مقابل حریفانشان در کشور ثالث کرده است.

مذاکره یا مقابله به مثل؟

همان زمان که فوتبال ایران از میزبانی مقابل نمایندگان عربستانی محروم شد عده‌ای معتقد بودند که با تصمیم مسئولان ارشد ورزش ایران باید از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف داد، در سوی مقابل نیز عده‌ای معتقد بودند که باید با چانه‌زنی و مذاکره و لابی این چالش را حل کرد و اجازه نداد که فوتبال ایران بی دلیل از حضور در سطح اول فوتبال آسیا محروم شود.

با گذشت چند سال از اجحاف در حق فوتبال ایران از سوی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا هرگز گزارش دقیقی از روند مذاکرات مسئولان فدراسیون فوتبال در مورد بازپس‌گیری حق میزبانی نمایندگان ایرانی در تقابل با نمایندگان سعودی ارائه نشد و تصمیم جدید کمیته مسابقات AFC، فوتبال ایران را در موقعیت جدیدی قرار داده است که باید یا زیر بار مافیای کشورهای عربی که سردمدار آن‌ها عربستان است برود یا اینکه برای دفاع از حقانیت خود تبعات تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا را به جان بخرد.

ایران فقط برای عربستانی‌ها چالش برانگیز بود؟

طی چهار سال گذشته که دیدار نمایندگان فوتبال ایران و عربستان در کشور ثالث برگزار شده، تمامی دیدارهای نمایندگان ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا و دیدارهای تیم ملی به بهترین شکل ممکن در داخل کشور میزبانی شده است و این سوال مطرح می‌شود که آیا حضور در ایران صرفا برای عربستانی‌ها چالش‌برانگیز است؟ یا اینکه اگر ایرانی‌ها برای میزبانی از تیم‌های ملی و باشگاهی غیر عربستانی مشکلی ندارند به چه علت تصمیم AFC طی چهارسال اخیر تغییر نکرده و حتی در موضع تندتری نمایندگان ایران را از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا محروم کرده است!

شکایت به CAS

بدون شک اگر مسئولان فدراسیون فوتبال ایران نمی‌توانند از منافع فوتبال کشور در کنفدراسیون فوتبال آسیا دفاع کنند باید مطالبات خود را از طریق قانونی و مراجع بالاتر دنبال کرده و وضعیت را به گونه دیگری رقم بزنند چراکه در غیر این صورت تبعات عدم حضور تیم‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا با توجه به ضعف مشخص قدرت مسئولان ارشد فوتبال ایران در AFC، جز محرومیت نیست.

CAS؛ دادگاه حکمیت ورزش به عنوان یک سازمان شبه ‌قضایی که به منظور حل و فصل اختلافات مربوط به ورزش از طریق حکمیت بنیان‌گذاری شده‌ است یکی از مراجعی است که باید در رابطه با اختلاف پیش آمده بین فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گیری و رای نهایی را صادر کند، بنابراین مسئولان فدراسیون فوتبال ایران ملکفند هرچه سریع‌تر با شکایت به CAS نسبت به رفتار AFC واکنش نشان دهند و در راستای احقاق حقوق فوتبال ایران تلاش خود را به کار گیرند.

چالش‌های پلکانی AFC برای فوتبال ایران

اگر همان روز که کنفدراسیون فوتبال آسیا با لابی سعودی‌ها تمام قد پرچم خود را علیه فوتبال ایران بر افراشته بود مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال با جدیت در مقابل چنین اتفاقی ایستادگی می‌کردند کار به اینجا نمی‌رسید. پس از دیدار نمایندگان ایرانی مقابل نمایندگان عربستان در لیگ قهرمانان آسیا حال نوبت به سلب امتیاز میزبانی از تمامی تیم‌های ایرانی حاضر در این لیگ شده است و به طور حتم کوتاه آمدن مجدد در این مرحله AFC را وقیح‌تر از قبل کرده و در آینده نیز به احتمال زیاد نوبت تیم ملی می‌رسد و باید حتی میزبانی در دور برگشت مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به کشور ثالث منتقل شود!

چندگانگی سیاست‌های AFC

هنگ‌کنگ و عراق نمونه‌ای از کشورهایی هستند که علی‌رغم چالش‌های داخلی موفق به میزبانی از حریفان خود در رقابت‌های مختلف شده‌اند. چه دیدار تیم‌ملی فوتبال ایران مقابل هنگ‌کنگ در مرحله انتخابی جام جهانی در خاک این کشور آن‌هم زمانی که تنور اختلافات داخلی داغ شده بود و چه میزبانی تیم الزورا عراق از ذوب‌آهنی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا. در عین حال طی دو سال اخیر  شاهد برخی حملات نظامی به کشورهای عربستان و امارات بودیم و دیدیم که چگونه فرودگاه‌های ریاض و دبی مورد حمله قرار گرفت.  

همه این اتفاقات دال بر این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به وضوح مسائل سیاسی را در ورزش دخیل کرده و سلب امتیاز میزبانی از نمایندگان ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا ناشی از جریان مافیایی کشورهایی است که در رویکردهای سیاسی و بین‌المللی خود با ایران دچار زاویه هستند و به خوبی از وجود دست‌های پشت‌پرده فرامنطقه‌ای با توجه به وقایع و چالش‌های اخیر پیش آمده در سطح سیاسی با ایران خبر می‌دهد! اتفاقی که می‌تواند سرآغاز یک چالش بزرگ علیه فوتبال ایران در سطح اول آسیا و دنیا باشد.   

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • CA ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    1 0
    قبل از اینکه نتیجه تحقیقات اعلام بشه چنین حکمی به منزله ضربه زدن به مردم ایران و منافع مردم ایران هست و چون مشخصا سقوط هواپیمای اوکراینی سرنخ های های از عوامل خرابکار خارجی در این ماجرا دیده میشود مطمئنا اعضای این فدراسیون از مضونین واقعه تروریستی هواپیمای اوکراین قلمداد میشوند و بایستی به دادگاه مبارزه با تروریسم کشانده شوند تا شاید سرنخی از عوامل تروریستی بدست آورد.
  • سعید زنجانی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    مسولین مارو ببین،کیارو فرستادیم اونجا از حق مملکتمون دفاع کنن،اینا بیشتر دنبال اینن پست و مقام خودشون بالا پایین نره مملکت کیلویی چنده
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    مسئولان پیگیر باشند
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    آقای کفاشیان و تاج سرشون را بالا بگیرن که به این بحرینی رای دادن...و با این رای شد رئیس AFC.خبر نداشتن که خاندان آل خلیفه دشمن خونی ماست؟؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    متاسفانه فقدان مدیران شجاع و جهادی همه جا از جمله در ورزش ریشه اصلی مشکلات است.وزارت ورزش که واقعا عملکردش فاجعه بار بوده است .شخص وزیر شأن خود را تا حد تقابل با سرمربی تیم ملی پائین آورده و مقصر اصلی ناکامی و حواشی فعلی فوتبال ملی و باشگاهی ماست.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    اشد کفر و نفاق هستند این جماعت به قول قرآن...
  • sajad IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    حالا من یه راهکاری به ذهنم رسیده که درجا جواب میده ، واقعا میگم نه به عنوان یه فان : از اونجایی که عربهای حوزه خلیج فارس بشدت از اسم ایران وحشت دارن( و اینو در زمانی که ایران میخاست انتقام ترور رو بگیره توی رفتار و گفتارشون شاهدبودیم که توی چه برزخی هستن) میتونیم یه نامه محرمانه به AFC بزنیم و همین یه جمله رو بگیم : در صورت عدم بازگشت از رای صادره، مسولیت هرگونه ناامنی در زمان بازی ها در کشورهای عربی بخصوص عربستان بر عهده خودتان است!! همین یه خط کفایت میکنه که حساب کار دستشون بیاد ، این سعودی ها فقط مارو میخان یعنی فقط ما میتونیم بزنیم تو سرشون تا صدای سگ بدن و ادمشون کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس