کد خبر 1032567
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴
ترامپ نمایه

بالاخره پس از چند هفته کشمکش، انتظارها به پایان رسید. مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه موارد استیضاح علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده را به مجلس سنا ارسال کرد.

به گزارش مشرق و به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی که مراسم استیضاح سومین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا کلید خورده است، جان جی رابرتز به عنوان رئیس دادگاه قسم خورد که طبق قانون اساسی و قوانین عمل کند. وی سپس سوگند ۲۲۲ ساله بی‌طرفی سناتورها را اجرا کرد و حالا جریانی آغاز شده است که می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را تحت‌تاثیر قرار دهد. در حالی مراسم سوگند یکایک سناتورها پیش رفت که اخیرا مدارک تازه‌ای پیدا شده است که نشان می‌دهد ترامپ راسا در مرکز تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهوری اوکراین قرار داشته است.

بیشتر بخوانید:

نیویورک تایمز: شَر ترامپ واگیر است

وقتی ترامپ خودش را حرامزاده توصیف می‌کند +فیلم

فاش شده است لو پارناس، مشاور رودی جولیانی مدارک جدیدی ارائه کرده است. پارناس شواهدی از جمله یادداشت‌های دست‌نویس درباره ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ارائه داد که در آنها به بررسی درباره خانواده بایدن و پیام‌های تلفن همراه به مقامات ارشد اوکراین اشاره شده است. این اسناد جدید همچنین شامل یک اسکرین‌شات از نامه‌ای از جولیانی است که برای رئیس‌جمهور اوکراین ارسال کرده است. جولیانی در این نامه با «اطلاع و رضایت ترامپ» خواستار برگزاری یک دیدار در ماه مه شده بود.

روسای چهار کمیته مجلس نمایندگان نوشتند: «این اسناد و اسنادی که به تازگی بر اساس قانون آزادی اطلاع‌رسانی منتشر شده‌اند، نشان می‌دهد شواهد بیشتری در خصوص برنامه رئیس‌جمهور وجود داشته است، ولی رئیس‌جمهور آن را مخفی کرده بود.» این چهار نفر همچنین اعلام کردند: «همه این شواهد آنچه را که ما قبلا می‌دانستیم، تایید کردند. رئیس‌جمهور و دستیارانش، مقامات اوکراین را تحت فشار قرار دادند تا تحقیقاتی را اعلام کنند که از لحاظ سیاسی به نفع رئیس‌جمهور است. بدون اسنادی که ترامپ از ارائه آنها به کنگره خودداری می‌کند، برگزاری محاکمه‌ای کامل و عادلانه امکان‌پذیر نخواهد بود.» به همین منظور دموکرات‌ها روز چهارشنبه این مدارک را به همراه موارد قانونی استیضاح تحویل سنا دادند.

بیشتر بخوانید:

حمله لفظی پنس به دموکرات‌ها

سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در سنا در این‌باره گفت: «اگر هر یک از همکاران من در جریان محاکمه در سنا نسبت به احضار شاهدان و دریافت مدارک بیشتر تردید داشتند افشاگری‌های اخیر تردید آنها را رفع کرد.» در مقابل میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا تصریح کرد: «این کار سنا نیست که پرونده ایجاد شده از سوی مجلس نمایندگان آمریکا را در یک تحقیقات شتابزده تقویت کند. سنا قرار نیست تکالیف آنها را دوباره بازنویسی کند و به تحقیقات بازگردد.»

روز چهارشنبه مجلس نمایندگان قطعنامه‌ای با ۲۲۸ رای موافق در مقابل ۱۹۳ رای مخالف برای ارسال موارد استیضاح به سنا را تصویب کرد. در این قطعنامه همچنین هفت تن از نمایندگان مجلس نمایندگان را به عنوان دادستان‌ها، معروف به مدیران استیضاح، تعیین کرد. نانسی پلوسی پیش از رای‌گیری گفته بود ما هم‌اکنون در آستانه یک برهه بسیار مهم از تاریخ آمریکا قرار داریم. وی اضافه کرد: همه مدیران دارای سوابق قضایی هستند و تحت هدایت آدام شیف، یک دادستان سابق، فعالیت خواهند کرد. از استیضاح رئیس‌جمهوری در سنا به عنوان محاکمه یاد می‌شود و اعضای سنا هیات منصفه این دادگاه محسوب می‌شوند که در نهایت رای خود را اعلام می‌کنند.

بعد از ادای سوگند اعضای سنا، سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، اعلام کرد که این جلسه روز سه‌شنبه ساعت یک بعد از ظهر از سر گرفته خواهد شد. دونالد ترامپ هم پس از مراسم در سنا در توییتی به آن واکنش نشان داد. دونالد ترامپ در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «همین حالا به خاطر گفت‌وگوی تلفنی بی‌عیب و نقص استیضاح شدم.» این در حالی است که ترامپ متهم به تعلیق کمک مالی به اوکراین است تا از این طریق رئیس‌جمهوری اوکراین را برای تحقیق از بایدن‌ها تحت فشار بگذارد. در اوکراین هم، مقامات این کشور روز پنج‌شنبه اعلام کردند تحقیقاتی مربوط به نقض قوانین احتمالی اوکراین و کنوانسیون وین توسط متحدان ترامپ را آغاز کرده‌اند. این تحقیقات مربوط به زمانی است که لو پارناس در کی‌یف بوده تا سفیر آمریکا در این کشور را زیر نظر داشته باشد.

دادگاه ترامپ یک امر غیرقابل پیش‌بینی است

در حالی که مراسم و سنت‌های روز پنج‌شنبه برای روند محاکمه برگزار شد، به‌نظر می‌رسد دادگاه ترامپ یک امر غیرقابل پیش‌بینی باشد؛ زیرا دموکرات‌ها تمرکز شدید خود را روی پرونده و برکناری رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه گذاشته‌اند تا ترامپ برای سوءاستفاده از قدرت مجرم شناخته شود. البته ترامپ از اطمینان بالایی برخوردار است که وی توسط همکاران جمهوری‌خواه خود تبرئه خواهد شد اما حتی متحدان وی نیز در مورد نحوه محاکمه وی دچار تفرقه شدند.

برخی از آنها خواستار رفع و رجوع سریع پرونده هستند و برخی دیگر اما می‌گویند باید شهود جدید به محاکمه فراخوانده شوند. رئیس‌جمهوری آمریکا هم در این میان به آدام شیف، نماینده مجلس نمایندگان از کالیفرنیا، مدیر برنامه استیضاحش تاخت و وی را فردی فاسد خواند. این اظهارات ساعاتی پس از آن ابراز شد که شیف و ۶ دادستان تعیین شده از سوی مجلس نمایندگان برای تقدیم موارد قانونی به سنا رفته بودند. در مراسم ارسال موارد قانونی به سنا، برخی سر و صداها بالا رفت و شیف مجبور شد با صدای بلند موارد اتهامی ترامپ را بخواند و او را متهم به سوءاستفاده از قدرت و میسر کردن دخالت خارجی در انتخابات سال ۲۰۲۰ کرد. وی گفت ترامپ ۳۹۱ میلیون دلار کمکی را که قرار بود به اوکراین داده شود، به گروگان گرفته بود و سپس با اقدامات خود برای اخلال در روند تحقیقات کنگره قصد داشت اعمال غیرقانونی خود را پنهان کند.

شیف گفت: ترامپ مستحق استیضاح و محاکمه است و برای حضور در دفتر کارش یا برای اعتماد به وی، از صلاحیت و شایستگی برخوردار نیست. البته ترامپ بعد از توییت اول خود توییت دیگری کرد و گفت چرا عصبانی است و نوشت که وی به دلیل یک تلفن بی‌نقص محاکمه می‌شود. در حالی که مباحث عمومی در مورد قوانین محاکمه ترامپ پر شورانه ادامه دارد، سناتورها تقریبا در خصوص پروسه محاکمه سکوت کرده‌اند.

محاکمه ترامپ که در آستانه انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در آیووا برگزار می‌شود، می‌تواند آن را تحت‌الشعاع قرار دهد. هیچ‌گاه در تاریخ مدرن آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، یک رئیس‌جمهور استیضاح نشده و برای اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. همین امر موجب می‌شود تا ابهامات درباره انتخابات ۲۰۲۰ بیش از پیش شود. به همین منظور روز پنج‌شنبه در روزی که روند محاکمه ترامپ به‌طور رسمی آغاز شد، چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی ایمی کولوپاچر از مینه‌سوتا، برنی سندرز از ورمونت، الیزابت وارن از ماساچوست و کایکل بنِت از کلرادو روی صندلی‌های خود ساکت نشسته بودند. سندرز گفت: «من ترجیح می‌دادم امروز در آیووا بودم اما قسم خورده‌ام که به وظایف قانونی خود اولویت بدهم و فکر می‌کنم مردم این کار مرا درک می‌کنند.»

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 0
    اوکراین؟ فشار به اوکراین نه ؟ همون که هواپیماش رو با تهدید بلند کرد هان.؟ به ترامپ و اون کد ۲۹۰ مستر هم اصلا نزدیک نیست...!!
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    3 6
    به یاری خدا پرزیدنت ترامپ از این امتحان هم سربلند بیرون خواهد امد. God bless America
  • رضا راد IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 2
    ترامپ هم با دستور خود مبنی بر کور کردن رادار پدافندی ایران و به اشتباه انداختن آن و در نتیجه شلیک موشک و ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با یک تیر سه نشان زد و انتقام خود را از اوکراین گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس