تخریب در عین‌الاسد

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به تازگی اروپایی‌ها را تهدید کرده است در صورت همراهی با اقدامات خصمانه آمریکا، دوران امنیت نظامیانشان به پایان خواهد رسید.

سرویس جهان مشرق - هفته گذشته حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در سخنانی اعلام کرد در صورتی که کشورهای اروپایی، ایالات متحده امریکا را در اقدامات خصمانه علیه ایران همراهی کنند، دوران امنیت و آسایش نیروهای ارتش این کشورها در منطقه پایان خواهد یافت و من بعد آنها نیز به مانند قوای ارتش امریکا به عنوان هدفی مشروع شناخته خواهند شد.

سوابق بدعهدی و پیمان‌شکنی دولت‌های اروپایی

در طول ۴ دهه اخیر و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمنی و اقدامات زورگویانه امریکا علیه کشورمان با توجه به رقابت و مبارزه علنی دو طرف شاید عادی و منطقی به نظر برسد و امریکایی‌ها از هیچ گونه تلاشی از جمله اعمال تحریم‌های سنگین و یا حملات نظامی و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران دریغ نکرده‌اند؛ اما کشورهای اروپایی که تماما دارای مناسبات دیپلماتیک با کشورمان بوده و همواره مدعی اشتیاق برای افزایش و بهبود این روابط هستند در عمل چه اقداماتی کرده‌اند؟

بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته شاید بهترین مثال در مورد آغاز اقدامات خصمانه دول اروپایی باشد. هنگامی که در طول سالهای دفاع مقدس، علی رغم اینکه ارتش بعث عراق به خاک کشورمان تجاوز کرده و جنگی خونین را کلید زده بود، کشورهای اروپایی نه تنها از کشورمان برای حق دفاع از خاک خود حمایت نکردند بلکه دست کم نقش بی طرف را نیز در جنگ دو کشور ایفا نکردند. دو کشور فرانسه و آلمان بزرگترین نقش را در تجهیز ارتش عراق به انواع تسلیحات تهاجمی پیشرفته و یا سلاح‌های ممنوعه کشتار جمعی داشتند، چه آنکه دولت فرانسه با ارسال جنگنده‌های پیشرفته میراژ اف۱ و سوپر اتاندارد مجهز به موشک‌های ضد کشتی اگزوسه به نیروی هوایی عراق کمک کرد تا ترمینال‌های نفتی و سوپر تانکرهای نفت کش کشورمان را هدف قرار دهد و آلمان‌ها نیز با ارسال پیش سازهای شیمیایی که به بهانه واهی مبارزه با آفات کشاورزی به عراق صادر میشد به این کشور کمک کردند تا برنامه تولید سلاح‌های شیمیایی نظیر گاز خردل و تابون را راه‌اندازی کند و موجب شهادت و مصدومیت ده‌ها هزار نفر از رزمندگان و مردم غیر نظامی کشورمان شود.

خلبانان ارتش بعث عراق در کنار جنگنده‌های Mirage F۱ اهدایی فرانسه


سنگ اندازی در مذاکرات هسته‌ای و بدعهدی پس از خروج آمریکا از برجام

هنگامی که در مذاکرات نهایی مقامات کشورمان با کشورهای ۵+۱ در تیر ۱۳۹۴ همه چیز برای امضای توافق برنامه جامع اقدام مشترک آماده بود، به مدت چند روز رهبران فرانسوی با موضع گیری های عجیب از حصول توافق جلوگیری کرده و با درخواست های عجیب نظیر وارد کردن بندهایی نظیر تضمین امنیت رژیم صهیونیستی یا محدودیت برنامه موشکی کشورمان امضای توافق را به تاخیر انداختند؛ آنهم در شرایطی که حتی امریکا نیز مخالفتی با متن آماده شده برجام نداشت.

هنگامی که در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا پس از ۱ سال تهدید سرانجام رسما خروج یکطرفه امریکا از برجام را اعلام کرد، مقامات کشورمان برای اثبات حسن نیت خود و اتمام حجت بر کشورهای اروپایی، ۱ سال صبر راهبردی را در پیش گرفته و به اروپا مهلت دادند تا اقدامات عملی را در زمینه تضمین باقی مانده چارچوب توافق برجام و رفع محدودیت‌های تجاری و بین المللی علیه کشورمان نشان دهند. پس از گذشت ۱ سال در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ و با مشاهده عدم اقدامات کافی اروپا، کشورمان گام های تدریجی کاهش تعهدات هسته‌ای را اجرا کرده که سرانجام چندی پیش با اعمال گام پنجم و رفع کامل محدودیت‌های هسته‌ای همراه شد.

این اقدام چندان به مذاق کشورهای پر توقع اروپایی خوش نیامده و به تازگی با تهدید آنها در خصوص اعمال اقدامات موسوم به "مکانیزم ماشه" همراه شده است.

مکانیزم ماشه به ساز و کار حل اختلاف در کمیسیون داخلی کشورهای اروپایی عضو برجام گفته می‌شود که در صورت نقش توافق از سوی یکی از اعضای برجام فعال شده و اقدامات لازم را در دستور کار قرار میدهد. البته این فعالیت ظاهرا تنها مربوط به کشورمان بوده و به هنگام نقش پیمان و خروج امریکا از برجام اراده و توانی برای اجرای آن از سوی اروپا وجود نداشت.

به خطر افتادن منافع اروپا در خاورمیانه

اگرچه کشورهای اروپایی به خوبی می‌دانند هر گونه تلاش و اقدام برای بازگرداندن پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل و یا بازگشت تحریم‌های گسترده و سنگین به معنای اعلان جنگ غیر رسمی خواهد بود، اما سخنان هفته گذشته آقای روحانی رییس‌جمهور کشورمان نیز مشخص می‌کند که حتی در صورت اعمال مکانیزم ماشه و ادامه بدعهدی و فشار اروپا، منافع اقتصادی و امنیت جانی سربازان اروپایی در منطقه دیگر قابل تضمین نیست.

اینکه گستره منطقه مورد نظر و سطح اقدامات در چه حدی خواهد بود را گذشت زمان تعیین خواهد کرد، اما به طور کلی در حال حاضر هزاران سرباز از چندین کشور اروپایی در خاک کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا حضور دارند.

سربازان فرانسوی و هویتزرهای ۱۵۵ میلیمتری سزار در پایگاه القیاره عراق


نکته اصلی در اینجاست که عمده این نیروها در پایگاه‌هایی حضور دارند که قوای ارتش امریکا نیز در آن ساکن هستند. با توجه به اینکه پس از اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش، کلیه پایگاه‌ها و سربازان امریکایی حاضر در منطقه به عنوان هدفی مشروع برای حمله و انتقام ایران و گروه‌های مقاومت شناخته می‌شوند، شاید بهتر باشد که مقامات اروپایی اندکی بیشتر به تهدید و اعمال فشار علیه کشورمان توجه کرده و از تبدیل پرسنل ارتش‌های خود به سیبل‌های متحرک در منطقه خودداری کنند.

نیروهای ارتش هلند در منطقه قندوز افغانستان


سربازانی که در پایگاه‌هایی نظیر بگرام افغانستان، عین الاسد، القیاره و کمپ تاجی عراق و العمر و الشدادی در شرق سوریه حضور داشته چه بسا هدف قرار دادن آنها بسیار ساده‌تر از حملات موشکی علیه نیروهای امریکایی در پایگاه عین الاسد باشد.


چه تعداد سرباز اروپایی در خاک عراق حضور دارند ؟

حضور قوای ارتش‌های اروپایی در خاک عراق وابسته به دو عامل مختلف بوده است. مبارزه با تهدید تروریسم در قالب ائتلاف بین المللی ضد داعش و دیگری آموزش یگان های ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان.

بر طبق اطلاعات وبسایت معتبر euobserver در حال حاضر حدود ۳ هزار نیرو از ۱۹ کشور اروپایی در مناطق مختلف عراق حضور دارند. در میان این کشورها به ترتیب ایتالیا با ۶۰۰ نفر ،اسپانیا ۵۰۰، بریتانیا و فرانسه هر کدام ۴۰۰، مجارستان ۱۷۰ و آلمان و لهستان با ۱۵۰ نفر نیرو بیشترین حضور نظامی را در خاک عراق دارند.

پس از رویدادها و تنش‌های هفته‌های اخیر در خاک عراق ، عمده قوای کشورهای اروپایی عملیات مشترک علیه داعش و آموزش نیروهای عراقی را متوقف کرده و از پایگاه های مختلف در خاک عراق به پایگاه‌های مرکزی و تحت حمایت امریکا نظیر عین الاسد ، کمپ تاجی و اربیل نقل مکان کردند.

اما تا کنون خبر یا بیانیه رسمی در خصوص خروج نیروهای این کشورها از خاک عراق منتشر نشده است.

دست کم به هنگام حملات موشکی کشورمان به پایگاه عین الاسد گزارشاتی از حضور نیروهای دانمارکی و هلندی در این مقر منتشر شد. همچنین سخنگوی نیروهای مسلح سوئد نیز از بابت امنیت نیروهای سوئدی حاضر در کمپ تاجی در شمال بغداد که چندین بار مورد اصابت راکت قرار گرفته است ابراز نگرانی کرده بود.

قوای فرانسوی نیز که به همراه تجهیزات سنگین توپخانه‌ای در کنار نیروهای ارتش امریکا در پایگاه هوایی القیاره در استان نینوا حضور دارند، تا کنون سیگنالی مربوط به خروج احتمالی خود از این منطقه را نشان نداده‌اند.
 

نقشه کشورهای اروپایی و تعداد نیروهای حاضر در خاک عراق

به هر ترتیب اتحادیه اروپا و کشورهای عضو پیمان ناتو پیش از هر تصمیم عجولانه و نسنجیده در خصوص اعمال فشار به کشورمان بر سر مسئله هسته‌ای، بایستی به حضور امن ۳ هزار نیروی خود در خاک عراق و هزاران نیروی دیگر در سایر کشورهای منطقه اندیشیده و بدانند که این تضمین امنیتی و تمایز میان سربازان امریکایی و اروپایی تا ابد ادامه دار نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    تهدیدهای این دولت همه در حد حرف است. اینها تا آخر به دنبال مذاکره هستند حتی با آمریکا
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      رهبر معظم انقلاب: جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند.
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      5 22
      این دیگر واقعا حدف است و قصد از آن ایجاد اتحاد میان اروپا و امریکا در جهت مقابله همه جانبه علیه ایران است.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    49 5
    این روحانی فقط میخواد آشوب بپاکنه الان اوضاع مملکتودرست کن چه لزومی برادرگیری هست قسم حضرت عباستوباورکنیم یادم خروس رو
  • پری مجرد48ساله IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    39 32
    فقط الاغ ها به سه کشور اروپایی امید می بندند
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      17 1
      به الاغ ها توهین نکن !
  • پری مجرد48ساله IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    24 21
    اگر اروپایی ها به شرارت خود علیه ایران ادامه دهند و مکانیسم ماشه را اجرا کنند پایگاه های نظامیش را موشک باران میکنیم
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      10 17
      تو چه کاره ای ؟
    • موشک IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      25 0
      موشک هستم.
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      0 0
      ما که موشک هستیم ولی به گمانم تو پوشکی و آنهم پوشک بدبخت ترامپ خخخخخخخخخخخخ
  • DE ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    12 2
    روحانی چرا شتابزده از نماز جمعه رفت ؟؟؟
  • DE ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    14 0
    ظریف وقتی چند سال پیش در جلسات و مذاکرات برجام عصبانی شده بود خودکار پرتاب کرده بود و اثر پرتاب خودکار ظریف ازپرتاب موشک بیشتر بود زیرا بالمره و همزمان تمام تحریمها لق شد و از دیوار باغ برجام سیب و گلابی بود که بیرون میریخت.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    13 29
    ما نیازی به اتم نداریم ولی کافی است نیروگاههای اتمی فرانسه و انگلیس و...را هدف قرار دهیم انوقت اروپا نتیجه کمک هایی که به صدام و داعش و چسراییل کرده را خواهد دید
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    12 0
    ۵ سال قبل در چنین روزی خبر اومد یه فرمانده ایرانی در حمله مستقیم اسرائیل به قنیطره ترور شده ج.ا پاسخی به ترور الله‌دادی نداد و برخی هم گفتن با طرح حاج قاسم برای تلافی به بهانه حفظ برجام مخالفت شده؛ و حالا نه حاج قاسم هست و نه برجام
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 1
    این تهدید بسیار نابخردانه و چه بسا مشکوک به منظورهای دیگربست! جای ایجاد اختلاف میان اروپا آنها را به امریکا نچسبانید.گذشته از اینکه این تهدید اصلا اجرایی به نظر نمیرسد
  • رضا IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    16 0
    هر وقت این دولت بر خلاف اروپا و امریکا حرف میزنه بیشتر شبیه یه تهدید علیه ملت تعبیر میشه یه جور کد
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    18 17
    با این کاراتون باعث میشن امریکا یه ائتلاف بزرگ از کشور های اروپایی و به بخصوص عربستان و امارات و بقیه ی اراذل اوباش درست کنه و دسته جمعی حمله کنن ایران حالا هی مدام اروپا هم تهدید کنین
    • پری مجرد48ساله IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      15 18
      خیلی گوسفندی ما ملت شهادتیم جز خدا از کسی نمی ترسیم
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    9 1
    شما خوش بین هستی. منظور روحانی گرا به اروپا نبوده که به داد انتخابات برسه و دو سه تا تهدید جنگ بفرسته برای ترساندن مردم؟
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    7 0
    روحانی وقتی امد گفت با جهان آشتی میکنیم ولی الان با جهان( حداقل غرب) دشمن شدیم
  • ویشکا IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    32 0
    غربی ها برای حرف ها و تهدیدات آقای روحانی تره هم خرد نمیکنند
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    15 0
    روحانی توی بد مخمصه ای گیر افتاده و موضع گیریهای اینطوریش برای کاستن فشارها و جلوگیری از ناکار شدنش توسط نظامه.
  • مزیدی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    10 10
    امیدوارم آقای روحانی اشتباه بودن خوشبینی و مذاکره با آمریکا و حالا اروپا را با شجاعت بیان کنند تا رییس جمهوران بعدی درس بگیرند تا نامش در تاریخ به عنوان رییس جمهور شجاع ثبت بشه. تا مردم او را هم مث حاجی زاده عشق صدا کنند.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    16 3
    اروپا برده آمریکا است
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    4 0
    اروپا یه مشت ترسویه بدبختن اونارو تهدید کنی غش میکنن اربابشون امریکا رو دیدن ریده اینا سکته زدن بابا اروپا بجز تحریم چیز دیگه ای نمیتونه بکنه یعنی دیکه اختیاری ندارن
  • مسلمان IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 2
    یارو گفته بود : برای من آب نداره برای تو که نون داره روحانی تهدید کرد اتفاق خوبی برای مردم نمی افته ولی برای روحانی خوب شد حداقل مشرق یک بار رئیس جمهور خطابش کرد
  • یک ایرانی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    5 0
    اروپا بین ایران و آمریکا حتما آمریکا را انتخاب میکند. البته نه فقط بخاطر اشتراکات فرهنگی و سیاسی . یه دلیل خیلی ساده اقتصاد است . اقتصاد اروپا به آمریکا وابستگی زیادی دارد. ایران یعنی فقط نفت و گاز و توان هسته ای و موشکی . اینها دارایی های ما هستند. اگر صنایع ما (خودروسازی - لوازم خانگی و ...) پیشرفته بودند وابستگی دنیا به ما بیشتر و در مذاکرات قوی تر ظاهر میشدیم. انرژی هسته ای که با ترور دانشمندان و برجام ضعیف کردند. نیروی عملیاتی ما را در منطقه ترور کردند. فقط یه توان موشکی مانده. نفت و گاز هم که عربهای منطقه جبران میکنند . مسئله اینجاست که خود اروپایی ها مثل بچه آدم به این نکته اذعان دارند اما مسئولین ما هی التماس و خواهش میکنند که اروپایی هابرگردند به برجام .
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    4 0
    ما باید تا میتوانیم قوی تر بشیم والسلام راهکار موفقیت اینه به امید این و اون موندن حماقته ما باید میلیونها موشک بسازیم و داشته باشیم باید هزاران جنگنده و تانک داشته باشیم باید از لحاظ نظامی خیلی خیلی قوی تر بشیم زنده باد ایران
  • US ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    1 0
    نقش پیمان؟!!! نقش توافق ؟؟؟!!! آخه؟ خوش خط تر بنویس بنده خدا تایپیستتون
  • بهمن IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    روباه دم بریده جیشو...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس