رئیس قوه قضاییه رئیسی

رئیس قوه قضاییه از دستورش به سازمان قضایی نیروهای مسلح مبنی بر تسریع در بررسی کارشناسی همه فرضیه‌های مطرح در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد.

به گزارش مشرق، آیت الله سیدابراهیم رئیسی درباره نتایج بررسی‌های مرتبط با سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: چند ساعت پس از اعلام ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان قضایی نیروهای مسلح را مأمور کردیم که این مسئله را پیگیری کنند رویدادی که ابعاد گسترده‌ای دارد و پرسش‌های جدی درباره آن در میان مردم مطرح است.

وی همه فرضیه‌های مطرح در خصوص علل سقوط این هواپیما را قابل بحث و بررسی دانست و افزود: این موضوعی کارشناسی است و نمونه چنین حادثه‌ای در هر جای دنیا اتفاق بیفتد، بررسی آن ماه‌ها طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

دیدار رئیس قوه قضاییه با خانواده شهید وحید زمانی‌نیا

رئیسی گفت: همکاران ما از همان ابتدا با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و حتی برخی دانشگاه‌ها که برای کمک به ما اعلام آمادگی کرده بودند، مشغول بررسی این پرونده شدند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: ما حتماً از این پیشنهاد همکاری‌ها استقبال می‌کنیم تا به ما کمک کنند به ویژه کارشناسان حوزه سایبری که حتماً می‌توانند در این حوزه حرف داشته باشند.

وی تشکیل کارگروه‌های کارشناسی را از دیگر اقدامات دستگاه قضا برای بررسی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی دانست و افزود: اعضای این کارگروه‌ها در خصوص مسائل مطرح بحث و بررسی می‌کنند و دیدگاه هایشان ثبت و ضبط می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه این مسئله، مسئله‌ای عادی نیست، گفت: این مسئله‌ای نیست که یک قاضی بتواند به همه ابعاد آن رسیدگی کند بلکه ابعاد کارشناسی آن، ابعاد وسیعی است.

رئیس دستگاه قضا از آمادگی سازمان قضایی نیروهای مسلح برای همکاری با کارشناسان بخش‌های مختلف اعم از نظامی، هوافضا و سازمان هواپیمایی برای همکاری در بررسی این پرونده و دریافت و بررسی دیدگاه هایشان خبر داد.

وی با تصریح اینکه فرضیه‌های مختلفی در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی مطرح است، بار دیگر تاکید کرد: هر فرضیه را باید کاملاً تا آخر بررسی کنیم تا ببینیم چگونه می‌تواند به حل مسائل کمک کند.

 رئیسی درباره زمان اعلام نتایج بررسی این پرونده نیز اظهار داشت: گفته‌ایم که تسریع کنند و دوستان من خبر دادند که گاهی تا ساعت ۱۱ شب در حال بررسی مسائل و دیدگاه‌های مختلف در این باره هستند.

وی گفت: اگر دیدگاه‌های دیگری نیز در این خصوص مطرح است به سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کنند.

رئیسی با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده عادی نیست، تاکید کرد: این پرونده را حتماً به عنوان پرونده‌ای خاص پیگیری خواهیم کرد و همکارانم بررسی کارشناسی این قضیه را از مهمترین مسائلی می‌دانند که پیگیری خواهد شد تا آنچه به اقتضای حق و عدل است عمل شود.

وی درباره اقدام برخی چهره‌های مشهور «سلبریتی» در فراخوان تجمعات غیر قانونی و تحریک مردم به ایجاد ناامنی، گفت: مسئله امنیت در هیچ کشور و جامعه ای، مسئله‌ای نیست که بشود با آن شوخی کرد.

رییسی تاکید کرد: امروز آحاد جامعه ما و بیش از ۸۰ میلیون جمعیت کشور از مسئولان، امنیت می‌خواهند و ما تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد امنیت کشور مخدوش شود.

رئیس دستگاه قضا گفت: دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی، نیروهای مسلح، مدیران و مسئولان همه بخش‌ها و مسئولان حراست سازمان‌ها و ادارات دولتی باید کاری کنند که مردم در فضای امن بتوانند زندگی کنند و کارشان را انجام دهند.

رئیسی در پاسخ به این که برخی سلبریتی‌ها با توهم بهره‌مندی از حاشیه امن، تحریک به ناامنی می‌کنند هشدار داد: هر کسی و در هر جایگاهی، کاری خلاف امنیت کشور کند یقین بداند که حاشیه امنیت ندارد، زیرا همه باید در مقابل قانون پاسخگو باشند و هیچ کس نمی‌تواند امنیت جامعه را مخدوش کند.

وی افزود: افراد هم صنف، همکار، همراه و هم سازمان این گونه افراد مدعی‌تر از همه هستند که بدانند ناامنی به ضرر همه خواهد بود.

رئیسی همچنین درباره مباحث مطرح در نشست مشترک امروز هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس خبرگان با حضور طائب و علوی، گفت: آنچه در این جلسه به جمع بندی رسید این بود که اقتداری که با حضور نیروهای مسلح ما در منطقه ایجاد شده است و نیز اقدام مقتدرانه سپاه در هدف قرار دادن پایگاه محل استقرار نیروهای امریکایی در عراق باید حفظ شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به شهادت افتخارآمیز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آن را قله‌ای از انسجام، یکپارچگی، حضور با بصیرت و رفراندوم مردمی در رأی به مقاومت دانست و تاکید کرد: این رفراندوم که در پرتو خون مطهر حاج قاسم سلیمانی و انسان‌های زیادی در مسیر مقاومت و ایستادگی انجام شد باید حفظ شود.

وی ایجاد زمینه برای تسریع در ساختن کشور، رفع مشکلات و حرکت در مسیر باز کردن گره مشکلات را از دیگر برکات خون مطهر حاج قاسم سلیمانی برشمرد و افزود: این خون پاک سبب باز شدن بسیاری از گره‌ها در مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و نیز تقویت انسجام ملی شده است.

رئیسی همچنین با ابراز تأسف از سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: فقط خانواده‌های شهدای این هواپیما نیستند که از این حادثه متأثرند بلکه همه مردم در جامعه، بازماندگان این شهدا محسوب می‌شوند و ملت از این حادثه متأسف و داغدارند و آن شهیدان و خانواده هایشان همواره محترمند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که استیفای حقوق مادی و معنوی این عزیزان و خانواده‌های معززشان وظیفه ما و همه مسئولان کشور است تاکید کرد: لکن باید نقطه اقتداری که شهید سلیمانی برای کشورمان ایجاد کرد حفظ شود، زیرا دشمن می‌خواهد این اقتدار را تضعیف کند.

وی افزود: دشمنان انقلاب گفتند که قاسم سلیمانی شهید پر قدرت‌تر از سردار سلیمانی قبل از شهادت ایشان است به همین علت می‌خواهند این قدرت را بشکنند و ما نباید اجازه چنین کاری را بدهیم.

رئیسی، قدرت فزاینده کشورمان را مرهون خون مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدا دانست و تاکید کرد: نباید به این نقطه اقتدار کشورمان بی توجه باشیم و این نقطه اقتدار همچنان باید پا برجا بماند.

وی گفت: ملت بزرگ ایران با نگاه امیدبخشی که اکنون وجود دارد گام‌های بلندی بر خواهند داشت و ما مسئولان، خود را خادم مردم می‌دانیم و آن چه دغدغه مردم است باید رفع شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: به عنوان نمونه رسیدگی به پرونده‌ها و مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضا، مردم را شادمان می‌کند به ویژه وقتی می‌بینند اقدامی صورت می‌گیرد نه آن که صرفاً قولی داده شود و مردم حتماً شاد می‌شوند وقتی دستگاه‌های اجرایی خدماتی را به آن‌ها ارائه می‌کنند.

رئیسی با اشاره به جاری شدن سیل در سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ورود به صحنه کمک رسانی به سیل زدگان باید جلوه همبستگی و گره گشایی از مشکلات مردم باشد، زیرا مردم عزیز آن منطقه تحت فشارند.

وی افزود: خدمت دولتمردان و نیروهای مسلح اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی و بسیج حتماً می‌تواند لب‌های مردم را خندان کند و بخشی از آلام مردم را بکاهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس