image-20200115205049-1.png

عضو شورای شهر تهران گفت: نقش امواج آنتن های مخابراتی تاکنون بر تغییر سلولی، سرطان و زایمان زودرس به اثبات نرسیده است و نتایج اثرات استفاده از تکنولوژی ۳۰ سال بعد مشخص می شود.

به گزارش بادیجی ، ناهید خداکرمی امروز در نشست بررسی وضعیت دکل های مخابراتی در سطح شهر تهران و ابهامات پیش رو و لزوم ساماندهی این دکل ها تأکید کرد و گفت: وضعیت نصب دکل ها از نظر راهداری مناسب نیست و بسیاری از دکل ها که مربوط به قبل می شود، بدون مجوز توسط اپراتورها نصب شده که باید برای آن سازوکاری در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه نصب آنتن های مخابراتی از نظر زیباسازی و استحکام در بسیاری از موارد با استانداردهای مورد نظر شورای شهر مطابقت ندارد، تصریح کرد: اخیرا پرونده هایی داریم که نشان می دهد بسیاری از آنتن های موبایل و ارتباطات ثابت در سطح شهر تهران اصلاً به ما گزارش نشده و اپراتورها بدون اطلاع شورای شهر و کارگروه ساماندهی دکل ها در شرکت ارتباط مشترک شهر نسبت به نصب دکل ها در مکان هایی اقدام کردند که دسترسی به آنها میسر نیست.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در اماکن، آنتن ها از معیارهای مدنظر فاصله دارند، گفت: علیرغم اینکه استانداردهای تشعشع برای این آنتن ها در نظر گرفته شده است، اما به دلیل آنکه ذهن شهروندان را از لحاظ روانی درگیر می کنند، ما نباید به خیلی از این آنتن ها مجوز بدهیم.

وی با بیان اینکه کاهش تعداد شکایات از دکل های مخابراتی نشان می دهد که مردم متوجه ضرورت استفاده از ابزارهای فناوری هستند، خاطرنشان کرد: برمبنای نتایج مطالعات، تاکنون چیزی که نشان دهد آنتن ها و امواج می توانند به صورت مستقیم و تغییرات سلولی و ایجاد سرطان موثر باشند، منتشر نشده است و مباحثی از جمله زایمان زودرس، سقط جنین و سرطان به دلیل وجود امواج الکترومغناطیسی تاکنون به اثبات نرسیده است.

این عضو شورای شهر گفت: تنها برخی از نتایج مربوط به این می شود که کسانی که با امواج پارازیت سر و کار دارند و یا پرتوکاران، ممکن است در برابر برخی سرطان ها از جمله سرطان بیضه، آسیب پذیر باشند، به دست آمده اما اینکه بگوییم این موضوع برای تمامی مردم صدق می کند، درست نیست.

وی افزود: هر عامل بیرونی که بتواند منجر به تغییر شکل سلولی شود، باعث ایجاد سرطان می شود اما مطالعه متقنی که نشان دهد امواج موبایل و وای فای باعث ایجاد این تغییرات می شود، وجود ندارد.

به گفته وی، فاکتورهای مختلفی در سرطان موثر هستند و نمی توان قاطعانه گفت امواج ا لکترومغناطیسی و موبایل باعث ایجاد سرطان می شوند.

وی بر لزوم آگاهی رسانی به مردم برای کاهش استرس و دادن اطلاعات درست بر آنها تأکید کرد و گفت: با این وجود شورای شهر در زمینه کسب مجوز از سوی اپراتورها برای نصب آنتن الزام دارد و تأکیدمان این است که این آنتن ها در مکان درست و مطابق با استانداردها مستقر شوند.

خداکرمی با اشاره به مطالعه ای که روی بخشی از زنان باردار ایرانی انجام شده، اظهار داشت: این مطالعه نشان می دهد که هنوز ارتباطی که باعث زایمان زودرس و مرگ داخل رحمی بر مبنای امواج ساطع شده از دکل های مخابراتی باشد، وجود ندارد.

وی افزود: یک در هزار بارداری ها منجر به مرگ داخل رحمی ناگهانی می شود و هنوز دلیل آن مشخص نیست. از سوی دیگر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد سالم به صورت سالانه به ثبت می رسد و میزان مرگ داخل رحمی ما از استانداردهای جهانی نیز بسیار پائین تر است و در حوزه نرخ سرطان نیز ما وضعیتمان از اروپا و امریکا به مراتب بهتر است و وضعیت بدی نداریم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کشور در حال پیر شدن است و افزایش میانگین سنی ما ممکن است باعث افزایش بیماری ها شود، خاطرنشان کرد: تا ۱۰ سال دیگر ۲۵ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال می شود که به مراتب باید شاهد افزایش بیماری ها شویم و تنها نمی توان گفت عوامل محیطی این بیماری ها را تشدید می کند. به همین دلیل نباید ذهن مردم را به سمت افزایش سرطان به دلیل امواج دکل ها ببریم.

خداکرمی گفت: اتفاقا امن ترین جا برای کاربران زیر آنتن های موبایل است چرا که امواج به صورت منحنی ساطع می شوند و مردم باید بدانند که تشعشع موبایلی که در دست دارند، بسیار بالاتر از آنتن هاست اما با این وجود در کنار تمامی این مسائل، شهرداری به مسئله سلامت فردی افراد توجه ویژه ای دارد و بر این اساس تلاش مان این است که تمامی اقدامات به صورت استاندارد صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از هزار مجوز به نصب آنتن های موبایل داده ایم، ادامه داد: طی سالهای ۹۶ تاکنون به بررسی مجوزهایی که باید اخذ می شد و دکل هایی که مجوز نگرفته بودند، پرداختیم. هم اکنون نیز لایحه ای در شورای شهر مطرح شده است و قصدمان این است که از ساختمان های بلندمرتبه بخواهیم به صورت تجمیعی نسبت به نصب دکل ها روی پشت بامشان اقدام کنند تا زیرساخت های استاندارد را در زمان پروانه ساخت برای این ساختمان ها و برج های بلندمرتبه در نظر بگیریم. این موضوع باعث پوشش بهتر تلفن و اینترنت شهروندان و ازسوی دیگر تجمیع دکل ها و زیباسازی مبلمان شهری می شود.

به گفته وی، برای اثبات استفاده از تکنولوژی و عوامل بیرونی بر سلامت انسان باید ۳۰ سال از عمر استفاده از آن تکنولوژی بگذرد.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس