به گزارش مشرق به نقل از خبر،? دبيرکل ستاد مبارزه با قاچاق محصولات سمعي و بصري که در جمع خبرنگاران سخن مي?گفت درباره راهکارهاي فرهنگي دور کردن مخاطب از خريد محصولات قاچاق گفت: «سه فعاليت جدي در اين زمينه داريم. يکي طراحي يک هولوگرام مخصوص و قراردادن آن روي تمامي بسته?هاي فرهنگي است؛ به اين ترتيب که مخاطب دريابد اگر اين هولوگرام روي محصولي نباشد مجاز نيست. در مرحله بعد جوايزي را به صورت ماهانه براي خريداران محصولات مجاز در نظر مي?گيريم که در ماه اول سه تا پنج دستگاه خودرو خواهد بود. در همين مرحله ما حق?الکشفي را نيز براي افرادي که وجود محصولات غيرمجاز و بدون هولوگرام مخصوص را گزارش دهند.»
عباسيان در اين بخش از سخنان خود با اشاره به استقبال از مجموعه «قهوه تلخ» يادآور شد به دليل درخواست مخاطبان تا 40 درصد از نسخه?هاي عرضه شده اين محصول به شکل ديويدي خواهد بود.
او همچنين روش سوم براي فرهنگ?سازي استفاده از محصولات مجاز را ويدئوکلوپ اينترنتي عنوان کرد و گفت: «ويدئو کلوپ اينترنتي بخش آزمايشي است که براي عملي کردن آن با شرکت?هاي عرضه کننده آيپي صحبت?هايي داشته?ايم و کارهاي تحقيقاتي در اين زمينه به پايان رسيده است. شبکه اينترانل را ابتدا در بخش?هايي از تهران امتحان خواهيم کرد تا در ادامه به صورت سراسري اجرا شود.»
او در توضيح شبکه اينترانل گفت: «اين شبکه برخلاف سوء تعبيرهايي که گاه وجود دارد يک شبکه تلويزيوني نيست و از سوي ديگر امکان دانلود فيلم?ها وجود نخواهد داشت و اين نتيجه خوبي به لحاظ دسترسي ساده?تر مخاطبان به محصولات به همراه خواهد داشت.»
اين مدير همچنين پيشنهاد ديگر خود را عرضه فيلم?هاي ويدئويي در منازل عنوان کرد که هنوز راهکار عملي آن ارائه نشده است.
عباسيان با اشاره به ضعف قانوني موجود براي مقابله با قاچاق فيلم?هاي سينمايي گفت: «مشکلات ما با نبود قانون در اين زمينه همچنان ادامه دارد و اين در حالي است که از مدت?ها قبل از مجلس شوراي اسلامي خواسته شده در زمينه تصويب قانون حقوق فيلم?هاي سينمايي اقدامي انجام دهند.»
او ادامه داد: «عرضه فيلم?ها در سوپرمارکت?ها در دو شهر مشهد و تبريز با مقامت جدي مسئولان آن شهر روبرو شده و نکته قابل توجه اينکه مشهد خود يکي از قطب?هاي عرضه فيلم?هاي قاچاق است. در يک اقدام يافتن نسخه?هاي قاچاق در مشهد در مدت زمان دو ساعت ماموران از چهار فروشگاه 30 هزار نسخه فيلم قاچاق کشف کردند.»
عباسيان در پاسخ به پرسشي توليد فيلم?هاي مبتذل را براي عرضه در شبکه نمايش خانگي اتفاق ناخوشايندي دانست و گفت: «مقصر اصلي در اين زمينه موسساتي هستند که اقدام به ساخت فيلم?هايي از اين دست مي?کنند، واقعيت اين است که براي جلوگيري از ادامه اين روند تلاش کرديم تا بخش توليد را در موسسه رسانه?هاي تصويري فعلاً متوقف کنيم زيرا معتقدم در همين موسسه نيز برخي فيلم?هاي سخيف توليد و وارد شبکه نمايش خانگي شده است.»
او ادامه داد: «در زمينه پايين آمدن سطح سليقه مخاطبان و گرايش آن??ها به فيلم?هاي سطحي تلويزيون نقش بسيار مهمي داشته زيرا اغلب فيلم?هاي سخيف عرضه شده در شبکه نمايش خانگي همه کارهايي در ادامه طنزهاي تلويزيوني و با حضور بازيگران آن مجموعه?ها هستند.»
اين مدير همچنين در مورد کم بودن فاصله بين اکران تا عرضه فيلم?ها در شبکه نمايش خانگي گفت: «هيچ?گاه زمان مشخصي به عنوان فاصله لازم اعلام نشده بود و در حال حاضر نيز عرضه کنندگان آثار سعي مي?کنند از امکان تبليغاتي که براي فيلم??ها در جريان اکران به وجود آمده استفاده کنند و هرچه زودتر فيلم?ها را وارد شبکه نمايش خانگي کنند.»
او ادامه داد: «آسيب گرايش مخاطبان به ديدن فيلم در خانه اين روزها به وضوح ديده مي?شود. براي رهايي از اين مشکل در جلسه مديران پيشنهاد کاهش قيمت بليت?ها را مطرح کردم که با آن موافقت نشد و در مقابل برخي پيشنهاد بالا رفتن قيمت محصولات شبکه نمايش خانگي را عنوان کردند که من با اين مسئله مخالف هستم.»
او گفت: «فروشگاه?ها اکنون از فروش فيلم??ها 500 تومان سود مي?کنند. اگر قيمت بالا برود مسئله کپي رواج پيدا مي?کند و در آن شرايط فروشنده?ها با 200 تومان هزينه نسخه?اي از فيلم را تهيه? مي?کنند و با فروش آن به قيمت 1000 تومان 800 تومان سود مي?کند. اين آمار و ارقام نشان مي?دهد نمي?توان از راهکار بالا بردن قيمت محصولات براي گرايش تماشاگران به سينما استفاده کرد.»
محمدرضا عباسيان يکي از دلايل اصلي رواج توليد فيلم??هاي سخيف براي عرضه در شبکه نمايش خانگي را صداوسيما دانست.