رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی با امیر قطر

سفرهای مکرر مقام های قطری و در راس آنها، امیر این کشور، سوالاتی را درباره دلایل این سفرها و اهداف نهفته در پس آنها مطرح می کند.

سرویس جهان مشرق _ روز گذشته (یک شنبه)، شبکه "المیادین" در خبری فوری از سفر شیخ "تمیم بن حمد آل ثانی"، امیر قطر به تهران خبر داد. المیادین هدف از این سفر را ملاقات امیر قطر با رئیس جمهوری اسلامی ایران و بحث و تبادل درباره مسائل دو جانبه و امور منطقه ای اعلام کرد.

سفر امیر قطر  به تهران در حالی صورت می گیرد که تنش ‌های منطقه ‌ای در پی حملات موشکی تلافی جویانه ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی "عین الاسد" در عراق به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

افزون بر آن، این سفر در حالی صورت می گرفت که پیشتر "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی"، معاون نخست ‌وزیر و وزیر أمور خارجه قطر، در یک سفر از پیش اعلام نشده، روز شنبه ۱۴ دی ماه جاری وارد تهران شد و با محمد جواد ظریف، وزیر أمور خارجه ایران در تهران دیدار و گفتگو کرد. 

محمد بن جاسم آل ثانی، پس از این دیدار با حسن روحانی دیدار و گفتگو کرد. رییس ‌جمهوری ایران، در این دیدار خطاب به معاون نخست ‌وزیر قطر، گفت که "در شرایط کنونی از کشورهای دوست و همسایه توقع داریم، با لحن صریح، آمریکا را در این جنایت محکوم کنند، چراکه آمریکا یک فرمانده بزرگ نیروهای مسلح ایران را در کشور دیگری با جنایت ‌بارترین شکل به شهادت رسانده است".

وزیر خارجه قطر پس از این دیدار در توئیتی نوشت: "امروز در تهران با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران دیدار کردم و درباره تحولات عراق به طور خاص و منطقه به صورت عام بحث و تبادل نظر شد".

** هدف وزیر خارجه قطر از این سفر

علی رغم اینکه مقامات رسمی قطر هدف این سفر را تلاش برای کاهش تنش در منطقه عنوان کرده بودند، اما پیش از این سفر، یکی از دیپلمات‌ های سابق کشورمان مدعی شده بود، وزیر امور خارجه قطر حامل پیام "دونالد ترامپ"، رئیس ‌جمهور آمریکا برای ایران است. 

امیر موسوی در حساب کاربریش در توئیتر نوشته بود: " وزیر خارجه قطر در سفر به تهران حامل پیامی از سوی ترامپ است" و افزوده بود: "ترامپ قطر را میانجی قرار داده تا مانع واکنش ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی و همراهانش شود".

همزمان با حضور وزیر خارجه قطر در تهران، روزنامه "دیلی ‌میل" چاپ لندن با انتشار گزارشی ادعا می کند، "پهپادی که خودروی حامل سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را هدف گرفته، از مقر ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در پایگاه نظامی «العدید» قطر به پرواز درآمده بود".

به دنبال این ادعای دیلی میل برخی گمانه زنی ها، علت سفر وزیر خارجه قطر به تهران را در راستای ارائه توضیحاتی در این خصوص به تهران دانستند.

** انتشار گزارش شبکه "ان بی سی نیوز"

چند روز بعد از سفر وزیر خارجه قطر به تهران و مطرح شدن این ادعاها، روز شنبه برابر با 21 دی ماه جاری، شبکه آمریکایی "ان بی سی نیوز" (NBC News) گزارش مشروحی منتشر کرد که جزئیات جدیدی از ترور سردار سلیمانی را افشا می کرد.

در این گزارش ان بی سی نیوز مدعی شده بود که این جزئیات را از دو منبع مطلع آمریکایی و مسئولان آمریکایی دیگری که از این موضوع مطلع بوده‌ اند، به دست آورده است.

بنابر آنچه ان بی سی در گزارش خود آورده است: عملیات ترور سردار سلیمانی از دمشق آغاز شده بود، جایی که اطلاعات آمریکا حاکی از حرکت سردار از فرودگاه دمشق به فرودگاه بغداد بوده و آمریکایی‌ ها در انتظار وی بوده ‌اند. 

بنابر ادعای ان بی سی، پس از فرود آمدن هواپیمای خطوط "اَجنِحة الشام" (ایرباس A320) در فرودگاه بغداد، درحالی که جاسوسان سازمان "سیا" در فرودگاه حضور داشتند، سه پهپاد آمریکایی، هریک مجهز به چهار موشک "هل فایر" به پرواز درمی آیند و بدون هیچ مشکلی وارد آسمان عراق می شوند.

پس از شناسایی خودروها در فرودگاه بغداد و تأیید هویت سرنشینان آنها، اتاق عملیات ترور سردار سلیمانی، مستقر در مقر فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا موسوم به "سنتکام"، در "دوحه"، پایتخت قطر دستور شلیک به خودروها را صادر می کنند.

البته هنوز ابهاماتی در خصوص مکان پروازی پهپادها وجود دارد که از کدام کشور منطقه حرکت کرده اند؛ اما طبق این گزارش چیزی که قطعی است، اتاق فرمان عملیات، در دوحه بوده است.

** گزارش وبگاه قطرلیکس

گزارش شبکه ان بی سی آمریکا درحالی منتشر می شود که پیشتر وبگاه موسوم به "قطرلیکس" که افشاگری های خاندان حاکم بر قطر را برعهده دارد، در گزارش خود ادعا می کند که پهپادهایی که سردار سلیمانی را در فرودگاه بغداد هدف قرار دادند، 4 ساعت قبل از رسیدن سردار سلیمانی به فرودگاه بغداد از پایگاه العدید قطر برخاسته بودند.

این وبگاه در ادامه ادعاهایش می نویسد: حضور وزیر خارجه قطر در تهران برای دلجویی از دولت ایران و حصول اطمینان از در امان بودن از حملات تلافی جویانه سپاه پاسداران است.

قطرلیکس در این گزارش ادعا کرده است، از آنجا که دوحه از واکنش ایران در قبال این اقدام به خوبی خبر داشته، لذا 48 ساعت پیش از انجام عملیات ترور، با هدف فریب افکار عمومی منطقه به طور عام و دولت ایران به طور خاص، با دولت عراق تماس گرفته و اعلام می کند که آماده وساطت برای کاهش تنش و بحران حاکم بر عراق است.

اگر این ادعای قطرلیکس صحت داشته باشد، بنابراین به نظر می رسد، دوحه پیشتر از ترور سردار سلیمانی خبر دار بوده است.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم که یک روز قبل از ترور سردار سلیمانی، "مایک پمپئو"، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی از همتای قطری خود به خاطر حمایت و پیشتیبانی دوحه از سیاست های منطقه ای آمریکا در مواجهه با گسترش نفوذ ایران در منطقه تشکر می کند.

علاوه بر اینکه ارتش آمریکا ژوئیه گذشته اقدام به ارسال نظامیان و هواپیماهای ترابری و بمب افکن های جدیدی از نوع  B1 و B52 به پایگاه نظامی العدید در قطر می کند.

** آیا بیم از این گزارش ها امیر قطر را به تهران کشاند

ساعاتی پس از انتشار گزارش شبکه ان بی سی نیوز، خبرگزاری المیادین در خبری فوری اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سفری از قبل اعلام نشده تا ساعاتی دیگر برای گفتگو "درباره مسایل دو جانبه و منطقه ای" با مقامات ایرانی وارد تهران می شود.

اَگَرچه تا زمانی که مقامات رسمی ایران مطالب مندرج در گزارش نشریه انگلیسی دیلی میل و شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز و سایر رسانه ها، درباره مشارکت پایگاه های قطر در عملیات ترور سردار سلیمانی را تأیید نکنند، فاقد اعتبار و مصداقیت هستند و در حد یک ادعا باقی می مانند، اما انتشار این گزارش ها، گمانه زنی هایی را در داخل و خارج درباره ارتباط بین این ادعاها و سفرهای مقامات رسمی قطر به تهران مطرح کرده اند.

** گمانه ها چه می گویند

غرامت 3 میلیارد دلاری:  سفر امیر قطر به تهران در مقطع زمانی صورت می گیرد که تهران به شدت درگیر بررسی ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی است که سحرگاه پنج شنبه و همزمان با آغاز حملات تلافی جویانه سپاه پاسداران به پایگاه نظامی عین الاسد آمریکایی در غرب عراق به اشتباه هدف پدافند هوایی قرار گرفته و پس از سرنگون شدن تمام سرنشنیان آن جان باختند.

اگرچه سپاه پاسداران در بیانیه ای رسمی مسئولیت سرنگونی هواپیمای مسافربری اکراینی را برعهده گرفته است، اما از زمان اعلام خبر تا زمان نگارش این مطلب، سوالات بسیاری درباره نحوه سرنگونی این هواپیما مطرح شده و همچنان بی پاسخ مانده است، موضوعی که سبب شده این قضیه با ابهامات بسیاری همچنان مواجه باشد.

در این شرایط امیر قطر در سفری از قبل اعلام نشده و در راس هیأتی بلند پایه وارد تهران می شود، صرف نظر از زمانبندی سفر که علامت سوال های زیادی را ایجاد کرده است، انتشار خبری در وبگاه "میدل ایست انلاین" باعث شده، تا این علامت سوال ها پر رنگ تر شوند.

خبر میدل ایست انلاین کوتاه، اما بسیار تامل برانگیز است: "پیشنهاد پرداخت غرامت ۳ میلیارد دلاری امیر ‎قطر به ایران بابت سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی".

"میدل ایست آنلاین" با انتشار خبر سفر روز گذشته (یک شنبه) شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به تهران، مدعی شده بود، انگیزه سفر غیر منتظره امیر قطر در بحبوحه تنش های منطقه ای جاری بین ایران و آمریکا ارائه پیشنهاد پرداخت غرامت ۳ میلیارد دلاری این کشور به حسن روحانی بابت سرنگونی هواپیمای اوکراینی است.

در این مطلب هیچ اشاره ای به دلیل این اقدام قطر نشده است. در عین حال، این ادعا در حالی مطرح می شود که طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی مقامات ذیربط کشوری، مجموع غرامت پرداختی ایران بابت این سانحه حدود ۱۵۰ میلیون دلار است.

سوالی مهمی که در ذهن مطرح می شود، این است که " آیا جنگ الکترونیک و شبیه‌ سازی شلیک موشک کروز در شب حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی، از پایگاه ‎آمریکایی‌ العدید در قطر علت ارائه چنین پیشنهادی از سوی امیر قطر شده است".

دومین نکته قابل تامل، توئیت "امیر موسوی"، دیپلمات سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی و مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش های بین المللی وابسته به وزارت خارجه است که همزمان با سفر امیر قطر به تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر به زبان عربی چنین نوشت: "اولین سفر امیر قطر به تهران برای ادای توضیحات درباره موضوع استفاده از پایگاه نظامی العدید در عملیات ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس و همرزمانشان و عمل به وعده اش مبنی بر بستن آن لانه و مرکز تروریستی صورت می گیرد .. و انتظار چنین می رود"

همان طور که گفته شد، آنچه تاکنون در رسانه های مختلف درباره ترور سردار قاسم سلیمانی به طور کلی و نقش داشتن قطر در این عملیات به طور خاص مطرح شده، تا وقتی از سوی مقامات جمهوری اسلامی تایید نشود، در حد یک ادعا باقی می ماند.

اما توئیت امیر موسوی می تواند، تایید ضمنی بر همراهی و مشارکت قطری ها با آمریکایی ها نه تنها در ترور سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همرزمانشان باشد، بلکه تایید ضمنی دیگری بر دست داشتن قطری ها در سرنگونی هواپیمای مسافربری اکراینی و کشته شدن تمام سرنشینان آن باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    157 2
    سلام دیر بجنببم جنگ اطلاعاتی را باختیم
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      10 23
      ناقلاها ! خبریه؟ نکنه دارین زیر زیرکی با آمریکا سازش میکنین؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      89 10
      فقط مواظب باشی برای جیفه دنیا، با خون شهدا معامله نکنید. سربسته گفتم. اون کسی که باید بفهمه، فهمید
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      21 4
      بسم الله الرحمن الرحیم تداوم حضور جهادی، باطل السحر جنگ روانی! اکنون که آمریکا جهت پوشاندن رسوایی سیلی بی پاسخی که از ایران خورد متوسل به جنگ روانی بخاطر سقوط هواپیمای اکراینی شده است تکلیف ما چیست و چه اقداماتی مناسب است؟ ۱. تداوم حضور قوی در فضای مجازی و‌ تولید محتوای ضدآمریکایی. ۲. تولید محتواهای فرهنگی و حماسی در خصوص شهادت حاج قاسم ، انتقام سخت و سیلی عین الاسد و اهمیت عدم جرات پاسخ توسط آمریکا. ۳. برگزاری جلسات روشنگرانه در مدارس و مساجد‌ و تبیین حجم خدمات حاج قاسم و اهمیت حمله به عین الاسد. ۴. برگزاری مسابقات ورزشی کوچک و بزرگ برای سنین مختلف به نام سردارآسمانی و سایر شهدای مقاومت. ۵. تداوم نصب پوستر حاج قاسم پشت شیشه ماشینها و مغازه ها با هدف حفظ تبلیغ بصری که دشمن را شدیدا عصبانی میکند پی نوشت: وقتی دشمن با ایادی داخلی اش با هدف فراموش سازی یاد حاج قاسم وارد میدان میشود ما نباید میدان را خالی کنیم! یاعلی لطفا نشر گسترده...
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    118 2
    اگه واقعا چیزی اتفاق افتاده سریعتر مردم رو از این موضوع با خبر کنین که ایا جنگ الکترونیک از پایگاه العدید بوده یانه
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      12 24
      ساده ای تو. دارن با کدخدا دوست میشن. قطر هم در نبود سلطان قابوس، واسطه گری میکنه
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      12 41
      بیچاره ظریف گفت آمریکا میتونه با یک دکمه سلاح هامون از کار بندازه ولی شما خندیدین
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      16 4
      آخه خنگ خدا! اگه میتونست با یک دکمه سلاح های ما رو از کار بندازه، خوب این کار رو میکرد که موشکهای سپاه توی فرق سر نجست آمریکائیهای حروم لغمه نخوره.
    • رسول IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      5 3
      آخه زرنگ مگه ندیدی سپاه هواپیماها و رادارهای به اصطلاح پیشرفته آمریکایی رو از کار انداخت همین آمریکا خیلی قویه؟ خیلی خوشبین باشم آدم ساده ای هستی مثل آقای ظریف که البته شاید ایشون در حال حاضر بیدار شده باشه امیدوارم
  • reza IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    108 2
    اگر جریان هک هواپیمای اوکراینی (به طوری که هواپیما کد موشک یا هواپیمای نظامی رو ارسال کند)صحت داشته باشه ، هر کشوری که در این ماجرا دخیل باشد باید جوابگو باشد و محاکمه شود. ـخه مگه میشه پدافندی که فرق پهپاد و هواپیمای جاسوسی رو تشخیص میده بعد به اشتباه هواپیمای مسافرتی رو بزنه ، این جریانات خیلی بو داره
    • قاسم IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      21 7
      چرا نمیشه کاملا امکان پذیره .آواکس از قطر بلند شده و رادار های ما را جم کرده و سیگنال کروز را بجای سیگنال هواپیمای مسافربری پخش نموده و با شناسایی قبضه پرتاب کننده موشک در مسیر ارتباطات قبضه را نیز مختل کرده و در نتیجه افسر پرتاب موشک با فرض نزدیک شدن کروز اقدام به شلیک نموده و این فاجعه را رقم زده .
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      9 42
      از توهم توطئه بیا بیرون این چیزی که تو مگیی انقدر توهم امیزه که اونایی که هواپیما رو زدن هم چنین بهونه ای نمیارن.
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      11 2
      توهم توطئه نیست برادر من شما تو باغ نیستی چنان فریب خوردی که حقه شیطان رو نبینی...
  • سهراب IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    125 6
    ای نمک به حروم ها! موقع محاصره توسط سعودی ها حمایتتون کردیم و حالا اینجوری خنجر از پشت زدید ... سروقتش به حساب تون خواهیم رسید .
    • دکتر جکوز IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      10 0
      اعراب خلیج فارس همیشه همینجوری بودن
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    80 7
    در اینکه قطر نیز مانند عربستان به شدت وهابی هست شکی نیست. یکی از رقابت های بین قطر و عربستان این هست که هر دو کشور خود را پیشتاز وهابیت اعلام میکنند لذا عربستان به شدت از قطر ناراحت هست که چرا خود را وهابی تر میخواهد نشان بدهد. لازم هست ما اول پول 3 میلیارد را از قطر بگیریم و فعلا حرفی نزنیم. بعد از وصول پول باید ابعاد دخالت قطر و امریکا در سقوط هواپیمای اوکراینی تحقیق و بعد اعلام شود.بدون ذره ای تردید امریکا و برخی متحدانش در سقوط هواپیما نقش داشتند .البته اشتباه اپراتور ایران جای خودش محفوظ ولی قطعا فریب اپراتور ما کار امریکا و متحدانش بود و اتفاقا کارشان جواب هم داد و ما ضربه خوردیم.
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      9 0
      قطری ها اخوانی اند عزیز، درست هردو سنی مذهب هستند ولی بین دو گرایش اخوانی ها (عمدتا مصر و ترکیه) با وهابیت (عمدتا عربستا و پاکستان و ...) تفاوت های زیادی وجود دارده و در برخی موارد کاملا ضد هم هستند
    • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      2 3
      هیچ میدونستید نودو نه و نیم درصد مردم قطر وهابی هستند؟
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    15 4
    چرا ارسال برای واتس اپ ندارین
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    92 10
    اگر قطر از ترور سردار خبر داشته و اطلاع نداده باید نصف خاک این کشور به هوا برود و اگر در ماجرای سرنگونی هواپیما هم دخیل بوده باشد باید از نقشه زمین محو گردد . همسایه انقدر بدجنس و خبیث وملعون
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      4 21
      قطر موضع بسیار مثبت تری از دولت افغانستان و پاکستان در خصوص ایران دارد چون زورتون به قطر می رسد این حرف را می زنید و یا مزدور اسرائیل هستید
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      6 6
      احمقها خدا شفاتون بده
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      9 2
      دقیقا تا درس عبرتی بشه برای دیگران
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    54 2
    آمریکا اگربخواهدکاری بکندعرب هاراآدم حساب نمی کند.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      16 2
      شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس گاو شیرده امریکا هستن و دیگر هیچ.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      8 0
      ولی از آنها به عنوان ابزار خوب استفاده مبکند
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    13 2
    باید منتظر موشک باران العدید باشیم.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 0
    اینکه بگیم پایگاه العدید توی این اتفاقات دست داشته گویا درسته ،ولی اصلا قطر در حدی هست که آمریکا قبل از انجام عملیات بهشون اطلاع بدن؟؟ به قول مشرق باید منتظر موند ببینیم مقامات چی میگن ولی واقعا اگر میدونستن،باید یه حال اساسی ازشون بگیریم
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    32 7
    باید اول پایگاه های امریکایی در قطر رو میزدیم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    9 0
    از خنده های ظریف و روحانی میتوان فهمید برای چه موضوعی اینجا هستند
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    6 0
    این اتفاقات به نفع قطرایرلاین شد
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    21 9
    ولی سردار سلامی با قاطعیت در مجلس گفتند جنگ الکترونیک را ما بردیم !!!
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      13 3
      منظور سردار سلامی جنگ الکترونیکی مر بوط به موشکهای عازم عین الاسد بوده نه سیستم پدافندی ضد هوایی.
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      13 7
      برای پایگاه عین الاسد بوده که امریکایی ها نتونستن موشک های ما رو بزنن
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    20 1
    خوب عراق با 30 میلیون جمعیت که تازه 60 درصد ان را شیعه تشکیل می دهند در این سه سال گذشته نتوانسته امریکا را از عراق بیرون کند فشار بر قطر اشتباه است قطر حداقل این مرام رو داشته بطور عملی عذرخواهی کند اما عربستان و امارات و اذربایجان و پاکستان با وجودنقش پررنگشان در ترورهای ایران تاکنون هیچ گاه از ایران معذرتخواهی ننموده اند- اول سوزنی به خود و بعد جوالدوز به همسایه
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    7 0
    قطر جزو مغضوبین امیکا است با وجود زاویه فکری قطری ها با ایران به علت دشمن مشترک این دو کشور یعنی عربستان سفیانی و امریکا شیطان صفت باید تقویت شود تا مثل عراق بتواند در آینده بتدریج امریکا را بتواند از کشورش دور کند
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    15 4
    عراق منطقه ای کلیدی است بدون پایان اشغالگری و مسدود شدن مرزهای آن بر روی امریکایی ها و بسته شدن سفارتش نمی توان امریکا را از سوریه و قطر بیرون کرد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 1
    ایران باید با ترکیه و پاکستان و مالزی و اندونزی در خصوص بیرون راندن امریکا از عراق یک کار گروه مشترک تشکیل دهد و منافعی به این سه کشور اسلامی در عراق در نظر بگیرد تا انها با ایران در بیرون راندن امریکا از عراق همراهی کنند البته باید نظر چینی ها و روسها نیز جلب شود
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 4
    قطر تقریبا مثل عراق اشغال شده امروزه کشورهای اسلامی اتحاد لازم را برای بیرون کردن امریکا ندارند تمام امیدها به ایران و عراق است تا با پایان اشغالگری امریکا در عراق فشارها بر امریکا در منظقه را افزایش دهند
  • احمد IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    6 0
    خیلی بعیده قطر پیشنهاد پرداخت غرامت کرده باشه. چون اگر کرده باشه خودش رو رسما محکوم کرده.
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      10 2
      اگه مجبور باشه برای جلوگیری از جمله ایران پول هم میده بالاخره از خاکشون علیه امنیت کشور ما استفاده شده و باید شخم اساسی یخوره
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 0
    مگه قطری ها از آنچه در پایگاه های آمریکا در خاکشان می گذرد، اطلاع می یابند؟
  • احمد IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    17 7
    کی بود کی بود من نبودم بازم آمریکا تو این خرابکاری دست داره ای ناقلا وگرنه کار ما خیلی درسته باور نداری از خودم بپورس
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      1 2
      شاید امثال تو خوششون نیاد ولی واقعیت هست. تمام شواهد داره مارو به این موضوع نزدیک میکنه که حادثه هواپیمای اوکراینی رو میتونیم وینسنس ۲ بدونیم ولی اینبار با یه حمله ی سایبری پیچیده. نه حمله مستقیم
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 9
    خودتون هم خوب میدونید اگر این آتشبار تحت امر قرارگاه پدافند خاتم الانبیای ارتش عمل میکرد نه خودسر این فاجعه رخ نمیداد
  • وطن دوست IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    12 1
    مظلومیت سپاه کار نفوذی ها و جمینگ از راه دور هست درود بر سرداران گرامی سپاه و ارتش دولت باید تمامی پروازها را لغو می کرد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    9 2
    ای پدرسوخته ها.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 1
    هیچ اعتباری به شیوخ عربی نیست دردو حادثه احتمالا با آمریکایا دست دارن
  • علی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 5
    همانکاری که چندی پیش اسراییل درهدف قراردادن هوا پیمای حامل فرماندهان روسی توسط پدافند هوایی سوریه کرد ولی روسیه به تلافی ان دو جنگنده پیشرفته اسراییل را درهوا منفجرکرد
  • ایران IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 5
    هرچه ما میکشیم دست این کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باحمایت ازامریکاوپایگاه دراختیار ارتش امریکا دادن به این تروریستها درناامن کردن منطقه نقش دارند حالا شیخ قطر امده گندامریکا راماسمالی کنه خون سردارسلیمانی قابل هیچ معاملی نیست
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 2
    پایگاه نظامی العدید در قطر باید با خاک یکسان شود. غرامت برای مابقی خاک قطر بپردازند.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    8 21
    با یه توئیت انتظار دارید قبول کنیم که جنگ الکترونیک باعث سقوط هواپیما شده؟؟؟ مشرق به کدامین سمت میخوای ذهن ما را منحرف کنی با مدرک حرف بزن مدرک
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 10
    جالبه که سرهنگ های سپاه میگفتن برای این عین الاسر رو زدیم که عملیات ترور سردار سلیمان یاز این پایگاه انجام شده بود.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      0 2
      چه ربطی داره، مستقیم که از پایگاه قطری حمله نکرده اند. گفته شده ۴۸ ساعت قبل از پایگاه قطر بلند شده!
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 7
    افسران جنگ نرم پشت صندلیهای راحت خود لمیده و توئیت صادر میکنند!! انگار بدون اینها زبان انقلاب و اسلام الکن میماند! نه آقا جان مسخره بازی که نیست جنگه، اینها تنها هنرشان انتخاب عکس و عنوانی کذایی برای پروفایلشان است!
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    این بود مزد حمایت ایران از قطر در تنگنای تحریم توسط عربستان؟ اصولا عربهای حاشیه خلیج فارس می دانند مردانگی و شرم چیست؟
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    اپراتور سیستم پدافند هیچ تقصیری نداشته. اپراتور بر اساس علائم روی صفحه رادار تصمیم می گیرد نه بر اساس مشاهده مستقیم هدف. بنابراین نمی توان او را مقصر دانست. در این مشاغل مسئولیت با یک شخص نیست بلکه با یک سازمان یا وزارت خانه است وگرنه از این به بعد کمتر کسی چنین شغلی را عهده دار می شود.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    درشرايط موجود،قطردوست ايران است بايدغرامت خطاهاي خودرادراين ماجراپرداخت كرده وپايگاههاي دشمن ايران راتعطيل كندواگرنتوانست ايران اقدامات دفاعي خودراانجام دهد.
  • مهران IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    قطر مجبوره دم ایران را ببیند، جام‌جهانی 2022 نزدیکه...
  • پدرام IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 1
    مصالحه بس است ازقطراعتراف بگیرید.اون و عربستان حامیان واقعی داغ بودند و دشمن سلیمانی و ایران
  • م.ر IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    2 0
    مثل اینکه کسی به خبر کار نداره و هر کسی ساز خودشو میزنه . همۀ این حرف ها گمانه زنی و در حدّ اطلاعات مخالفینِ حاکمان کنونیِ قطر هست . فرصت میخواد تا کار قطعی بشه .
  • علی IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    نظرتون درباره تلفات نیروهای امیکایی در پایگاه عین السد چیه
  • NL ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    2 1
    با سلام باید چند نکته دیگر را مد نظر داشت اول: این که چرا باید هنگام حمله موشکی هواپیماهای مسافری در حال پرواز باشند در حالی که خود آمریکایی ها پرواز ها را ممنوع کردند. اگر پروازی نبود هکی هم نبود. البته این ممنوعیت خود نشانه ایی است بر این که آمریکایی ها به دنبال هک سیستم بودن تا خود در دام آن نیفتند برای همین پرواز ها را ممنوع کردن. علاوه بر آن سابقه ناجوانمردی آمریکایی در این نوع ماجراها بسیار است همانطوری که هواپیمایی ایرباس را برای زهر چشم ایران ساقط کردن دوم: احتمال زیادی دارد که امریکایی ها از این پایگاه استفاده کرده باشند زیرا ایران روابط نزدیکی با قطر دارد و با این کار روابط دو کشور هم خراب می شود و احتمال حمله ایران به این پایگاه ها را هم کم می دانستند. سوم: آمریکا در هر کشوری پایگاه دارد و می تواند بدون اجازه آن کشور هر کاری انجام دهد برای همین ایران اخطار کرد از هر کشوری تهدید بشود همان کشور نیز دشمن است بخاطر همین لرزه بر اندام تمام کشور های عربی افتاد. چهارم: نقش عربستان سعودی در این بین باید کاملا روشن شود تا الان بسیاری از مقامات سعودی سکوت مرگ گرفته اند نامه بن سلمان و بحث میان جگری بسیار اهمیت دارد شاید برای کشاندن سپهبد به عراق انجام شده بود تا ایشان را ترور کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس