شهادت سردار سلیمانی - نمایه

اندرو میلر، کارشناس حوزه خاورمیانه اندیشکده کارنگی نوشت: شاید مناقشه ایران و آمریکا به نظر فروکش کرده باشد اما هرگونه آسودگی خاطری کوتاه مدت خواهد بود.

به گزارش مشرق، میلر در گزارشی با عنوان «مسئله ایران و آسودگی موقتی همزمان با ناکامی سیاست ترامپ» پس از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکا در عراق که در اقدام متقابل پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش در بغداد در حمله هوایی آمریکا صورت گرفت، نوشت: پس از این که سایه خطر فوری درگیری نظامی میان ایران و آمریکا فروکش کرد، بسیاری از آمریکایی‌ها دارند نفس راحتی می‌کشند.

بیشتر بخوانید:

انتقام سختی از نیروهای آمریکایی گرفته شد

چرا عین‌الاسد؟

برای انتقام سخت از آمریکا چه پیش‌شرط‌های مهمی در نظر گرفته شده بود؟

در این مقاله با اشاره هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در عراق و طرح این ادعا که ایران در این حمله به دنبال اجتناب از تلفات آمریکایی بود، نوشت که این اقدام همچنین موجب تحریک دونالد ترامپ برای اتخاذ گام‌های دیگر نشد و نطق هشتم ژانویه (۱۸ دی) ترامپ نیز تأییدی بر این بود که آمریکا به فکر واکنش نظامی به این حمله ایران نیستند و این امید به وجود آمد که هر دو طرف می‌خواهند از تقابل خطرناک اجتناب کنند.

به اذعان این کارشناس، کاملاً معلوم نیست که موشک‌باران ایران نشان دهنده واکنش کشور به ترور یکی از مهمترین چهره‌های ارشد آن باشد. دستکم، ایران به تلاش خود برای اخراج آمریکا از عراق و کشور همسایه آن یعنی سوریه ادامه خواهد داد و این امر در سخنرانی ۱۸ دی رهبری این کشور مورد تأکید قرار گرفت.

با وجود آن که منطق حضور بلند مدت آمریکا در عراق به خودی خود محل بحث است اما حتی طرفداران خروج نیز باید اعتراف کنند که بهتر است که این کار به نظم و ترتیب و با سنجیدن صورت گیرد نه این که تحت فشار سیاسی یا نظامی باشد.

این مقاله می‌افزاید: نکته بدتر این که همچنان این یک احتمال مشخص وجود دارد که ایران تا زمانی که انتقام قاسم سلیمانی را با کشتن آمریکایی‌ها نگیرد، راضی نخواهد شد... ایران ممکن است اینگونه حساب کند که اگر هزینه مستقیمی به آمریکا بخاطر این ترور اعمال کند، احتمال مورد مشابه برای دیگر سران وجود خواهد داشت. ایران اگر حمله دیگری به قوای آمریکا نکند اما می‌تواند نبرد نامتقارن و حملات به سربازان آمریکایی انجام دهد.

این کارشناس با طرح این عنوان که ترامپ اوضاع را خراب کرده، به موارد مربوطه پرداخت و تصریح کرد: حتی اگر این سناریوها رخ ندهد، برنامه فشار حداکثری دولت ترامپ هم اکنون به اندازه کافی منافع آمریکا را به شدت تحلیل برده است. برجام یا همان توافق هسته‌ای ایران آسیب جدی دیده‌ است چرا که ایران بخاطر اقدام نقض‌آمیز آمریکا تعهدات خود را کاهش داده است. رفتار منطقه‌ای ایران که زمان برجام نیز با تمام قدرت دنبال می‌شد، تشدید یافته است. ارتش آمریکا نیز مجبور شده است که بخاطر حفاظت از جان نیروهایش عملیات خود را در عراق معلق کند. از سوی دیگر رابطه آمریکا و اروپا نیز به شدت صدمه دیده است و رهبران اروپایی گلایه دارند. تامین انرژی از این منطقه نیز آسیب‌پذیر شده و موجب افزایش قیمت نفت و ضرر به مصرف‌کنندگان آمریکایی شده است.

در انتهای این مقاله آمده است: با این حال آمریکایی‌ها حق دارند که خیالشان راحت شده باشد حال که تنش‌ها به نظر کم شده است و صرفه‌نظر از این که چه پیش خواهد آمد، به نظر می‌رسد این بهترین نتیجه بوده است. اما این امر تاکیدی بر این است که سیاست خارجی تحت دولت ترامپ تا چه حد خطرناک بوده است. وی شرایطی ایجاد کرده که نمی‌توان در آن منافع آمریکا را پیش برد، تنها کاری که آمریکا می‌تواند بکند این است که میزان خسارات را کم کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    21 2
    ای کاش و ای کاش پایگاه آمریکا در امارات رو هم زده بودیم .
  • رضا IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    3 2
    آقای ترامپ اکر میخواهی شیوخ خلیج فارس را بدوشی بدوش ولی کاری به کار ما نداشته باش .... تحریم ها را بردار و راحت بچاپ /// وگر نه با هم میمیریم /

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس