کد خبر 1028800
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
امریکا

متحدان امریکا به تکاپو افتاده‌اند که از عراق بگریزند. خود امریکا علاوه بر باقی ماندن در حالت ترس و آنچه که آماده‌باش خواند می‌شود، در تلاش است نیروهای خود را از مناطق شیعه‌نشین دور کند.

به گزارش مشرق، دشمن در انتظار ضربه انتقامی خود می‌کوشد با فرار یا مچاله کردن نیروها خود را نجات دهد. بماند که خبرهایی از فرار برخی شاهزادگان سعودی به اروپا و امریکا شنیده می‌شود. خون حاج قاسم و یارانش در حال بازآرایی صحنه برای تحقیر چندین باره دشمن است.

شبکه خبری DPA آلمان روز سه شنبه گزارش کرد، این کشور قصد دارد تعدادی از نیروهای خود را از عراق به اردن و کویت منتقل کند.

بیشتر بخوانید:

متحدان دیروز امریکا؛ مشتریان امروز روسیه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنه‌گرت کرامپ کارن‌بائر، وزیر دفاع و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به قانونگذاران نوشتند که نیروهای این کشور در پایگاه‌های عراقی در بغداد و التاجی باید به صورت موقت کم شوند.

بر اساس این گزارش، این دو وزیر آلمانی همچنین تأکید کردند که مذاکرات با دولت بغداد درباره ادامه مأموریت نیروهای آلمانی در عراق برای آموزش نیروهای این کشور ادامه می‌یابد. آلمان ۱۲۰ سرباز در عراق دارد که نه تنها در التاجی و بغداد بلکه در سراسر عراق مستقر هستند.

وزرای دفاع و خارجه آلمان همچنین گفتند، سربازان مستقر در این دو منطقه بی‌درنگ به اردن و کویت منتقل می‌شوند و اگر آموزش‌ها و تمرین‌ها از سرگرفته شود، به عراق بازگردانده می‌شوند. به گفته منابع به خبرگزاری آلمان، ائتلاف امریکا آماده است بخشی از نیروهای خود را از عراق خارج کند به طوری که مقر عملیات «اراده راسخ» به طور جزئی به کویت منتقل می‌شود.

در همین حال، وزارت دفاع کرواسی اعلام کرد با توجه به تنش‌های رو به افزایش پس از ترور سردار سلیمانی توسط امریکا، ۱۴ نیروی کرواسی، عراق را به مقصد کویت ترک کرده‌اند. در بیانیه وزارت دفاع کرواسی آمده، اقدامات بعدی با رایزنی با متحدان ناتو انجام می‌شود. همچنین روزنامه لا استامپا روز سه شنبه گزارش داد، نیروهای ایتالیایی هم در راستای توافق با ناتو، نیروهای‌شان را از عراق خارج کردند. ایتالیا حدود ۵۰ نیروی مستقر در یک پایگاه نظامی امریکا در بغداد داشت که خروج آن‌ها تکمیل شد. وزارت خارجه ژاپن نیز در پیامی به شهروندانش در خاورمیانه نسبت به نگرانی‌های امنیتی هشدار داد.

ژاپن در این پیام هشدار که مربوط به یک شنبه است، به شهروندانش گفته که در یک منطقه امن بمانند و کانال‌های ارتباطی را حفظ کنند و درباره اینکه کجا هستند، اطلاعات جدید به خانواده و دوستان‌شان بدهند.

اما خود امریکایی‌ها علاوه بر تلاش برای فرار به هشدار دادن مداوم افتاده‌اند. آسوشیتدپرس با تیتر «امریکا درباره احتمال تحرک ایران، به کشتی‌های خود هنگام عبور از گذرگاه‌های آبی در خاورمیانه هشدار داد» گزارش کرد: دولت امریکا به کشتی‌هایی که از گذرگاه‌های آبی در خاورمیانه عبور می‌کنند - جایی که گذرگاه حیاتی انتقال انرژی است- هشدار داد که «احتمال اقدام ایران علیه منافع دریایی امریکا» وجود دارد.

سفارت امریکا در عربستان سعودی نیز برای دومین بار با صدور بیانیه‌ای هشدار داد، احتمال عملیات موشکی و پهپادی وجود دارد و شهروندان امریکایی باید نهایت احتیاط را داشته باشند.

به گزارش فارس، سفارت امریکا درباره «خطر رو به افزایش» امکان وقوع «حملات موشکی و پهپادهای بدون سرنشین» هشدار داده است. بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان» عربی، سفارت امریکا در سوم ژانویه نیز با صدور بیانیه‌ای، هشداری مشابه صادر و اعلام کرده بود: در سایه حوادث کنونی منطقه، تیم دیپلماتیک تمایل دارد جامعه امریکایی را به حفظ بیداری امنیتی بیشتر و پیروی از اقدامات امنیتی مسالمت‌آمیز هنگام حضور در عربستان آگاه کند.

در ادامه آن پیام آمده بود: سفارت اطلاعی درباره تهدیدات مشخص علیه منافع امریکا یا شهروندان امریکایی در عربستان سعودی ندارد، اما در گذشته برخی طرف‌های منطقه‌ای حملات موشکی و پهپادی علیه اهداف غیرنظامی و نظامی در عربستان انجام دادند. سفارت امریکا افزود: شهروندان امریکایی که در نزدیکی پایگاه‌های نظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی مهم به‌ویژه در منطقه «شرقیه» و مناطق نزدیک به مرز یمن زندگی یا کار می‌کنند در معرض خطر رو به افزایش حملات موشکی و پهپادی هستند.

در بیانیه سفارت امریکا در پنجم ژانویه جمله «عدم آگاهی از تهدیدات مشخص» حذف شده و به شهروندان امریکایی اقداماتی که باید انجام شود، توصیه شده است.

سفارت امریکا اعلام کرده، عربستان سعودی آژیرهای هشدار دارد، اما ممکن است هیچ هشدار قبلی درباره حمله موشکی یا پهپادی داده نشود.

از سوی دیگر، وبگاه «یمنی پرس» به نقل از منابع آگاه سعودی اعلام کرد، خانواده‌های تعدادی از شاهزادگان سعودی چند روزی است در حال ترک کشور خود به سمت اروپا هستند.

بر اساس گفته منابع آگاه، خانواده‌های مذکور به دور از چشم رسانه‌ها و به صورت محرمانه از فرودگاه‌های ریاض، جده و مکه به سمت تعدادی از کشورهای اروپایی پرواز کرده‌اند.

انتقال امریکایی‌ها از مناطق شیعه‌نشین


برخی منابع نظامی در بغداد اعلام کردند، نیروهای امریکایی عملیات محدودی را برای استقرار دوباره نیروهای‌شان در پایگاه‌های اطراف بغداد اجرا کردند که احتمال می‌رود در راستای آمادگی برای مرحله جدید رویارویی با نیروهای مردمی در عراق باشد. به گزارش ایسنا، این منابع به روزنامه ایندیپندنت عربی گفتند: «نیروهای امریکایی پایگاه‌های حفاظت نشده در شمال بغداد را تخلیه کرده و سربازان و تجهیزات خود را به پایگاه‌های نظامی در شمال و غرب بغداد منتقل می‌کنند.» آن‌ها تأکید کردند: «این عملیات صبح روز شنبه آغاز شد و صبح روز سه شنبه (هفتم ژانویه) پایان یافت.»

از طرف دیگر ساکنان بغداد در مورد پرواز بالگردها بر فراز آسمان این شهر توضیح خواستند. ائتلاف ضد داعش در نامه‌ای به دولت عراق توضیحاتی درباره پرواز این بالگردها ارائه داد، اما قانع‌کننده نبود. در پیام مذکور آمده است: ائتلاف ضد داعش بر اساس تصمیم پارلمان، عملیات جابه‌جایی نیروها را در عراق در راستای آمادگی برای خروج آغاز خواهد کرد و برای اجرای این عملیات لازم است تعداد زیادی بالگرد به صورت شبانه در آسمان بغداد به پرواز درآیند.

با وجود اینکه امریکا در بالاترین سطوح خود وجود هرگونه طرحی برای عقب‌نشینی را تکذیب می‌کند، واقعیت اینجاست که آن‌ها برخی پایگاه‌های نزدیک به بغداد را که پیش از این هدف حملاتی قرار گرفته بودند، ترک کرده‌اند. نیروهای امریکایی، پایگاه بلد در استان صلاح‌الدین در شمال بغداد را به طور کامل از وجود سربازها و مهمات تخلیه کرده و چهار فروند جنگنده اف۱۶ متعلق به عراق را بدون متخصص راه‌اندازی یا حفاظت، در این پایگاه رها کرده‌اند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایت IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    2 0
    پاینده باشید شیرمردان سیدعلی
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    2 0
    هیچ متجاوز خارجی حق حضور در هیچ کشور اسلامی را ندارد از این پس هیچ یک از نظامیان مزدور استبدادگر در کشورهای اسلامی در امان نخواهند بود ---- الله اکبر الله اکبر - لبک یا حسین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس