سردار سلیمانی نمایه

یک روزنامه انگلیسی گزارش کرد علیرغم آنکه دولت ترامپ سعی داشت با ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، نفوذ ایران را در منطقه تضعیف کند اما عکس آن عمل کرد و این اقدام به تقویت نفوذ ایران در منطقه منجر می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی به تلاش ناکام واشنگتن در کاهش نفوذ ایران در منطقه از طریق ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت، وقتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دستور حمله هوایی را صادر کرد که در آن قاسم سلیمانی کشته شد، بزرگترین قمار زندگی خود را تجربه کرد زیرا فشارها به ایران را تشدید کرده بود و به دنبال مقابله با نفوذ ایران در منطقه بود.

بیشتر بخوانید:

دست نوشته یک دختر کرمانی

این گزارش ادامه داد، با اینحال، آنطور که تحلیلگران عراقی و غربی تأکید کرده اند،  تصمیم ترامپ برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، نه تنها نفوذ ایران و نائبان این کشور در منطقه را تضعیف نکرد بلکه موجب تقویت آن نیز شده است.

یکی از مقامات عراقی در این خصوص گفت: «ترامپ، زحمات و وظایف (سپهبد) سلیمانی را در عراق تسریع بخشید. آنها (واشنگتن) به واسطه آنکه درکی از عراق نداشتند، این هرج و مرج را به راه انداختند».

سپهبد سلیمانی به همراه هفت نفر دیگر از جمله «ابومهدی المهندس» معاون الحشد الشعبی بامداد جمعه (۱۳ دی ماه) در حمله تروریستی واشنگتن در نزدیکی فرودگاه بغداد به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهادت سپهبد سلیمانی موجی از انتقادات را در سراسر جهان و حتی در بین مقام‌های آمریکایی به همراه داشت به طوریکه مجلس نمایندگان و سنا آمریکا در صدد تصویب قطعنامه‌ای برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ هستند.

پارلمان عراق نیز در واکنش به این اقدام تروریستی آمریکا، مصوبه‌ای را برای خروج نظامیان آمریکایی و خارجی از خاک عراق به تصویب درآورد و آنطور که روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» گزارش کرده است، این مصوبه بر تیرگی روابط واشنگتن با بغداد تأکید می‌کند. 

از طرف دیگر احزاب مختلف سیاسی در عراق، حمله تروریستی واشنگتن در نزدیکی فرودگاه بغداد را نقض حاکمیت عراق توصیف کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، نفوذ آمریکا در عراق از زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱، کاهش یافته است و علیرغم آنکه واشنگتن، صدها میلیارد دلار از زمان حمله ۲۰۰۳ تاکنون در عراق هزینه کرده است، دولت‌های آمریکایی نتوانسته‌اند خدمات لازم را در اختیار این کشور غرب آسیا ارائه دهند و این کشور را بازسازی کنند.

فایننشال تایمز ادامه داد، با اینحال، ایران که با عراق مرز دارد، دارای روابط فرهنگی، مذهبی و تجاری مستحکمی با این کشور است و پس از اعدام صدام رئیس‌جمهور معدوم عراق، نفوذ تهران در این کشور افزایش یافت.

این گزارش در خصوص عدم اقدام مثبت واشنگتن در عراق توضیح داد که آنطور که یکی از مقام‌های سابق عراق گفته‌ است، واشنگتن یک سری پروژه‌های نیمه‌کاره و وعده‌های عمل نشده در عراق دارد اما ایران ارتباطاتی را در عراق ایجاد کرده که «جداسازی آن بسیار دشوار» است.

بنا به گفته «رناد منصور» تحلیلگر عراقی در اندیشکده «چتم هاوس»، روابط آمریکا با دولت عراق از زمان آغاز به کار ترامپ بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا بدتر شده است و این در حالی است که در دولت‌های قبلی آمریکا، واشنگتن و بغداد، تقریباًٌ به صورت هفتگی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند واین در حالی است که دولت ترامپ، نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور عراق را به واشنگتن دعوت نکرده بود.

منصور تصریح کرد: «بسیار واضح و روشن است که آمریکا همپیمانی خود را درون کشور عراق از دست داده است و بخشی از آن به واسطه سیاست غیرمنسجم آمریکا در عراق و عملکرد واشنگتن است».

پیش از این نیز، روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به موضوع ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی پرداخت و آن را «قمار» دولت فعلی آمریکا دانست.

این روزنامه آمریکایی نوشت: با صادر کردن دستور کشتن قاسم سلیمانی، یکی از عالی‌ترین مقامات نظامی ایران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دست به بزرگترین قمار دوران ریاست جمهوری خود زده است. این گامی است که آمریکا را به مسیر افزایش خشونت های جنگ‌طلبانه پیش می‌برد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد علی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    چقدر ابهت و هیمنه و خشم در چهره سردار دلها واضحه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس