برجام، سوریه و ونزوئلا محور مذاکرات ظریف و لاوروف در مسکو

وزیر خارجه گفت: برخلاف آمریکا که هزاران مایل دورتر از مرزهایش مردم را به اسم دفاع از خودش در عراق و سوریه می‌کشد، ایران و روسیه برای صلح در عراق و سوریه همکاری کردند که روند آستانه نمونه‌ای از آن است.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو گفت: خوشحالم برای بیست و هشتمین بار در طول دوران وزارتم در این اتاق با شما و دوستان روسی ملاقات می‌کنم.

وی افزود: پیشاپیش سال نو میلادی را به شما و همسایگان در فدراسیون روسیه تبریک می‌گویم. میلاد حضرت مسیح به روایت ارتدوکسی را به شما و به روایت دوستان ارمنی به شما پیشاپیش تبریک می‌گویم. امیدوارم سال بسیار خوبی برای همه دنیا و مردم روسیه باشد.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه در شرایط بسیار حساسی روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را امروز بررسی خواهیم کرد، اظهار داشت: امروز روابط دوجانبه ایران و روسیه شاید در بهترین شرایط تاریخی خود باشد، برای 2 کشور مهم در این منطقه چنین روابطی راهبردی است و روابطی است که همواره با قدرت ادامه می‌یابد و این اراده مسئولان جمهوری اسلامی است که به روابط با روسیه به عنوان همسایه بزرگ و مهم و به عنوان یک قدرت بزرگ بین‌المللی به صورت راهبردی نگاه کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: بر خلاف دیگران که در منطقه ما به جنگ افروزی دامن می‌زنند، ایران و روسیه پیشنهادات مهمی که بسیار شبیه به هم هستند برای صلح در منطقه ارائه کردند. پیشنهاد روسیه برای گفتگو در خلیج فارس و پیشنهاد ایران برای طرح صلح هرمز.

ظریف گفت: مانور مشترک ایران، روسیه و چین این روزها نشانگر همکاری ما برای صلح در منطقه است.

وی ادامه داد: بر خلاف آمریکا که تعهدات بین‌المللی خود را شکسته است، ایران و روسیه بر اجرای برجام تأکید کردند و ما از دیدگاه‌های مثبت روسیه در این زمینه بسیار متشکریم.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: برخلاف آمریکا که هزاران مایل دورتر از مرزهای خودش مردم را به اسم دفاع از خودش در عراق و سوریه به خاک و خون می‌کشد و اقدام غیرقابل قبول آمریکا دیروز در حمله به عراق یکی از این موارد است، ایران و روسیه برای صلح در عراق و سوریه همکاری کردند که روند آستانه نمونه موفقی از آن است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: امیدواریم امروز بتوانیم درباره همه این مسائل و شرایط در افغانستان، سوریه، عراق، منطقه و بحث برجام با همدیگر گفتگو داشته باشیم.

وی در پایان خطاب به لاوروف اظهار داشت: از مهمان نوازی شما و مردم روسیه یک بار دیگر تشکر می‌کنم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به منظور رایزنی با همتای روس خود شب گذشته (یکشنبه) در رأس هیأتی وارد مسکو شد. وی قرار است عصر امروز در پاسخ به دعوت همتای چینی خود از مسکو راهی پکن شود.

 «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، ضمن خوشامدگویی به ظریف در آستانه سال نو میلادی عنوان کرد: سفرتان بسیار به موقع است به خصوص در چارچوب تحولاتی که در خصوص برجام در جریان است.

وی افزود: برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه 2231 تایید شده، ولی آمریکا نه تنها از برجام خارج شد، بلکه نمی‌گذارد اعضای سازمان ملل این قطعنامه را اجرا کنند.

لاوروف ادامه داد: امروز تبادل نظر می‌کنیم که ببینیم چه کار می‌توانیم انجام دهیم که از فروپاشی برجام جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه اوضاع در خلیج فارس باعث نگرانی ماست، خاطرنشان کرد: شاهدیم شرکا و همکاران غربی ما به صورت مصنوعی اوضاع را تخریب می‌کنند. ولی هم روسیه و هم ایران ابتکارات صلح آمیزی در این زمینه پیشنهاد کرده‌اند که براساس احترام متقابل کار انجام شود.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه روسیه ابتکار گفتگو در خلیج فارس و ایران ابتکار صلح هرمز را پیشنهاد کرده‌اند، عنوان کرد: هر دو ابتکار در راستای ثبات سازی در منطقه صورت می‌گیرد.

وی همچنین گفت که با ظریف درباره سوریه و تلاش‌هایی که دو کشور در چارچوب روند آستانه انجام می‌دهند صحبت خواهد کرد.

لاوروف افزود: در دیدار با ظریف درباره روابط دوجانبه براساس توافقات دو رئیس جمهور و تمرکز بر مناسبات اقتصادی و فرهنگی گفتگو خواهد کرد.

این سفر بیست و هشتمین سفر وزیر خارجه ایران در طول شش و نیم سال انتصابش به این سمت است.

قرار است ظریف پس از روسیه برای دیدار با همتای چینی خود به پکن برود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس