آیا عراق می‌تواند انتخابات زودهنگام برگزار کند؟

کارشناسان عراقی، برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورشان را دچار مشکلاتی دانستند که آن را تا حداقل یک سال دیگر غیر ممکن می‌سازد.

به گزارش مشرق، مسئولان و کارشناسان عراقی برگزاری انتخابات زودهنگام ظرف ماه‌های آتی در کشورشان را غیرممکن خواندند.

«ریاض البدران» عضو شورای کمیساریای عالی انتخابات عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع)، زیرساخت‌های فنی برای برگزاری انتخابات زودهنگام عراق در سطح شهرستان‌ها و کوچک‌تر از آن را غیرآماده خواند و گفت: «حاضر شدن زیرساخت‌های برگزاری انتخابات به زمان نیاز دارد و کمتر از یک سال هم زمان نمی‌برد».

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری عراقی به نقل از «مقداد الشریفی» کارشناس مسائل انتخابات هم آورده است: کمیساریای جدید انتخابات و قانون جدید که نیازمند یک نهاد ناظر است، قادر نخواهد بود که انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

وی افزود: قانون انتخابات به دلیل مشخص نبودن نوع حوزه‌های انتخابیه کامل نیست و درباره تعداد حوزه‌های انتخابیه در استان‌ها متناسب با بزرگی و جمعیت آن‌ها تصمیمی گرفته نشده است.

الشریفی با پیش بینی اینکه شورای کمیساریای انتخابات تنها بعد از پایان دوره فعلی پارلمان بتواند انتخابات زودهنگام را برگزار کند، گفت: انتخابات نیاز به یک نهاد ناظر و نیاز به مشخص شدن جدول زمانی برای برگزاری انتخابات دارد، علاوه بر اینکه خلأهایی که درقانون انتخابات وجود دارد، باید رفع شود.

«علاء عبد عوده» رئیس کمیساریای انتخابات در استان «ذی قار» عراق هم در گفت‌وگو با خبرگزاری واع تاکید کرد که کمیساریای جدید تا حداقل یک سال دیگر قادر به برگزاری انتخابات جدید نیست.

عوده تاکید کرد: «بازنشسته کردن اعضا و مدیران فعلی کمیساریای انتخابات و انتخاب جانشینانی برای آنها از خارج از کمیساریا دست‌کم شش ماه زمان نیاز دارد و این مدیران جدید هم به دوره‌های آموزشی داخلی و خارجی نیاز دارند که خود، شش ماه دیگر زمان می‌برد؛ علاوه بر اینکه باید قراردادهای محکمی با شرکت‌های خارجی برای رساندن کمک‌های لجستیک لازم به کمیساریا به منظور برگزاری انتخابات منعقد شود».

عبد عوده گفت: «کمیساریای انتخابات باید قبل از برگزاری انتخابات زودهنگام به این امور رسیدگی کند که یک سال زمان لازم دارد».

«سعد الراوی» نائب رئیس شورای کمیساریای انتخابات عراق هم در گفت‌وگو با خبرگزاری عراق تاکید کرد: ترسیم حوزه‌های انتخابیه در قانون جدید نیاز به یک کمیته ویژه و بی‌طرف دارد که همه طرف‌ها را راضی کند. این کمیته برای اینکه تشکیل شود به زمان نیاز دارد، علاوه بر آن وقتی هم برای ترسیم حوزه‌های انتخابیه لازم است، چیزی که خودش دلیل اصلی برگزاری انتخابات زودهنگام بوده است.

وی ادامه داد: ترسیم حوزه‌ها در سطح شهرستان‌ها نیاز به زمان دارد و باید عادلانه توزیع شود تا حقوق همه گروه‌ها مصون بماند و یک کمیته قضایی هم وجود داشته باشد که به هر گونه شکایتی و در خصوص تعیین و ترسیم حوزه‌های انتخابیه رسیدگی کند.

پارلمان عراق سه شنبه گذشته قانون جدید انتخابات و ترسیم حوزه‌های انتخابیه متعدد و رای‌گیری فردی را تصویب کرد. این قانون مصوب شامل ۵۰ ماده قانونی انتخابات است که ۱۴ ماده آن قبل‌تر و ۳۶ ماده دیگر آن روز سه شنبه به تصویب رسید.

طبق این قانون جدید، حوزه‌های انتخابیه بر اساس هر استان تقسیم‌بندی می‌شود و اگر تعداد جمعیت هر شهرستانی کمتر از یکصد هزار نفر باشد، آن شهرستان برای تشکیل یک حوزه انتخابیه، با نزدیک‌ترین شهرستان ادغام می‌شود. هر نامزد هم باید به صورت فردی نام‌نویسی کند، بر خلاف گذشته که مردم عراق به فهرست‌ها رأی می‌دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    قدم بعدی بعد از استعفای صالح انحلال پارلمان و بعد انحلال پارلمان انجام کودتا با کمک ارتش امریکا در عراق و شخم زدن کربلا است طوری که آثاری از بقعه علمدار کربلا در ان نباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس