کد خبر 1024048
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
«پوتین» از نگاه و زبان «نظربایف»؛ روسیه چگونه وارد باشگاه قدرت‌ها شد

رئیس‌جمهور سابق قزاقستان می‌گوید: فکر می کنم مردم روسیه خوش شانس بودند که «پوتین» را داشتند؛ کسی که این کشور را در چالش‌برانگیزترین آزمون‌ها هدایت کرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، نخستین رئیس جمهور قزاقستان، «نورسلطان نظربایف» پس از 29 سال در بیست و نهم ماه مارس 2019 از سمت خود استعفا داد و «قاسم ژومارت تاکایف» جانشین وی شد.

در دوران تصدی «نظربایف»، روسیه و قزاقستان از روابط دوجانبه گرمی برخوردار بودند، روابط سیاسی نزدیکی داشته و توانستند به سطح بالایی از همگرایی اقتصادی دست یابند.

بیشتر بخوانید:

در مصاحبه‌ای با «نظربایف»، از وی در مورد این موضوع که 20 سال قبل که «ولادیمیر پوتین» به ریاست جمهوری روسیه رسید چه برداشتی از همتای جدید روسی خود داشته و چه روابطی بین 2 رهبر بزرگترین کشورهای پساشوروی وجود داشته، سوالاتی مطرح شده است.  

شما بارها «پوتین» را ملاقات کرده‌اید. چه زمانی متوجه شدید که وی موفق به تصدی ریاست جمهوری می شود و این موضوع چه تاثیری بر شما داشت؟

نظربایف: دهه 1990 پیچیده و متناقض بود. در این دوره بود که تغییرات مهم سیاسی و اقتصادی نه تنها در روسیه بلکه در سرتاسر جهان رخ داد، انتقال از سیستم شوروی قدیمی به اقتصاد بازار وجود داشت و پایه‌های روسیه مدرن گذاشته شد.

همه اینها از طریق یک مبارزه اتفاق افتاد. بسیاری با اصلاحات و تحولات موجود در جامعه مخالف بودند. به اعتقاد «بوریس یلتسین» ، مسیر دنبال شده تا آن زمان صحیح بود تا روسیه را دگرگون کند. وی، در نهایت تصمیم به انتخاب «پوتین» به عنوان جانشین خود گرفت.

در آغاز قرن بیست و یکم، سیاستمدار جدیدی پا به کرملین گذاشت که در میان همه پیشینیان خود ایستادگی کرد و من فکر نمی‌کنم در آن زمان کسی می‌توانست بگوید که  «دوره پوتین» در روسیه آغاز شده بود.

اولین چیزی که در زمان تصدی ریاست جمهوری توسط «پوتین» من را تحت تاثیر قرار داد، دانش، انرژی و آمادگی گسترده وی برای حل سخت‌ترین مسائل بود. بیست سال پیش، من این احساس را داشتم که این سیاستمدار جوان برای همه چیز آماده است و می‌تواند به طور واضح و دقیق پاسخگوی هرگونه چالش باشد.

فکر می کنم مردم روسیه خوش شانس بودند که پوتین را داشتند، کسی که این کشور را در چالش‌برانگیزترین آزمون‌ها هدایت کرد. تحت رهبری وی، روسیه دوباره به یک قدرت بزرگ تبدیل شد.

شما گفتید که روابط خوبی با «پوتین» ایجاد کردید؛ شما تجربه سیاسی داشتید در حالی که وی در آن زمان چنین تجربه‌ای نداشت. آیا شما به رئیس جمهور روسیه توصیه ارائه می‌دادید؟ در حالی که شما تجربه سیاسی بیشتری داشتید آیا تاکنون به توصیه‌های «پوتین» گوش فرا داده‌اید؟

نظربایف: همانطور که گفته می‌شود، "توصیه دادن به دیگران آسان است، اما اتخاذ تصمیمی که خود می‌گیرید دشوار است". این امر به خصوص در مورد تصمیماتی که در سرنوشت میلیون‌ها انسان تأثیر بگذارد صادق است. حضور در رأس قدرت، مسئولیت بزرگی است و بار سنگینی که همه از عهده آن بر نمی‌آیند.

میان ما رابطه قابل اعتمادی ایجاد شده است. معمولا هر یک از جلسات ما فراتر از ترتیبات مصوب بوده و اغلب بیش از زمان‌های اختصاص یافته است. ما اغلب در مورد موضوعات بحث می‌کنیم و به تبادل نظر می پردازیم، گاهی اوقات در مورد موضوعاتی که اتفاق نظر نداریم سعی می‌کنیم که صحت موضع خود را اثبات کنیم.

اینها لحظات کاری معمولی برای رهبران دو کشور بزرگ اوراسیا است. همانطور که می دانید حقیقت از اختلافات سرچشمه می گیرد. می خواهم خاطرنشان کنم که گذشت زمان، دقیق‌ترین و بی‌طرفانه‌ترین ارزیابی را از فعالیت‌های هر سیاستمداری ارائه می‌دهد و من فکر می‌کنم هنوز برای خلاصه کردن «دوران پوتین» خیلی زود است.

گفتید که «پوتین» مرد خوش قولی است. آیا در 20 سال تجربه خود، تا به حال وی از وعده‌های خود خارج شده است در جایی که برای روسیه سودمند باشد؟ آیا داشتن چنین ویژگی در چنین جایگاهی مفید است یا  ایجاد مانع می‌کند؟

 نظربایف: برای «پوتین»، حفظ و عمل وعده‌ها افتخار است. وی فردی بوده و هست که ارزش دوستی واقعی را می‌داند.

آیا تا بحال اختلاف نظر جدی با «پوتین» داشته‌اید؟ آیا شما هر کاری را که او به نفع کشور انجام می‌دهد قبول دارید؟

نظربایف: هر سیاستمداری باید منافع کشور خود را ابراز و محافظت کند. «ولادیمیر پوتین» یک سیاستمدار عملگرا و مذاکره کننده مؤثر است. با این حال ، چه کسی در دنیای مدرن به سیاستمداران یا دولت‌های ضعیف توجه می‌کند؟

یک سیاستمدار ضعیف نمی تواند از منافع ملی کشورش دفاع کند. بنابراین، رویای هر سیاستمدار و میهن پرست این است که میهن خود را رونق بخشد و کشور خود را به یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان تبدیل کند.

امروز، بدون در نظر گرفتن نظر فدراسیون روسیه، موضوعات مهم بین‌المللی حل نمی‌شود و  این کشور یک قطب نفوذ جهانی است. آیا این امر به اعتبار «ولادیمیر پوتین» نیست که در راس دولت روسیه است؟
اگرچه مواضع قزاقستان و روسیه در مورد بسیاری از مسائل بین‌المللی مشابه است، اما ما دیدگاه خودمان را برای حل برخی از مشکلات داریم. ما تمام تلاش خود را برای داشتن همکاری‌های متقابل با همسایگان خود انجام می‌دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    4 8
    با این حال ، چه کسی در دنیای مدرن به سیاستمداران یا دولت‌های ضعیف توجه می‌کند؟//// قابل توحه ظریف ورئیسش !
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      2 3
      اینا که ضعیف نیستن!! ذلیلن ذلیل. :)))))) البته خب این توهمی هست که اینا به غرب دادن والا همه می دونیم ( و می دونن!!) بله، میدونن، که ایران وزیر برجام و رئیسش نیست. ایران حسین فهمیده ست. ایران حججیه، ایران قاسم سلیمانیه. ایران سورنا و آرش و سیاوشه.
  • مهدی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    7 2
    امیدوارم سانسور نکنی. روسیه بیشتر از آنکه مدیون پوتین باشد مدیون نفت و گاز فراوان است. شما تصور کن نفت و گاز نداشت فقط صادرات اسلحه و نیروگاه اتمی می ماند که اون هم بدون پشتوانه پول نفت و گاز بعد یه مدت از بین می رفت. شما روسیه رو با ۱۴۰ میلیون جمعیت و نفت و گاز رو با امثال ایتالیا و اسپانیا یا کشورهای دموکراتیک دیگه مقایسه کنید. برای همینه کشورهای هم نژاد یا نزدیک مثل اوکراین و گرجستان و لهستان و صربستان دنبال فاصله گرفتن از روسیه و رفتن به سمت اتحادیه اروپا و آمریکا هستن.
  • GB ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 1
    ای کاش پوتین رهبر ایران بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس