سازمان تامین اجتماعی

آن طور که مدیرعامل تامین اجتماعی ادعا کرده، بدهی این سازمان به مراکز درمانی در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که زمان پرداخت معوقات سازمان بعضا شاید به یک سال هم برسد.

به گزارش مشرق، یکی از مشکلات و چالش‌های اساسی مراکز درمانی و ارائه دهندگان خدمات سلامت به مردم، معوقات بیمه‌ای این مراکز است. مشکلی که سال‌های سال است گریبانگیر نظام سلامت بوده و در نتیجه آن، ارائه خدمات به مردم را با چالش مواجه ساخته است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور، اصلی‌ترین همکار طرف قرارداد مراکز درمانی دولتی و خصوصی است که در نتیجه آن، شاهد انباشته شدن رقم کلانی از میزان مطالبات معوق ارائه دهندگان خدمات از تأمین اجتماعی هستیم. این چالش در دو سه سال گذشته باعث شد تا مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند و سازمان تأمین اجتماعی را مجاب کند پول درمان بیمه شدگان را به حساب جداگانه‌ای واریز کند که در نهایت این طرح هم به جایی نرسید. به دنبال آن، دولت برای حل این مشکل موضوع «اوراق» و «تهاتر» را مطرح کرد که بتواند از این طریق از حجم بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان بکاهد. اما، این پیشنهادها و طرح‌ها نیز، مشکلی را حل نکرده است.

بیشتر بخوانید:

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، در توجیه تأخیر طولانی مدت این سازمان در پرداخت معوقات تأمین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی و خصوصی، ادعا کرده است چون سازمان رقم کلانی از دولت طلبکار است، بهتر است که وزارت بهداشت نیز کوتاه بیاید و صبر کند و اگر می‌خواهد، تهاتر کنیم. در حالی که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، انجام تهاتر برای تسویه معوقات بیمارستان‌های دولتی را، با مشکلاتی همراه دانست.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با عنوان این مطلب که سازمان تأمین اجتماعی، در پنج ماه گذشته به اندازه هشت ماه از مطالبات معوق مراکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی را پرداخت کرده است، گفت: سازمان تأمین اجتماعی ماهانه ۲,۲۵۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بابت درمان هزینه می‌کند که ۱۵۰۰ میلیارد آن به صورت غیر مستقیم است.

سالاری با عنوان این مطلب که مطالبات معوق نیمه دوم سال ۹۷ را تسویه کرده‌ایم، افزود: سازمان تأمین اجتماعی ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی داشت که در حال حاضر این رقم به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به علت تأخیر در پرداخت مطالبات مراکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی، افزود: سازمان تأمین اجتماعی، حداقل ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان طلب از مردم دارد که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود، اما به خاطر شرایط اقتصادی کشور، سعی می‌کنیم به مردم فشار وارد نکنیم. چون نمی‌خواهیم واحدهای تولیدی تعطیل شوند.

سالاری ادامه داد: مجموع مطالبات ما حداقل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی ۲۵ برابر بدهی که داریم، طلب کار هستیم.

وی افزود: بدهی کل سازمان تأمین اجتماعی، ۵۰ هزار میلیارد تومان است که ما شرایط را رعایت می‌کنیم و نمی‌خواهیم به مردم فشار وارد شود. اما، این آمادگی را داریم که دولت بدهی ما را با مطالبات سازمان تأمین اجتماعی، تهاتر کند.

در همین حال، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که تأخیر بیمه‌ها و انباشت مطالبات وزارت بهداشت باعث می‌شود دولت به ما اوراق بدهد و ما هم مجبوریم این اوراق را به طلب کاران خودمان بدهیم که در نتیجه آن، این اوراق با تأخیر چند ماهه نقد می‌شود، گفت: دولت و بیمه‌ها در هر حال پول را پرداخت خواهند کرد، اما ترکیب ناموزون از سهم پرداختی، باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

وی ادامه داد: اصل سهم پرداختی باید به این صورت باشد که دولت و بیمه‌ها باید بین ۷۸ تا ۸۰ درصد پرداختی داشته باشند، ۱۵ الی ۱۷ درصد مردم و بقیه را بیمه‌های تکمیلی بپردازند. اما در شرایط کنونی، سهم پرداختی مردم همچنان، ۳۲.۵ درصد است.

توضیحات مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت نشدن به موقع مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان، بهانه‌ای توجیه ناپذیر است که چون سازمان تأمین اجتماعی رقم کلانی از دولت طلبکار است، پس وزارت بهداشت نباید زیاد توقع داشته باشد که مطالبات خود را در موعد قانونی بگیرد. در حالی که مدیرعامل بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور، خوب می‌داند که رگ حیات بیمارستان‌ها، همین مطالباتی است که در قبال ارائه خدمات به بیمه شدگان ایجاد شده است. بیمه شدگانی که تعداد زیادی از آنها، با دفترچه بیمه تأمین اجتماعی به مراکز درمانی وزارت بهداشت می‌آیند و خدمات می‌گیرند.

اگر چنین ادعایی را برای مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی فرض کنیم، بنابراین، وزارت بهداشت و داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک نیز، نباید به بیمه شدگان تأمین اجتماعی خدمات بدهند.

اکبر شوکت عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در مورد عدم پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد از سوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی مدتی قبل تفاهم نامه‌ای با وزارت بهداشت برای پرداخت مطالبات معوق مراکز طرف قرارداد منعقد کرد و براساس آن قرار شد این مطالبات به مرور پرداخت شود.

وی گفت: طبق گفته سالاری مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی مطالبات امسال در حال پرداخت است.

وی با اشاره به اینکه سازمان منابع کافی برای پرداخت بدهی قبل خود به بیمارستانها را ندارد افزود: با توجه به اینکه تأمین اجتماعی با کسری اعتبار مواجه است امکان پرداخت بدهی سال گذشته مراکز طرف قرارداد را ندارد و اگر بخواهد این کار را انجام دهد باید باز هم از بانک وام با بهره بالا بگیرد که این امر نیز به ضرر بیمه شدگان و سازمان است.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: دولت به سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است و در صورتی می‌تواند تمامی مطالبات مراکز طرف قرارداد و بیمارستانها را پرداخت کند که دولت نیز حداقل بخشی از این بدهی را به سازمان پرداخت کند در حالی که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

وی گفت: ما فکر می‌کردیم این دولت بتواند بخشی از مشکلات سازمان تأمین اجتماعی را برطرف کند اما گویا اشتباه می‌کردیم و دولت همانند دولت‌های قبلی هیچ اقدامی در جهت رفع این مشکلات و پرداخت بدهی‌ها انجام نداد و می‌خواهد مشکلات را به دولت بعد منتقل کند.

به گفته شوکت، براساس قانون در سال جاری قرار بود ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های تأمین اجتماعی از سوی دولت پرداخت شود اما بعد از گذشت ۹ ماه از سال این امر صورت نگرفته و دولت کوتاهی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت در حق تأمین اجتماعی کوتاهی می‌کند ادامه داد: فکر می‌کردیم دولت دکتر روحانی حداقل مشکلات طرح تحول سلامت را بر طرف کند تا مردم نیز مشکلی برای درمان نداشته باشند اما هیچ کاری در این خصوص نکرد و همچنان مشکلات طرح پابرجاست و باعث شده حقوق پزشکان در بیمارستانها با افزایش نجومی و بی ربط روبرو شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس