کد خبر 1021331
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
وزیر آموزش و پرورش

اختصاص ۵۷ هزار میلیارد تومان بودجه به آموزش و پرورش در سال ۹۹ درحالی از سوی دولت در بودجه سال آینده پیشنهاد شده است که هم‌اکنون آموزش و پرورش با کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی اعتبار مواجه است.

به گزارش مشرق، این روزها بحث بودجه داغ است و آموزش و پرورش یکی از حوزه‌هایی است که معمولا با کم توجهی مواجه می‌شود! پیش از ارائه بودجه توسط دولت به مجلس بحث‌های بسیاری پیرامون اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش مطرح بود از جمله اینکه وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اخیر خود تاکید کرده بود که این وزارتخانه در سال ۹۹ به اعتباری معادل ۷۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

علت منتفی شدن استیضاح برخی وزرا

استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم منتفی شد


اعلام نیاز ۷۳ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در حالی است که نظام تعلیم و تربیت با مشکلات عدیده و متفاوتی مواجه است؛ پرداخت نشدن سرانه مدارس، مطالبات فرهنگیان، مطالبات حق‌التدریسی‌ها، کمبود امکانات در مناطق محروم، کمبود معلم، کمبود کتب درسی، فرسودگی کلاس‌های درس، فرسودگی سیستم گرمایشی و... از جمله مشکلات ریز و درشتی است که دست به‌گریبان نظام آموزشی کشور شده‌اند.


با این حال دولت در بودجه سال ۹۹ سهم آموزش و پرورش را حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، اعتباری که به عقیده برخی کارشناسان نه تنها حلال مشکلات نیست بلکه صرفا یک مُسکّن است!


مسئله زمانی حادتر می‌شود که اخیرا محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش که پیش از این آموزش و پرورش را نیازمند اعتبار ۷۳ هزار میلیارد تومانی دانسته بود در گفت‌وگویی از بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت‌خانه مطبوعش اعلام رضایت کرده و عنوان داشته: «نسبت به بودجه سال ۹۹ رضایت داریم، بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با سایر بخش‌ها از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشترین رشد را دارد.»


رضایت وزیر آموزش و پرورش به جای مطالبه‌گری و تلاش برای افزایش بودجه در حالی است که برخلاف وی، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درباره اینکه آیا بودجه این وزارت‌خانه کفاف هزینه‌های سال ۹۹ را خواهد داد یا خیر؟ عنوان کرده است: «این مسئله نیاز به توضیحات دقیق و جزئی‌تر دارد اما به هر حال این بودجه پاسخگوی تمام نیازهای ما نیست.»


اظهارات ضد و نقیض مدیران آموزشی کشور نشان می‌دهد همانطور که دولت طی ۶ سال اخیر با جا به جایی چهار وزیر ثابت کرده است اهتمام کافی نسبت به حوزه تعلیم و تربیت ندارد، مدیران آموزش و پرورش نیز درباره مسائل این حوزه هم نظر و هم عقیده نیستند. با این حال نارضایتی از بودجه آموزش و پرورش این روزها گلایه نمایندگان مجلس را هم درپی داشته است.


کاهش سهم آموزش و پرورش از کل بودجه


علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ارتباط با بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده آموزش و پرورش به خبرنگار کیهان گفت: بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش در حالی است که همین امسال آموزش و پرورش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.


سلیمی افزود: با این شرایط حتی اگر بودجه سال آینده طبق اعلام مدیران آموزش و پرورش ۷۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد با توجه به بدهی‌ها سر به سر می‌شد.


وی با انتقاد از نگاه دولت به آموزش و پرورش اظهارداشت: در حال حاضر سهم آموزش و پرورش از بودجه حدود ۱۱ درصد است در حالی که در گذشته سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه به ۱۶ درصد هم رسیده بود و این حکایت از بی‌توجهی دولت تدبیر به آموزش و پرورش دارد.


عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه اگر در آموزش و پرورش هزینه نکنیم کشور با مشکل مواجه خواهد شد، تأکیدکرد: اختصاص بودجه به آموزش و پرورش هزینه کردن نیست بلکه سرمایه‌گذاری است؛ بی‌توجهی به آموزش و پرورش نتیجه‌اش در سال تحصیلی جاری کمبود کتب درسی بوده است، کمبود ۱۰۰ هزار معلم بوده است، تسویه نشدن مطالبات حق‌التدریسی‌ها بوده است و در نهایت کاهش انگیزه معلم‌ها برای تدریس است که منجر به افت کیفیت آموزش خواهد شد.


بودجه مصوب دولت پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست


در همین زمینه، سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌وگو با کیهان اظهارداشت: مسئله‌ای که بودجه نظام تعلیم و تربیت را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد مطالبات فرهنگیان و بدهی دولت به این قشر زحمتکش است.


میرزاده افزود: متاسفانه بررسی اسناد نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۲ تا به الان انواع مختلف بدهی دولت‌ها به فرهنگیان وجود دارد که هنوز صفر نشده است. برآوردها حاکی از بدهی بیش از پنج هزار میلیارد تومانی تا پایان سال ۹۷ دولت به فرهنگیان است!


وی ادامه داد: علاوه‌بر این بدهی سنگین، در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد، با این شرایط اگر ۱۵ هزار میلیارد تومان ذکر شده (بدهی گذشته و کسری امسال) را به بودجه پیشنهادی دولت که حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان است اضافه کنیم عددی معادل ۷۲ هزار میلیارد تومان می‌شود که همان بودجه پیشنهادی مدیران آموزش و پرورش است.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بررسی این موارد نشان می‌دهد بودجه مصوب دولت برای آموزش و پرورش در سال ۹۹ پاسخگوی نیازهای این حوزه نیست؛ متاسفانه آموزش و پرورش هرساله با بدهی و کسری بودجه به سال آینده وارد می‌شود.


وی ادامه داد: روزی حال آموزش و پرورش خوب خواهد بود که بدهی فرهنگیان پرداخت شده باشد و آموزش و پرورش بدون داشتن مطالبه از دولت وارد سال جدید بشود، در این زمان است که می‌توانیم ادعا کنیم به تعلیم و تربیت کشور توجه شده است.


پیش از این نیز قاسم احمدی لاشکی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با کیهان گفته بود: «بودجه دولت برای آموزش و پرورش در سال ۹۹ حلال مشکلات نیست و صرفاً یک مسکن است.»


با این شرایط باید منتظر بود و دید آیا نمایندگان مجلس می‌توانند سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه ۹۹ را افزایش دهند یا خیر؟

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    2 0
    بیشترین ظلم در حق آموزش و پرورش با انتخاب وزیری که الفبای معلمی را نمی داند اتفاق می افتد کاری که در این چندین سال انجام شده است و نتیجه اش را در آینده نه چندان دور بیشتر می بینیم که مدرک ماشا... ولی سواد واقعی زیر خط فقر
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    1 0
    نفوذ و انحراف در این وزارتخانه مهمترین دستور غربزده هها ست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس