کد خبر 1021060
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل گزارش داد که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ به دلیل ناآرامی‌ها و جنگ، روزانه ۹ کودک در افغانستان کشته و یا معلول می‌شوند.

به گزارش مشرق، سطح خشونتی که کودکان افغان هر روز با آن مواجه هستند تکان دهنده است و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) از جامعه جهانی خواست تا از این روند جلوگیری کنند.

«هنریتا فور» مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: سال 2019 در افغانستان بسیار خونین و بویژه برای کودکان مهلک بوده است. کودکان، خانواده‌ها و جوامع آنها هر روز با عواقب وحشتناک درگیری‌ها مواجه هستند. این کودکان می‌خواهند که بزرگ شوند، به مدرسه بروند، مهارت فرا گیرند و برای خود آینده‌ای بسازند.

بیشتر بخوانید:

علاوه بر درگیری‌ها، افغانستان با بلایای طبیعی دست به گریبان است، مانند سیلاب شدید سال 2018 میلادی که زندگی 250 هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد همچنین بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیز زیر خط فقر قرار دارند.

براساس گزارش تازه یونیسف، بطور متوسط در 9 ماه نخست سال جاری میلادی بطور متوسط روزانه 9 کودک افغان کشته یا معلول شدند و افغانستان به کشنده‌ترین منطقه جنگی تبدیل شده است؛ بین سال‌های 2009-2018 درگیری‌ها در افغانستان منجر به کشته شدن حدود 6 هزار و 500 نفر شد و نزدیک به 15 هزار تن دیگر نیز مجروح شدند.

این گزارش می‌افزاید که حدود 600 هزار کودک زیر 5 سال نیز به سوء تغذیه شدید دچار هستند که می‌تواند به مرگ کودک منجر شود. حدود 2 میلیون کودک دیگر نیز به سوء تغذیه‌ای دچار هستند که می‌تواند در طولانی مدت تاثیر منفی بر سلامت جسمی و ذهنی کودک بگذارد.

یونیسف در حالی از آمار تکان دهنده تلفات کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدام جامعه جهانی در این باره است که در گزارش خود به تشدید حملات هوایی آمریکا و حملات شبانه نیروهای خارجی اشاره‌ای نکرده است.

در چند ماه اخیر بر اثر عملیات‌ شبانه نیروهای آمریکایی در ولایت‌های شرقی افغانستان از جمله ننگرهار، کنر، پکتیکا و وردک بارها غیرنظامیان افغان از جمله زنان و کودکان هدف قرار گرفته‌اند.

پیش از این نیز سنای افغانستان کشتار زنان و کودکان در عملیات‌ شبانه نیروهای آمریکایی در این کشور را محکوم کرده و خواستار رسیدگی دولت به این موضوع شده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    0 0
    فرهنگ فارس ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس