معامله قرن

نمایندگان کنگره آمریکا با بودجه ۱۷۵ میلیون دلاری پیشنهادی کاخ سفید برای اجرای طرح معامله قرن مخالفت کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه «هاآرتص» گزارش داد که نمایندگان کنگره آمریکا روز دوشنبه با درخواست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در زمینه بودجه ویژه ۱۷۵ میلیون دلاری برای حمایت از معامله قرن مخالفت کرده‌اند. 

بیشتر بخوانید:

جزئیات جدیدی از طرح آمریکایی « معامله قرن»

طرح«معامله قرن» ساقط شد

این روزنامه صهیونیستی با اعلام این خبر نوشت: «این تصمیم که یک توافق دو حزبی در زمینه بودجه پیشنهادی ترامپ برای سال ۲۰۲۰ است، آخرین نشانه از آمریکا است که نشان می‌دهد طرح موسوم به صلح معامله قرن به این زودی‌ها اجرایی نخواهد شد.»

این روزنامه می‌افزاید: «به این موضوع باید بحران سیاسی در اسرائیل بر سر تشکیل کابینه را نیز اضافه کنیم. احزاب اسرائیلی پس از انتخابات ماه مارس موفق به تشکیل کابینه ائتلافی نشدند و این بن‌بست باعث برگزاری انتخابات سوم در ماه مارس سال آینده شده است.»

براساس این گزارش، کاخ سفید در ماه مارس بودجه پیشنهادی خود را به کنگره ارسال کرده است که شامل درخواست ۱۷۵ میلیون دلاری برای تامین بودجه مربوط به روند دیپلماتیک معامله قرن است. طبق سندی که هاآرتص آن را رؤیت کرده، کاخ سفید توضیح داده بود که این بودجه به منظور فراهم کردن ابزارهای لازم در سیاست دولت در خاورمیانه و پیشبرد امور در طرح صلح خاورمیانه ضروری است. 

کاخ سفید همچنین گفته است که این بودجه برای کمک به فلسطینی‌ها در این زمینه مورد نیاز است. در طول دو سال گذشته، دولت ترامپ تقریبا همه کمک‌های خود به فلسطینی‌ها را به منظور تحت فشار قرار دادن آنها در راستای معامله قرن متوقف کرده است. 

هاآرتص در ادامه افزود: «بندهای بودجه به توافق رهبران هر دو حزب جمهریخواه و دموکرات در کنگره رسیده است. در بخش مربوط به خاورمیانه آمده است، در زمینه اختصاص بودجه ۱۷۵ میلیون دلاری پیشنهادی کاخ سفید برای تامین منابع پیشبرد دیپلماتیک، توافقی صورت نگرفته است.»

طرح معامله قرن که ابتکار دولت ترامپ برای سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی است، برای سال ۲۰۱۹ پیش بینی شده بود، اما به دلیل شکست «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه تا کنون چندین بار به تعویق افتاده است. از دیگر دلایل شکست طرح، عدم موافقت و همراهی دیگر کشورهای غرب آسیا و عدم استقبال کشورهایی نظیر اردن و فلسطین از آن است. 

هاآرتص در ادامه با اشاره به انتخابات رژیم صهیونیستی در مارس ۲۰۲۰ توضیح داده است که به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امکان انتشار طرح معامله قرن قبل از نوامبر ۲۰۲۰ بسیار پایین است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس