درعا سوریه

جولای سال ۲۰۱۸ پیشروی سریع و خیره‌کننده ارتش در شمال درعا موجب شد تروریست‌های حاضر در مرکز شهر درخواست آتش بس و مصالحه بدهند.

سرویس جهان مشرق -  از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی و پس از پیروزی بزرگ ارتش سوریه و متحدین در آزادسازی شهر حلب ، اولویت ارتش و محور مقاومت پایان دادن به حضور گروه‌های تروریست در مناطق تحت محاصره در استان‌های مرکزی و جنوبی این کشور بود. این مناطق شامل شهرهای رستن و تلبیسه در شمال استان حمص، قلمون شرقی و غربی، غوطه شرقی در استان ریف دمشق و سرانجام مناطق تحت اشغال استان‌های درعا و قنیطره بود. جولای سال ۲۰۱۸ پیشروی سریع و خیره‌کننده ارتش در شمال درعا موجب شد تروریستهای حاضر در مرکز شهر درخواست آتش بس و مصالحه بدهند و بدین ترتیب ارتش بدون نیاز به درگیری موفق به بازپس گیری شهر درعا به عنوان یکی از نخستین مناطقی که در سال ۲۰۱۲ به اشغال تروریست‌ها درآمد شود.

سرنوشت گروه‌های معارض در استان درعا

پس از اینکه دو طرف بر سر مصالحه و تحویل شهر به ارتش سوریه توافق کردند، مقامات دولت سوریه پیشنهادی سخاوتمندانه و از روی اثبات حسن نیت به گروه‌های مسلح حاضر در این منطقه ارائه دادند: عفو عمومی و امکان باقی ماندن در شهر و خانه به همراه خانواده هایشان و حتی بازگشت به بدنه ارتش سوریه. همچنین سایر افرادی که اهل مناطق جنوبی سوریه نبودند (نظیر تروریست‌های خارجی عضو هیات تحریرالشام) تصمیم به خروج از این منطقه و انتقال به استان ادلب گرفتند. بر خلاف سوابق قبلی مصالحات میان دو طرف که عمده تروریست‌های حاضر در مناطقی مانند غوطه شرقی یا شمال حمص تصمیم به کوچ کردن به استان ادلب گرفتند وضعیت در استان درعا و قنیطره کاملا متفاوت بود و به جز چند هزار نفر از نیروهای تکفیری و تندرو، عمده اعضای سابق جبهه جنوبی ارتش آزاد و خانواده‌هایشان تصمیم به ادامه حضور در این منطقه و بازگشت به آغوش دولت سوریه گرفتند.

تجهیزات به جای مانده از تروریست‌ها در استان درعا

نا امیدی و خشم شدید رهبران تکفیری از تصمیم مردم منطقه

این واقعه برای سران تروریست‌ها و قدرت‌های حامی آنها بسیار ناگوار بود زیرا آنها به زعم خود درعا البلد را قلب انقلاب برشمرده و بر مقاومت تا زمان ساقط کردن دولت سوریه تاکید می‌کردند. از این رو پس از آزادی شهر و برقراری مجدد آرامش و امنیت پس از ۶ سال نبرد و خونریزی اقدام به طراحی نقشه‌ای جدید برای جلوگیری از حفظ ثبات امنیتی این استان کردند. جنبش جدید " المقاومه الشعبیه " نام گرفت که اهداف خود را ترور نظامیان ارتش سوریه، اعضای سابق ارتش آزاد که به ارتش پیوستند و فرماندهان سابق معارضین که اقدام به مصالحه با ارتش سوریه کردند اعلام کرد.

آغاز فعالیت هسته‌های خفته تروریستی در درعا

تقریبا از ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ حملات این گروه به نظامیان ارتش سوریه آغاز شد. در روز ۲۴ نوامبر دو نیروی ارتش سوریه در شهرک جاسم در غرب درعا هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته و کشته شدند.

به تدریج حملات سازمان یافته تر شده و به صورت قرار دادن تله‌های انفجاری در مسیر کاروان های ارتش یا حمله به مراکز ایست و بازرسی انجام می‌شد.

در روز ۵ فوریه سال جاری انفجار بمب در نزدیکی پست بازرسی ارتش در شهرک نمر موجب کشته شدن ۳ سرباز سوری شد.

در تاریخ ۲۰ مارس شخصی به نام سامر الناصر از اعضای سابق شورشی که به نیروهای دفاع وطنی سوریه پیوسته بود توسط هسته‌های مخفی تروریست در شهر صنمین استان درعا ترور شد.

سامر الناصر

شب ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ منزل سرتیپ رامی تکلا فرمانده کل پلیس شهر درعا هدف یک تیر راکت RPG قرار گرفت اما خوشبختانه به وی آسیبی نرسید. این مورد بلند مرتبه ترین شخصیت از نیروهای امنیتی سوریه بود که هدف ترور ناموفق قرار گرفت.

سرتیپ رامی تکلا

در ماه آوریل سال جاری همچنین ۴ تن از رهبران سابق گروه‌های مسلح از جمله محمد بردان فرمانده مشهور سابق ارتش آزاد که در مصالحه شهرک طفس نقش داشتند توسط گروه‌های تروریست کشته شدند. محمد بردان پیش از این حمله دو بار در ماه اکتبر ۲۰۱۸ و فوریه ۲۰۱۹ نیز هدف ترور قرار گرفته و جان سالم به در برده بود.

محمد بردان

در آخرین مورد از این حملات شب ۱۲ دسامبر ماه جاری سروان میلاد غسان تفوح اهل استان لاذقیه در ایست و بازرسی شهرک ام المیاثین هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسید.

بررسی آماری تلفات حملات استان درعا

از زمان آغاز حملات هسته‌های خفته تروریستی در این منطقه ۷۹ نفر از نیروهای ارتش سوریه هدف ترور قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند. همچنین ۱۳ نفر از اعضای سابق مخالفین که به ارتش پیوستند و ۱۷ نفر از افرادی که تصمیم به ادامه زندگی در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه گرفتند در این حملات کشته شدند.

بررسی آماری حملات به تفکیک هر ماه نشان میدهد ماه اکتبر سال جاری خونین ترین ماه در حملات هسته‌های ترور با ۲۳ کشته بوده است.

همچنین قابل ذکر است که این آمار تنها مربوط به تلفات نظامیان سوری و شبه نظامیان سابق گروه‌های مسلح است و ده‌ها نفر از مردم عادی منطقه نیز در حملات تروریستی ۱ سال اخیر کشته شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • BE ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    69 51
    مردم سوریه اسد را نخواهند باید کی رو ببینن؟
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      30 42
      اگه نظر ندی می میری؟ نمیدونم کجای دنیا زندگی میکنی که انقدر نادونی ولی از مزایای اینترنت اینه که میتونی بری امار رای دادن مردم در هرکشور رو سرچ کنی .البته در مورد سوریه امار های انتخابات قبلی در سوریه که مردم با قاطعیت به بشار اسد رای مثبت دادن رو هم میتونی در پرتال سازمان ملل ببینی که چشات دراد.
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      34 34
      شما مردم سوریه ای ؟شما صدای مردمی ؟ شما با خودت چند چندی؟
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      25 30
      مثل اینکه دوباره رای بهش دادن .حضرتعالی مردم سئریه محسوب میشی .وطنفروش نوکرصهیونیست
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      29 31
      مردم سوریه اگر نخوان شما حرف بزنین باید کیو ببین؟
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      32 32
      داعش و القائده و جبهه النصره هم خودشونو مثل شما جای مردم سوریه جا میزدند اما ما گوش و دماغشونو بریدیم انداختیم جلوی سگ ها
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      14 13
      باید به شیطان بزرگ یا همان ارباب کدخدا ی شما رو بندازند!
  • محمد عظیمی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    23 27
    مشرق. چرا از این ملت های عقب افتاده خبر می گذاری؟ولشون کن بذار همدیگرو بدرند.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      16 19
      عقب افتاده به نظرم شمایی جانی روان پریش درنده خو... سوریه در طول تاریخ در کنار ایران تمدن ساز بوده و گاهی از برخی جهات هم پیشرفته تر بوده.قبل از انقلاب ایران از هر نظر از ایران سرامد تر بوده و بعد از انقلاب هم جزع معدود کشورهای منطقه بود که در کنار ایران موند.با وجود این که میتونست از نظر اقتصادی با اتکا به غرب الان جای امارات متحده باشه اما روحیه استقلال و ازادی و مقاومت رو ترجیح دادن و این بلاها تاوان موندن در این راهبرده سوریه به زودی دوباره با کمک دوستانش قوی و موفق خواهد شد و برای همیشه قبرستان تکفیری ها میشه و شما هم حتما سطح مطالعه خودتون رو نصبت به اطرافتون زیاد کن که از این شقاوتت کم بشه.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      18 19
      به نظرم یه سر به روانکاو بزن
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      17 7
      عظیمی نظر نده دیگه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 8
    عراق و سوریه شبکه اطلاعاتیشون قوی نیست ... قوت و اشراف اطلاعاتی بسیار مهم و‌موثر هست
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      23 1
      از پیکاسو ما که بهتره
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    6 12
    با مزس. انگار داره راجع به استانهای ایران صحبت میکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس