اخبار ویژه روزنامه ها

اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر، دروغ‌پردازی و رفتار بزک‌کارانه برخی نشریات زنجیره‌ای را ثابت کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

خروج از حاکمیت شما عود کرده بود، خوب شد؟!

متهم پرونده نظرسازی به نفع آمریکا و مدعی خروج از حاکمیت در اوایل دهه 80، نگران عدم تبعیت «اصولگرایان تندرو» از رهبری شد!

نوشته مغالطه‌آمیز روزنامه اعتماد به قلم عباس عبدی در حالی است که این طیف پس از فروکش کردن اغتشاش دو روزه بنزینی، به بهانه‌های مختلف اصرار داشتند شعله خاموش اغتشاش را در پوشش حمایت از اعتراض و  معترضان، دوباره روشن کنند.

با این وجود، عبدی می‌نویسد: «پس از افزایش قیمت بنزین اعتراضات خیابانی آغاز شد. از همان ابتدا معلوم بود [؟!] که بخشی از نیروهای اصولگرا نه تنها از این اعتراضات حمایت می‌کنند، یا از آن خرسند هستند بلکه در عمل نیز به نحوی در تشدید این فرآیند نیز مشارکت داشته‌اند. این مسئله چنان روشن است که برخی از آنان در نوارهای سخنرانی خود به این مشارکت اشاره کرده‌اند. از سوی دیگر بخشی از آنان نسبت به موضع روز یکشنبه رهبری همچنان توجیه نیستند به همین علت کوشش‌های فراوان از سوی سخنرانان و نویسندگان آنان صورت می‌گیرد که معترضین را نسبت به این موضع توجیه کنند. کوشش‌هایی که ظاهراً مؤثر واقع نشده است پرسش اساسی این است که این تفاوت نگاه و تحلیل عمومی میان این بخش از اصولگرایان با نگاه و تحلیل رهبری، چرا رخ داده است؟ چرا پیش از مواضع رهبری، هیچ‌کدام از شما در برابر این نگاه موضع‌گیری نکرد و دوستان خود را به خویشتنداری دعوت نکرد و همراهی با اعتراضات را برای آنان نادرست ندانست؟ چرا هنوز از درک علت و چرایی موضع مذکور ناتوان و نسبت به آن معترض هستید؟»
این نوشته در حالی است که اولاً سخنان رهبری برای هرکس که خود را معتقد به اصول انقلاب و نظام می‌داند، حجت است.

ثانیاً نویسنده معلوم نمی‌کند که با کدام سند ادعا می‌کند «از  همان ابتدا معلوم بود بخشی از نیروهای اصولگرا از اعتراضات حمایت می‌کنند یا از آن خرسند هستند»؟ برعکس، طیفی از تندروهای مدعی اصلاح‌طلبی بودند که با ذوق‌زدگی کوشیدند اعتراض‌ها به سوءمدیریت بنزین چهارساله دولت را، سیاسی کرده و به نظام برگردانند.

در حالی که نویسنده حتی یک سند درباره ادعای چندگانه خود ارائه نمی‌کند، فضای مجازی در کنار تیترها و یادداشت‌های مسموم برخی نشریات زنجیره‌ای، حاکی از خرسندی و حمایت افراطیون مدعی اصلاحات نسبت به اغتشاش و فتنه‌انگیزی است.

اما فراتر از همه این موارد، باید دو سؤال مهم را پرسید: اولاً طرح گران کردن سه برابری بنزین را که موجب نارضایتی و گلایه بر مردم شد، اصولگرایان پخت‌وپز کردند یا آقای روحانی و تیم اقتصادی وی با توجیه کسری بودجه و سرسام‌آوری میزان مصرف؟

ثانیاً کسی که زمانی به جرم نظرسازی به نفع آمریکا محکوم شده و سپس مانند مرغ سخنگو، نقشه سرویس‌های جاسوسی بیگانه تحت عنوان «خروج از حاکمیت» (خروج علیه حاکمیت) را بازگو کرده، بیجا می‌کند درباره نسبت افراد درون نظام با یکدیگر یا اصولگرایان با رهبری حرف بزند؛ انگار که خود را در درون نظام تعریف می‌کند.

طنز بی‌نمک ماجرای عباس عبدی این است که او در گفت‌وگو با نشریه صدا (وابسته به حزب منحله مشارکت) خواستار استعفای رئیس‌جمهور شده و حال آن که کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش و ثبات دارد. اما طیف متبوع وی همان‌گونه که در دولت دوم خاتمی مأمور بودند شعار خروج از حاکمیت و استعفای خاتمی را سر دهند، اکنون نیز به تبعیت از نقشه مشترک آمریکا برای ایران و عراق و لبنان، مأمورند خواستار استعفای رئیس دولت شوند.
 

دروغ مذاکره که کنتور نمی‌اندازد هرچه بزرگ‌تر، بهتر!

اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر، دروغ‌پردازی و رفتار بزک‌کارانه برخی نشریات زنجیره‌ای را ثابت کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، استیون منوچین دیروز تصریح کرد «تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی ایران را فقط هنگامی بر می‌داریم که ایران شرط‌های اصلی واشنگتن را بپذیرد». این شرط‌ها از پذیرش ابطال برجام و انعقاد توافق هسته‌ای جدید با محدودیت‌های مضاعف تا توقف برنامه موشکی و نفوذ و اقتدار منطقه‌ای ایران را شامل می‌شود و سپس به مداخله در امور داخلی ایران ختم می‌شود.
سخنان صریح وزیر  خزانه‌داری آمریکا بار دیگر ثابت کرد ادعای میانجی‌گری دولت ژاپن در سفر جمعه آینده روحانی به توکیو، فریب و دروغی بیش نیست، همچنان که ادعای میانجی‌گری فرانسه، صرفاً برای فریبکاری بود.

اما واقعیت تلخ، بزک‌کاری میانجی‌گری تهی از محتوای دولت ژاپن توسط نشریات زنجیره‌ای است، چنان که دیروز روزنامه همشهری در تیتر اول خود برخلاف واقعیت‌ها نوشت «توکیو؛ دریچه مذاکره و گشایش اقتصاد [!!!] معافیت تازه برای ژاپن در خرید نفت از ایران، ایجاد یک کانال مستقیم نقل‌ و انتقال مالی و آزادسازی دست‌کم 1/5 میلیارد دلار از پول‌های نفت ایران، از جمله امتیازهای احتمالی است که ایران دریافت خواهد کرد».

روزنامه دولتی ایران حتی پا را فراتر گذاشته و تیتر زد «آزادسازی 20 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در ژاپن»!

دیگر نشریات زنجیره‌ای نیز در روزهای گذشته تیترهای غیرواقعی مشابهی را در صفحات اول خود درج کردند و این در حالی است که همان‌ها مدعی بودند به واسطه توافق با آمریکا که سال 94، 150 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران آزاد می‌شود و 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیز به کشور می‌آید. اما بعدها مدیرمسئول روزنامه شرق تصریح کرد که برای جا انداختن و شیرین‌کردن برجام، مجبور شدیم اغراق و بزک کنیم.


40 هزار میلیارد نقدینگی را دیدند 1500 هزار میلیارد نقدینگی را نه!

با وجود کاهش هزینه‌های عمرانی دولت به حداقلی‌ترین شکل آن، حجم نقدینگی در اثر برخی سوءمدیریت‌ها به 2076 هزار میلیارد تومان در مردادماه امسال رسید.

بر اساس آمارهای به دست آمده، میزان پایه پولی کشور در پایان مردادماه امسال با 25/6 درصد افزایش نسبت به مردادماه 97 به 286 هزار و 360 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش فارس، همچنین حجم نقدینگی در مردادماه سال‌جاری به عدد 2076 هزار و 590 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مردادماه سال گذشته 26/1 درصد رشد نشان می‌دهد. یادآور می‌شود حجم نقدینگی در سال 92، تقریباً 470 هزارمیلیارد تومان بود و آمار جدید، افزایش چهار و نیم برابری را نشان می‌دهد. نکته جالب و قابل تأمل این است که دولتمردان فعلی و حامیان آنها، در سال 92 مدعی بودند دولت قبلی با اختصاص 40 هزارمیلیارد تومان بودجه به مسکن مهر، موجب افزایش نقدینگی و تورم شده‌اند. اما اکنون در حالی که نقدینگی موجود - بدون کمترین سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و قبیل آن- 450 درصد افزایش داشته و عمدتاً هم سراغ سوداگری و تولید تورم چندلایه رفته، هیچ نظری ندارند!

گفتنی است به‌واسطه پروژه مسکن مهر 8 تا 10 میلیون نفر در کشور صاحب خانه شدند.
 

عضو کارگزاران: در بسیاری از مسائل اقتصادی دولت درست تصمیم نمی‌گیرد

عضو کارگزارانی شورای شهر تهران می‌گوید روحانی نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند و کارنامه نامناسب او پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود.

شهربانو امانی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که شما ایراد اصلی کار دولت در مسئله بنزین را در کجا می‌دانید؟، اظهار داشت: مردم عادی طی این روزها آسیب دیدند. باید برای التیام این زخم عمیق مردم اقدام شود. از سوی دیگر هزینه اقتصادی زیادی نیز بر کشور تحمیل شد و معیشت مردم نیز تحت تاثیر قرار گرفت. آقای رئیس‌جمهور بارها علیه توزیع یارانه نقدی صحبت کرده بود و می‌گفت این موضوع آسیب جدی به اقتصاد کشور زده. حال چه شد که این تصمیم گرفته شد؟ از سوی دیگر تدابیر امنیتی را چرا نسنجیده بودیم؟ مردم که آمبولانس و بانک آتش نمی‌زنند. وقتی می‌گویید اغتشاشگر بودند چرا از پیش این امکان‌سنجی صورت نگرفته بود و آنها شناسایی و بازداشت نشده بودند؟

امانی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان با یک چالش جدی روبه‌رو هستند و کارنامه آقای روحانی پای آنها نوشته می‌شود. این در حالی است که ایشان نه انتخاب بلکه ترجیح اصلاح‌طلبان بود و گمان می‌رفت که بتوانند در آن مقطع مشکلات کشور را حل کنند. آقای روحانی آدمی معتدل بود و با توجه به نزدیکی که به مرحوم آیت‌ا... هاشمی داشت انتظار می‌رفت مؤثر عمل کند. سرانجام ایشان انتخاب شد اما نتوانست انتظارات را برآورده کند.

وی گفت: عملکرد آقای رئیس‌جمهور در اتفاقات اخیر حساب شده و کاملا درست به‌نظر نمی‌رسید. صحبت‌های ایشان در طول اعتراضات در حد دبیر شورای عالی امنیت ملی به‌نظر می‌آمد. آقای روحانی حرف‌هایی زدند که کاش نمی‌زدند و این موضوع بسیار برای من عجیب بود. در مجلس که با ایشان هم دوره بودم، کلمات را برای سخنرانی با دقت انتخاب می‌کردند اما نمی‌دانم چه بر آقای روحانی گذشته که امروز این چنین با عصبانیت سخن می‌گویند. رئیس‌جمهور از وجود دوربین و کنترل مردم حرف می‌زند. باید به آقای روحانی یادآوری کرد که این وظیفه بخش امنیتی شماست. شما با برخی حرف‌ها مردم را در ایام سختی بی‌پناه کردید.

عضو شورای مرکزی کارگزاران همچنین گفته است: اعتماد که یک شبه ایجاد نمی‌شود؛ مدتها زمان می‌برد که اندک اندک مردم اعتماد کنند. اعتماد را با گفتاردرمانی و شعار نمی‌توان بازگرداند. فکری برای این مسائل نشد و شد آنچه نباید می‌شد.

امانی می‌افزاید: آقای روحانی می‌گفت هم چرخ سانتریفیوژها و هم چرخ اقتصاد باید بچرخد. او به‌عنوان یک حقوقدان رئیس دولت یازدهم شد و در چهار سال اول تلاش کرد که با همکاری اصلاح‌طلبان و مشورت‌های آنان کار مملکت را پیش ببرد. طی آن سال‌ها آقای روحانی از جریان اصلاحات کمک فکری می‌گرفت و هرچند تعداد وزرای اصلاح‌طلب در کابینه زیاد نبود، رأی و نظر آنها به‌ویژه آقای معاون اول تاثیرگذار بود. در سال‌های 1392 تا 1396 دیپلماسی فعال دولت دستاوردی به نام برجام داشت. وجود برجام سبب شد که مسئولان از بسیاری از مشکلات مدیریتی در کشور غافل شوند.

عضو شورای شهر تصریح کرد: همه اینها به علاوه کمرنگ‌تر شدن نقش اصلاح‌طلبان در دولت سبب شد که دولت دوم کارایی دولت قبل را نداشته باشد و در بسیاری از مسائل نتواند درست تصمیم‌گیری کند. از سوی دیگر در دولت دوم آقای روحانی، نزدیکان سیاسی ایشان فکر کردند رأی بی‌سابقه مردم به او تنها حاصل همت آنها بود. در حالی که اگر بعضی معاونان و مسئولان دفتر آقای روحانی در جایی کاندیدا شوند، تفاوت‌ها را خواهند فهمید. ناسپاسی آنها و محدود کردن حلقه مدیریتی کشور، تبعات خود را خیلی زود نشان داد.

این نماینده سابق مجلس افزود: اعتراضات دی‌ماه 1396 ریشه اقتصادی داشت. با آغاز اعتراضات مردم به مشکلات معیشتی در سال 1396، علی‌الاصول اصلاح‌طلبان باید در کنار مردم قرار می‌گرفتند، اما چنین نشد. جریان اصلاحات صرفا به بیان مشکلات اکتفا کرد و با انتقاد از دولت تلاش کرد که صدای مردم را به گوش مسئولان برساند. با این وجود برای برون‌رفت از آن شرایط راهکاری ارائه نشد و الگوی واحدی برای خروج از بحران وجود نداشت. باید اعتراض مردم زمینه‌ساز یک تغییر در سیاستگذاری‌ها از جمله سیاست‌های اقتصادی می‌شد. کمی بعدتر اعتراضات هفت‌تپه را شاهد بودیم که آن گونه برخورد شد.

اظهارات این عضو کارگزاران در حالی است که حزب متبوع وی پس از سؤالات اقتصادی نمایندگان از رئیس‌جمهور و قانع شدن نمایندگان، در بیانیه‌ای تصریح کرد: «پاسخ‌های روحانی، نه مجلس را قانع کرد نه ملت را راضی ساخت. دولت فاقد استراتژی اقتصادی روشن است. جز اقتصاددانان آزادیخواه، طرفداران نهادگرایی هم دل خوشی از دولت ندارند. مدافعان اقتصاد اسلامی نیز در زمره منتقدان دولت قرار دارند.

دولت روحانی دولتی سرگشته است. اوج این سرگشتگی را می‌توان در سیاست ارزی دولت دید. دولت می‌توانست به‌جای سرکوب سیستماتیک نرخ ارز، در یک شیب ملایم رو به بالا، بهای ارز را بدون کمترین تنش اجتماعی و اقتصادی طی بازه زمانی ۴ساله واقعی کند و مانع از شوک دی‌ماه ۹۶ شود.

کاربست سازوکارهای اقتضائی که منجر به تغییرات پی‌درپی در سیاست‌های ارزی دولت در بهار سال ۹۷ شد، متاسفانه زمینه رانت‌جویی و بستر ویژه‌خواری اخلالگران اقتصادی را فراهم ساخت که لاجرم موجب سردرگمی بازار و ابهام و سرگشتگی فعالان اقتصادی کشور شد.

متاسفانه با وجود نقدها بر سازمان برنامه و بودجه، در دولت دوم روحانی اصلاحی صورت نگرفت بلکه روند سازمان تثبیت شد. وزارت اقتصاد نیازمند یک اقتصاددان بود و بانک مرکزی باید فراتر از یک حسابداری یا صرافی بزرگ اداره می‌شد.

فقدان استراتژی، دولت را به مجمعی از بوروکرات‌های بی‌انگیزه بدل ساخته است که دولت را نه به‌عنوان «مغز متفکر توسعه ملی» که به‌عنوان یک «اداره کاغذی» تحلیل می‌کنند و تقلیل می‌دهند.»
 

همشهری: حراج 60 تن طلا و 18 میلیارد دلار ارز اشتباه بود

روزنامه همشهری به نقل از نویسندگان گزارش عملکرد «برنامه ششم توسعه» در سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت در اجرای برخی سیاست‌های مربوط به واگذاری ارز و سکه، اشتباهات بزرگی را مرتکب شده است.

این روزنامه می‌نویسد: امسال 14 میلیارد دلار و سال آینده هم 10 میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع محدود ارزی ایران با نرخ 4200 تومانی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و بهبود معیشت 83 میلیون ایرانی به واردات برخی کالاهای اساسی و ضروری ازجمله دارو اختصاص می‌یابد اما عملکرد این سیاست در سال‌جاری نشان داده حذف برخی کالاهای مشمول ارز 4200 هم باعث حفظ ثبات در بازار و جلوگیری از تنش قیمت‌ها شده و هم جلوی بسیاری از رانت‌ها و فسادها را گرفته است.

گزارش عملکرد سال دوم برنامه ششم توسعه ایران در ارزیابی نوسان بازار ارز، دلیل ناموفق بودن بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را خروج آمریکا از توافق برجام و اعمال تحریم‌های ناعادلانه و فقدان روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی و افزایش شدید سفته‌بازی در بازار ارز و اصلاح نشدن سیاست‌های پولی و ارزی معرفی می‌کند. اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی یادآور سیاست پیش‌فروش سکه در سال 97 است که به گفته سازمان برنامه و بودجه باعث شد تا دارایی‌های طلای بانک مرکزی به میزان 60 تن کاهش یابد. حالا این پرسش اساسی همچنان بدون پاسخ مانده که خالی کردن حساب دارایی‌های ارزی برای پایین ‌نگه داشتن یا جلوگیری از رشد قیمت کالاهای اساسی و ضروری چه تفاوتی با سیاست اشتباه خالی کردن حساب دارایی‌های طلای بانک مرکزی در سال97 دارد و آیا دولت راهی بهتر برای جلوگیری از توزیع رانت ارزی و حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد و متوسط سراغ ندارد؟ گزارش اجرای سال دوم برنامه ششم توسعه تأکید دارد: پیش‌فروش سکه با نرخ‌های زیر قیمت بازار در بازه زمانی یک تا 24 ماهه متأسفانه سیاست اشتباهی بود که بدون توجه به پیش‌بینی روند آینده قیمت سکه صورت گرفته و باعث خروج سپرده‌های بانکی به سمت بازار سکه و تشدید سفته‌بازی در بازار ارز و سکه با چاشنی رشد قیمت‌ها شد و 60 تن از دارایی‌های طلای بانک مرکزی را کاهش داد.

نویسندگان گزارش عملکرد برنامه ششم توسعه در سازمان برنامه و بودجه یادآوری می‌کنند بازار ارز همچنان با مشکلات و چالش‌های متعدد مواجه است.

ایران

امیدواری سخنگوی وزارت خارجه امریکا به گفت‌وگوهای کنسولی با ایران

خبر اول اینکه،سخنگوی وزارت خارجه امریکا امیدوار است تا موضوع تبادل زندانی بین ایران و امریکا منجر به گفت‌وگوهای گسترده‌تری در امور کنسولگری شود. به گزارش ایسنا، اریکا چیوسانو، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اخبار الیوم گفت: امیدواریم که این تبادل زندانیان منجر به گفت‌وگوی گسترده‌تر در امور کنسولگری بشود، ایران همچنان برخی شهروندان امریکایی را بازداشت کرده است و ما برای گسترش این تبادلات تلاش می‌کنیم اما تا زمانی که ایران به رفتارهای خود ادامه دهد ما نیز به سیاست فشار حداکثری ادامه خواهیم داد.وی در پاسخ به این سؤال که آیا همانگونه که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سوم دسامبر جاری اعلام کرد، واشنگتن پیام‌هایی محرمانه برای مذاکره با تهران فرستاده است افزود: دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری امریکا به طور علنی اعلام کرد که هر وقت شرایط مناسب فراهم شود من آماده مذاکره خواهم بود.این مقام امریکایی گفت: ما آماده گفت‌وگو با ایران هستیم اما به سیاست فشار حداکثری علیه این کشور ادامه خواهیم داد و آن را مجبور به امضای توافق جدید و فراگیر خواهیم کرد.

مطالبه ۶ میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی

خبر دیگر اینکه،وزارت امور خارجه ایران ماه گذشته سفیر کره جنوبی را فراخوانده تا ۷ تریلیون وون معادل ۶ میلیارد دلار پول نفتی را که به این کشور آسیایی فروخته طلب کند. روزنامه «چسون ایلبو» چاپ کره جنوبی گزارش داد وزارت امور خارجه ایران ماه گذشته سفیر کره جنوبی را فراخوانده تا 7 تریلیون وون معادل 6 میلیارد دلار پول نفتی را که به این کشور آسیایی فروخته طلب کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، ایران ابراز تأسف کرد که سئول نتوانسته پرداخت این پول نفت را تکمیل کند. این پول به دو حساب بانکی در دو بانک کره‌جنوبی واریز شده و به خاطر تحریم‌های امریکا علیه ایران، امکان انتقال آن به بانک مرکزی ایران نبوده است. این روزنامه اضافه کرد که سایر مقامات ایران از جمله بانک مرکزی این کشور هم شکایت کرده‌اند.کره جنوبی در اواخر ماه گذشته یک هیأت نمایندگی به خاورمیانه فرستاد و توضیح داد که این کشور با امریکا برای تکمیل موفقیت آمیز انتقال این پول همکاری خواهد کرد.

تحریم و احتمال ترک تحصیل ۶ هزار دانش‌آموز ایرانی

دست آخر اینکه،سایه شوم تحریم‌ها می‌رود تا زمینه‌ساز ترک تحصیل 6 هزار دانش‌آموز ایرانی را فراهم کند. به گزارش عصر ایران «بنیاد کودک» یک سازمان مردم نهاد است که طی ۲۵ سال گذشته موفق شده ۱۸ هزار دانش‌آموز با استعداد اما کم برخوردار را در کلاس‌های مدرسه نگه دارد. این بنیاد هم‌اکنون ۱۱ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود دارد و یکی از فعال‌ترین سازمان‌های مردم نهاد در ایران است. دانش‌آموزان تحت پوشش این بنیاد از طریق همیارانی که هزینه تحصیل آن‌ها را پرداخت می‌کنند، به مدرسه می‌روند. برخی از این همیاران، ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی به ویژه امریکا هستند. به دلیل تحریم‌های یک‌جانبه امریکا، از ابتدای فروردین سال ۹۸، بنیاد کودک موفق به تمدید قرارداد «اوفک» خود برای ارسال پول به ایران نشده و به همین علت، هزینه تحصیل ۶ هزار دانش‌آموز قطع شده ‌است.

آرمان

مسمومیت 18 دانش آموز با کیک های آلوده

دیرور با مراجعه ۱۸ دانش آموز ارومیه به یکی از بیمارستان‌های ارومیه در مسمومیت در اثر استفاده از کیک های آلوده به قرص اخباری از مسمومیت برخی دانش آموزان در سه شهرستان اشنویه، سردشت و پیرانشهر نیز به گوش می رسد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت:۱۸ نفر از دانش آموزان یکی از مدارس ارومیه با علامت تهوع و شکم درد به بیمارستان طالقانی ارومیه روز شنبه مراجعه کرده بودند که بعد از چند ساعت تحت نظر و انجام مراقبت ها و آزمایشات پزشکی همه آنها از بیمارستان مرخص شدند

نقل قولی از روحانی درباره گرانی بنزین

آیت‌ا... علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: این قانون بوده و در برنامه توسعه مجلس آن را تصویب کرده بود که دولت نسبت به افزایش قیمت بنزین تصمیم بگیرد. اما این کار را دولت با تاخیر انجام داد و آنگونه که آقای رئیس‌جمهور نقل می‌کرد در مواقع مختلف قصد اجرای این مصوبه مجلس وجود داشته است، ولی به سبب ملاحظاتی که وی مطرح کرده مانند سال ۹۴ به سبب انتخابات (بنا به نقل خود ایشان) اجرای این امر را صلاح ندانسته‌اند.

ویژه‌برنامه عادل برای ال‌کلاسیکو

ویژه‌برنامه اینترنتی «‌کلاسیکو» به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور، با اجرای پژمان جمشیدی و با حضور هواداران دو تیم در استودیو، در آستانه ال‌کلاسیکوی حساس چهارشنبه شب برای پخش در پلتفرم‌های اینترنتی آماده شده است. این برنامه که با حضور علی دایی، وریا غفوی، امیرمهدی ژوله به عنوان میهمان و با اجرای پژمان جمشیدی به بررسی آخرین اتفاقات بارسلونا و رئال‌مادرید پیش از بازی بزرگ می‌پردازد، قرار است یکشنبه شب ۲۴ آذر از طریق پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا و کافه بازار به نمایش درآید.

اطلاعیه علیه کارگران خارجی در کاشان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه کاشان موضوع اعمال برخی محدودیت‌ها برای اتباع خارجی ساکن روستای قهرود از توابع این شهرستان را تکذیب کرده است. عباسعلی قپانی‌پور بیان کرد: تصویری از اطلاعیه‌ای مبنی‌بر اعمال برخی محدودیت‌ها برای اتباع افغانستانی در فضای مجازی انتشار یافته که شورای اسلامی روستای قهرود نیز در نامه‌ای موضوع را تکذیب کرده است. وی با اشاره به پیشینه مردم این خطه در میزبانی از اتباع بیان کرد: شورای قهرود در نامه خود خواستار برخورد با افراد متخلف در این زمینه شده است.

جدایی میلیاردر از همسر ایرانی‌

محمد حدید میلیاردر ۷۱ ساله از نامزد ایرانی‌اش شیوا صفایی ۳۹ ساله به دلیل اختلافات خانوادگی جدا شده ‌است. دلیل جدایی این بوده که صفایی می‌خواست صاحب فرزند بشود، اما محمد حدید مهندس معروف که پنج فرزند از ازدواج‌های سابقش دارد، تمایلی به فرزندآوری نداشته ‌است. روزنامه دیلی‌میل انگلستان گزارش داده است در آغاز سال ۲۰۱۹، شایعاتی پیرامون جدایی آن دو منتشر شده بود و شیوا صفایی همه آنها را رد می‌کرد تا اینکه هفته پیش او عکسی با نامزد جدیدش نیلز هولینگ منتشر کرده و به شایعات رنگ حقیقت بخشیده است. محمد حدید، فلسطینی‌الاصل، پدر مدل‌های معروف لباس جی‌جی ۲۴ ساله و بلا ۲۳ ساله است. او همچنین سه فرزند دیگر به نام‌های آنا ۳۴ ساله، مارییل ۳۹ ساله و انور ۲۰ ساله دارد.

جریمه 75 میلیونی برای شکار خرس

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌زیست البرز گفت: در ابلاغیه جدید شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، به برخی تخلفات شامل تخریب و آلودگی محیط‌زیست و شکار و صید غیرمجاز توجه جدی شده است. حشمت‌ا... کشیری افزود: این توجه در حدی بوده است که جرائم شکار غیرمجاز بعضی از گونه‌های جانوری تا ۳۰۰ درصد نیز افزایش داشته است. وی با اشاره به افزایش جریمه گونه‌های شاخص جانوری البرز اضافه کرد: به عنوان مثال مبلغ جریمه خرس قهوه‌ای ۵۰ میلیون تومان بوده که بعد از این ابلاغیه به ۷۵ میلیون تومان رسیده است. وی افزود: همچنین جریمه کل و بز کوهی از ۱۰میلیون به ۲۵ میلیون تومان و جریمه صید غیرمجاز ماهیان نیز از ۳۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

خروج داور خودکشی کرده فوتبال از کما

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال توضیحاتی درباره آخرین وضعیت مهرداد نجفی، داوری که دست به خودکشی زده بود ارائه کرده است. مهرداد نجفی کمک‌داور زنجانی فوتبال کشورمان که فصل گذشته در بازی‌های زیادی پرچم زده بود چند روز پیش به دلیل مشکلات زندگی خصوصی اقدام به خودکشی کرده و به کما رفته است. او اکنون در بیمارستان است. البته طبق اعلام فریدون اصفهانیان، عضو کمیته داوران و رئیس هیات فوتبال زنجان اکنون این کمک داور جوان وضعیت بهتری دارد. پیگیر وضعیت مهرداد نجفی هستیم و طبق اطلاعی که خانواده و برادر او به من داده‌اند، مهرداد چشم‌هایش را باز کرده و اکنون در بخش CCU است.

ادعای عجیب زن ویلموتس

همسر مارک ویلموتس به عنوان وکیل اول او، ماجرای غرامت این مربی را از ایران پیگیری می‌کند. او البته ادعاهای عجیبی مطرح کرده است. وکیل اول مارک ویلموتس، کاترین ویلموتس همسر اوست. بعد از ماجراهای اخیر و جدایی این مربی از تیم‌ملی ایران، کاترین ویلموتس پرونده را به دست گرفته و به ادعای خود قصد دارد غرامت سنگینی از ایران بگیرد. این موضوع حتی به مجلس کشیده شده است؛ چون در جلسه اخیری که تاج و سلطانی‌فر در بهارستان داشته‌اند، نمایندگان اعلام کرده‌اند از بلژیک خبر گرفته‌اند کاترین ویلموتس ادعا کرده است می‌خواهد غرامتی 8/7 میلیون یورویی از ایران بگیرد.

کشف ۹۹۰ فشنگ درخوزستان

فرمانده انتظامی استان خوزستان گفت: ۲۱۱ قبضه سلاح غیرمجاز با ۹۹۰ فشنگ مربوطه در سطح استان خوزستان کشف شده است. حیدر عباس‌زاده اظهار داشت: در راستای ارتقای امنیت عمومی استان، طرح جمع‌آوری سلاح و مهمات غیرمجاز و دستگیری افرادی که به سمت منازل، اماکن، مغازه‌ها و خودروها تیراندازی می‌کنند، با برنامه‌ریزی‌های مناسب و ارائه راهکارهای اجرایی، دستورات عملیاتی به پلیس امنیت عمومی استان ابلاغ شده است. وی ادامه داد: پلیس امنیت عمومی با همکاری سایر یگان‌ها با کار اطلاعاتی و تلاش مستمر در سطح استان در پنج روز گذشته با هماهنگی قضایی طی چندین عملیات پی‌درپی ۱۳۶ نفر از عاملان تیراندازی‌ها و دارندگان سلاح غیرمجاز را شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

خانم حقوقدان سرلیست می‌شود؟

شهیندخت مولاوردی در مورد سرلیستی خودش در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، اظهار داشت: هنوز در مورد سرلیست اصلاح‌طلبان بحثی نشده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شرایط سال ۹۴ مجددا تکرار شود اصلاح‌طلبان چه سیاستی پیش خواهند گرفت، گفت: ما در این خصوص «نفوس بد» نمی‌زنیم. منتظر هستیم ببینیم نظام و شورای نگهبان چه سیاستی را در قبال اصلاح‌طلبان پیش خواهند گرفت تا بعدا متناسب با آن شرایط، تصمیمات لازم اتخاذ شود. مولاوردی در مورد احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، گفت: همه این موضوعات در دستور کار ماست، اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است؛ ممکن است ائتلاف شود یا ممکن است هیچ ائتلافی صورت نگیرد.

خط‌ونشان برای اصلاح‌طلب‌نماها

رسول منتجب‌نیا در خصوص معیار حمایت حزب متبوع خود از کاندیداهای نمایندگی مجلس گفت: حمایت ما از کاندیداها این‌گونه نیست که ما از هر کس که خود را اصلاح‌طلب معرفی کرد یا در این ایام به ما نزدیک شد، حمایت کنیم. همین لیست امید را در نظر بگیرید، اینها چگونه وارد لیست شده‌اند؟ من خودم عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در آن زمان بودم. تعداد زیادی از نیروهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدند، ما هم باید تصمیم می‌گرفتیم. معیاری که برای حمایت شورای عالی از لیست نهایی «امید» اتخاذ شده است «معیار حمایت از دولت روحانی بود». بحث اصلاح‌طلبی نبود. در شرایط خاصی قرار داشتیم؛ همین که کسی مخالف روحانی نبود برای ورود به لیست کفایت می‌کرد.

تبرئه سرپرست استقلال از چاقوکشی

سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال مقابل اتهام چاقوکشی یک زن واکنش نشان داد. تصاویری از دادخواست یک زن که مدعی شده زمانی بازرس اتاق تعاون بوده و چون جلوی خلیل‌زاده را گرفته و توسط سرپرست فعلی باشگاه استقلال با چاقو تهدید به قتل شده است، در رسانه‌ها منتشر شده است. خلیل‌زاده در واکنش به انتشار این فیلم در شبکه‌های مجازی گفت: در پرونده مطرح شده از سوی خانم داوری بابت چاقوکشی تبرئه شده‌ام و در یک نشست خبری که اصحاب رسانه نیز حضور داشته‌اند، حکم بدوی و تجدیدنظر را ارائه کرده‌ام. در ادامه علیه این خانم به دلیل افترا و توهین شکایت کردم که محکوم شد. طبق حکم دادگاه تبرئه شده بودم و ایشان نیز به جزای نقدی محکوم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صالح IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    5 0
    ازقدیم گفتن چراغی که به خونه فرضه به مسجد حرام است وقتی هموطنان خودمون بیکارند این کمال بیشعوری است که به خاطر پوز دادن، از کارگر خارجی حمایت کنیم.حالا چه توی قهرود باشه یا جای دیگه.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 1
    حضور علی دایی در برنامه جدید فردوسی پور واسه الکلاسیکو یه مقدار عجیبه..وقتی به بقیه شرکت کنندگان نگاه میکنی،وریا غفوری و ژوله، یه ذره گروه خونشون به هم نمیاد... این فردوسی پور هم میگرده هرکی با نظام زاویه داره بولد میکنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس