کد خبر 1019580
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در حال حاضر ۱۲هزار قطعه و تجهیزات نسبتاً پیچیده در صنعت نفت بومی‌سازی شده است.

به گزارش مشرق، احمد محمدی ‌در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان با اشاره به حضور فعال بخش خصوصی در این نمایشگاه اظهار داشت: جای خوشحالی دارد که نمایشگاه صنعت نفت به مکانی برای گردهمایی سازندگان قطعات و صنایع بزرگ و کوچک تبدیل شده است.

وی افزود: خوزستان به‌عنوان خاستگاه صنعت نفت ایران، بخش قابل توجهی از تولید نفت کشور را به‌عهده دارد و سزاوار این است که نمایشگاه صنعت نفت در مرکز این استان برگزار شود.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: برگزاری نمایشگاه صنعت نفت نیاز به زیرساخت‌های بیشتری برای میزبانی صنعتگران این حوزه بسیار مهم دارد.

بیشتر بخوانید:

محمدی با بیان اینکه صنعت نفت معروف به یک صنعت بین‌المللی است، گفت: صنعت نفت با وجود بین‌المللی بودن آن اما با دست و توان بخش خصوصی کنار و همراه بخش دولتی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

وی ابراز کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوزستان در این حوزه می‌توان این استان را در عمل به قطب و مکانی برای برگزار کردن نمایشگاه‌های مرتبط با نفت تبدیل کرد.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب تأکید کرد: بخش خصوصی حرکت‌های مهمی انجام داده اما همچنان نیازمند بومی‌سازی قطعات هستیم.

محمدی با اشاره به سابقه تولید قطعات صنعت نفت در کشور عنوان کرد: بیش از 100 سال پیش در مسجدسلیمان به‌واسطه اینکه یک کالای تجاری به‌نام نفت تولد پیدا کرد، بسیاری از قطعات و کالاهای پرمصرف در مسجدسلیمان ساخته و عرضه شد.

وی افزود: اما شرکت‌ها از زنجیره تکمیل‌شده‌ای که در مسجدسلیمان شکل گرفت خیلی منتفع نمی‌شدند چرا که نمی‌توانستند آنها را به خارج از کشور مانند اروپا و کشورهای عربی ارسال کنند.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: پس از آن شرکت‌های خارجی واحدهای تعمیری را از کشور خارج کردند و صنعت نفت به‌طور کامل وابسته به خارج شد. این موضوع تا زمان پیروزی انقلاب ادامه داشت تا اینکه با هوشمندی‌ای که در کشور به‌وجود آمد به خوداتکایی رسیده و اکنون نتیجه تلاش‌ها منجر به ساخت قطعات پیچیده و پرکاربردی صنعت نفت در داخل کشور شده است.

محمدی تأکید کرد: کارهای قطعه‌سازی با شرکت‌های دانش‌بنیان و کارگاه‌های کوچک آغاز شد و اکنون در جای جای تأسیسات و خطوط چاه از حاصل دانش و فناوری این قطعه‌سازان استفاده می‌شود.

مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: اکنون برخی از ماشین‌آلات پیچیده که در گذشته از خارج وارد می‌شد به‌دست صنعتگران و سازندگان خصوصی و همراهی بخش دولتی به‌ویژه شرکت ملی نفت تبدیل به ساخت داخل و بومی‌سازی شده است.

وی ادامه داد: توربین‌ها و پمپ‌های جلوگیری از افت فشار به‌دست شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان خصوصی بخش داخلی بومی‌سازی شده‌اند.

محمدی با تصریح به اینکه باید شهرک انرژی در خوزستان ایجاد شود تا شرکت‌های صاحب‌نامی که رشد پیدا کرده‌اند در جنوب و جنوب‌غرب کشور در اهواز در یک شهرک مستقر شوند، ادامه داد: باید این شرکت‌ها خط تولید و یا بخشی از آن را در اهواز ایجاد کنند که این کار علاوه بر اینکه به صنعت نفت و کشور کمک می‌کند به بازسازی فوری قطعات منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خاطرنشان کرد: البته تا وضع موجود فاصله داریم و امیدواریم با تبلیغ درست و ارائه اطلاعات بخش صنعت به سازندگان قطعات، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی نیازهای روز صنعت نفت را با شتاب بیشتری برطرف کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 12 هزار قطعه و تجهیزات نسبتاً پیچیده در صنعت نفت بومی‌سازی شده که از میان آنها حدود 2500 قطعه توسط شرکت‌های نوظهور دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری انجام شده است.

محمدی افزود: به‌زودی 7500 قطعه، کالا و بعضی از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در فایل فشرده تحویل صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد تا آنها نسبت به توانمندی خود آنها را بومی‌سازی کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در طرح توسعه 28 مخزن نیز از تجهیزات ساخت داخل استفاده حداکثری خواهیم داشت و هدفگذاری ما بر این است که طرح را باید کاملا با دانش ایرانی و با تجهیزات داخلی انجام داد.

وی بیان داشت: این طرح نهایی، به اسناد مناقصه تبدیل و به پیمانکاران بخش خصوصی کاملاً داخلی واگذار می‌شود تا با کالای ایرانی، نیروی انسانی توانمند و حداکثر توجه به نیروی کار بومی پروژه را به پایان برسانند.

محمدی تأکید کرد: اگر در پی خودکفایی و استقلال صنعتی هستیم، تنها مسیر این است که به بخش خصوصی کمک کنیم و زمینه‌ساز اشتغال مولد و بهره‌وری باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس