کتاب دفاع مقدس

به گفته رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، مشکلی در ممیزی و مطالب‌های کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس تاکنون وجود نداشته است.

به گزارش مشرق، نشست تشریح برنامه‌های نهمین «نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» با حضور سردار احمد حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، قادر آشنا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و حسین صفری، عضو شورای برنامه‌ریزی نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در محل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران (سالن اجتماعات زنده‌یاد عاشوری) برگزار شد.

ارائه ۱۰ هزار و هشتصد عنوان در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس
سردار احمد حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در ابتدای این نشست گفت: نهمین نمایشگاه دفاع مقدس ابتدای کار قرار بود در تهران برگزار شود، ولی بعد از چند جلسه برگزاری در تهران به این نتیجه رسیدیم که برای عدالت اجتماعی بهتر است در سراسر کشور از امکانات این نمایشگاه استفاده کنیم. در طول سال‌های گذشته استان‌های زیادی میزبان این نمایشگاه بودند. سال گذشته این نمایشگاه در استان اراک برگزار شد و امسال از ۲۳ تا ۲۹ آذر سال جاری همزمان با کنگره ۱۵۰۰ شهید بزرگوار، این نمایشگاه در بندرعباس و مصلای این شهر برگزار می‌شود.

او افزود: برگزاری این نمایشگاه به مولفان ما کمک می‌کند و فرصتی را برای آنها فراهم می‌آورد تا با حوزه دفاع مقدس آشنا شوند. مردم استان هرمزگان و شهر بندرعباس هم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند و با کتاب‌های دفاع‌ مقدس بیشتر آشنا شوند. این نمایشگاه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و ناشران برگزار می‌شود و ۱۰هزار و هشتصد عنوان کتاب در آن ارائه خواهد شد. بخشی از این کتاب‌ها، کتاب‌های جدیدی است که در سال جاری به رشته تحریر درآمده و ما از آن‌ها در این نمایشگاه رونمایی خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج به برنامه‌های جنبی این نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: ما در این نمایشگاه برنامه‌های جنبی زیادی در حوزه کودک و نوجوان با همکاری سپاه استان هرمزگان خواهیم داشت. برای مثال برنامه‌هایی مانند شعر و نقاشی در حاشیه این نمایشگاه پیش‌بینی شده است. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اخیرا فرمودند که ما می‌توانیم تولیدات حوزه دفاع ‌مقدس را تا صد برابر افزایش دهیم و ما هم به دنبال این فرمایش رهبری هستیم تا آن را محقق کنیم. برای مثال آموزش نوقلمان در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا امروز هم بیش از ۷۰۰ نفر در این مورد آموزش دیدند.

حمایت از نمایشگاه دفاع مقدس امر ضروری است
در ادامه قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با تاکید بر اینکه موسسات باید از برنامه‌های حوزه دفاع مقدس حمایت کنند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس رسالت‌هایی که دارد توجه به حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت را در صدر حوزه کارهای خود قرار داده است و ما موظفیم براساس برنامه ششم توسعه به تبلیغ این اندیشه‌ها بپردازیم. بر این اساس حمایت از نمایشگاه دفاع مقدس امر ضروری است. دفاع‌ مقدس برگ زرینی از انقلاب اسلامی است حال که مزین به کنگره سرداران شهید هم شده است بسیار خوشحالیم. تاکید مقام عالی وزارت هم همواره این است که موضوعات مقاومت در دستور کار ما باشد.

دبیرخانه نمایشگاه کتاب دفاع مقدس دائمی شد
در این نشست همچنین حسین صفری، عضو شورای برنامه‌ریزی نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس درباره برنامه‌های این نمایشگاه گفت: هدف کلی نمایشگاه کمک به ایجاد ویترین و ارائه تازه‌های نشر دفاع مقدس است. در مسیر سیاست‌گذاری همانطور که سردار حق‌طلب فرمودند آسیب‌شناسی کردیم و در این باره سپاه امام سجاد (ع) در استان هرمزگان تلاش‌های زیادی داشته است. باید در این زمینه همچنین از دو تشکل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مجمع ناشران دفاع مقدس قدردانی کنیم. همچنین در طی برگزاری نمایشگاه دبیرخانه دائمی فعال شد و نمایشگاه دفاع مقدس در تقویم نمایشگاهی ما قرار گرفت.

او افزود: برای برپایی این نمایشگاه از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰۰ میلیون یارانه قرار است توزیع شود که این یارانه‌ها به بسیجیان فعال، خانواده شهدا، مراکز، نهادها و موسساتی که کار فرهنگی می‌کنند تعلق می‌گیرد. برای مثال برای این موسسات ۵۰۰ هزار تومان یارانه در نظر گرفته‌ایم. نمایشگاه در مساحتی بالغ بر ۳ هزار مترمربع انجام می‌شود و نگاه ما هم به مخاطب بسیار جدی بوده است و در روز افتتاحیه از ناشر، غرفه و فعالان فرهنگی تقدیر خواهد شد.

چرا آثار دفاع مقدس بین‌المللی نشده است؟
در ادامه این نشست سردار حق‌طلب در پاسخ به پرسشی بر  اینکه آیا در ارائه کتاب‌ها در این نمایشگاه ممیزی انجام می‌شود یا خیر؟ گفت: تا این دوره از نمایشگاه مشکلی در ممیزی کتاب‌های دفاع ‌مقدس نداشته‌ایم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اختیار را به سپاه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داده است و این کتاب‌های توسط این‌ نهادها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و موضوعاتی ممیزی می‌شوند که یا دفاع مقدس نباشد و یا اختلاف میان نیروهای مسلح ایجاد کند. در دوره‌های گذشته حتی با یک کتاب که مطالب آن مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد مواجه نشده‌ایم.

سردار حق‌طلب در پاسخ به پرسش دیگری درباره نهضت ترجمه و بین‌المللی شدن نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بیان کرد: چندسالی به دنبال این بودیم که نمایشگاه دفاع مقدس به‌صورت بین‌المللی برگزار شود، اما احساس می‌کنیم هنوز تولیدات ما از لحاظ ترجمه به آن مرحله نرسیده است که این کار را بکنیم امیدواریم در سال‌های آینده تولیدات بیشتری داشته باشیم.

او همچنین درباره شرکت ناشران دیجیتال هم در نمایشگاه دفاع مقدس تصریح کرد: ما از این ناشران برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کردیم اما آنها بیشتر تمایل دارند در نمایشگاه تولیدات دیجیتال که در تهران برگزار می‌شود حضور داشته باشند.

*ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس