کد خبر 1018985
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
بشار الجعفری

نماینده دولت سوریه در گفت وگوهای روند آستانه، گفت دولت با هرگونه خودمختاری کردها مخالف است و آنها جزئی از مردم سوریه هستند.

به گزارش مشرق، «بشار الجعفری» نماینده دولت سوریه در سازمان ملل و رئیس هیأت دمشق در گفت‌وگوهای روند آستانه امروز (چهارشنبه) پیش از آغاز این گفت‌وگوها، گفت که دولت سوریه تشکیل هرگونه منطقه خودمختاری مستقل کردی را رد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بیانیه نهایی نشست ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه

به نوشته وبگاه عنب‌بلدی، او گفت: «بحرانی به اسم بحران کردها در سوریه نداری و کردها جزء جداناپذیر مردم سوریه و موجودیت سوریه هستند و گفت‌وگو بآ انها یک گفت‌وگوی داخلی است که در داخل سوریه نیز بدان پرداخته می‌شود.»

او با رد کلیت خودمختاری، گفت که حکومت سوریه این مسأله را یک جنبش جدایی‌طلبانه قلمداد می‌کند و گفت‌وگوها ادامه دارد تا کردها به اشتباهات خود پی برده و از آمریکا دوری کنند.

به گفته جعفری، پس از گذشت هشت سال از جنگ، جایی برای کسانی که  به گفته وی در خاک سوریه بازیچه بودند، نیست.

با غلبه ارتش و نیروهای هسو با دولت سوریه بر عمده تروریست‌ها و آزادی اکثر خاک سوریه، مسأله شبه‌نظامیان کرد نیز از پیچیدگی‌های سیاسی و امنیتی خاصی برخوردار است.

پنجشنبه هفته گذشته «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با سفر شهر قامشلی، با تعدادی از بزرگان عشایر منطقه دیدار کرد از آنها خواست تا فرزندان خود را از صفوف «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) خارج کنند.

خبرگزاری کردی هاوار نیز نوشت که بزرگان عشایر نیز از وی خواستار صدور عفو عمومی و حل و فصل مسأله افراد تحت تعقیب شده‌اند.

گفت‌وگوهای «روند آستانه» در شهر نورسلطان که از روز سه‌شنبه آغاز شده است، امروز چهارشنبه به پایان رسید.

در مهر ماه گذشته وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای از نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) خواست تا به صفوف ارتش بپیوندند، اما «مظلوم عبدی» سخنگوی این نیروها، این درخواست را رد کرد و گفت که دولت سوریه باید فرماندهی قسد را به جای نیروها مخاطب قرار دهد. او پیوستن به ارتش را مشروط به رسمیت شناختن منطقه خودمختاری به عنوان بخشی از حکومت سوریه دانست.

پس از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه در ۱۷ مهر موسوم به «چشمه صلح» و توافق دولت سوریه با کردها برای ورود ارتش سوریه به برخی مناطق در شمال سوریه، امیدها برای حل و فصل اختلافات افزایش یافت اما به گفته ناظران، عمده‌ترین مانع در این میان آمریکا محسوب می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس