روحانی

با نزدیک شدن به موعد سفر رئیس جمهور به ژاپن، رعایت جوانب احتیاط به منظور جلوگیری از تکرار عمل اشتباه دیگر بیش از پیش مهم‌تر شده است.

به گزارش مشرق، در لابلای اخبار تحولات پرتلاطم این روزها خبری در رسانه‌های ایرانی و خارجی دست به دست می‌چرخد. ابتدا یک رسانه ژاپنی آن را افشا کرد و سپس این خبر توسط مقامات رسمی نیز تایید شد. خبر از این قرار است که رئیس جمهوری ایران طی روزهای آتی به ژاپن سفر خواهد کرد تا با نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کند.

بیشتر بخوانید:

وقتی ژاپن برای میزبانی روحانی از آمریکا اجازه می‌گیرد!

هر چند که برخی مقامات ایرانی گفته‌اند که این سفر در چارچوب روابط دوجانبه است، مقامات ژاپنی از تلاش توکیو برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای سخن می‌گویند. نخست وزیر ژاپن چند ماه پیش به تهران آمد تا بین تهران و واشنگتن میانجیگری کند. اما در پی خلف وعده آمریکا و عدم اعتماد ایران به قول و قرارهای آمریکایی، سفر شینزو آبه به تهران ناکام ماند.

البته کانال ژاپن تنها کانالی نیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سعی می‌کند برای نزدیک شدن به ایران و تحمیل شرایطش به کشورمان استفاده کند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم اگر به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که مذاکرات از طریق فرانسه در نیویورک به اوج خود نزدیک شد، اما بحث به هنگام اصرار طرفین به موضع خود به بن بست رسید.

ایران اصرار کرد که آمریکا ابتدا باید تحریم‌ها را رفع کند تا بعدا جلسه ۱+۵ منعقد شود، اما آمریکایی‌ها به دنبال برگزاری جلسه و گرفتن عکس بودند و اینکه پس از آن برخی معافیت‌های تحریمی را به صورت محدود صادر کنند. تجربه آمریکا در قبال کره شمالی و دستان خالی پیونگ‌یانگ در قبال واشنگتن پس از ماهها گفتگو و جلسات در مقابل دوربین و پشت درهای بسته، به هر عقل سلیمی می‌گوید که نباید به وعده‌های نسیه آمریکا دل خوش کرد، بلکه هر گونه گامی باید در ازای اقدام عملی آنها باشد.

درس عبرت از گذشته

نکته اصلی در این اخباری که به گوش می‌رسد این است که دولت در ۶ سال گذشته، کشور را معطل امید به غرب برای حل مشکلات اقتصادی نگه داشت و همین امید غلط و استراتژی ابتر موجب سربار شدن شدید مشکلات شد که خود را به صورت ناآرامی‌های شدید اخیر بنزینی نشان داد.

حالا با مسائلی که از ژاپن به گوش می‌رسد به نظر می‌رسد دولت بازهم این بار از طریق ژاپن قصد دارد راه رفته را دوباره برود و یک استراتژی سوخته را دوباره بیازماید و در این بین همان مشوقانش که دولت را پیشتر در این بیراهه تشویق می‌کردند بازهم به جرگه‌ی تحریک‌کنندگان پیوسته و برایش تیترهای اغواکننده می‌زنند.

خطای مضاعف

اگر مسیر دولت در گذشته غلط بود و به موضوعاتی مانند اعتراضات گسترده اخیر رسید، تکرار این مسیر این بار از طریق ژاپن خطای مضاعفی است. چرا که هم تکرار یک اشتباه بزرگ است و بدتر و فاجعه‌بارتر این است که این بار دولت در برهه‌ای این خطا را تکرار می‌کند که اعتراضات بنزینی رخ داده و آمریکا و غرب هم تصویر تضعیف شده‌ای از ایران دارند و فکر می‌کنند در این فضا می‌توانند هر طرحی را به ایران تحمیل کنند.

این خطا در حکم هاراگیری ژاپنی‌هاست که برای نجات از یک معضل و پایان دادن به ناامیدی، به جای حل آن، هاراگیری یا همان خودکشی می‌کنند. دولت در این فضا نه تنها چیزی عایدش نخواهد شد بلکه با ادامه‌ی این راه وضعیتش برای آن خطیرتر از گذشته خواهد بود. چرا که  بوی کباب از اغتشاشات اخیر به مشام دشمن خورده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    1 0
    پاش نرسیده به توکیو، ترقه بازی برخی شروع میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس