کد خبر 1018355
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
تعیین نرخ برای سامانه نیما شبه‌ناک است/ نیما تحمیل پذیر نیست

شقاقی گفت: تعیین نرخ دستوری ارز برای سامانه نیما با مبانی ایجاد آن منافات دارد و مشخص نیست این تصمیم به چه دلیل از سوی دولت گرفته شده است.

به گزارش مشرق، وحید شهری شقاقی کارشناس اقتصادی، درباره تعیین نرخ ارز ۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما توسط دولت در لایحه بودجه سال آینده اظهار کرد: دولت برای سال آینده دو نرخ را در نظر گرفته است، نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی که البته از تعداد و ارزش دلاری کالاهای اساسی کم کرده و نرخ ۸۵۰۰ تومانی که برای واردات سایر کالاها با ارز نیمایی در نظر گرفته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ ارز در سامانه نیما دستوری نیست، افزود: خرید و فروش ارز در سامانه نیما بر پایه عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و اعلام این رقم از سوی دولت شبه‌ناک است.

بیشتر بخوانید:

پای دلار جهانگیری به دیوان محاسبات باز شد

وی با تاکید بر اینکه نباید برای ارز در سامانه نیما نرخ مشخص کنیم، ادامه داد: نرخ ارز در این سامانه قرار بود بر اساس صادرات و واردات مشخص شود، یعنی صادرکنندگان ارز خود را به این سامانه بیاورند و واردکنندگان تقاضای ارزی خود را در این سامانه اعلام کنند.

شقاقی تصریح کرد: سامانه نیما، عملا بازاری است که در آن نرخ ارز توسط صادرکننده و واردکننده در یک نرخ به تعادل می‌رسد تا به تدریج نرخ آن با بازار آزاد فاصله کمی پیدا کرده و یکی شود، البته به این سمت هم حرکت کردیم، اما در حال حاضر این فاصله افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم به سامانه نیما نرخ تحمیل کنیم گفت: مبنای شکل گیری سامانه نیما مبتنی بر تعادل بین صادرکننده و واردکننده بود نه اینکه برای آن عدد مشخصی تعیین کنیم.

وی تصریح کرد: در این سامانه اگر ارز صادرکنندگان تقاضای واردکنندگان را پوشش دهد نرخ پایین می‌آید و اگر برعکس تقاضا بیشتر باشد و ارز صادراتی پاسخگو نباشد نرخ افزایش پیدا می‌کند.

شقاقی با بیان اینکه سامانه نیما یک شبه بازار است و تعیین نرخ ۸۵۰۰ تومانی برای آن مبنای علمی و درستی ندارد، افزود: دولت نرخ دستوری اعلام می‌کند که با مبانی ایجاد این سامانه متفاوت است و دلیل اعلام آن مشخص نیست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    0 0
    نظر من راجع به مطلب نیست بازار لوازم یدکی خیابان چراغ برق تهران هنوز دارند بادلار 20.000 تومن بارمی فروشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس