کد خبر 1017859
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
مارک اسپر نمایه

وزیر دفاع آمریکا با متهم کردن ایران به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، گفت واشنگتن در تلاش است تا با دستیابی به یک توافق جامع، ایران را به یک «کشور عادی» تبدیل کند.

به گزارش مشرق، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه بار دیگر ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در غرب آسیا متهم کرد و گفت واشنگتن با اعمال فشار به تهران، تلاش می‌کند ایران را به یک «کشور عادی» تبدیل کند. 

بیشتر بخوانید:

واشنگتن: فشار حداکثری علیه ایران ادامه می‌یابد

اسپر که با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد با رد گزارش‌های منتشر شده در مورد احتمال اعزام ۱۴۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا به خلیج فارس و غرب آسیا، مدعی شد که نیروهایی که پیش از این به این منطقه اعزام شده‌اند، بازدارندگی لازم را در برابر ایران ایجاد کرده‌اند و مانع حمله تهران به منافع آمریکا در منطقه شده‌اند.

وی با این وجود گفت واشنگتن آماده است تا برای حفظ این بازدارندگی، موضع نظامی خود در منطقه را به نحو لازم اصلاح کرده و تغییر دهد.

اسپر افزود: «ما برای پاسخ دادن آمادگی کامل داریم و این کاملا به رفتار ایران بستگی دارد. ایران نباید خویشتنداری ما را به ضعف تفسیر کند.»

او با متهم کردن ایران به ایجاد بی‌ثباتی در غرب آسیا و شمال آفریقا، از فعالیت‌های منطقه‌ای، برنامه موشکی و هسته‌ای و همچنین بازداشت اتباع آمریکا توسط ایران انتقاد کرد و گفت واشنگتن به دنبال یک «توافق جامع» با ایران است که «از شر این‌ها خلاص شویم.»

وی مانند دیگر مقام‌های ارشد آمریکا گفت هدف نهایی واشنگتن این است که ایران به «کشوری عادی» بدل شود.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سؤالی در مورد عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و اینکه آیا واشنگتن در حال خروج از غرب آسیا است، این موضوع را رد کرد و گفت: «ما از مناطق مرزی با ترکیه دور شدیم، چون یک متحد دیرینه ما می‌خواست وارد [این مناطق] شود و با تهدید تروریسمی که از این ناحیه احساس می‌کرد، مقابل کند.»

اسپر گفت واشنگتن به آنکارا توصیه کرده بود که در شمال سوریه عملیات نظامی انجام ندهد، اما در عین حال نیروهای خود را از این مناطق خارج کرد تا نظامیان آمریکایی در خط آتش و تهدید حمله نظامی قرار نداشته باشند.

او در مورد از سرگیری مذاکرات آمریکا با طالبان هم گفت بعد از گذشت ۱۸ سال از حضور نظامی آمریکا در افغانستان، اکنون روشن است که تنها راه پایان دادن به بحران در این کشور دستیابی به یک «توافق میان طالبان و دولت افغانستان است تا اطمینان یابیم که این کشور به مأمن تروریست‌ها تبدیل نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر روسیه و به خصوص چین تهدیدات بلندمدت پیش روی آمریکا هستند، گفت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان این امکان را به پنتاگون می‌دهد تا با نیروی بیشتری بر تهدیدات بلندمدت، یعنی مسکو و پکن متمرکز شود.

در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا از چین در کنار روسیه به عنوان یک رقیب راهبردی برای آمریکا یاد شد و از آن زمان مقام‌های آمریکایی عنوان می‌کنند که تمرکز اصلی ارتش این کشور افزایش آمادگی و توان نظامی برای مقابله با این دو تهدید است. همزمان آمریکا تحرکاتی را برای کاهش نیروهایش در غرب آسیا آغاز کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    31 10
    ایران یک ابر قدرت در متطقه هست و خواهد بود. امریکا هیـــچ غلطی نمیتونه بکنه. خلاص
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      7 2
      :)))))))) خداوکیل خنده داره، خب بابا اینجا منطقه ی ماست، ما بچه ی اینجاییم، شما اومدین تو منطقه ی ما، شما باید به یه کشور عادی تبدیل بشین.. شما باید از اینجا برید بیرون. تو رو خدا ببین کی شده نماد حقوق بشر و دموکراسی!!!!
  • علی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    8 1
    هر موقع شما به یک کشور عادی تبدیل شدید و گورتان را از مرزهای ما گم کردید ما هم یک کشور عادی خواهیم یود .
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    5 3
    مارک اسپر(م)!!
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    7 3
    اسپرم هم به زبون اومد اخر زمون شده خخخخخخخخخخ
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    1 2
    چشم به ایرانیها میگم
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    1 1
    انقدر فشار وارد کنید ..
  • احمد IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    5 1
    شما چه کاره دنیا هستید که میخواهید ایران به کشور عادی یا به معنی دقیق تابع شما گردد ایران کشور عادی است که زیر با زورگویی شما نمی رود دیگران هستند که ذلیل اند و کشور عادی حساب نمیشوند
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    0 0
    اکر کشورمعمولی می شدیم که نیشت رو تا ته می کردی توبدنمون وتاآخرین قطره خونمون رو می مکیدی افعی هزارسر!
  • احمد IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    2 1
    آقای اسپر باید بداند سال هاست دوره ابر قدرتی آمریکا به پایان رسیده و حتی کشورهای کوچک هم حاضر به اطاعت کامل از آمریکا نیستند این در حالی است که ایران بسیار قدرتمندتر از آن است که حتی آمریکا تصورش را میکند. معمولاً در همه کشورها قوه عاقله ای وجود دارد تا به قوه اجرایی کشورش باید و نبایدها را بگوید اما ظاهراً قوه عاقله آمریکا هم افول کرده که وزیر دفاعش هم بدون فکر صحبت میکند. قطعاً اگر آمریکا میتوانست به ایران حمله میکرد اما میداند اگر چنین خطایی انجام دهد تمام دنیا میفهمند آمریکا ببر کاغذی است.
  • نیما HK ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    منظورش از کشورعادی تبدیل ایران به نوکر خودشون هست ولی خدمت شما عرض کنم ایران هرگز به دوران شاه که نوکر آمریکا بودیم برنخواهیم گشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس