کد خبر 1017673
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
شیخ زکزاکی از ۷ بیماری رنج می‌بَرد/امکان آزادی شیخ قبل از فوریه

پزشک معالج رهبر نهضت اسلامی نیجریه در سخنانی تأکید کرد که شیخ زکزاکی از ۷ بیماری مختلف رنج می بَرد و گلوله های باقی مانده در سرش هر لحظه ممکن است به زندگی او پایان دهد.

به گزارش مشرق، حدود ۴ ماه پیش بود که دولت نیجریه تحت فشار افکار عمومی و سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری مجوز آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر نهضت اسلامی نیجریه و همسر وی را صادر کرد. بدین‌ترتیب، «شیخ زکزاکی» و همسرش که به شدت بیمار بودند، جهت انجام معالجه تحت تدابیر شدید امنیتی به هندوستان منتقل شدند.

این اتفاق درحالی رخ داد که دولت نیجریه پیشتر مخالفت خود با رسیدگی به اوضاع جسمانی وخیم «شیخ زکزاکی» را اعلام کرده بود. اما با این‌حال، پس از افزایش نگرانی‌های افکار عمومی و ملت‌های مسلمان و آزاده در سراسر جهان از وضعیت جسمانی رهبر نهضت اسلامی نیجریه، دادگاه عالی این کشور سرانجام مجوز درمان وی در هندوستان را صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

ازهمین‌روی، «شیخ ابراهیم زکزاکی » پس از تحمل ۴ سال بازداشت، رنج و بیماری، آزاد و جهت درمان به بیمارستانی در هند منتقل شد. علیرغم این مسأله، دیری نپایید که افکار عمومی متوجه شدند که صدور حکم آزادی «شیخ زکزاکی» و انتقال وی به بیمارستان چیزی بیش از یک ظاهرسازی توسط دولت نیجریه نبوده است؛ به ویژه اینکه اکنون شیخ زکزاکی و همسرش توسط دولت نیجریه به زندان مرکزی ایالت کادونا منتقل شده اند.

درهمین ارتباط، گفتگویی را با «ناصر عمر صافه» پزشک معالج شیخ زکزاکی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه ترتیب داده ایم که مشروح آن از نظر می گذرد؛ 

*شما به عنوان پزشک معالج «شیخ زکزاکی» رهبر نهضت اسلامی نیجریه اوضاع جسمانی ایشان را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما آیا در کوتاه مدت این امید وجود دارد که به وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی و همسرش رسیدگی های لازم صورت پذیرد؟ 

طبیعی است که پس از گذشت ۴ سال از حمله وحشیانه ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی درحال حاضر وضعیت جسمانی وی نامساعد است. همسر وی نیز به همین صورت است. این امکان وجود دارد که با رایزنی هایی که با دادگاه های نیجریه صورت می پذیرد، مجوز درمان شیخ زکزاکی و همسرش پیش از ماه فوریه آتی صادر شود. 

شاید دادگاه عالی نیجریه پیش از ماه فوریه آتی رأی به آزادی شیخ زکزاکی بدهد. این امکان وجود دارد اما در حد یک سناریو است و تا تبدیل شدن به واقعیت، فاصله دارد. در این صورت، اگر شرایط مناسب باشد مقدمات اعزام شیخ زکزاکی به خارج از کشور برای معالجه را فراهم می کنیم. 

*همانطور که می دانید دولت نیجریه کارشکنی های زیادی را در مسیر آزادسازی شیخ زکزاکی انجام داده است. حتی در زمانی که دادگاه عالی نیجریه حکم به آزادی رهبر نهضت اسلامی این کشور داد دولت حاضر نشد به رأی دادگاه تمکین کند. در چنین شرایطی امکان آزادی شیخ زکزاکی و فراهم شدن مقدمات درمانش را چطور می بینید؟ 

دولت نیجریه نمی خواهد شیخ زکزاکی زنده باشد. در واقع، دولت نیجریه نمی خواهد رهبر نهضت اسلامی این کشور را زنده ببیند. طبیعی است که دولت به کارشکنی های خود ادامه دهد. این دولت به دنبال مرگ شیخ زکزاکی است. اما در هر صورت ما نیز وظیفه داریم به تلاش های خود برای تحقق هدفمان که همان آزادی شیخ زکزاکی است، ادامه دهیم. شاید دادگاه عالی نیجریه پیش از فوریه رأی به آزادی شیخ زکزاکی دهد. قطعیت این مسأله هنوز مشخص نشده است. 

*در صورتی که شیخ زکزاکی از زندان آزاد شده و مجوز درمانش صادر شود، برنامه شما به عنوان پزشک معالج ایشان برای نجات شیخ چیست و چه طرحی برای پایان دادن به وضعیت وخیم جسمانی شیخ دارید؟ 

باید زمان کمی سپری شود تا مشخص بشود روند درمانی شیخ به چه صورت می بایست پیش برود. اما این نکته را در خصوص این سؤال می توانم بگویم که ما گزینه درمان شیخ زکزاکی در خارج از کشور را مد نظر داریم. در گزینه های ما ۳ کشور برای اعزام شیخ زکزاکی وجود دارند که یکی از گزینه های اصلی کشور انگلیس است. در آنجا امکانات و ظرفیت های لازم جهت نجات رهبر نهضت اسلامی نیجریه وجود دارد. 

*شما اشاره کردید که وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی مساعد نیست و از بیماری های متعددی رنج می برد. به نظر شما آیا تداوم این وضعیت آن هم در زندان مخوفی به نام زندان مرکزی ایالت کادونا می تواند عاملی برای تشدید وضعیت جسمانی شیخ باشد؟ 

تحقیقات ما نشان داده است که در بدن و به ویژه سَر شیخ زکزاکی گلوله وجود دارد. این مسأله هر لحظه ممکن است به قیمت جان شیخ زکزاکی تمام شود و به دنبال آن جان خود را از دست بدهد. گلوله های باقی مانده در بدن شیخ زکزاکی این ظرفیت را دارند که به زندگی وی در هر لحظه پایان دهند. لذا وی نیاز به معالجه فوری دارد. 

*سؤال پایانی پیرامون وضعیت جسمانی همسر شیخ زکزاکی است. گمانه زنی های زیادی در این خصوص مطرح می شود. آخرین اخبار از وضعیت جسمانی «مالاما زینت» چیست؟ 

وضعیت جسمانی همسر شیخ زکزاکی بهتر از خودِ شیخ نیست. همسر شیخ زکزاکی از ۶ بیماری مختلف رنج می بَرد. این درحالی است که خودِ شیخ زکزاکی نیز با ۷ بیماری مختلف دست و پنجه نرم می کند. در هر صورت من معتقدم که اگر تا به امروز شیخ زکزاکی و همسرش زنده مانده اند یک معجزه رخ داده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    4 1
    جناب ظریف کاری نمیتونن برای آزادی این شیخ بزرگوار بکنن؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس