4.JPG

مرجعیت و مردم معترض عراق با راهبرد صلح به میدان التحریر آمده اند و جریان آشوب با سلاح خشونت و کشتار. حالا این سوال مطرح است کدام گروه پیروز می‌شود؟

سرویس جهان مشرق؛ پنج شنبه هفته گذشته (چهاردهم آذرماه) شهروندان عراقی به دعوت مرجعیت از مناطق مختلف بغداد قیام و به مانند سیل خروشان به سمت میدان «التحریر» حرکت کردند تا ابتکار عمل را در این منطقه در دست گیرند.

مردم به سمت میدان التحریر تظاهرات کردند تا گروه هایی که آشوب ایجاد می کنند را به حاشیه بکشانند و از اعتراض مسالمت آمیز و آرام شهروندانی حمایت کنند که در میدان «التحریر» به دنبال اصلاحات سیاسی و اقتصادی هستند و از مصادره شدن خواسته های آنان جلوگیری کنند.

جریان‌های آشوب‌طلب که در ۲ ماه گذشته در میدان التحریر جولان می دادند و با نفوذ در میان معترضان تجمعات آرام را به خشونت می کشیدند تا اهداف خود را پیش ببرند وقتی موج بزرگ جمعیت را مشاهده کردند و غافلگیر شدند به سرعت تلاش کردند راه ورود مردم به اتاق عملیات شان را سَد کنند.

ساختمان «الترکی» در میدان «التحریر» همان اتاق عملیات جریان های بعثی و خشونت طلب است و روز پنج شنبه درهای ورودی آن ناگهان به بهانه ترمیم، رنگ آمیزی و نظافت بسته شد تا مردم نتوانند وارد شوند و همچنان ابهامات درباره این ساختمان مشکوک باقی بماند.

جریان آشوب که در ۸ هفته گذشته بر روی اعتراضات مردمی موج سواری کرده و عامل اصلی ایجاد درگیری ها بوده برای این که کنترل میدان التحریر را از دست ندهد با حمایت پیاده نظام رسانه ای، (العربیه، الحدث و...) مردمی که به دعوت مرجعیت لبیک گفته بودند را به عامل خارجی نسبت داد.

گروه خشونت طلب که از شروع اعتراضات ثابت کرده به محور شرارت سعودی وابسته است، در دروغی آشکار و مُضحک اعلام کرد که مردمی که به سوی التحریر حرکت کرده اند از سوی حکومت ایران سازماندهی شده اند.

این جریان حتی مدعی شد که این جمعیت می خواهد مسیر انقلاب را تغییر دهد و مسلح به سلاح سرد و گرم است و قصد دارد جمعیت حاضر را در میدان التحریر قتل عام کند این در حالی بود که این مردم همان معترضانی بودند که به درخواست مرجعیت از خشونت پرهیز کردند و دست نوشته‌های کاغذی که آشوب را محکوم می‌کرد تنها سلاح شان بود و می خواستند به گروهی معترض دیگری ملحق شوند که منافع مشترک داشتند.

گروه های آشوب به سرکردگی بعثی ها که همواره کوشیده اند خواسته های مردم را مصادره کنند، اعلام کردند تظاهرکنندگان حق ورود به میدان التحریر را ندارند چرا که ۶۰ روز است ما در این مکان حضور داریم و همین موضع گیری چهره واقعی آنان را برای افکار عمومی عراق بیشتر نمایان کرد.

روز پنج شنبه با وجود تمامی اقدامات و تحرکاتی که از سوی جریان افراطی صورت گرفت، مردم بدون این که درگیری ایجاد کنند وارد میدان «التحریر» شدند و به سایر معترضان پیوستند و به صورت مسالمت آمیز  و یک صدا خواستار تغییر وضعیت اقتصادی و سیاسی شدند.

البته تجمع شهروندان معترض در میدان التحریر یک تفاوت اساسی داشت و در کنار شعارهای ضد فساد، دخالت های محور آمریکایی - صهیونیستی - سعودی - بعثی به شدت محکوم شد که همین مسئله خشم جریان خشونت طلب را به دنبال داشت.

روز جمعه (پانزدهم آذرماه) نیز هزاران تن دیگر از شهروندان عراقی در پاسخ به مرجعیت به جمعیت بزرگی که از روز قبل در میدان التحریر حاضر شده بودند پیوستند و یک تظاهرات گسترده را برگزار و بدون هیج درگیری با گروه دیگری به وضعیت موجود اعتراض کردند.

به گزارش مشرق، عصر روز جمعه مردم معترض میدان «التحریر» را تا حدود زیادی در دست گرفتند و همین مسئله باعث شد جریان آشوب طلب به صورت علنی سناریوی دوم خود را در اطراف میدان اجرا کند تا بیش از پیش به حاشیه نرود چرا که به خوبی می دانست در آستانه شکست کامل است و ادامه این وضعیت مقدمه برقراری آرامش در عراق است.

براساس اطلاعات به دست آمده، غروب روز جمعه افراد مسلح نقاب دار وابسته به جریان آشوب با خودروهای پیکاپ و در پوشش نیروهای وابسته به بسیج مردمی به سمت معترضان در میدان «الخلانی» و پل «السنک» در نزدیکی میدان التحریر حمله کردند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای آشوب طلب تحت فرمان محور شرارت با قطع کردن برق در میدان «الخلانی» و پل «السنک» به سمت مردم معترض هم بمب های صوتی پرتاب کردند و آنان را به رگبار بستند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: حمله به مردم در میدان «الخلانی» و پل «السنک» در ادعایی مضحک به بسیج مردمی نسبت داده می شود و این در حالی است که پیش‌تر نیروهای جریان آشوب ورودی های این میدان و پل را مسدود کرده بودند و اجازه هیچ گونه ترددی را نمی دادند.

این منبع میدانی افزود: زمانی که جریان آشوب ورودی ها و خروجی های این دو منطقه را بسته است و اوضاع را تحت کنترل دارند این ادعای دروغ بیشتر آشکار می شود چرا که بدون شک خودروهای افراد مسلح با هماهنگی جریان آشوبگر وارد شده اند.

این منبع میدانی در پاسخ به این پرسش که چرا نیروهای امنیتی مستقر  در میدان و پل نتوانستند از مردم معترض دفاع کنند، گفت: همزمان با حمله افراد مسلح به شهروندان، گروهی دیگر از افراد تحت فرمان جریان آشوب طلب با ایجاد ناامنی به نیروهای امنیتی فشار آوردند و آنان را مجبور کردند عقب بروند.

وی با بیان این که در جریان حملات ۴ ساعته دهها تن از مردم شهید و زخمی شدند، گفت: روند تحولات جمعه شب نشان می دهد هدف نهایی و مشترک جریان آشوب و گروهی شناخته شده ای که مدعی مبارزه با فساد است از حملات مسلحانه و قتل عام مردم، تخریب دوباره بسیج مردمی و خارج کردن جمعیت طرفدار مرجعیت از میدان «التحریر» بوده است.

این منبع میدانی افزود: جریان آشوب طلب و گروهی که به دنبال قبضه کردن قدرت است با برگزاری تجمع آرام و برقراری آرامش مخالف هستند و با ایجاد درگیری و اختلاف میان معترضان تلاش می کنند تنور خشونت ها را گرم نگه دارند و با این راهبرد وضعیت را همچنان تحت کنترل داشته باشند.

وی با بیان این که دعوت مرجعیت و حضور مسالمت آمیز مردم در میدان التحریر این دو گروه را به شدت خشمگین کرده است، گفت: جریان داخلی انحصار طلب و جریان آشوب آفرین وابسته به  محور آمریکایی - سعودی خارجی قصد داشتند درگیری ها را به میدان التحریر بکشانند تا جمعیت طرفدار مرجعیت را عقب برانند که ناکام ماندند.

همزمان با شکست سناریوی ایجاد درگیری تمام عیار میان معترضان در میدان «التحریر»، شهروندان در تلاش هستند خود را از استان های جنوبی عراق به پایتخت و میدان «التحریر» برسانند و اگر این روند تکمیل شود شکست جریان های خشونت و قدرت طلب قطعی است.

به گزارش مشرق، ائتلاف سعودی که به شدت احساس خطر کرده، با تمام قدرت وارد میدان شده و در شهرهای مختلف تحرکات وسیعی را آغاز کردند تا از حرکت مردم به بغداد و میدان «التحریر» جلوگیری کنند.

براساس اطلاعات به دست آمده، گروه های ناشناس در شهر نجف اشرف تبلیغات گسترده ای را برای منصرف کردن مردم به راه انداخته اند و با هزینه های بسیار از جمله تامین غذا تلاش می کنند شهروندان را به تجمع در میدان «الشهدا» تشویق کنند و مانع از رفتن آنان به سمت پایتخت شوند.

در استان کربلا وضعیت به گونه ای دیگر است و جریان های آشوب طلب با آتش زدن لاستیک و قرار دادن موانع بزرگ، جاده های اصلی را مسدود کرده اند تا از حرکت مردم به سمت بغداد جلوگیری به عمل آورند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر، شهروندان معترض عراقی با رهنمودهای مرجعیت اکثریت را در میدان التحریر دارند و اوضاع را تا حدودی زیادی به کنترل درآورده اند و این روند در حال تکمیل شدن است و در مقابل باید منتظر ماند و دید جریان مقابل برای فرار از شکست چه سناریویی را در پیش خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 42
  • دانیال IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    87 45
    حواسمون به اسرائیل این روزها هست با این وزیر جنگ جدیدش که شمشیر رو از رو بسته روزی نیست که پس از انتصاب بنت نیروهای ایرانی در سوریه بمباران نشده باشند آخر چرا نباید نیروهای ایران هم مثل روسها از چتر پدافندی برخوردار باشند تا اینگونه آماج حمله وحشیانه اسرائیل نباشند این خویشتنداری دارد سیگنالهای ضعف به دشمن صهیونیستی می فرستد آنها برای حمله به حزب الله رزمایش برگزار میکنند و این روند اگر ادامه یابد دیگر کسی جلودار این وزیر صهیونیست تهی مغز نخواهد بود.
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      4 41
      ترس و توهم
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    کشوربذون رهبر همین می شود - خدایا نعمت ولایت فقیه را در ایران عزیز ما از ما نگیر -
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      خداییش هم همنیه - اگه اختلاف عقیده ای هم باشه باید حول ولایت فقیه باشه وگرنه نتیجه همینی میشود که میبینید.
    • ایرانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      52 47
      این حرفهای دو پهلو به درد خودتون میخوره کشور رهبر داره خوبش هم داره ولی متاشفانه یه مشت بدبخت غرب گرا که مانند افراد پفیوز فرهنگی و هویتی مثل ارباباشون تو عرعرستان عاشق شکم و رفاه به هر قیمتی هستن حتی ناموسشان و اینها را بدن تازه مثل بن سلمان پس گردنی هم بخورن صد رحمت به باج گیرای زمان شاه تو ... انها باید جلو تخم ترکه میرزا اقا خان نوری تخم انگلیسی زادها لنگ بندازن
  • LB ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    80 34
    از تلاش این مزدوران و اربابشان عربستان هم بگید که چقدر دارند زور می زنند اتفاقات را گردن ایران بیندازند. هر جا کسی کشته شد میگن ایران زده! به دروغ گفتن ایرانی ها 200 نفر را در سرداب مرقد آقای حکیم زندانی کرده اند و اینطوری با حمایت مردم رفتند آتش زدند
  • 123 IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    60 41
    ظاهرا رسانه های ایران همواره معترضین (عموم مردم ) را با اغتشاشگران واقعی (جیره خواران حکومتی) اشتباه میگیرند . خوب است کمی اطلاعات خود را بالا ببرید .
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      60 10
      برو بی بی سیت رو نگا کن بابا. :/
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    57 37
    تا سران بعثی و سعودی حذف نشوند این ماجرا ادامه دارد 40 سال است رژیم سعودی خباثت می کند. تا عربستان هزینه ندهد دست از رذالت برنمی دارد. صدمه ای که عربستان به اسلام و مسلمین زده اسراییل نزده.
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      23 23
      شما فکر اون دستبندجی پس اس اسراییلی باش که هر سال به دست حجاج ایرانی بسته میشه
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      2 0
      تا وقتی که زخم هایی همانند بیکاری، کاهش خدمات رفاهی، اختلاس، دزدی، حکومت ملی ضعیف و... وجود دارد، قطعا امریکا و اسرائیل و سعودی استفاده خواهند کرد.
  • بابک US ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    50 73
    خیلی دردناکه از دست دادن عراق؟ خب وقتی جورج بوش، صدام حسین رو برداشت و عراق، توی سینی نقره تقدیمتون شد، باید قدر میدونستید و حفظ می‌کردید.... نه اینکه برید سوریه و به بهانه صدور انقلاب، کشورگشایی کنید.
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      15 31
      این ها که گفتی تراوشات ذهن مریض و منافق خودت است نه واقعیت
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      2 2
      تجربه نشان داده است که در رویارویی سخت، محور مقاومت پیروز است و در رویارویی نرم زمان می برد که بتوانیم پیروز شویم.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    49 40
    ما خودمون میدونیم چه خبره. خودمون دو هفته پیش با جشم دیدیدیم چی شد و شما چی گفتید!! کلا قضیه رو برعکس کردید.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    50 2
    قیمت دلار را کنترل کنید قبل از آنکه روحانی به هدفش برسد.
    • هوشیار CO ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      40 22
      باید اقتصاد ایران را از بندگی دلار رها کرد
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      28 1
      خدا شفات بده.محمود به هدفش رسید؟
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    45 47
    این تحلیل وخبر به درد خودتون میخوره ومصرف داخلی داره
  • علی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    51 25
    مردم و گروههای مردمی عراق بصیرت خود در دفاع از مرجعیت را بنمایش گذاشتند اینشاالله توطئه امریکایی و عربستانی علیه مردم عراق نابود شود
  • عبدالله IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    60 37
    صدای عربرده شیطان از درد را در آخرالزمان میشنویم که برای به عقب انداختن ظهور آخرین تلاشهایش را می کند ولی: وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    31 40
    عراق هم اگر ولی فقیه در راس کار داشت آشوبهای آمریکایی جایش را به مطالبه مردمی میداد
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    46 1
    کشتار دو شب پیش مردم بغداد کار چه گروهی بود ؟
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    36 5
    عراق در آستانه یک پیروزی بزرگ در مقابل یک توطئه سنگین است.....
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    3 19
    اوضاع عراق به ما چه ربطی داره اصلا بزنن خودشونو تیکه پاره کنن مارو سننه
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      3 1
      مثل این که بنویسی که به من چه ربطی دارد که همسایه ام دارد خانه اش آتش می گیرد. یا به من چه ربطی دارد که به همسایه ام دزد زده است.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    1 0
    وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ ترجمه: و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است. ۲ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۱ لَن يَضُرّوكُم إِلّا أَذًى ۖ وَإِن يُقاتِلوكُم يُوَلّوكُمُ الأَدبارَ ثُمَّ لا يُنصَرونَ ترجمه: آنها [= اهل کتاب، مخصوصا» یهود] هرگز نمی‌توانند به شما زیان برسانند، جز آزارهای مختصر؛ و اگر با شما پیکار کنند، به شما پشت خواهند کرد (و شکست می‌خورند؛ سپس کسی آنها را یاری نمی‌کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس