کالدرون

ادعاهای آماری گابریل کالدرون را بررسی می‌کنیم که چقدر نزدیک به واقعیت است.

به گزارش مشرق، سرمربی پرسپولیس ادعاهای عجیبی را مطرح کرد. کالدرون در صفحه‌ شخصی‌اش در فضای مجازی چند آمار با تیتر «آیا می‌دانستید» نوشت که صحت آن را بررسی می‌کنیم.

در فوتبال اروپا به طور میانگین از هر پنج شوت یک گل به ثمر می‌رسد؟

طبق آمار هواسکورد منچسترسیتی در این فصل ۴۳ گلش را از ۳۱۳ شوت زده است. یعنی به طور میانگین برای هر گل، بیش از ۷ شوت زده است. لیورپول به طور میانگین بیش از ۶ و چلسی بیش از ۸ شوت برای هر گل‌شان زده‌اند. رئال مادرید ۲۸ گل از ۲۳۴ شوت زده، یعنی هر ۷.۷۴ شوت یک گل. اینتر تیم صدرنشین سری آ هم برای هر گلش بیش از ۸ شوت زده و یوونتوس که کریستیانو رونالدو را در خط حمله دارد برای هر گلش بیش از ۱۰ شوت زده است. در بین تیم‌های قدرتمند اروپایی فقط بارسلوناست که از هر ۴.۶ شوت به گل رسیده است. حالا اینکه منظور کالدرون از ادعای در «فوتبال اروپا» از هر پنج شوت تیم‌ها به گل می‌رسند معلوم نیست کدام فوتبال و کدام منطقه اروپاست. در بین ۵ لیگ معتبر اروپایی و تیم‌های درجه یک که چنین ادعایی صدق نمی‌کند. 

بیشتر بخوانید:
کالدرون جواب منتقدانش را داد +عکس

میانگین شوت در هر بازی در تیم پرسپولیس در این فصل ۱۳.۵ است؟

برای صحت این ادعای کالدرون کافی است به سایت متریکا که آمارهای فنی هر مسابقه را منتشر می‌کند نگاهی بیاندازیم. پرسپولیس در این فصل در مجموع ۱۳۹ شوت زده است که اگر این عدد را تقسیم بر تعداد بازی پرسپولیس (۱۱) کنیم به عدد ۱۲.۶ می‌رسیم. در صورتی که آمار جام حذفی را هم به این عدد اضافه کنیم باز هم میانگین شوت پرسپولیس به معدل سیزدهم نمی‌رسد. هر چند که اختلاف این ادعای کالدرون با واقعیت زیاد هم نیست و می‌شود از او پذیرفت. 

اگر هم مقصود سرمربی آرژانتینی پرسپولیس از بیان این دو آمار در یک پست، کیفیت نرخ تبدیل شوت به گل پرسپولیس و مقایسه آن با تیم‌های اروپایی بود هم به نتایج جالبی می‌رسیم. طبق آمار متریکا نرخ تبدیل شوت به گل این فصل پرسپولیس ۷.۹ است. آماری که در بین لیگ ایران هم قابل قبول نیست و پرسپولیس از این حیث، در رتبه دوازدهم قرار می‌گیرد! ضمن اینکه شاهین بوشهر با دریافت ۵ گل از پرسپولیس در فاجعه‌تر نشدن این آمار کالدرون نقش پررنگی داشت. پرسپولیس به طور متوسط در هر بازی ۴.۲ شوت در چارچوب می‌زند در حالی که این معدل برای تیم‌هایی مانند استقلال و تراکتور بالای ۵ شوت در چارچوب در هر مسابقه است.

در فصل جاری لیگ انگلستان، تیم منچسترسیتی در ۱۴ بازی از ۳ سیستم مختلف استفاده کرده است؟

کالدرون برای تغییرات پیاپی ترکیب تیمش هم به تغییرات منچسترسیتی ارجاع داده است. در حالی کالدرون مدعی شده منچسرسیتی در این فصل از سه سیستم مختلف استفاده کرده که مرجع بین‌المللی هواسکورد این ادعای او را هم رد می‌کند. طبق شماتیک‌های هواسکورد، منچسترسیتی در ۱۴ بازی این فصل از آرایش‌های ۳-۳-۴ و ۱-۳-۲-۴ استفاده کرده است. دو آرایشی نزدیک به هم که فقط در بازی‌های بزرگ مانند مسابقه با لیورپول و تاتنهام، دو وینگر سیتی کمی عقب‌تر بازی کردند و بیشتر به هافبک‌ها کمک کردند و در بازی‌های ساده‌تر کمی جلوتر قرار می‌گرفتند و در آرایش‌های تیم گواردیولا از تغییرات دیگر خبری نبود.

این در حالی است که طبق شماتیک‌های متریکا، کالدرون فصل را با ۳-۳-۴ شروع کرد، در هفته سوم تیمش را به آرایش دو مهاجمه تغییر داد، در هفته چهارم به ۲-۴-۴ خطی روی آورد، سپس دوباره به لوزی برگشت، در هفته ششم ۱-۳-۲-۴ بازی کرد، در هفته هفتم ۲-۴-۴ خطی بود و سپس باز هم به آرایش ۳-۳-۴ برگشت. تغییراتی که از لحاظ تعداد هیچ شباهتی به منچسترسیتی ندارد.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس