کد خبر 1016300
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
مذاکره با ایران

کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر مایل به مذاکره با ایران هستند زیرا که اعتماد پیشین خود به آمریکا را از دست داده‌اند.

به گزارش مشرق، آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، با راه اندازی تشدید پروژه ایران هراسی تلاش نمود تا موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه را به خطر انداخته و همسایگان را علیه ایران بشوراند.

پروژه ای که به مرور زمان و با مشخص شدن ماهیت سیاست های آمریکا شکست خورد.

بیشتر بخوانید:

جروزالم‌پست: فرانسه به دنبال پرکردن خلاء آمریکا در خاورمیانه است

در همین زمینه، دیوید ایگناسیوس، گزارشگر و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» که به منطقه رفت‌وآمد دارد، نوشت:

"به رغم تابستانی مملؤ از رویارویی و تقابل در خلیج فارس، اکنون عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشغول بررسی احتمال گفت‌وگو با تهران و متحدانش برای کاهش تنش‌ها در یمن و دیگر نقاط هستند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر مایل به مذاکره با ایران و نیروهای نیابتی‌اش هستند زیرا که اعتماد پیشین خود به آمریکا را به عنوان یک محافظ نظامی مورد اعتماد از دست داده‌اند.

این یکی از هزینه‌هایی است که سیاست نابهنجار دونالد ترامپ به همراه داشته است: رییس‌جمهوری ایالات متحده از یک سو در مورد بمباران کردن ایران و از سوی دیگر به کرات درباره دیدار با سران ایران توییت کرده است. به همین خاطر، کشورهای سرگردان حاشیه خلیج فارس هر چه بیشتر به سوی دیپلماسی  و تکیه بیشتر بر روسیه و چین متمایل می‌شوند."

بلومبرگ هم در مطلبی  به تغییر موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال ایران پرداخته است.

بلومبرگ می‌نویسد:

" ائتلاف به رهبری عربستان که از سال ۲۰۱۵ با شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در جنگ است، روند آزاد کردن حوثی‌های زندانی را برای پایان دادن به این نزاع آغاز کرده است. عمان نیز بی سر و صدا میزبان نشستی در سطح بالاست که افراد مطلع و حتی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز آن را یک کانال مستقیم برای گفت‌وگو با امارات متحده عربی دانسته‌اند.

امیرنشین‌های منطقه خلیج فارس، هراسان از چشم‌انداز یک جنگ فاجعه آفرین با ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه در حال بررسی مجدد استراتژی خود هستند. امارات متحده عربی، که مدل اقتصادی آن عمدتا بر ارتباطات بین المللی‌اش متکی است به سرعت دریافته است که بیش از سایرین از یک درگیری و افزایش تنش نظامی متضرر می‌شود. امارات متحده عربی بیشتر سربازانش را از یمن تا پایان تابستان امسال خارج کرد."

بلوبرگ در ادامه به حملات به تاسیسات نفتی عربستان اشاره می‌کند و به نقل از دیوید رابرت، استادیار کالج کینگ لندن می‌نویسد: «حملات این پندار را که یک چتر امنیتی سحرآمیز آمریکایی وجود دارد، خدشه دار کرد. حباب ترکیده شد.»

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    2 35
    اش به همبن خیال باش با رویا حکومت میکنبد
    • ایرانی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
      1 0
      دوست عزیز یه چند روز چشم و گوشتو لطفا از شبکه های ماهواره ای اونور آبی و کانالهای ضدانقلابی محروم کن و بشین با خودت فکر کن ببین الله وکیلی با رویا میشه 40 سال بر کشوری که از هر طرف دشمنانش بهش فشار میارن و انواع و اقسام توطئه ها رو براش میچینین و بوسیله خائنین وعقده ایهای داخلی و حسودان خارجی اجرا میکنن، حکومت کرد یا خیر؟!!! شما روبا وجدانتون تنها میذارم و فقط این سخن گرانبار مولای ما حضرت حسین سیدالشهدا علیه السلام رو یادآوری میکنم که: «اگر دین ندارید لااقل آزاده مرد باشید»
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    2 9
    بودجه کم آوردن میخوان بیان ایران را بدوشن
  • هادی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    8 14
    فعلا که هم دارن رجز میخونن برا ایران هم آتش بیار فتنه هستند
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    5 17
    بعد از انتقام حوادث اخیر، از موضع قدرت مذاکره می کنیم. آل سعود هرگز با ایران کنار نخواهد آمد. مبنایی اختلاف وجود دارد. آنها یک دست نشانده هستند مثل پهلوی ها. ببخشید الپهلوی ها.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    0 1
    احتمال میشه از این کشور پول گرفت ولی از امریکا خیر
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    1 2
    نیت خیر ندارند. بعد از حمله به آرامکو، نیاز به فرصت و زمان داشتند تا راه حلی پیدا کنند. پیشنهاد مذاکره و سازش برای ایجاد این فرجه زمانی بود. همینکه آماده شوند یا بپندارند که ایران تضعیف شده، دوباره شرارت را از سر می‌گیرند. صدام را به یاد آوریم که در اوج ضعف پیشنهاد صلح داد. همینکه ایران قطعنامه را پذیرفت و جبهه‌ها خلوت شد، بلافاصله حمله کرد.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    1 1
    چقدر نادان آدمی که باور میکنه وضعیت مملکت گویا هست کی نیاز به مذاکره داره اگر ترامپ رای بیاره دوباره 1000نفرو میفرستین سراغش
    • کمی عاقل IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
      1 0
      چه تحلیلگران کار درستی داشتیم وخودمون خبر نداشتیم! خخخخخخخخخخخخخخخ:-))))))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس