حمایت عشایر از شهید حکیم.jpg

محور شرارت هفته گذشته سناریوی دیگری را برای ایجاد جنگی همه‌جانبه را در مناطق مرکزی و جنوبی عراق اجرا کرد که با هوشیاری معترضان، نیروهای بسیج مردمی و عشایر ناکام ماند و به بن بست خورد.

سرویس جهان مشرق -  از اوایل مهرماه امسال با شروع اعتراضات مردمی در مناطق مرکزی و جنوبی عراق، دولت های خارجی و رژیم های مرتجع منطقه وارد میدان شدند و سناریوهای متعددی را برای مصادره کردن خواسته های سیاسی و اقتصادی شهروندان پیاده کردند.

حمله به مراکز عمومی، دولتی، خصوصی و نظامی یکی از سناریوهای جریان های وابسته به دولت های خارجی برای تشدید ناامنی ها و ایجاد جنگ داخلی در عراق بود اما با ورود مرجعیت عالیقدر این طرح تا حدود زیادی ناکام ماند.

بیشتر بخوانید:

چرا شهر «ناصریه» عراق برای کاخ سفید حکم طلا دارد؟ / تلاش گسترده آمریکایی‌ها و سعودی‌ها برای فراری‌دادن هزاران تروریست داعش و القاعده از زندان «الحوت» + نقشه میدانی و عکس

مرجعیت عراق با اعلام حمایت از تظاهرات آرام و مسالمت آمیز خواستار جدایی شهروندان از گروه هایی شد که در میان اعتراضات نفوذ می کنند و با هیجانی کردن فضا، جمعیت معترض را به تخریب تحریک می کنند.

توصیه مرجعیت با استقبال معترضان عراقی مواجه شد و تا حدودی زیادی از میزان درگیری ها و تخریب ها کاسته شد و شهروندان در مناطق مشخصی از بغداد، کربلا و نجف تجمع و تحصن کردند و همین مسئله خشم جریان هایی را به دنبال داشت که خواهان ناامنی در عراق بودند.

جریان های وابسته به محور شرارت سعودی - آمریکایی که خوب می دانستند ادامه این وضعیت به ضررشان تمام می شود با حمایت گسترده پیاده نظام رسانه ای، جنگ روانی علیه مرجعیت به ویژه آیت الله «سیستانی» را چند برابر کردند.  

گروه هایی بدنام که ماهیت آنان در سال های گذشته برای مردم عراق مشخص شده به صورت علنی تخریب چهره مرجعیت را در رسانه های خود در دستور کار قرار دادند و تلاش کردند در افکار عمومی این گونه القا کنند که مشکلات امروز عراق نتیجه دخالت های مرجعیت است.

جریان های افراطی وابسته به دولت های خارجی تصور می کردند می توانند سناریوی خود را به پیش ببرند اما محاسبات آنان باز هم اشتباه بود چرا که از میزان محبوبیت مرجعیت در میان اقشار مختلف مردم آگاه نبودند و یک بار دیگر نشان دادند از کمترین درک و شعور سیاسی برخوردار نیستند.  

به گزارش مشرق، گروه های افراطی می پنداشتند افکار عمومی را با خود همراه کرده اند، از سناریوی حمله مستقیم به مرجعیت پرده برداشتند و با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده دست به تحرکاتی در شهرهای مقدس نجف و کربلا زدند اما با واکنش منفی و البته کوبنده معترضان عراقی مواجه و غافلگیر شدند.

معترضان، عشایر و نیروهای بسیج مردمی زمانی که وقاحت و گستاخی جریان آشوب طلب را مشاهده کردند دیگر بیکار ننشستند و برای حمایت از مرجعیت به میدان آمدند و اعلام کردند هرگونه تحرکی را با واکنش دندان شکن پاسخ خواهند داد.

همین واکنش قاطع باعث شد سرشاخه های خارج نشین جریان های افراطی شبه نظامی از جمله «استیون نبیل» که در آمریکا مستقر است از آشوبگران مسلح بخواهد تعرض به مرجعیت را از دستور کار خارج کنند چرا که پیام مردم و بسیج مردمی را به خوبی متوجه شده بود.

حامیان خارجی جریان های آشوب طلب مسلح دریافتند اگر مرجعیت را هدف قرار دهند حکم نابودی خود را امضا کرده اند و نسخه آنان و ختم آشوب در عراق توسط مردم و نیروهای بسیج مردمی پیچیده می شود و به همین دلیل تغییر تاکتیک دادند.

با شکست سناریوی پیش بینی شده برای حمله به مرجعیت، جریان های افراطی مسلح طرح دوم خود را با هدف ایجاد اختلاف میان جریان های شناخته شده عراقی به میدان آوردند و حمله به مکان هایی را در دستور کار قرار دادند که مورد احترام مردم است.

به گزارش مشرق، گروه های مسلح در گام نخست به آرامگاه شهید «محمد باقر حکیم» یکی از چهره های اصلی مبارز با رژیم دیکتاتوری صدام حمله کردند و درهای ورودی این آرامگاه را به آتش کشیدند.

براساس اطلاعات به دست آمده، هدف دوم مهاجمان مسلح پس از تکمیل حمله به آرامگاه شهید حکیم، هجوم و هتک حرمت قبور شهدای جریان «صدر» در نزدیکی مقبره «وادی السلام» شهر نجف بود که ناکام ماند.

به گفته منابع میدانی، جریان های مسلح در تلاش بودند در حمله دوم خود را از اعضای خانواده شهید حکیم و گروه های دیگر معرفی کنند که برای انتقام از حمله جریان صدر به آرامگاه شهید حکیم وارد عمل شده اند این در حالی است که مستندات تصویری موجود نشان می دهد مهاجمان در حمله نخست به آرامگاه شهید حکیم، افرادی نقاب دار و مسلح هستند که یک آشوب تمام عیار را در شهر نجف به راه انداختند.

گروه های مسلح درصدد بودند میان جریان حکیم و صدر اختلاف ایجاد کنند و طرفداران آنان را به جان یکدیگر بیندازند و یک جنگ تمام عیار را در شهر نجف شروع کنند اما این فتنه بازهم با ورود مستقبم مرجعیت به نتیجه ای نرسید.

پس از اعلام توصیه های مرجعیت در خطبه های نماز جمعه برای جلوگیری از ورود جریان های نفوذی و آشوب طلب مسلح به تظاهرات های آرام و مسالمت آمیز، معترضان برای تامین امنیت تجمعات و ممانعت از هرگونه ای سوء استفاده ای وارد عمل شدند.

به گزارش مشرق، در ۴ روز گذشته مردم و معترضان در مناطق مرکزی و جنوبی عراق به ویژه در شهرهای «ناصریه و نجف»، شماری از افرادی که به دنبال ایجاد و درگیری بودند را شناسایی و دستگیر کردند و به نیروهای عراقی تحویل دادند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای امنیتی نیز با همکاری عشایر مسیرهای منتهی به شهرهای مهم را به کنترل درآورده اند تا از ورود افراد ناشناس مسلح به تجمعات آرام مردمی جلوگیری و امنیت را به طور کامل برقرار کنند.

به گفته منابع میدانی، جریان های وابسته به دولت ها و رژیم های خارجی افراد مسلح تحت فرمان خود را بعدازظهر ها وارد شهرها می کنند تا به اعتراضات مسالمت آمیز نفوذ و آشوب و درگیری به پا کنند و این مسئله را به نیروهای امنیتی نسبت دهند.

یکی از مصدایق واضح این فتنه انگیزی، تعرض سازمان یافته و دقیق افراد ناشناس به تجمع مسالمت آمیز میدان «الصدر» شهر نجف است که به سمت تظاهرکنندگان نارنجک هایی پرتاب شد و همزمان نفوذهای آنان در میان جمعیت معترض، عامل این حمله را نیروهای عراقی معرفی کردند تا مردم را تحریک و یک درگیری ایجاد کنند.

به گزارش مشرق، روند تحولات میدانی نشان می دهد سناریوی جریان های مسلح وابسته به خارج به ویژه در شهرهای «نجف و ناصریه» تا حدودی شکست خورده و این احتمال وجود دارد که محور غربی - عبری - عربی سناریوی آغاز اعترضات و درگیری را در سایر استان ها در دستور کار قرار دهد و در روزهای گذشته اولین نشانه ها از تحرکات برای نا آرام کردن این مناطق با برگزاری تجمعاتی در «موصل، تکریت، کرکوک و فلوجه» دیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    33 42
    وقاتلوا ائمه الکفر.....حتی لا تکون فتنه
  • عبدالله مومن IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    48 11
    بر آل وحوش ملعون که ریشه همه جنایتها و خیانتها و کشتار مسلمانان و بدنامی اسلام در منطقه و جهان به دست آنان است. لعنت باد
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    16 29
     يا ايها الذين امنوا لاتتخذو عدوی و عدوكم اولياء تلقون اليهم بالموده و قد كفروا بما جاءكم من الحق 
  • اشراقی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    23 8
    تمام وقایع رامیتوان تلاشی برای یک کودتا دانست . اگرگروههای شیعی باهم کنارنیایند که ظاهرانمی آیند بایدمنتظر ازدست دادن فرصتی تاریخی شدواگربسمت جنگ داخلی هم برودهمین است . وقتی اکثریت دوپست مهم رابدست خودبه اقلیت دادند معلوم بود روزی بعثی هابازهم تمام حکومت رامیخواهند . آخرالزمان نزدیک است واین شعارنیست حوادث راشیاطین باسرکارآوردن سفیانی ادامه میدهند یک ارتشی درسرزمین کودتاعراق فقط افسوس بابت فسادوپراکنده شدن شیعه آیااگرآنهابودندشیعه رامشارکت میدادند ؟
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      0 1
      ببخشیدا ولی سفیانی از سوریه پیداش میشه بعد میرسه به عراق
  • 313 IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    32 45
    همه وحوشن فقط شما خوبی برو عمو دیگه حنا تون رنگی نداره
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
      37 27
      از ویرانه زلزله زده کمپ اشرف3 کامنت میذاری یا از بیمارستان تیرانا و دورس؟ بدبخت جیره خور آل وحوش!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    13 28
    ساخته و پرداخته های ذهنی خودتون را تحت عنوان جزییات سناریو وامثالهم به خورد مردم می دید وفکر می کنید مردم هم چشم و گوش بسته می پذیرن
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
      0 2
      ای دانای بینا ! نفع تودر انکار هر حقیقتی است . بشرشروقتی پیامبران راهم چاره نتوانستند گفتند اوکذاب است
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    37 34
    آفرين بر مردم عراق كه خار چشم دخالت شما شده اند
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
      26 27
      در هر صورت خیلی بی شرفی
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
      5 1
      منم مثل تو بنزینم مفت بود به ملت فحاشی میکردم
    • حسین IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      1 25
      ایران نبود که الان دولت اسلامی بغدادی حاکم کل عراق بود و تا صد سال دیگه باید تو مرزهای ایران با این وحشی ها میجنگیدیم و تلفات میدادیم
    • صبا مهدوی DE ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      2 23
      اگه کمکهای ایران نبود که امثال تو و خانوادت به دست داعش تیکه تیکه شده بودین البته اگه خودت نیروی داعش نباشی چون وحدت شیعیان عامل دق مرگ شدنتونه
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    8 7
    خوب دفعات بعد حتما به حرم آل الله حمله خواهدن کرد در این دور حمایت مرجعیت از تنها حامی اهل بیت عادل عبدالمهدی فرمانده کل لشکر اسلام بسیار ضعیف بود
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    12 18
    پاره ای اوقات اتفاقاتی رخ میدهد که بیاد مظلومیت حضرت علی ع میافتی که سر به چاه میبرد و با ناله درد خود را با خدا بیان میکرد . تقوی چیز خوبیست اگر دانا و داشته باشی یک عمری هست میگذره و انا لله آنجاست که حقیقت آشکار خواهد شد
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    26 25
    مردم عراق مردم ایران مردم لبنان هوشیار باشید که دشمنان امت اسلامی بد خوابهایی برایمان دیده اند و نباید بگذاریم فتنه شکل بگیرد چه رسد رشد کند باید فتنه در نطفه خفه گردد
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    21 4
    خئاراشکردرکشف توطئه تبحردارید
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    9 16
    وحشیگری آدم نماها تا آخرالزمان ادامه خواهد داشت هر روز بر سر امری موهوم خونها می ریزندو خود را تابع پیامبر رحمت می پندارند و معرفی می کنند ایادی شیطان چطور خود را تابع اسلام معرفی می کنند
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    1 22
    ندای لبیک یا حسین دلهای احاد مردم را در اقصی نقاط در نوردیده و آنان را در مقابل جهان پلیدی ایستاده نموده و دشمنان بخیال باطل خود با انواع اقدامات سعی و تصور بر آن دارد که موجب خاموشی و ضعف و هراساندن مومنان میشوند
  • علی FR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    28 17
    دخالت نکنید تو امور کشورای دیگه
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
      0 19
      دخالت در امور کشور ها حق آمریکا است و بس
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
      4 22
      چرت نگو فسیل آلبانی نشین
  • الاندلس IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    6 6
    متاسفم.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    3 21
    ان سبو بشکست و ان پیمانه ریخت عراق دست کسانی است و خواهد بود که در مبارزه با داعش خون دادند این کف روی اب هم به زودی از بین می رود یاوران مهدی موعود علیه السلام و لشکر بیست میلیونی اربعین مثل اهن محکم هستند و فرو نخواهند ریخت ان شا الله
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    3 5
    مردم عراق بعد از این همه بدبختی از زمان جنگ کویت و بعد حمله داعش اگر امنیت را فدای شکم کنند واقعا همه چیز را باخته اند.
  • علی حیدری IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    3 19
    زدن چند موشک توسط افراد ناشناس به جاسوس خانه های امریکا وسعودی در عراق تمام مشکلات حل وآبی بردی آتش می شود.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      1 0
      احسنت بر تو مجاهد امام زمان گل گفتی
  • علی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    2 33
    نابود باد محور شرارت سعودی - صهیونیستی!
    • شایان GB ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      0 0
      الهی آمین
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    1 1
    یک فرمان جهاد بدهند به توهین کنندگان حمله کنیم
  • دانشی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    0 0
    محور شرارت که تیکه کلام جرج بوش پسر بود / تا خاورمیانه نفت داره همین بساط است و اصلا دعوا سر نفته و این دست به دست شدن قدرتها بین دولتها و حکومتها یه امر عادیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس