فارین پالیسی نمایه

پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای«ان.پی.تی»در کنار تحریم‌ها، ابزاری برای مهار قدرت دفاع از خویش کشورها به‌ویژه در برابر اسرائیل و حامی همیشگی آن یعنی آمریکاست که هر دونیز به تسلیحات هسته‌ای مجهز هستند.

به گزارش مشرق، اندیشکده «فارن پالیسی این فوکوس» که یکی از پروژه‌های «مؤسسه مطالعات سیاست‌گذاری» در واشنگتن است، با ‌اشاره به آزمایش هسته‌ای که رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۷۰ میلادی در سایتی در آفریقای جنوبی انجام داد و تمام متحدانش از آن زمان تاکنون تلاش کردند تا اطلاعات مربوط به این آزمایش هسته‌ای را مخفی نگه دارند، تأکید می‌کند که مقامات رژیم صهیونیستی هنوز هم سعی دارند تا با مطرح کردن اتهاماتی بی‌اساس در زمینه موضوعات هسته‌ای علیه دیگر کشورها به ویژه ایران، اذهان را از افتضاحی که خود سال‌ها پیش به بار آورده بودند، منحرف کنند.

بیشتر بخوانید:

غریب‌آبادی: ایران هیچ‌یک از تعهدات بین‌المللی خود را نقض نکرده است


زمانی که نتانیاهو اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کند و هر از چند گاهی به شیوه‌ای جدید به این اتهامات دامن می‌زند، در حقیقت در حال مخفی کردن یکی از بزرگ‌ترین پنهانکاری‌ها در تاریخ هسته‌ای جهان است؛ اتفاقی که این رژیم حدود ۵ دهه پیش رقم زد و آمریکا در تمام این سال‌ها سعی کرده تا مانع از افشای این حقیقت شود.


بر اساس این گزارش، در ماه سپتامبر سال ۱۹۷۹ میلادی یکی از ماهواره‌های آمریکا که با هدف شناسایی انفجارهای هسته‌ای، درست بعد از امضای پیمان منع آزمایش تسلیحات هسته‌ای سال ۱۹۶۳ (PTBT) به فضا پرتاب شده بود، نشانه‌هایی از انجام یک آزمایش هسته‌ای در جزایر پرنس ادوارد در جنوب اقیانوس اطلس را به ثبت می‌رساند. جای هیچ تردیدی وجود نداشت که عامل اصلی این آزمایش هسته‌ای چه کسی بوده است. دولت وقت آفریقای جنوبی در آن زمان در حال انجام تحقیقات تسلیحات هسته‌ای بود، اما هنوز موفق نشده بود سلاحی تولید کند. از سوی دیگر، روابط بسیار نزدیکش با اسرائیل در آن سال‌ها نیز بر هیچ کس پوشیده نبود، رژیمی که تسلیحات هسته‌ای نیز در اختیار داشت و دو طرف روابط بسیار نزدیک نظامی داشتند.


زمان افشای اخبار مربوط به این انفجار هسته‌ای برای آمریکا که متحد اصلی اسرائیل بود و جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا که رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را سپری می‌کرد و امید داشت تا دور دوم نیز در کاخ سفید ابقا شود، چندان مناسب نبود. کارتر تیمی حرفه‌ای را مأمور کرد تا در ظاهر شواهد مربوط به این انفجار را دنبال کنند، اما مأموریت اصلی آنها مخفی کردن عوامل اصلی پشت این انفجار هسته‌ای بود.


رژیم اسرائیل در آن زمان چندین بمب شکافت هسته‌ای درست از همان نوعی که در هیروشیما منفجر شد، در اختیار داشت، اما به‌دنبال ساخت بمب هیدروژنی بود که برعکس بمب‌های شکافت هسته‌ای نیازمند آزمایش بود. از زمان کارتر تاکنون تمام رؤسای جمهور آمریکا تلاش کردند تا بر این اقدام اسرائیل که نقض پیمان منع آزمایش تسلیحات هسته‌ای سال ۱۹۶۳ و همچنین نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای سال ۱۹۶۸ (NPT) بوده، سرپوش بگذارند و همین مسئله به نتانیاهو جرأت داد تا برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ضدبشری خود و رژیم متبوعش،‌ حالا ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم کند.


این مقاله در ادامه تأکید می‌کند که نه تنها اسرائیل، بلکه تمام قدرت‌های هسته‌ای جهان تعهدات خود ذیل پیمان «ان.پی.تی» را زیرپا گذاشته‌اند. کشورهایی که به سلاح هسته‌ای مجهز نیستند صرفاً این پیمان را امضا کرده‌اند تا خود را در یک سیستم «آپارتاید هسته‌ای» زندانی کنند که ضمن آن موافقت می‌کنند هیچ تلاشی برای دستیابی به این تسلیحات صورت ندهند در حالی‌که چین، روسیه، انگلیس،‌ فرانسه و آمریکا همچنان تسلیحات هسته‌ای خود را حفظ کرده و حتی برای ارتقاء و توسعه آنها نیز تلاش می‌کنند.


در این میان، اوضاع آمریکا از این هم بدتر است چرا که پیمان‌های تسلیحاتی دیگری را نیز با روسیه به امضا رسانده اما هیچ یک به اجرای آن پایبند نیستند و از آن بدتر اینکه اسرائیل،‌ کره شمالی، پاکستان و هند هیچ یک حاضر به امضای ان.پی.تی نشده‌اند و آمریکا فقط کره‌شمالی، پاکستان و هند را تحریم کرده است.


به گزارش تسنیم، این اندیشکده آمریکایی تاکید کرد: پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای «ان.پی.تی» در کنار تحریم‌ها، ابزاری برای مهار قدرت دفاع از خویش کشورها به‌ویژه در برابر رژیم صهیونیستی و حامی همیشگی آن یعنی آمریکاست که هر دو نیز به تسلیحات هسته‌ای مجهز هستند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    3 0
    باند نیویورکی ها قبول NPT به صورت دائمی رو به کشور تحمیل کرد و رفیقشون هم که آن موقع نماینده ایران در سازمان ملل بود و آن را قبول کرد بعدا از ایران فرار کرد. حالا باز برید بهشون رای بدید. هر بلایی سرتون بیاد حقتونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس