برف

این آگهی که در ارگان رسمی شهرداری تهران درج شده حاکی از آن است که شرکت های واجد شرایط، ۱۰ روز فرصت دارند (یعنی تا اوایل آذرماه) با ارسال مدارک و بیان شرایط خود، در این مناقصه برف روبی برنده شوند.

به گزارش سرویس جامعه مشرق، شنبه ۲۵ آبان ماه روز خاصی برای شهروندان تهرانی بود چراکه بارش برف زیبای پاییزی، چهره پایتخت را کاملا دگرگون کرد، هرچند که معمولا تهرانی‌ ها فرصت پیدا نمی ‌کنند که از زیبایی‌های برف لذت ببرند زیرا بارش در شهر به معنای ماندن در ترافیک، نبود تاکسی و اتوبوس و گذراندن دقایق طولانی در خیابانها و اتوبانهاست. اگرچه سازمان هواشناسی در روزهای قبل اعلام کرده بود که روزهای شنبه و یکشنبه هفته گذشته در تهران بارش برف را خواهیم داشت، اما ظاهرا مدیران شهرداری تهران این موضوع را جدی نگرفته بودند و مانند همیشه در مواقع مهم و سر بزنگاه غافلگیر شدند.

ترافیک شدید در خیابان‌های مختلف شهر و نبود تجهیزات برف روبی، در اولین دقایق روز شنبه، ترافیک غیرقابل تحملی را ایجاد کرد به گونه ای که مسیرهایی که حتی در روزهای پرترافیک شنبه، ظرف ۱ ساعت طی می شد به چندین برابر افزایش یافت. از سوی دیگر، در سال‌ های گذشته و با شروع فصل سرد، شهرداری در بزرگراه‌ ها و خیابان‌ های اصلی و فرعی، مخازن و کیسه شن تعبیه می ‌کرد تا شهروندان از آن استفاده کنند اما شنبه هفته گذشته، خبری از این کیسه‌ های شن نبود.

موضوع به قدری غیرقابل تحمل شده بود که سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از ترافیک شدید خیابان‌ های شمالی شهر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه معابر شمالی تهران دارای شیب است و این شیب‌ها با بارش برف نیاز به برف‌روبی دارد و به دلیل عدم انجام دادن این موارد، تردد در معابر شمالی تهران با مشکل مواجه شده است. به گفته او در بزرگراه‌های شهید آبشناسان و شهید ستاری تردد خودروها کاملاً متوقف شده و خودروها در این معابر، امکان تردد نداشتند.

سید محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتقاد از غافلگیری شهرداری از بارش برف با وجود اعلام قبلی سازمان هواشناسی گفت: واقعیت امر این است که در مواجهه با بارش برف غافلگیر شده ‌ایم، این در حالی است که سازمان هواشناسی، اعلام کرده بود که شروع بارش از جمعه آغاز می ‌شود. بنده از شهرداران مناطق یک و دو تهران موضوع را پیگیری کردم و این طور پاسخ دادند که دسترسی کامیون ‌ها برای خدمت ‌رسانی به دلیل ترافیک با مشکل روبه رو شد! میرلوحی دلیل غافلگیری شهرداری را همزمانی بارش با ترافیک صبحگاهی دانست و در پاسخ به اینکه مگر شهرداری از روز قبل خبر نداشت، پس چرا اقدامی صورت نگرفت؟ گفت: بله همه می ‌دانستند. بنده الان ۳۰ سانت برف را در سطح شهر ملاحظه می‌کنم. متاسفانه گرفتاری ما این است که غافلگیر می ‌شویم، شاید بهتر بود شهرداری دیشب مانور می‌ داد. کافی بود از دیشب یا پنج صبح شهرداری اقدامات و شن‌ریزی‌ها را انجام می ‌داد. متاسفانه حتی به مردم هشدار ندادند که دستکم خودروها را بیرون نیاورند.

اگرچه برخی مدیران اصلی شهرداری تهران در روز شنبه، غافلگیری این نهاد را رد کرده و حتی با کنایه از ممکن نبودن تیراندازی به برف ها در آسمان سخن می گفتند، فقط خبر عزل دو شهردار ناحیه در روزهای بعد به گوش رسید؛ هرچند که ابعاد ماجرای روز شنبه ۲۶ آبان گستردتر از دو ناحیه از یک منطقه شهرداری بود. در این میان، سخنگوی اسلامی شهر تهران پرده دیگری از حواشی روز غافلگیری را تشریح کرد که در جای خود حائز اهمیت است. علی اعطا در نشست خبری خود گفت: برخی از همکاران می گفتند هشدارهای سازمان هواشناسی کافی نبوده اما ما به این نتیجه رسیدیم که قرارداد پیمانکاران برف روبی به موقع منعقد نشده است.

اعطا گفت: کلیت این موضوع از این قرار است که در فراخوانی که برای مناقصه داده شده به دلیل کاهش منابع مناطق پیمانکاران زیادی پای کار نمی آیند و باعث می شود قرارداد برف روبی به موقع منعقد نشده است. همین امر باعث می شود تا در زمان بارش برف، مناطق فقط به منابع خود شهرداری اکتفا می کنند و این باعث عدم آمادگی شهرداری مناطق می شود و باعث آن اتفاقات می شود.

اعطا خاطر نشان کرد: این عامل یکی از عوامل جدی و تاثیر گذار در برف بود و البته خوب است این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که در یکی دو روز اول بارش برف عوامل دیگری هم در ایجاد ترافیک نقش داشت. برای مثال یکی از مناطق می گفت ما سال گذشته ده میلیارد تومان برای برف روبی اعتبارات داشتیم اما امسال این اعتبار به ۵.۸ میلیارد تومان رسیده است و همین امر باعث شده تا کسی پای کار قرارداد بستن نیامده است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد شهردار تهران و سایر مسوولان این نهاد، در یک هفته گذشته موضوع عدم انعقاد قرارداد با پیمانکاران برف ‌روبی را می ‌دانسته اند اما آنرا پنهان کرده و سخنی در این خصوص به زبان نیاوردند.

آگهی شناسایی پیمانکار برف روبی در ۲۳ آبان!

بر این اساس، بررسی های خبرنگار مشرق نشان می دهد روز ۵ شنبه ۲۳ آبان ماه یعنی ۲ روز پیش از بارش شدید برف در پایتخت، شهرداری یکی از مناطق اصلی درگیر در این بارش یعنی منطقه ۳ تهران، اقدام به درج آگهی مناقصه عمومی جهت انتخاب پیمانکار عملیات برف روبی در این محدوده کرده بود. این منطقه شهرداری، حدودا از جنوب تا اتوبان همت و بزرگراه رسالت، از غرب تا اتوبان چمران، از شرق تا خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی، و شمال تا بزرگراه‌ های مدرس، صدر و چمران گسترده شده‌ است.

این آگهی که در روزنامه همشهری ارگان رسمی شهرداری تهران درج شده حاکی از آن است که شرکت های واجد شرایط، ۱۰ روز فرصت دارند (یعنی تا اوایل آذرماه) با ارسال مدارک و بیان شرایط خود، در این مناقصه برنده شوند که عملا زمان انتخاب شده، چند روز پس از بارش سنگین برف در تهران است.

مدت زمان این مناقصه ۴ ماه در نظر گرفته شده که به نظر می رسد از آذرماه تا پایان اسفند را شامل می شود و هزینه پیش بینی شده برای آن مبلغ ۱۵ میلیارد ریال است. طبیعتا چنین مناقصه ای نمی تواند مربوط به پیش بینی و انتخاب پیمانکار برف روبی در شهرداری منطقه ۳ که شامل محدوده وسیعی از شمال تهران و مناطق درگیر در برف هفته گذشته است، در سال آینده باشد چراکه اگر چنین پیش بینی دقیقی در شهرداری تهران وجود داشت، حداقل هشدارها و اطلاعیه های روزهای قبل سازمان هواشناسی را جدی می گرفتند.

لذا با فرض منطقی انتخاب پیمانکار عملیات برف روبی منطقه ۳ تهران در سال جاری، زمان آگهی و فرآیند آن نشان می دهد حداقل برخی مناطق شهرداری تهران هیچ برنامه و پیمانکار مشخصی برای برف روبی معابر و شریان های اصلی پایتخت در روزهای گذشته نداشته اند و پس از گذشت ۱۰ روز از این آگهی (که دومین فراخوان مربوط به این موضوع است)، موضوع تازه به مرحله امضای قرارداد و پرداخت می رسید.

محدوده وسیع شهرداری منطقه ۳ تهران

با توجه به بوروکراسی های اداری و عدم انتخاب پیمانکار در نوبت اول آگهی، شهروندان تهرانی حداقل در این منطقه مهم پایتخت که شامل خیابانها و بزرگراه های مهمی است، تا اواخر آذرماه توقع برنامه ریزی جدی و پیش بینی را نداشته باشند و همچون پیروز حناچی شهردار تهران در قضیه رفع آلودگی هوا -که دعا کرده بود باد در تهران بوزد تا مشکل حل شود- امیدوار به خورشید و باد و سایر عوامل فلک جهت حل مشکلاتشان باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • GB ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    4 22
    نیاز نیست اینقدر خودتون رو جر بدید دوره بعد کسی رای نمیده شهرداری دست خودتونه
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    2 12
    این نوع مقالات شما که به موزات اونطرف آبی ها نقش مستقیم یا غیر مستقیم در ایجاد یاس در روحیه مردم دارد موجبات فجایعی را پیش میاورد که بعد بدنبال خاموش کردن شعله های آن می افتید.....هنوز هم نمی خواهید از تاریخ درس بگیرید؟!یکی بر شاخ نشست و بن می برید حکایت شماست که با پیروی از سلف خود احمدی نژاد که چنین شیوه ای را بنا نمود عمل می کنید البته او دیوانه ایربیش نبود شما که عقل کلید!!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    2 14
    اون بیسوادی که این گزارش را تهیه کرده، مشخصه که از منافصات سر درنمیاره.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    3 12
    تعجب میکنم که با گذشت چند روز از ترافیک سنگین در روز برفی تهران، باز هم اصرار دارید که مشکل از شهرداری بود. خوبه خود صدا و سیما به سانسور خبری خود اعتراف کرد، علت اصلی ترافیک در روز برفی تهران اعتراضات مردم علیه گرانی بنزین و مسدود کردن خیابان ها توسط چند معترض بود که شدیدا هم سرکوب شد و قائله (غائله) خیلی زود خاموش شد.
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    2 7
    یه چیزی رو دقت نکردید. قراردادهای مربوط به برف روبی سالانه بسته میشه. یعنی برای هر سال قرارداد بسته میشه. البته اشکال کار اینه که ستاد برفروبی آغاز شروع بکارش مشخص نیست. باید از اول مهر شروع بشه که اون هم هزینه ی قرارداد رو بالا می بره. پس هرچی دیرتر بهتر
  • US ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    13 4
    فقط میشه گفت اینها میوه های گندیده رأی دادن به تکرار خاتمی فتنه گر است
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    12 2
    اتفاقا شهرداری عمدا به فکر مدیریت برف نرفت چون برنامه داشتند که اغتشاشگران اشرار بتوانند مردم را بیشتر به دردسر بندازند!
  • BE ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    10 1
    این مردم مستحق این مددل مدیریت هستن وقتی بازیچه دست رسانه میشن
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    1 1
    خیلی زشته! شما دولت رو نبینید اما شهرداری رو ببینید
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    9 1
    شهردار منطقه 3 یک شاهکاره ، ایشون همون کسی هستند یک پارک را برای همسر ظریق قرق کردند !!!!!!!!!!!!!!! ظاهرا هم به دستور خاتمی به شهرداری منطقه گمارده شدند، ای کاش در این مملکت مدیران بی لیاقت سریع برکنار بشوند
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    4 6
    سلام سایت خبری محترم مشرق شما با درج این سبک اخبار و تحلیل به شعور مردم توهین می کنید مردم با رای به لیست این آقایان آنها را تایید کردن لطفا سعی کنید احترام خودتون را نگه دارید اگر هم ناراحت هستید صبر کنید تا 1400
  • پیمانکار IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    0 0
    شهرداری وقتی هنوزپول خیلی ازپیمانکارهای سالهای قبل رونداده وبعدازگذشت یکی دوسال میگه جزو دیون شده وبایدازاعتباردیون پرداخت بشه که باتوجه به حجم زیادپیمانکاران واعتبارکم دیون تقریباقسطی انجام میشه و هزینه کردپیمانکاران هم نمیشه
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    2 2
    مهاجران از شهر ما برن بیرون سنگ هم از آسمون بباره بدون هیچ کار خاصی ذات پاک تهرون مشکل رو حل میکنه!!مسئله امروز ما مهاجرینن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس