صنایع

با این تدبیر مهم رهبر انقلاب در شرایط جنگ اقتصادی باید منتظر ماند و دید تا چه حد این موضوع مهم در بخش‌های مهمی چون نفت و خودروسازی اجرایی شده و مسئولان دولتی مربوطه سراغ صنایع دفاعی می‌روند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، همکاری مشترک بین صنایع غیر نظامی و نیروهای مسلح یا مسئله سر ریز دانش نظامی در بخش های غیر نظامی از جمله موضوعاتی است که اگرچه در دنیا سابقه و روالی طولانی دارد اما در کشور ما توسط دولتها خیلی جدی مورد توجه قرار نگرفته است. حقیقت امر این است که نیروهای نظامی در اکثر نقاط جهان به سطح بالاتری از انگیزه، مدیریت و ساختار مناسبی علمی و اجرایی برای توسعه فناوری های نوین به منظور استفاده دفاعی برخوردار هستند. این فناوری ها در اکثر نقاط جهان به زندگی مردم عادی وارد شده و شاید برای بسیاری از مردم جالب باشد که چطور در زندگی هر روزه خود با این فناوری ها سر و کار دارند.

به همین دلایل است که رهبر انقلاب در دیدار سه شنبه خود با برخی از فعالان اقتصادی اشاره ای به این مسئله داشتند و فرمودند:

توانایی‌های مهندسی و فنّاوری بسیار بالای دستگاه‌های نظامی منتقل بشود به دستگاه‌های غیرنظامی؛ سطح فعّالیّت مهندسی ما در بخش نظامی خوشبختانه ‌خیلی بالا است... اینکه شما می‌بینید موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر، حدّاکثر با اختلاف یک متر، دو متر، پنج متر به هدف میخورد، چیز خیلی بزرگی است، خیلی چیز مهمّی است. خب این توان مهندسی، این توان فنّاوری میتواند در مورد خودرو، در مورد نفت، در مورد بخشهای گوناگون، در مورد مسائل فضایی، در مسائل غیرنظامی به کار گرفته بشود؛ میشود این کار را کرد. البتّه خود دستگاه‌های نظامی هم خوشبختانه با دانشگاه‌ها ارتباطاتشان خوب است، از دانشگاه‌ها حدّاکثر استفاده را میکنند، این را هم دانسته باشید.

با عنایت به این تدبیر مهم رهبر انقلاب که پیش از این نیز به انحای مختلف مورد توجه و تاکید ایشان قرار گرفته بود در ادامه به برخی از نمونه ها در سرریز فناوری و تولیدات نظامی به بخش های غیرنظامی اشاره می کنیم تا سابقه و اهمیت آن مشخص شود و از این به بعد، نقش دولت ها بخصوص مسئولانی چون وزیر صنعت، نفت و معاون علمی رییس جمهور در این زمینه حائز اهمیت بیشتری است تا شرایط ورود نیروهای مسلح و صنایع دفاعی را به این حوزه ها فراهم کنند.

بیشتر بخوانید:

مروری مختصر بر کارنامه ۲۴۰ ساله «قرارگاه سازندگی ارتش آمریکا» / وقتی دولت کنترل ۶۰۰ سد و دهها بندر را به پیمانکار نظامی می‌سپارد +عکس

فناوری نظامی و بحث خودروسازی

شاید هر ایرانی که با خودرو و صنعت خودرو سازی در این کشور سر و کار داشته باشد حداقل یک بار این سوال را از خود پرسیده باشد که اصولا چگونه است که وضعیت فناوری در بخش نظامی در کشور ما در حد شاید بالاتر از استانداردهای جهانی بوده و در همین حال در بخش خودروسازی همچنان مشکلات بی شماری وجود دارد و مصرف کنندگان از محصولات بخش خودروسازی کشور راضی نیستند؟ شاید بتوان در این جا نگاهی به جنگ جهانی دوم کرد. در جریان جنگ جهانی دوم چندین فناوری توسعه پیدا کرد که امروز در بسیاری از خودروها استفاده می شود.

سیستم Hydramatic نامی برای اولین جعبه دنده خودکار بود که توسط شرکت های جنرال موتورز، شورلت و الودز اتوموبیل در آمریکا در سال های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ میلادی توسعه پیدا کرد. این جعبه دنده های خودکار در حجم بالایی در تانک های سبک آمریکایی مثل مدل های ام ۲۴ و ام ۵ استفاده شده و تجربیات بدست آمده در جنگ جهانی دوم باعث ارتقاء فراوان جعبه دنده ها شده و در نهایت راهش را به بازارهای غیر نظامی در تعداد بالا باز کرد.

نمونه ای از سیستم Hydramatic

 سونار برای کشف زیردریایی های آلمانی توسط انگلستان و آمریکا توسعه پیدا کرد و این فناوری بر اساس امواج صوتی قرار دارد که در زیر آب پخش شده و بعد از برخورد به زیردریایی ها و برگشت به فرستنده موجب کشف آن می شود. فناوری سونار امروزه در بسیاری از خودروها برای هشدار به منظور نزدیک شدن به اشیاء و انسان ها در فاصله های نزدیک به کار می رود که مصداق بارز آن سنسور دنده عقب است. توربوشارژر و در اصطلاح عامیانه توربو، سیستمی کمکی است که با تزریق هوای بیشتر به محفظه احتراق، توان خروجی و راندمان موتورهای احتراق داخلی را افزایش می ‌دهد. سیستم توربوشارژ امروز در اکثر خودروها در جهان استفاده می شود و برای اولین بار در جریان جنگ جهانی دوم برای هواپیماهایی مثل FW-۱۹۰ آلمانی و پی ۴۷ تاندربولت آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.

جنگنده FW-۱۹۰ ساخت آلمان نازی

سیستم سوخت رسانی انژکتوری یکی از روش‌ های سوخت رسانی به موتورهای احتراق داخلی به روش تزریق سوخت است که در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می ‌شود و از طریق انژکتور ها که در واقع نوعی شیر محسوب می ‌شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر به صورت پودر شده پاشیده می ‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می‌ آید. سیستم های انژکتوری و کار بر روی آنها از اوایل قرن بیست میلادی آغاز شد ولی این جنگ جهانی دوم و خصوصا موتورهای هواپیماهای آلمانی بود که این فناوری را به کمال رساند. بعد از پایان جنگ بود که این فناوری در خودروهای تجاری و مسابقه ای در حجم بالا مورد استفاده قرار گرفت.

کامپیوتر و اینترنت از کجا آمدند؟

ما هر روز به نوعی با کامپیوترها در اشکال مختلف سر و کار داریم. رایانه ها بیش از هر چیز وسایل محاسباتی بودند و اولین ماشین محاسباتی الکترونیکی به سفارش ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم به اسم ENIAC توسط دانشگاه پنسیلوانیا طراحی و ساخته شد. این ماشین در ادامه در برنامه ساخت اولین بمب هیدروژنی برای ارتش آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفت. این ماشین به نوعی پدربزرگ کامپیوترهای امروزی به حساب می آید.

نمایی از سیستم ENIAC

درباره اینترنت نیز باید گفت که پایه و آغاز آنچه امروز به عنوان اینترنت در جهان شناخته می‌شود در دهه ۱۹۶۰ در پنتاگون آغاز شد. در آن زمان فرماندهان و طراحان به دنبال سیستمی به منظور ارتباطات و انتقال داده ها به صورت امن بودند و در ادامه این مسئله که باید این سیستم در برابر حملات اتمی نیز مقاومت کند به نیازها اضافه شد. اولین نمونه از این سیستم ارتباطی بین کامپیوترها در سال ۱۹۷۵ رونمایی شد. در سالهای بعد کار بر روی این ایده به منظور ایجاد یک شبکه اطلاعاتی بین کامپیوترها ادامه پیدا کرده و در نهایت در نیمه اولیه دهه ۱۹۸۰ شکل امروزی اینترنت و ارتباط و انتقال داده ها بین کامپیوتر ها آغاز شد.

صنعت هوافضا؛ همه چیز از بخش نظامی میاید

بخش هوافضا که مورد اشاره و مثال فرمانده کل قوا قرار گرفت نیز از جمله مباحثی است که به طور کامل در اختیار بخش نظامی بوده و سرریز فناوری از آن به بخش نظامی صورت گرفته است. از موتور جت که امروز در هواپیماهای مسافربری استفاده می شود تا آلیاژهای ترکیبی پیشرفته که در کنار بحث هوانوردی غیر نظامی در ساخت خودروها و حتی اندام مصنوعی برای انسان ها کاربرد دارد همه و همه برای اولین بار در بخش نظامی توسعه پیدا کرده است. موتور جت برای هواپیما اولین بار به صورت عملیاتی در جنگنده Me-۲۶۲ ساخت آلمان نازی استفاده شد. تیتانیوم به عنوان یک ماده مهم در بحث هوانوردی اولین بار در هواپیماهایی مثل اس ار ۷۱ و اف ۴ فانتوم در حجم بالایی تولید شدند.

جنگنده Me ۲۶۲

سیستم های مکان‌یابی ماهواره ای مثل جی پی اس، گلوناس یا بایدو در ابتدا همه به عنوان برنامه‌هایی نظامی به منظور مکان‌یابی و هدف‌گیری مورد استفاده قرار می‌گرفتند و کمک خدمات آنها برای بخش غیر نظامی ایجاد شده است. امروز از بحث‌های مسیربابی تا استفاده از تاکسی‌های اینترنتی به عنوان موارد استفاده روزمره در حجم بالا از خدمات مکان‌یابی ماهواره‌ای به حساب می‌آید.

نمونه‌ای از نسل قدیمی‌تر از ماهواره سامانه جی پی اس

چرا به خیر صنایع غیرنظامی در توسعه توان دفاعی کشور امید نیست؟

البته بد نیست این نکته را نیز درباره صنایع غیرنظامی کشورمان گفت که متاسفانه بر خلاف کشورهای مهم دنیا که غولهای صنعتی شان به کمک تولید تجهیزات نظامی و خودکفایی نیروهای مسلح شان می آیند، در ایران نمی توان روی این کمپانی های پرادعا و هزینه بر اما کم ثمر و همواره محتاج خارج، حساب کرد. به عنوان مثال، شرکت سامسونگ که برای بسیاری از ایرانیان یادآور تلفن همراه، لوازم خانگی، و قطعات الکترونیکی است، در بحث سلاح و خصوصا توپ خودکششی یکی از شرکای بزرگ صنایع نظامی کره جنوبی به حساب می آید و شرکت SAMSUNG TECHWIN به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین دو شرکت سامسونگ و TECHWIN در دهه ۱۹۷۰ آغاز به کار کرد و این شرکت کار خود را در حوزه موتورهای هواپیما آغاز کرده و تحت لیسانس شرکت جنرال الکتریک به تولید موتور هواپیمای جنگنده اقدام کرده است.

در ادامه این شرکت به تولید توپ های خودکشششی روی آورده و در سال ۱۹۹۹ میلادی توپ خودکششی ۱۵۵ میلی متری مدل K-۹ ساخت این شرکت وارد خدمت ارتش کره جنوبی شد. این شرکت همچنین در بحث های دیگر دفاعی مثل تولید زیرسامانه های لازم برای تانک بومی K۲ و یک سامانه رباتیک رزمی برای ارتش کره جنوبی نیز فعالیت کرده است.

توپ خودکششی K-۹

شرکت ژاپنی میتسوبیشی نیز سال‌هاست که در ایران به عنوان یک خودرو ساز مشهور شناخته می‌شود اما شاید بسیاری از ما ندانیم که یکی از مهمترین قطب‌های صنایع دفاعی کشور ژاپن، همین شرکت میتسوبیشی است. از تانک‌های پیشرفته تایپ ۱۰، تا ساخت انواع موشک های هوا به هوا و ضد کشتی، تا تولید تحت لیسانس و بومی جنگنده و بالگرد و همچنین ساخت ناوشکن از جمله اقدامات این شرکت به شمار می آید. نام شرکت ژاپنی کاوازاکی نیز اگرچه در کشور ما بیشتر با موتورسیکلت های سنگین گره خورده اما حقیقت این است که این شرکت از جمله یکی دیگر از بزرگان در عرصه صنایع دفاعی ژاپن محسوب می شود. موشک ضد زره با قابلیت "شلیک کن فراموش کن"، تولید هواپیماهای گشت دریایی و ترابری و مشارکت در بحث ساخت زیردریایی با شرکت میتسوبیشی از جمله کارهای اصلی این شرکت در بخش صنایع نظامی است.

صنایع خودروسازی نیز در دنیا از جمله شرکایم هم کمپانی های نظامی محسوب می شوند که همواره متخصصان، خطوط تولید و بخش های تحقیق و توسعه خود را با وزارت دفاع کشور خود و یا سایر کشورهای شریک، به اشتراک می گذارند اما متاسفانه در کشورمان آنقدر سطح فعالیت و ساختار این شرکتها ضعیف است که اگر کمک صنایع دفاعی به آنها در حوزه هایی مثل تولید ECU یا برخی تجهیزات خاص دیگر نبود، اکنون بسیاری از خودروهایی که در این ماه‌های حساس به دست مردم رسیده، در انبارها به علت کمبود قطعات خاک می خورد.

به هر حال، با این تدبیر مهم رهبر انقلاب در شرایط جنگ اقتصادی باید منتظر ماند و دید تا چه حد این موضوع مهم در ساختارهای مهمی چون نفت و خودروسازی اجرایی شده و مسئولان مربوطه سراغ نیروهای مسلح و صنایع دفاعی برای رفع نیازهای خود و ارتقاء فعالیت ها می روند یا باز هم منتظر می‌مانند تا ماه‌های و سال‌ها بگذرد و باز هم بهانه‌ای برای اجرا نشدنش پیدا شود همچنان که بهانه‌ها تاکنون بیشترین درصد را در توجیهات مطرح شده توسط "مخاطبان بایدها" به خود اختصاص داده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • مغزمتفکر جعلی IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    27 29
    اواکس اوجب واجبات است
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      33 5
      گزارش خوب و جالبی بود. ممنون
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      23 15
      وقتی هواپیماهای ما فرغون هستند، آواکس به چه درد میخوره. چون اسمش قشنگه و با کلاسه، سالهاست داری تکرار میکنی و حال آدم رو برهم میزنی. یکی دیگه الان میاد و میگه: "سوخو 57 بخریم"
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      45 9
      تا نفوذی هست زنجیر به پای پیشرفت کشورم هست!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      10 6
      آواکس اصولاً برای شناسایی و اسکن نقاط کور راداری هست که ماورای افق و پشت بلندی ها و پستی های سرزمینی هستند. ایران از سال 2011 پیشرفت خوبی در زمینه رادارهای ماورای افق و یونوسفری داشته (مثل رادارهای قمر و سپهر و ...) که اشعه راداری با برخورد به لایه یونوسفر به زمین تابیده می شه تا نقاط کور راداری رو پوشش بده و در نتیجه تا حد خیلی زیادی نیاز ما به آواکس مرتفع شده.
    • حمید IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      3 3
      خطاب به 6:34، هواپیماهای ما فرغون نیستند، برای اینکه جواب یک فرد را بدهی، نیازی نیست خودتحقیری کنی، با منطق جوابشو بده.با اظهارنظرت تلاش خستگی ناپذیر متخصصان و کارشناسان صنعت هوایی کشور را که در اوج تحریم مشغول انجام وظیفه هستند را بی ارزش جلوه نده.
  • علی IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    45 2
    خخخ صنعت خودرو سازی ایران درست بشو نیست باید بکوبن از نو شروع کنن
    • علی IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      2 0
      مشکل اینه که اگه بکوبن همینم نمیتونن ولی با تدبیر و گاهه هم با امید هم میشه ساخت
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    32 42
    همکاری نه. تمامی کارهای کشور باید به دست نیروهای نظامی بیفته. این کشور باید به صورت نظامی اداره بشه و بس. به امید اون روز.. البته برای شروع شروع همکاری با بخش غیر نظامی خوبه.. :) افرادی که از جونشون برای ایران گذشتن مطمئنا با تلاش های شبانه روزی اقتصاد و صنعتش رو هم به سطحی قابل احترام خواهند رسوند.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      26 8
      خوب تو شوری سابق هم که همه امور دست نظامی ها بود عاقبتش چی شد؟شوروی که هواپیمای میگ تولید ولی مردم بدبختش آرزوی یه پارچه تترون ایرانی رو داشتن .
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      25 1
      چاره کار مملکت نظامی گری نیست ! شایسته سالاریه و تخصص گرایی . تا وقتی ترجیح پارتی بازیه و تعهد مهمتر از تخصصه وضع همینه
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      9 18
      11:10 نیروهای نظامی ارتش و سپاه ایران رو با کجا مقایسه می کنی.؟؟ از اول انقلاب تا به حال اگه سپاه و قرارگاه خاتم و بسیج و سازندگی نبود الان از یه کشور جنگ زده هم عقب افتاده تر بودیم.. نظامی های ما ایرانی هستن. این کلمه ( ایران ) مفهوم خاصی داره که درکش از عهده ی هر کسی بر نمیاد. شدیدا عقیده دارم ایران باید به دست نیروهای نظامی اداره بشه.
    • علی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      17 0
      برای نظامی های ما اسلام مقدم بر ایرانه... پس اونطور اسم ایران رو تفسیر نکن، از نظر نظامی های ما اصل قضیه اسلامه نه ایران
    • علی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      4 0
      کره شمالی میتونه الگو باشه خیلی هم عالی
  • DE ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    23 13
    درود و سلام بر رهبر معظم خردمند . بخش مهندسی امروز بزرگترین نیاز و گره گشا برای پیشرفت صنعتی کیفی ماست. یکی دیگر از گره هایی که میتواند این بخش کارساز باشد کمک در راه اندازی صنایع مادر و زیرسازهای صنعتی کشور است که انقلابی عظیم در ایران خواهد بود. زیرا میلیون ها شغل با این تحول بوجود خواهد امد. بخصوص اینکه کلیه معادن لازم فلزات خوشبختانه در کشور ما موجود است .
    • علی IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      1 2
      ای جان
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    124 5
    با تفکراتی که الان مدیریت کشور بر عهده دارند و باور دارند در هیچ چیزی جز آبگوشت بزباش استعداد و تونایی نداریم به هیچ جا نخواهیم رسید جالبه همین ها یه مدت هم در همین صنایع دفاعی مشغول بودند
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    18 29
    مشرق صنایع نظامی بیشتر از ماژول استفاده می کنه و به قیمت بالا وارد می‌کنه
    • تورج IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      9 7
      بین خودمون بمونه ولی تو جزیره فارسی آمریکاییهارو دستگیر کردن قایقشون ساخت سوئد بود. به کسی نگیا.
    • احمد IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      3 2
      استفاده از ماژول برای تولید بهتر، دلالی و دزدی اصلاحطلبان و تکنوکراتهاست.
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    11 40
    صنایع نظامی بیشتر از ماژول های الکترونیکی استفاده می کنه و بدون توجه به قیمت وارد می کنه مشرق به چیز جالب بهت میگم .من تو ایران استخدام نشدم اما قرار شده برم کشور ترکیه و این کشور تو یه ماژول خودکفا کنم که نیازی به چین نداشته باشه
    • LB ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      9 7
      عمرا وقتی اسراییلی هست، ایرانی بگیرن. گدای مهندس هستن؟ اونا خودشون به کشورهای دیگه سرویس میدن. چی میگی؟ افتخارم میکنی به وطن فروشی؟
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      2 0
      به جای حسادت با من .یه ماژول الکترونیک که شرکت های ترکیه ای از خارج وارد می کنند را بساز تا راحت قبول بشی نگفتم که بری برای آلمان و آمریکا بسازی
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      1 0
      سرعت تغییر فناوری صنعت الکترونیت به شدت بالاست ترکیه که هیچ روسیه هم توانایی حضور و رقابت در این صنعت رو در برابر غول های امریکایی نداره خود چین هم بیشتر با چیپ ست های امریکایی آلمانی و ژاپنی و کره ای کار می کنه
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    16 9
    اجرای فرمایش رهبری مال وقتیه که ان شاءالله بساط این دولت دو سال دیگه جمع بشه اون موقع بشه یک کاری کرد! تا اینا هستن غیر از سنگ اندازی کاری نمیکنن!
  • امیر IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    7 4
    ما هم خیلی سال پیشا می گفتیم باید از صنایع نظامی در صنایع غیر نظامی مثل بخش خودرو سازی استفاده بشه. شما الان تدبیر کردید؟!
  • صادق IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    12 7
    ما همه سرباز توئیم خامنه ای... گوش به فرمان توئیم خامنه ای... کور شوند تمامی جبهه غرب و ضد انقلاب و اراذل و اوباششون در داخل کشور
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    12 11
    اگه من مسئول بودم ایران خودرو و سایپا رو به سپاه واگذار میکردم
  • تولستوی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    8 0
    رولز رویز هم اضافه کنید
  • شونده IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    21 2
    یعنی پرایدی که موشک حمل کنه ؟
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    3 6
    در آمریکا همه چیز را همه مفاهیم را اول از بعد نظامی می نگرند و بعد مفهوم غیر نظامی برای آن در نظر میگیرند.سیاست اقتصاد و فرهنگ هم مفهومی نظامی دارند.یعنی مدیریت مجلس ها و روند پیشرفت اجتماعی و اقتصادی هم باید در درجه اول راندمان مثبت نظامی برای کشور داشته باشد.تمام اختراعات و اکتشافات ابتدا در راستای پیشرفت نظامی ارزیابی میشود.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      3 0
      اصلا این گونه نیست.
  • جیم IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    5 4
    گزارش خیلی خوبی بود مسولین بی کفایتمون که عرضه همچین تفکری رو ندارن ,با این که رهبری این گوشزدارو بیان میکنن حداقل ای کاش بهش عمل کننو بدونن که با اینکار کشورو رو به آینده ای روشن تر میبرن
  • لو لو IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    4 0
    مشرق شما میگین که ژاپن ارتش نداره پس تانک‌های پیشرفته تایپ 10، ساخت انواع موشک های هوا به هوا و ضد کشتی ، جنگنده و بالگرد و همچنین ساخت ناوشکن ، موشک ضد زره با قابلیت "شلیک کن فراموش کن" رو برای در و د یوار تولید میکنه ؟ ادمین مرد باش و بچاب شاید کسی پاسخ داد به این دوگانگی
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    3 1
    اون عکس اولیه که مال ایرانیاس گزاشتید بیشتر شبیه ازمایشگاه مدار یک رشته برق دانشگاه هست. خب اکثر این اسیلوسکپ و ژنراتور فانکشن ها رو هم زمان اون مرحوم مغذول برا دانشگاه ها خریدن. خجالت اوره
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    1 0
    میتسوبیشی ژاپن در بخش فضایی هم به شدت فعال هست ماهواره برهای خانواده H-II ژاپنی تا 20 تن رو به لئو و 5 تن رو به ژئو می برن!!
  • صراف IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 1
    همیشه انقدر دست رو دست میزارن که بخش نظامی دستمال بدس بیاد خرابکاری هارو جمع کنه!بعد که جمع کرد میگن اصلا چرا این نظامی ها تو کار ما دخالت میکنن؟!
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 2
    امید است تجار وسرمایه داران خود پیشقدم شده وصنایع را فعال کنند
  • یوسف IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    0 0
    تا دیروز که همه می گفتن ژاپن از لحاظ نظامی یک کشور بدونه ارتشه اونوقت چجوری این همه محصولات نظامی تولید می کنه؟؟
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    0 0
    البته عکسی که از توپ خودکششی گذاشتید ساخت شرکت سامسونگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس