کد خبر 1011894
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
لوگوی لیگ برتر

به جز استقلال و پیکان که عملکرد خوبی در خط حمله خود داشتند، عملکرد سایر تیم‌ها ضعیف و سوال‌برانگیز است.

به گزارش مشرق،‌ لیگ نوزدهم تا پایان هفته دهم جزو ادوار کم‌گل لیگ برتر بوده و اگر تحول یکباره استقلال در میان نبود، بی‌شک فصل جاری در ۱۰ هفته خود، کم‌گل‌ترین فصل ادوار لیگ برتر می‌شد.

شاگردان آندره‌آ استراماچونی در هر دیدار به طور میانگین ۲.۱ گل به ثمر رسانده‌اند که آمار خوبی برای یک خط حمله محسوب می‌شود. آبی‌پوشان پایتخت بخش بزرگی از این توفیق را مدیون درخشش زوج مهدی قائدی و شیخ دیاباته هستند که حدود ۴۰ درصد از گل‌های استقلال را به ثمر رسانده‌اند.

پیکان، زهردار بی ادعا

پیکان را هم در این بین باید ستود. آن‌ها بعد از استقلال دومین خط حمله لیگ را در اختیار دارند و بهترین زوج تهاجمی فصل جاری هم در اختیار شاگردان حسین فرکی است. شهریار مغانلو با ۶ گل زده و فراز امامعلی با ۴ گل، بهترین زوج خط حمله لیگ هستند. مغانلو تا اینجا کار، صدرجدول آقای گلی لیگ نوزدهم را در اختیار گرفته است.

صدرنشین بی‌خطر

ضعف لیگ نوزدهم در گل‌زنی را می‌توان از خط حمله بی‌خطر صدرنشین فصل جاری دریافت. صدرنشین لیگ نوزدهم شهرخودرویی است که تنها ۱۰ گل در ۱۰ بازی به ثمر سانده؛ یعنی میانگین یک گل‌زده در هر بازی! شهرخودرو فصل قبل هم در همین مقطع صدرنشین بود با این تفاوت که ۳ گل بیشتر به ثمر رسانده بود. از سوی دیگر، سپاهان امیر قلعه‌نویی هم در تعقیب شهرخودرو صدرنشین است اما خط حمله آتشینی ندارد.

مهاجمان گران سپاهان

شاگردان قلعه‌نویی تنها ۳ گل بیشتر از شاگردان یحیی گل‌محمدی به ثمر رسانده‌اند و با میانگین ۱.۳ گل‌زده در هر دیدار، به کار خود با یک آمار نسبتا ضعیف ادامه می‌دهند. شواهد نشان می‌دهد سپاهان برای تجهیز خط حمله خود، مخارج سنگینی را متحمل شده و با مهاجمانی چون کی‌روش استنلی، علی قربانی، سجاد شهباززاده، سیدمحمد حسینی، محمد محبی و... آمار ضعیفی دارد.

صدرنشین لیگ هفدهم دوبرابر گل‌زده بود

آمار لیگ نوزدهم را وقتی با لیگ هفدهم، یعنی دو فصل پیش مقایسه می‌کنیم، بیشتر متوجه ضعف صدرنشین فصل جاری در خط حمله می‌شویم. صدرنشین لیگ هفدهم در این مقطع زمانی، پرسپولیس با ۱۹ گل‌زده بود و میانگین ۱.۹ گل‌زده در هر بازی را ثبت کرد که تقریبا دو برابر شهرخودرو در این فصل است. همین پرسپولیس، در فصل جاری افت زیادی در خط حمله داشته و در ۱۰ بازی، ۱۱ گل به ثمر رسانده که فاصله زیادی با دو فصل پیش خود دارد.

پرسپولیس مثل ماشین‌سازی

گل‌های زده پرسپولیس با ماشین‌سازی که هزینه کمتری نسبت به پرسپولیس کرده و برخلاف پرسپولیس ستاره‌های کمی دارد، برابر است. سرخ‌پوشان تهران برای لیگ نوزدهم، جونیور برزیلی را ۵۰۰ هزار یورو به خدمت گرفتند، اما او هیچ گلی برای آن‌ها به ثمر نرساند و الان در تمرینات هم پشت‌دروازه روپایی می‌زند! علی علیپور، وحید امیری، فرشاد احمدزاده، امید عالیشاه، مهدی ترابی و... بازیکنان ارزانی برای پرسپولیس نبودند اما با این همه ستاره، سرخپوشان هنوز آمار قابل توجهی در امر گلزنی ندارند و جالب اینکه از این تعداد گل، شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان که مدافع هستند و حسین حسینی دروازه‌بان استقلال هم سهم دارند.

بیشتر بخوانید:

لغو بازی‌های لیگ با نظر شورای تامین است

تراکتور کجاست؟ 

سرخ‌پوشان تبریز هم در خط حمله وضعیتی مشابه سرخ‌پوشان تهرانی دارند و با وجود انبوهی از ستاره‌ها تا اینجا خط حمله زهرداری نداشته‌اند. آنها دقیقا به اندازه پرسپولیس گل‌زده‌اند تا شاگردان کالدرون و دنیزلی در فاز تهاجمی برابر باشند.  میمبلا، کوین فورچونه، اشکان دژاگه، مازولا، سوگیتا، ساسان انصاری و... عناصر هجومی کم‌فروغ تراکتور هستند.

آقای گل‌هایی که دیگر نمی‌درخشند

دو بازیکن برزیلی که فصل قبل عنوان آقای گلی لیگ هجدهم را کسب کردند، در فصل جاری درخشش گذشته را ندارند. کی‌روش استنلی مهاجم استقلال تا اینجا ۴ گل به ثمر رسانده و لوسیانو پریرا مهاجم فولاد تنها یک گل زده است. در قعر جدول، اوضاع بسیار بدتر است. دو تیم ته‌جدولی شاهین بوشهر و گل‌گهر سیرجان به طور میانگین در هر بازی کمتر از نیم گل به ثمر رسانده‌اند. این یعنی شاهین و گل‌گهر که به تازگی از لیگ یک صعود کرده‎‌اند، هنوز راه گل‌زنی در لیگ برتر را نیاموخته‌اند.

برزیلی‌های کم فروغ

وضعیت برزیلی‌های لیگ برتر هم شبیه هم است، هر سه باشگاه خوزستانی در جدول لیگ برتر همسایه هستند و به یک اندازه گل به ثمر رسانده‌اند. فولاد، نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان تنها ۷ گل در کارنامه دارند و یعنی به طور میانگین ۰.۷ گل در هر بازی ثبت کردند که نشان از خط حمله بدون زهر آن‌ها دارد. داستان نساجی هم عجیب است، آن‌ها در ۵ هفته ۱۲ گل به‌ثمرسانده‌اند و حالا در ۵ بازی آخرشان هرگز نتوانستند گلزنی کنند. انگار مهاجمان نساجی گل‌زنی را فراموش کرده‌اند! 

سرمربیان جوان، خط حمله‌های ناکام

در سوی دیگر، سه تیمی که مربیان جوانی دارند در خط حمله ضعیف عمل کرده‌اند. سایپا تحت هدایت ابراهیم صادقی، پارس جنوبی با سکان‌داری فراز کمالوند و ذوب‌آهن با هدایت علیرضا منصوریان که اصرار بر فوتبال مالکانه دارد، همگی در بازی‌های خود به طور میانگین کمتر از یک به ثمر رسانده‌اند که آمار ضعیفی برای خط حمله آنهاست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس