جایزه شهید همدانی

نخستین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم (جایزه شهید حاج حسین همدانی) با اعلام برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

به گزارش مشرق، نخستین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم با اعلام برگزیدگان این جایزه به کار خود پایان داد.

بر اساس نظر هیئت داوران در شاخه «پژوهش» تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به کتابهای «داعش زیرساخت های معرفتی و ساختار»، «داعش معماری جذاب» و کتاب «داعش نوستالژی خلافت» اعطا شد.

همچنین تندیس، لوح تقدی رو جایزه نقدی در بخش ترجمه پژوهش به کتاب «دولت اسلامی دیجیتالی» و کتاب «رستاخیز داعش» تعلق گرفت.

علاوه بر این، کتاب «منتصر» به خاطر تالیف شدن به زبان عربی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی دریافت کرد.

در شاخه شعر، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به کتابهای «ما را مدافعان حرم آفریده‌اند»، «حبیب حرم» و کتاب «سلام سردار» اعطا شد.

داوران در بخش داستان و مستند داستانی تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی رابه کتاب «خانه ای با عطر ریحان» و کتاب «پسران دوزخ، فرزندان قابیل» اهدا کردند و به رمان «ابدی»، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق گرفت.

در بخش خاطره نیز تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به کتابهای «قرار بی قرار» و «شام برفی» رسید و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نصیب کتاب «ام الرصاص تا خان طومان» شد.

* مومنی: دغدغه حسام و گلعلی بابایی در فراموشی یک واقعه مهم تاریخی جایزه شهید همدانی را کلید زد

بر اساس این گزارش محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم ضمن اشاره به استارت اولیه برگزاری این جایزه آن را به پیشنهاد حمید حسام اجرایی دانست و گفت: پیشنهاد برگزاری این جایزه از سوی آقای حمید حسام و گلعلی بابایی و دیگرانی که در کنار شهید همدانی بودند و از اتفاقات و تحولات سوریه و فتنه شام مطلع بودند و دغدغه‌مند اینکه دیگران نیز از طول و عرض این فتنه بزرگ کم اطلاع باشند از یک سو و از سوی دیگر سرعت تحولات در کشور موجب شود این اتفاق فراموش گردد، ارائه شد. حق هم داشتند اتفاقاتی در تاریخ معاصر ما افتاد و چون ادبا به آن نپرداختند فراموش شد و تنها در روزشمارها نام آنها مطرح می‌شود. 

وی افزود: دوستان نیز نگران بودند حق افرادی که بر گردن تاریخ معاصر ما حق دارند ادا نشود و این نگرانی بجا بود. از سوی دیگر تصمیم ایران در ورود به فتنه شام و خنثی کردن توطئه افرادی که فتنه‌ای را طراحی کرده بودند بزرگترین راهبرد نظام و تصمیم و اقدامی هوشمندانه بود که نشانه ذکاوت رهبر انقلاب شمرده می‌شود. ایشان تشخیص دادند که اگر امروز در شام و سوریه در برابر آمریکا ایستادگی نکنیم فردا روز باید در اصفهان و یزد و دیگر شهرها با آنها به نبرد بپردازیم.

رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در روزگاری که برخی گمان می‌کردند سوریه سقوط خواهد کرد رهبر انقلاب بشارت دادند که شما پیروزید اما تبیین این راهبرد بر عهده چه کسانی است؟ حتماً در این امر متفکران نقش اساسی دارند همچنین هنرمندان و اهالی رسانه؛ اما به هر دلیل این اتفاق در زمان خود با کمی تعویق صورت گرفت. هنرمندان در این واقعه نقش داشتند و کم نبودند هنرمندانی که به نبرد رفته و حتی شهید شدند به ویژه دو شهید از حوزه هنری با نام‌های شهید باغبانی و روح‌الله قربانی و یا حتی دوستان جانباز مستندسازی که به دل داعش و معارضین زدند تا کارهایی ساخته شود.

وی گفت: درست است که گردوخاک فتنه نشسته است اما به نظر می‌رسد دشمنان به اهداف نرسیدند اما هنوز جنگ ادامه دارد و دشمنان روایت خود را از این ماجرا بیان می‌کنند در حالی که روایت آنها غلط است. ما اگر در بحث نبرد، تقابل و بیان آنها کوتاهی کنیم ممکن است تاریخ را تحریف کنند. امروز می‌بینیم در مطبوعات عربی نقش روسیه را در این ماجرا پررنگ می‌کنند این نشان می‌دهد باید از مردانی که بهنگام تصمیم گرفته و بهنگام اعزام شده‌اند و در غربت نبرد به شهادت رسیدند از حقشان دفاع کنیم و از آنها بگوییم این جایزه می‌تواند هنرمندان را نسبت به این واقعه تاریخی آگاه کند. خوشبختانه نخستین جایزه شهید همدانی امروز برگزار می‌شود و امیدوارم به شماره‌های آتی و دوره‌های دیگر و بیشتر نیز برسد. جایزه مستقلی که باید کمک کنیم این بار به مقصد برسد.

*حسام: نقطه قوت نخستین دوره بخش «پژوهش» بود

حمید حسام دبیر علمی جایزه کتاب مدافعان حرم در این مراسم اظهار داشت: شاید این احساس پیش از هر چیز درباره انتخاب کتاب مدافعان حرم موضوع ارادت را مطرح کند، اگر چه نمی‌توان از این ارادت غافل شد و آن را کتمان کرد اما زمان‌شناسی و نگاه به یک بار بر زمین مانده ما را بیشتر از ارادت ترغیب کرد که آستین‌ها را بالا زنیم و از خون این شهید بزرگ کمک بگیریم و بخواهیم نشان دهیم که بخش درخشانی از جبهه مقاومت و جهان اسلام در دهه ۹۰ چگونه سپری شد.

حسام گفت: این کار با نگاه به آثاری که از سال ۱۳۹۰ یعنی در طلیعه شروع جریاناتی در سوریه شروع شده بود آغاز و تا سال ۹۷ ارزیابی شد. ۷ سال در ۴ قلمرو ایران، عراق، سوریه و لبنان انباشت انرژی‌بخش و خواندنی را برای ما ایجاد کرده بود که دسته‌بندی و به داوری گذاشتیم.

وی گفت: در شاخه مستندنگاری، پژوهش‌نگاری، زندگی‌نامه داستانی، رمان، شعر و ترجمه کار خود را با انتخاب سرداوران که از جنس مدافعان حرم بودند آغاز کردیم. 365 اثر شناسایی شد صرفنظر از کمیت، کیفیت آثار به ویژه در حوزه مستندنگاری و پژوهش بارز بود. 

حسام افزود: رد تجربه دفاع مقدس‌نویسی در آثار نویسندگان و شاعران و حتی مورخان و محققان ما به شدت پیدا است این گنج غنی دفاع مقدس اینجا نیز به مدد نویسندگان، شاعران، محققان آمد و الگویی برای چگونه سرودن و چگونه نوشتن شد؛ در حوزه ترجمه اگرچه به لحاظ کمیت، تعداد پایین بود اما موارد نشان می‌دهد اهتمامی به خصوص در چند سال اخیر به وجود آمده و این اهتمام مبنای ارتباطات بیشتری در حوزه سرزمینی فارسی و عربی خواهد بود. پس از سه ماه داوری به 15 اثر برگزیده و تقدیری رسیدیم.

دبیر علمی این جایزه در پایان گفت: جایزه کتاب مدافعان حرم (سردار شهید حسین همدانی) از این پس دو سالانه برگزار خواهد شد. 

* سرهنگی: با ورود به موضوع سوریه و مدافعان حرم ما صاحب یک ادبیات جدید شدیم

مرتضی سرهنگی در این مراسم با اشاره به خاطرات یکی از همسران شهدای مدافع حرم گفت: خاطرات خانم یکی از مدافعین حرم اربعین را می‌خواندم، این خانم همسر شهید هاشم دهقانی‌نیا اولین شهید مدافع حرم اردبیل است. او پس از شهادت همسرش روایت می‌کند که گاهی در خانه را باز می‌کنم به کوچه‌ای که برای آخرین بار هاشم ایستاد و برایم دستی تکان داد و خداحافظی کرد می‌نگرم و اگر در کوچه نباشد حتی با همان لباس خانه می‌دوم و همان جای پای هاشم را می‌بوسم و باز به خانه برمی‌گردم.

وی گفت: در یکی از کتاب‌ها شعارهای داعش که روی دیوارهای دور حرم حضرت زینب (س) نوشته شده بود را می‌خواندم آنها نوشته بودند تو هم ماندنی نیستی و خواهی رفت. این ادبیات الان داستان را برای ما که هزاران کیلومتر از آن اتفاق دور هستیم و موفق به دیدنش نبودیم با کتاب‌هایی که نوشته شده به دست ما می‌رساند، ما صاحب یک ادبیات جدید شدیم اما این ادبیات به ادبیات جنگ ما گره خورده است چرا که فرماندهان ما آنجا بودند و به جنگ ما گره خورده و ادبیاتش نیز به جنگ ما گره دارد که قدر و قیمتش بالا است. 

سرهنگی تصریح کرد: شعارهای روی دیوار حرم حضرت زینب (س) این بود که «ایرانیان که بروند تو خواهی رفت»؛ اما عشق‌هایی مثل عشق خانم سلطانی که جای پای همسرش همان شهید مدافع حرم را می‌بوسد هزینه می‌شود و چه زندگی‌هایی تحت تأثیر قرار می‌گیرد که این حرم ماندگار می‌ماند. پیکر پاک هاشم پس از سه ماه به خانه‌اش برمی‌گردد و ماجرا ادامه دارد.

وی گفت: امیدوارم این کار ادامه‌دار باشد، استقرار و استمرار یابد چرا که می‌تواند راهی باشد تا ما را به آنچه می‌خواهیم برساند.

* اکبری: داعش روی دیوارها در سوریه نوشته بود: «اگر این بار بر شام حاکم شویم تندیسی از عکس یزید که سر امام حسین را بر دست دارد می‌سازیم»

حسین اکبری معاون دبیر کل مجمع بیداری اسلامی در این مراسم گفت: این سال‌ها به خصوص در دو، سه دهه گذشته اتفاقات مهمی در دنیا رخ داده که شاید با تاریخ گذشته به جهت کمی و کیفی قابل مقایسه نباشد، در جهان اسلام پس از وقایعی که رخ داد بیش از یک میلیارد مسلمان در نبردها ناگزیر شدند که شکست را بپذیرند اما با ظهور انقلاب بیش از همه چیز ما شاهد اراده خدا بودیم چرا که جمعیت اندکی به خدا توکل و اعتماد کردند و معادلات بزرگ را به نفع خود رقم زدند.

وی افزود: داعش در کنار حرم و دیوارهای سوریه جمله‌ای نوشته بود که اگر این بار بر شام حاکم شویم تندیسی از عکس یزید که سر امام حسین را بر دست دارد می‌سازیم و کار دوم ما این خواهد بود که اجازه نخواهیم داد اشتباهی که در کربلا رخ داد تکرار شود، حرف این بود وقتی کربلا حادث شد اهل بیت امام را به اسارت بردند و آنها پیام عاشورا را به دیگران رساندند پس عاشورا احیا شد و زنده ماند. آنها می‌خواستند اشتباه اجدادشان را جبران کنند. طبیعتاً نظام سلطه جهانی برای حکومت پس از فروپاشی شوروی مانعی نداشت و فکر نمی‌کرد در مقابل تفکر مقاومت و بسیجی مانعی داشته باشد اما اراده خدا از آستین کسانی بیرون آمد که توانستند برخلاف تئوری که بشر داشت معادلات را برهم بزنند.

اکبری گفت: در جنگ تحمیلی با روحیه بسیجی معادله بر هم خورد، حزب‌الله لبنان هم از این الهام استفاده کرد و توانست در جنگ ۳۳ روزه پیروز شود.اتفاق مهم دیگر عربستان بود به عنوان کشوری که اندیشه تکفیری را پمپاژ می‌کرد خداوند او را در برابر ضعیف‌ترین کشور منطقه یعنی یمن تضعیف کرد، اتفاقات زیادی رخ داد در سوریه که شهید همدانی در نهایت از آن مدال شهادت دریافت کرد چرا که دشمن با همه ابزارهای خود ۸۵ درصد سوریه را اشغال کرد و با نیروهای تندرو به صحنه آمد حتی روس‌ها از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ وارد صحنه نشدند. همه دنیا و تحلیل‌گران می‌گفتند سوریه چیزی برای دفاع ندارد اما اینجا قدرت خدا را شاهد بودیم چرا که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت از سوریه دفاع کند در واقع از جبهه مقاومت در برابر زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی و آمریکا و غرب دفاع کرد در واقع دفاع ما در سوریه دفاع از بشریت در برابر سلطه بود که به خون مظلومان دنیا تشنه هستند.

وی گفت: در آن شرایط پذیرش ما و حضور ما ریسک بود که اگر برویم و شکست بخوریم همه چیز تمام خواهد شد اما با همان استعانت از وعده الهی جمهوری اسلامی تصمیمی را اتخاذ کرد و با اندیشه بسیجی وارد میدان شد و تمام برنامه‌های جهانی را شکست داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 0
    شهیدان رحمت و شفاعت جاماندگان مدافع حرم، ای مردان با شرافت ،خدا حافظتان باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس