کد خبر 1011127
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
کتابگردی در پاتوق کتاب تهران - محمد شفیعی - سیدوحید مداح

از نگاه حسن‌پور، رابطه‌ میان مخاطب و کتاب در کتابفروشی‌های کوچک بیشتر از هر جای دیگری است، اما این نکته فراموش شده و از همین روست که بودجه‌های حمایتی چندانی به این کتابفروشی‌ها اختصاص داده نمی‌شود.

به گزارش مشرق، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حضور خبرنگاران به بهانه هفته کتاب نشستی برگزار کرد. در این نشست موضوعات متنوعی ارائه شد که دامنه وسیعی از کاغذ یارانه‌ای تا کتابفروشی‌های کوچک شهری را شامل می‌شد؛ اما یکی از مباحث جالب در این نشست را هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مطرح کرد. او ضمن پاسخ دادن به سوالات متعدد خبرنگاران، تصریح کرد: هر جا که بنا بر حمایت از کتابفروشی‌ها بوده، خودمان رقیب آنها شده‌ایم.

 رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره برنامه‌های اتحادیه در هفته کتاب امسال توضیح داد: مانور اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در هفته کتاب دقیقا بر توسعه و توجه به کتابفروشی‌های کوچک است.

از نگاه حسن‌پور، رابطه‌ میان مخاطب و کتاب در کتابفروشی‌های کوچک خیلی بیشتر از هر جای دیگری است، اما این نکته فراموش شده و از همین روست که بودجه‌های حمایتی چندانی به این کتابفروشی‌ها اختصاص داده نمی‌شود. به عبارتی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بر این باور است بودجه حمایتی باید به کتابفروشی‌های کوچک اختصاص پیدا کند.

حسن‌پور در ادامه همین مبحث، درباره تعطیلی اخیر برخی کتابفروشی‌ها گفت: بعد انقلاب از نشر حمایت شده است، اما از کتابفروشی‌ها نه. هر جا که بنا بر حمایت از کتابفروشی‌ها بوده، خودمان رقیب آنها شده‌ایم و با هزینه دولتی، کتابفروشی‌هایی تاسیس شده که کتابفروش بدون حمایت نمی‌تواند با آنها رقابت کند.

او تصریح کرد: کتابفروش تمام سال را صبر می‌کند تا به دوران اوج فروش کتاب که مقاطع زمانی خاصی است، برسد اما همان زمان ده متر آن طرف‌تر نمایشگاه برپا می‌کنیم. 

به نظر رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، دائمی بودن فروشگاه‌ها و ویترین‌های کتاب بر بزرگی و کوچکی کتابفروشی‌ها اولویت دارد.

حسن‌پور در این باره توضیح داد: وقتی با سیاستگذاران فرهنگی بحث می‌کنیم به این اشاره می‌کنند که ما ویترین کتاب نداریم و این را می‌دانیم، اما مسأله این است که این ویترین باید توسط چه کسی و چگونه ایجاد شود، این ویترین باید دائمی باشد یا موقت؟ اینجاست که نیاز به ایجاد ویترین دائمی برای کتاب احساس می‌شود و این به بزرگ یا کوچک بودن کتابفروشی‌ها هم ارتباطی ندارد.

در نشست اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران موضوعات متنوع دیگری نیز طرح شد و رئیس این اتحادیه به پرسش های خبرنگاران درباره این موضوعات پاسخ داد که از آن جمله می‌توان به  وضعیت کاغذ یارانه‌ای، فعالیت‌های کارگروه صیانت از حقوق ناشران و مؤلفان و مترجمان اتحادیه، حضور و فعالیت صنف در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، وضعیت کشف انبارهای قاچاق کتاب و تعطیلی اخیر برخی کتابفروشی‌ها اشاره کرد.  

*جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس