اعتراض ناآرامی در هنگ کنگ

رئیس‌جمهور چین با بیان اینکه پکن به طور کامل از فرماندار هنگ‌کنگ حمایت می‌کند، گفت ادامه اعتراضات در این منطقه تجاری اصل «یک کشور، دو سیستم» را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش مشرق، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین روز پنج‌شنبه در اظهار نظری کم‌سابقه، مستقیما به ادامه تنش‌ها در هنگ‌کنگ اشاره کرد و گفت اعتراضات در این منطقه اصل «یک کشور، دو سیستم» را در معرض تهدید قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

آتش زدن پیرمرد مخالف تظاهرات در هنگ کنگ +فیلم

ادامه ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ؛ تخریب تجهیزات مترو توسط آشوب‌گران

به نوشته پایگاه «چنل نیوز ایژیا»، شی که در حاشیه اجلاس گروه «بریکس» در شهر «برازیلیا» برزیل صحبت می‌کرد، گفت اقدامات معترضان «اصول مبنایی "یک کشور، دو سیستم" را به صورت جدی به چالش کشیده است.»

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است. 

این هفته، در جریان یکی از همین اعتراضات، یکی از افرادی که به رفتار معترضان انتقاد کرده بود، زنده زنده به آتش کشیده شد.

چنین اقداماتی موجب شده تا در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال مداخله مستقیم چین برای پایان دادن به ناآرامی‌هایی که اقتصاد هنگ‌کنگ را فلج کرده، مطرح شود.

رئیس‌جمهور چین در ادامه صحبت‌هایش گفت با وجود ناتوانی دولت محلی هنگ‌کنگ در پایان دادن به ناآرامی‌ها در این بندر مهم تجاری، پکن همچنان به طور کامل از «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ حمایت می‌کند.

وی افزود: «در حال حاضر توقف خشونت، مقابله با آشوب‌ها و احیای نظم مهمترین وظیفه‌ای است که در هنگ‌کنگ وجود دارد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس