کد خبر 1010011
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
ثروتمندان ۲۳ برابر بقیه یارانه بنزین می‌گیرند!

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.

به گزارش مشرق، امیر وکیل زاده در گفتگوی ویژه خبری با اعلام اینکه در مقایسه با پارسال، مصرف بنزین نه و هفت دهم درصد افزایش داشته است، افزود: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین، نبود سوخت‌های جایگزین است.

وی گفت: میانگین جهانی مصرف عمومی یک خودرو روزانه 3 تا 4 لیتر است، اما در ایران، خودروها به طور میانگین روزانه 4 تا 5 لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

وکیل زاده افزود: 16 میلیون خودرو و 8 میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که اگر یک لیتر از میانگین مصرف جهانی بیشتر بنزین مصرف کنند 19 میلیون لیتر اضافه مصرف داریم.

بیشتر بخوانید:

تا این لحظه هیچ تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین نداریم

موافقان و مخالفان سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین چه نظری دارند؟

وی گفت: قاچاق بنزین در مقایسه با گازوییل بسیار کمتر است و با توجه به مصرف و قیمتها، حدود دو و نیم تا سه میلیون لیتر بنزین، مظنون به قاچاق است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در سال 94 با توجه به نزدیکی قیمت بنزین در کشور با قیمت جهانی آن، انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشت.

وی گفت: پالایشگاه‌ها نفت را به نرخ بین المللی از دولت می‌خرند و بنزین را به نرخ بین المللی به دولت می‌فروشند که اکنون قیمت هر لیتر بنزین 44 سنت، تمام می‌شود.

وکیل زاده با بیان اینکه آماری که شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلوده کننده‌ها ارائه می‌دهد مربوط به شش سال پیش است افزود: اکنون 35 میلیون لیتر بنزین و گازوییل یورو در کلانشهرها و جاده‌های مواصلاتی توزیع می‌کنیم و در آینده نزدیک نیز کل توزیع کشور با استاندارد یورو انجام خواهد شد.

وی گفت: کیفیت سوخت، بسیار بهبود یافته است و آلودگی ذرات معلق به خودروها مربوط می‌شود نه به سوخت لذا باید به سمت افزایش کیفیت تولید خودروها برویم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.

وکیل زاده افزود: توسعه سوخت سی. ان. جی در اولویت برنامه‌های وزارت نفت است، زیرا هرچه مصرف سی. ان. جی بیشتر شود مصرف بنزین کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک متر مکعب سی. ان. جی معادل یک لیتر بنزین، ارزش حرارتی دارد گفت: به علت اختلاف قیمت سی. ان. جی با بنزین، با گسترش جایگاه‌های سی. ان. جی، مصرف آن افزایش خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره سامانه کارت هوشمند برخط برای سوخت خودروها افزود: این سامانه برای گازوییل وجود دارد، اما برای بنزین، وجود سامانه برخط مزیت نیست، زیرا اگر ارتباط جایگاه بنزین با شبکه قطع شود توزیع سوخت مختل خواهد شد.

وی گفت: البته برخط نبودن به معنای آف لاین بودن سامانه نیست، زیرا جایگاه‌ها هر چند ساعت یک بار اطلاعات خود را ارسال و این اطلاعات ذخیره می‌شود.

وکیل زاده افزود: از ابتدای تیر امسال تاکنون 3 میلیون و 700 هزار کارت سوخت صادر شده است و 4 میلیون و 30 هزار نفر نیز درخواست داده اند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: 3 ماه پیش روزانه 18 هزار تقاضا برای کارت سوخت داشتیم که در حال حاضر به 5 هزار تقاضا کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    3 0
    خودروهای پر مصرف پیکان اردی روا خانواده پارس و 405 و سمند رو با نمونه های کم مصرف عوض کنید
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    0 0
    حماقت در حذف كارت سوخت بود در ابتدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس