کد خبر 1009570
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی

پس از انتخاب اوو مورالس به ریاست جمهوری و به دنبال افزایش خشونت ها توسط مخالفان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش مشرق، پس از انتخاب اوو مورالس به ریاست جمهوری و به دنبال افزایش خشونت ها توسط مخالفان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی از سمت خود استعفا کرد. در این باره گفتگویی اختصاصی با امیر تفرشی کارشناس ارشد آمریکای لاتین داشته ایم.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه مکزیک از مورالس استقبال کرد

 امیر تفرشی در تشریح وقایع رخ داده در بولیوی با اشاره به اتفاقات قبل از انتخابات گفت : در انتخابات ۲۰ اکتبر آقای مورالس  با اختلاف بیش از ۱۰ درصد آرا در دور اول انتخابات را پیروز شد و نتایج رسمی نیز آن را تایید کردند.  اما ۱۴روز قبل از انتخابات احزاب نئولیبرال راست گرا زمزمه هایی شروع کرده بودند که دولت در انتخابات تقلب می کند و ما نتایج انتخابات را نمی پذیریم. انتخابات که برگزار شد و نتایج تقریبا مشخص شد این ها بنا را گذاشتند که تقلب شده و ما نتایج را نمی پذیریم و از عصر انتخابات جنجال و بی ثباتی و تخریب اموال عمومی آغاز شد. همان روزهای اول چندین نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند و کشور را به سمت هرج و مرج و نا امنی سوق دادند. آقای رئیس جمهور مخالفین را دعوت به آرامش کرد و درخواست کرد اگر کسی مدرکی دال بر تقلب دارد ارائه دهد که تاکنون هیچ مدرک و سندی ارائه نشده است.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین در ادامه افزود: اختلاف بین آقای مورالس و رقیب ایشان کارلوس مسا بیش از ده درصد بود. که مورالس ۴۷ درصد آرا و کارلوس مسا ۳۶ درصد آرا را کسب کرد. احزاب مخالف دولت اصرار داشتند که انتخابات باید باطل شود و آقای مورالس هم از قدرت کناره گیری کند. شیب این ماجراها در دو سه روز گذشته زیاد شد و خشونت ها به شدت افزایش یافت.

امیر تفرشی با بیان اینکه این انتخابات ۲۵۶ ناظر بین المللی داشته در ادامه گفت:‌ هیچکدام از ناظرین بین المللی اطلاعاتی یا اخباری مبنی بر اخلال و تقلب در انتخابات ارایه نکرد. با این وجود دولت بولیوی از سازمان کشورهای امریکایی دعوت کرد تا بر رویه انتخابات مجدد نظارت و بررسی کند. تا اینکه در دو سه روز گذشته با شدت گرفتن خشونت ها و درگیری ها آقای مورالس اعلام کرد که بدلیل اینکه ما باید از افزایش خشونت و درگیری بین ملت جلوگیری کنیم با برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری موافقت می کنم و همزمان سازمان کشورهای امریکایی که سازمانی زیرنظر آمریکاست و مخالف کشورهای مستقل در امریکای لاتین است، اعلام کرد که انتخابات دچار مشکل است و باید تجدید شود.  آقای مورالس هم قبول کردند که این اتفاق بیفتد. ولی گروه های رادیکال مخالف به این مساله رضایت ندادند و درخواست کردند که رییس جمهور باید از قدرت کناره گیری کند و برای این کار شروع کردند به تخریب اموال، گروگان گیری و لطمه زدن به خانواده ها و اموال مسئولین دولتی، وزرا، رییس پارلمان، اعضای سنا و آتش زدن خانه هایشان تا اینکه مجبور به استعفا شوند و در یک روز حدود ۲۰ مسئول مجبور به استعفا شدند. پلیس نیز از ۳ روز پیش با آقای مورالس همراهی نکرد و آقای مورالس عملا اعلام کرد که شهروندان بولیوی از امنیت برخورد نیستند. در هر صورت در این شرایط مورالس ناچار شد از قدرت کناره گیری کند.

این کارشناس آمریکایی لاتین در ادامه با بیان اینکه این کناره گیری از قدرت را نامش استعفا نمی گذاریم فزود:‌ بسیاری از مقامات و روسای جمهور کشورهای مستقل آمریکای لاتین نیز اسمش را کودتا نام گذاری کردند. به دلیل اینکه در طی چند روز گذشته احزاب مخالف یک فرصت ۴۸ ساعته به آقای مورالس دادند و گفتند اگر در ۴۸ ساعت کناره گیری نکنی ما اقدامات لازم را انجام می دهیم که تمامی اقداماتی که عرض کردم در پایان فرصت ۴۸ ساعته بود. لذا یک تصمیم شخصی از طرف مورالس نبود، بلکه یک اجبار بود تا مورالس را از صحنه اساسا خارج کنند و دیگر نتواند وارد انتخابات شود و شورای ملی انتخابات هم خودشان طراحی کنند و به همین دلیل اکنون درصدد تشکیل یک شورای موقت انتقالی هستند. تا آماده شوند در یک دوره حداکثر ۹۰ روزه انتخابات جدید بدون حضور مورالس برگزار کنند.

تفرشی در ادامه به بیان اهمیت عدم حضور شخص مورالس برای مخالفان پرداخت و افزود: چرا عدم حضور شخص آقای مورالس قابل اهمیت است. چرا که کشور بولیوی یک کشور موفق و مثال در آمریکای لاتین است که طی دوره ۱۲، ۱۳ سال اخیر موفق شده بیشترین رشد اقتصادی در بین تمام کشورهای آمریکای لاتین داشته باشد بدون اینکه از مدل اقتصادی نئولیبرال تبعیت کند، بدون اینکه سیاست های نظام سرمایه داری را اجرا کند، بدون اینکه نسخه های صندوق بین المللی پول را اجرا کند، بدون اینکه از نهادهای بین المللی مالی استقراض کند. این مدل در بولیوی جواب داد و مورالس موفق شد در ۱۲ سال گذشته سالانه بیش از ۴ درصد رشد اقتصادی برای بولیوی بیاورد. این میزان ۳ برابر متوسط رشد اقتصادی در کل آمریکای لاتین است که یک دستاورد بود.

وی در ادامه به شرایط اقتصادی بولیوی در دوره مورالس اشاره کرد: بولیوی در دوره ریاست مورالس که ۱۳ سال و ۸ ماه و ۱۸ روز بود، در این مدت تولید ناخالص بولیوی از ۱۱ میلیارددلار به بیش از ۳۶ میلیارد دلار یعنی بیش از ۳  برابر افزایش یافت. آمارهای بین المللی همگی حاکی از جهش اقتصاد بولیوی است. فقر به زیر ۳۶درصد رسید در حالیکه کشور بولیوی کشوری تا قبل از آمدن مورالس به شدت درگیر فقر بود و همیشه زیر نفوذ کمپانی های بین المللی بودند که منابع مردم را غارت می کردند و کشور منافعی حاصل نمی کرد، اما در دوره مورالس این ماجرا برعکس شد و منابع در اختیار مردم قرار گرفت. به رغم اینکه در سیاست های نئولیبرالی توصیه می شود دولت پای خود را از اقتصاد بیرون بگذارد اما دولت بولیوی عکس این کار را کرد. مدیریت کرد، سرمایه گذاری کرد، سرمایه گذاری در بهداشت و اموزش را افزایش داد. و همه اینها باعث شد مورالس سه دوره با رای مردم سرکار باشد و دوره چهارم هم موفق شد رای حدود نیمی از کشور را اخذ کند.

امیر تفرشی در پایان آینده پیش رو در بولیوی و خلاء قدرت را تشریح کرد و گفت : نهایتا اینکه طبق ماده ۱۰۸ قانون اساسی بولیوی وقتی خلاء رئیس جمهور در کشور داریم باید معاون رئیس جمهور قدرت را بگیرد، معاون رئیس جمهور هم بلافاصله پس از رئیس جمهور استعفا داد که باید رئیس مجلس سنا پس از او قدرت را به دست بگیرد که رئیس مجلس هم استعفا داده است، رئیس کنگره هم استعفا داده و یک خلاء قدرت در بولیوی داریم. مخالفان به دنبال این هستند که یک شورای نظامی تشکیل شود سپس یک دوره انتقالی در کشور صورت بگیرد و این شورا در یک بازه زمانی مقدمات را برای برگزاری یک انتخابات فراهم کند. مخالفان به دنبال این هستند که شورای دیوان عالی انتخابات را خودشان بچینند و انتخابات را خودشان برگزار کنند و از حضور مورالس در انتخغابات ممانعت بکنند. بنابراین این مخالفینی که جامعه بین الملل اسمشان را گذاشته است مخالفین دموکرات اینگونه دارند عمل می کنند. یعنی اینکه نتیجه انتخابات را نمی پذیرند و بعد به دنبال سرنگونی دولت هستند و بعد از آن مانع ایجاد می کنند که رقیب انها در انتخابات شرکت کند تا اینکه بتوانند دوباره قدرت را در اختیار بگیرند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    5 1
    داشتن رییس جمهور ضد امریایی لیاقت میخواهد
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    2 0
    45 درصد که به مورالس رای داده اند باید بیایند به میدان و از رای خود دفاع کنند نمی شود که با فرمول آمریکایی (گاوچرانهای خشن آدم کش) کشور را به باد فنا داد و در حلقوم آمریکا انداخت.
  • حامد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    2 2
    مورالس فرار کرده...
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    2 0
    ای کاش مورالس همانند آلنده مقاومت می کرد نه همانند آربنز که فرار بر مقاومت ترجیح داد.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    1 0
    واقعا آریکایی های مدعی دموکراسی، از وحشی ترین حکومت هایی هستند که تاریخ به خودش دیده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس