ماجرای کمبود بنزین سوپر به کجا رسید؟

افزایش بنزین با شرایطی که مطرح شده نه تنها نمی‌تواند مانع قاچاق شود بلکه به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم تاثیر کمی نیز بر کاهش مصرف خواهد گذاشت.

سرویس اقتصاد مشرق - طی ۲ سال اخیر بارها زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین چه به صورت شایعات در شبکه‌های مجازی و چه اظهار نظر صریح مسئولان به گوش می‌رسد و حتی در برخی موارد زمان و میزان افزایش نیز اعلام می‌شود.

اخیرا نیز پس از بحث‌های زیادی که در فضای رسانه‌ای مطرح شده بار دیگر تنور اظهارنظرها در خصوص این افزایش قیمت داغ و دوباره علاوه بر این که باعث برهم خوردن آرامش روانی جامعه شده، شک و تردیدها را نسبت به وقوع این اتفاق نیز افزایش داده است.

در همین زمینه امروز نیز سخنگوی دولت در حاشیه نشست هفتگی گفت در نشست هفته آینده توضیحات بیشتری می‌توانم بگویم.

گرچه هربار پس از طرح مباحث مربوط به افزایش قیمت شرکت پالایش و پخش، موضوع را تکذیب و وزیر نفت ابراز بی‌اطلاعی می‌کند اما شواهد اخیر نشان از این دارد که دولت تصمیم خود را گرفته و منتظر زمان مناسب برای اجرای سیاست سهمیه‌بندی، افزایش قیمت بنزین یا هردو است.

تقریبا تمام کارشناسان با سهمیه‌بندی بنزین (از طریق استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت که بیش از ۱۰ سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد) موافق هستند. اقدامی که پیش از بر سر کار آمدن دولت روحانی در جریان بود و توانست به خوبی مصرف بنزین و قاچاق سوخت در کشور را مدیریت و کنترل کند. اما با تغییر مدیریتی در وزارت نفت، ‌ به یکباره همه این سازوکارها کنار گذاشته شد و کارت‌های سوخت شخصی از مدار خارج شد.

حالا بعد از ۶ سال، دولت به این نتیجه رسیده است که به همان مسیر گذشته بازگردد؛ بازگشتی که البته احتمالا با افزایش قیمت نیز همراه خواهد بود. در ادامه نظرات کارشناسی موافق و مخالف افزایش قیمت بنزین را بررسی کرده‌ایم.

استدلال موافقان افزایش قیمت بنزین چیست؟

موافقان افزایش قیمت بنزین طیف‌های مختلفی را شامل می شود که بعضا دلایل درستی نیز برای خواسته خود دارند که سه مورد زیر از پرتکرار ترین و منطقی‌ترین استدلال‌های موافقان افزایش است.

۱- قاچاق

یکی از عمده‌ترین دلایلی که در لزوم افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود این است که بخصوص پس از افزایش جهشی قیمت ارز در سال گذشته، میزان قاچاق سوخت نیز روند شتابانی به خود گرفته و روزانه طبق برخی آمار بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر قاچاق می‌شود که افزایش قیمت می‌تواند این مسئله را کاهش دهد.

۲- مصرف بی‌رویه و آلودگی هوا

از دیگر دلایلی که موافقان بالابردن قیمت‌ها به آن اشاره می‌کنند سیر صعودی میزان مصرف بنزین در چندسال اخیر و بخصوص پس از حذف سهمیه‌بندی و کارت سوخت است که این افزایش علاوه بر سوزاندن منابع کشور، آلایندگی هوا را نیز به همراه دارد که باتوجه به ورود سالانه چند میلیون خودرو به خیابان‌ها نظر درستی است. البته مصرف نامتعارف و بالاتر از استانداردهای روز خودروهای تولید داخل را نیز باید این مساله اضافه کرد. همچنان خودروهای تولید داخل بطور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸ الی ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند؛ درحالی که خودروسازانی که هم نسل ایران خودرو و سایپا هستند، هم اکنون با مصارف ۴ لیتر و کم‌تر خودرو به بازار عرضه می‌کنند.

۳- مدیریت مصرف

دیگر دلیل موافقان برای افزایش قیمت این است که با این سیاست، مصرف بنزین که در برخی بازه‌های زمانی از تولید آن علی‌رغم افتتاح پالایشگاه ستاره‌خلیج فارس پیشی می‌گیرد، کنترل شده و در بلندمدت کشور نیازی به واردات این محصول استراتژیک پیدا نخواهد کرد.

گرچه دلایلی که موافقان برای این سیاست مطرح می‌کنند تاحدودی درست و قابل تامل است اما مسایلی نیز در این میان وجود دارد که فارغ از تاثیرات سیاسی و اجتماعی این تصمیم، ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت را نشان می‌دهد که به بررسی آن می‌پردازیم.

چرا بنزین نباید گران شود؟

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، استدلال‌های موافقان گرچه در کلیات قابل قبول است اما در جزئیات و نحوه اجرای این سیاست به نحوی که اکنون مطرح است نه تنها به هدف خود نمی‌رسد بلکه هزینه های زیادی نیز ایجاد می‌کند که نتیجتا اصل ماجرا به ضد خود تبدیل می‌شود. موارد زیر دلایلی است که رد کننده استدلال موافقان است.

۱- تاثیر گرانی بر قاچاق

بر کسی پوشیده نیست که میزان بالای قاچاق سوخت بخصوص در مرزهای شرقی کشور یکی از مشکلات است که باید برای حل آن اقدام فوری انجام داد چرا که در واقع دارایی کشور و مردم توسط عده ای دلال و سودجو در آن سوی مرزها به چندین برابر قیمت فروخته می‌شود.

طبق بررسی‌هایی که برخی مجموعه‌ها انجام داده و براساس آن میزان سود هر قاچاقچی سوخت را به ازای هر لیتر بنزین محاسبه کرده‌اند، به طور میانگین به ازای هر لیتر بنزین ۱۰ و گازوئیل ۹ هزار تومان سود نصیب قاچاقچیان می‌شود که رقم عجیبی است.

اما آیا گران‌کردن بعنوان مثال ۳ برابری قیمت بنزین تاثیری بر کاهش قاچاق خواهد داشت؟ به عبارت دیگر قاچاقچی که از خطرات این اقدام آگاه است حاضر است به دلیل کم شدن ۲ هزار تومانی سودش و رسیدن آن به ۸ هزار تومان دلالی در این بازار را رها کند؟

نمی‌شود منکر شد که این تصمیم از میزان قاچاق کم نمی‌کند اما مطمئنا با فرض افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین بازهم پاسخ به پرسش کاهش قاچاق پس از افزایش قیمت منفی است.

۲- تاثیر بر مصرف و آلودگی هوا

از دیگر ادله‌های گرانی بنزین، جلوگیری از مصرف بی‌رویه است. در این مورد نیز باید اشاره کرد که درست است با افزایش بر فرض مثال حتی ۳ برابری قیمت میزان مصرف تا حدودی کاهش پیدا می کند اما آیا می‌تواند ادامه دار بوده و میزان قابل توجهی باشد؟

برای پاسخ به این سوال باید اشاره کرد که اولا چرا تنها برای کاهش مصرف و آلودگی هوا سیاست قیمت‌گذاری در دستورکار مسئولان قرار می‌گیرد و از ابزارهای دیگری مثل فرهنگ‌سازی برای استفاده از حمل و نقل عمومی، توسعه حمل ونقل عمومی، کاهش میزان مصرف سوخت اتومبیل‌ها و وضع مالیات برای دارندگان خودروهای پرمصرف و... استفاده نمی‌شود.

ثانیا مسئله اصلی و مهم این است که شبکه حمل و نقل عمومی در حال حاضر توان جابجایی و ظرفیت لازم را برای پاسخگویی به افزایش حجم تردد ندارد. نمیشود بدون در نظر گرفتن واقعیات جامعه صرفا بر مبنای تئوری‌های مصرف به این نتیجه رسید که افزایش قیمت کاهش مصرف را به همراه دارد بلکه با توجه به شرایط عمومی می‌توان انتظار داشت این افزایش بدلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها به ثمر نرسد.

۳- تاثیر بر مدیریت مصرف


شکی نیست سهمیه‌بندی در صورتی که اختلاف قیمت یارانه‌ای با آزاد بسیار بالا باشد می‌تواند در بلندمدت به کاهش و کنترل مصرف منتهی شود اما افزایشی که اکنون مدنظر دولت مردان است و شیوه سهمیه‌بندی که در سخنان مسئولان طرح شده نه تنها نمی‌تواند جلوی افزایش مصرف را بگیرد بلکه به دلیل جو روانی مانع اقدامات دیگر نظیر حذف پرمصرف‌ها از سهمیه بندی می‌شود. به عبارت دیگر این ارقامی که از افزایش مطرح می شود برای بنزین آزاد کماکان برای افرادی که خودروهای چندین میلیاردی دارند و در طبقه پرمصرف نیز قرار دارند فرق چندانی ایجاد نمی‌کند.

اما فارغ از استدلال‌های درستی که موافقان این تصمیم دارند آنچه محل بحث اصلی است، تاثیر این بالا رفتن قیمت بر تورم و گران‌شدن سایر ملزومات زندگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

همانطور که زنگنه نیز می‌گوید این اتفاق بلاشک همراه با اثر تورمی خواهد بود که علاوه بر تورم واقعی است که این افزایش قیمت بر سایر کالاها و خدمات می‌گذارد و دیگری آثار روانی است که بسیار مهم‌تر است. به عبارت دیگر انتظار افزایش قیمت می‌تواند باعث افزایش قیمت شود و قیمت‌ها را بیش از اندازه بالا ببرد.

اما آنچه در این میان بیشتر به چشم می‌آید و کارشناسان نیز برآن صحه می‌گذارند این است که سازمان برنامه و بودجه برای جبران کسری منابع به سراغ افزایش قیمت حامل‌های انرژی رفته است. گرچه رئیس جمهور وعده داده یارانه‌های پرداختی را بیشتر کند و یکی از منابع این افزایش نیز از محل همین گران کردن بنزین است، اما آنچه محل سوال است اینکه آیا دولت توانایی این را دارد که سطح معیشت مردم را که در شرایط نامناسبی قرار دارد حفظ کند و یا با این افزایش موج جدید تورمی و گرانی چندین باره کالاها را شاهد خواهیم بود که نتیجه آن وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    77 2
    تا وقتی واردات خودروهای کم مصرف هیبریدی، الکتریکی ممنوع و بازار در دستان دو بنجل ساز بزرگ است داستان موش و گربه به انتها نمی‌رسد.
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      4 0
      08:25جلوی این کار رو ( یعنی ورود و ساخت همین خودرو ها ) همین زنه که از نیروهای بسیار کاری روحانی تو همین زمینه هاست گرفت.. اسمش رو هم که همتون می دونین.. شهره ست برای این جور کارا....
    • US ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      2 1
      دوست عزیز باکدام دلار بتواند ماشین هیبریدی گران قیمت را وارد نماید در هنگام تحریمی که فروش نفت به حداقل رسیده ودولت برای تامین ارز ضروریت های ابتدائی مردم دچار مشکل گردیده است تا بخواهد اتومبیل وارد نماید بهتر است از قبل از اظهار عقیده قدری فکر نمائیم وتمام جوانب را در نظر بگیریم
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    26 6
    عزیز من سهمیه بندی کنید و قیمت منطقه ای بزارید چرا برای مردمی که در تهران زندگی می کنند و خودرو های میلیاردی دارند و ساعت ها با خودروهاشون در حال پرسه زنی در خیابان ها هستند باید بنزین هزاری داد و برای مسافر کشی که با یه پراید داغونش داره خرجشو در میاره هم همینو داد
    • ایران IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      0 1
      خود مردم ماشین هیبریدی وارد کنند نیازی به پول دولت نیست کلی سرمایه دست مردم هست که حاضرند روی این کار سرمایه گزاری کنند
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    16 7
    چرا حالا تحریم همه جانبه هستیم،حکومت هم باید بنزین را تحریم وگران کند!؟
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      20 0
      تمام اثرات تحریم برا بی بضاعتان است و البته یارانه هنگفت انرژی تمام سودش برا شمای پولدار چند ماشین دار پرمصرف
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      3 1
      اینو از کسانی بپرس که با پول ملت پالایشگاه خلیج فارس را ساختند و وعده خودکفایی در بنزین دادند.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    12 1
    یک منبع آگاه گفت: سازمان نظام پزشکی در تلاش است تا بحث مالیات بر کارانه پزشکان را از ذیل قانون بودجه سال آینده خارج کند و این موضوع در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شود.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    7 1
    این منبع آگاه افزود: به احتمال زیاد موضوع مالیات بر کارانه پزشکان شنبه هفته آینده در دستور کار شورای عالی اقتصادی سران قوا قرار می‌گیرد و احتمال معاف شدن کارانه پزشکان در این جلسه بسیار بالاست. دولت فقط به فکر فشار بر فقرا و کارمندان و کارگران است.
  • علی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    25 3
    اگر قیمت بنزین کسری میانگین جهانی است، پایه و میانگین حقوق ماهیانه اکثر مردم هم کسری از میانگین جهانی است. اگر قیمت بنزین باید چند برابر بشه پس لازمه حقوق کارمند و کارگر و ... هم چند برابر بشه. والا دیگه خسته شدیم از بس توی این کشور له شدیم.
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      16 3
      شما یا واقعا نا اگاهی یا پولداری و به اسم مردم داری جو سازی میکنی . چطور میشه تو یه ادم کم بضاعت و مثلا یه پراید با 6 لیتر در صد کیلیومتر داشته باشی یا اصلا ماشین نداری و جلو چشمت پولدار ها میلیون ملیون حق تو را در باک شاسی بلند های پرمصرف و متعدد شان دود میکنند و هر روز دور ایران را میچرخند و انوقت راضی به اینکار باشی ؟
    • SMAH1 IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      2 0
      آیا شما تلویزیون را هم صورت کسری از میانگین جهانی می خرید؟
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      7 2
      خواهشن چاپ کن افزایش قیمت بنزین اشتباه است چون: 1 باعث تورم و در نهایت افت ارزش پول ملی می شود 2 تاثیر افزایش قیمت اول از همه کمر قشر ضعیف را میشکند 3 عمده مصرف کننده بنزین بخش حمل و نقل هستند نه مرفهین 1 درصدی 4 انهایی که قیمت بنزین را با آب معدنی مقایسه میکنند ناآگاه هستند آب معدنی در ظروف پلاستیکی فرآوری شده از مواد نفتی تهیه شده و به آن هزینه حمل تعلق گرفته است 5 مقصر سرانه بالای مصرف بنزین مردم نیستند بلکه خودرو سازها و مدیران شهری هستند که خودرو های بی کیفیت ساخته اند و سفرهای درون شهری را جهت رفت امد از محل کار به منزل تحمیل کرده اند
  • DE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    12 14
    بساط کارت سوخت باید جمع شود و بنزین به قیمت آزاد جهانی ، یعنی حدود ۱۵ هزار تومان فروخته شود این به نفع مردم است
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      13 2
      چرا چرند میگی؟همه دنیا صادر کننده نفت و بنزین نیستند بلکه وارد کننده اند دوما درامد اونها با مردم کم درامد ما قابل مقایسه نیست سوما خودروهای اونها نصف خودروهای داخلی بنزین مصرف میکنه چهارما بنزین اونها واقعا بنزینه و ناخالصی هم نداره و اکتان بالایی داره ماشین ناک نمیزنه که همین موضوع موجب راندمان مصرف کمتر 20 درصدی بنزین اونها میشه پنجما جاده های اونها اکثرا استاندارد و اتوبون و ازاد راهه که مثل ایران مجبور نیستند جاده های مرگ رو پشت خاور طی کنند
  • عباس IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    9 4
    خدا شاهده بنزین هزار تومانی هم به مشکل میخورم با اینکه کارمندم . خدا به داد اونهایی که دستشون خالیه برسه. مسولیت نجومی بگیر بی درد به داد مردم برسید.
    • سروش IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      9 0
      اگر فریاد و زجه هم میزنی درست بزن. مسئول نجومی بگیر بی درد و بی عار کی و کجا می تونه به فریاد مردم برسه؟؟؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    11 5
    به درک که گران کنن. دلمون خوشه پرایدمون دوگانه سوزه و واسه سفرهای طولانی از cngاستفاده میکنیم
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      7 0
      بنده خدا مگه فقط مسله گرونی خود بنرین هزار تا بدبختی دیگه پشتش
    • آذربایجانی IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      3 0
      مشکل اینه در سفرهای طولانی هم که میری با مخزن پر گاز نهایتا 220 الی 230 کیلومتر در اتوبانه که باید همش دنبال جایگاه سی ان جی باشی که نسبت به پمپ بنزین تعدادشون کمه و بسیار شلوغترند و اکثرا جایگاههای اونها مثل پمپ بنزینها در دیدرس خوبی نیست و باید با پرس و جو پیداشون کنی در سربالاییها هم گاز کم میاره مجبوری با بنزین حرکت کنی یا برای استارت زدن و گرم شدن خودرو
  • SE ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    1 4
    قیمت بنزین پیش از برگزاری انتخابات مجلس افزایش نمی یابد
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    5 2
    مردم همینجوری زیر فشار تحریمها هستند شما دیگه با گران کردن بنزین بهشون فشار نیارید تازه تورم یه کمی کنترل شده اگه بنزین گرون بشه کش تورم در میره میخوره به چشم خیلیها
  • ناشناس IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    0 0
    من درحوزهای موافق ود رزمینه دیگر مخالف افزایش قیمت بنزین وسوخت هستم ابتدا با راهکار استفاده از کارت سوخت پر مصرفها را به حق جریمه وقیمت واقعی اخذ شود و در مورد سایرین یک مصرف متعادل تعریف شود در مورد قاچاق حوزه نظارت تکلیف سازمان یافته دارد که پدیده قاچاق را مراقبت ونظارت تام کند شما نه میتوانید به خاطر کار مجرمانه عدهای دیگران را تنبیه کنید این قسمت اول بحث مخالفم به این دلایل ما در حوزه حقوق ودستمزد ۸۰% جمعیت فعال وبازنشسته کشور حداقل یا کمی بالاتر ازحداقل حقوق میگیرند ود رمقایسه با کشورهای دیگر یعنی صفر پدیده سوخت وافزایش ان تورم افسار گسیخته ای را به جامعه وسیتم حمل نقل کشور تحمیل شما شاهدین که حمل یک تریلر بار از بندر قبل از هدفمندی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بیک باره به دومیلیون تومان افزایش یافت برخلاف گفته مدیریت وقت سوخت که قبل از هدفمندی اطهار داشت تفاوت قیمت حمل فقط ۵%افزایش میکند این حرفهای نه پخته را تصمیم سازی نکنید عمق افزایشهای ناشی از افزایش قیمت سوخت فوق االعاده زیاد وگسترده است از حوصله این مقال خارج اسدگت امید است اندیشمندان به وضوح به این بحث ورود کنند
  • SG ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    7 0
    تواین وضعیت اقتصادی افزایش قیمت بنزین یعنی مردم دیگر قادر به تامین کمترین مایحتاجشان نخواهندشد
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    4 0
    سلام عزیزان من بنزین روراننده تاکسی اوراننده خودروی شخصی جمع نمیکنه اوقاچاق میکنه بابا اینا تانکربنزین روکلن میبرن کلی تاحالا ازطریق باک ماشینش بنزین جمع کرده اوقاچاق کرده حرف مفته
  • SG ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    5 0
    سلام مرا به آقای روحانی برسانید تذکر عاجزانه دارم افزایش قیمت بنزین دیگر ربطی به برجام وغرب وترامپ نداره در وظعیت فعلی فعلا جلوی افزایش نرخ بنزین را بگیرید
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    4 0
    قیمت بنزین در حد 200تومن باید افزایش پیدا کنه ولی در عوض یانه ها وسبد حمایتی هم دوبرابر شود
  • Arash IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    5 1
    باید بنزین ۵۰۰ تومن بشه چون با وجود پیدا کردن میدان نفتی . بعدش خودرو ب سرعت قیمتش کاهش پیدا کنه مردم عصبی هستن
  • سید ولی اله سعیدیان IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    4 0
    مخالفم باین کار
  • سعید IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    5 0
    غلط کردن گرون کنن پدرمون درامد
  • مرصاد IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    4 0
    بخش زیادی از بنزینی که هر روز (بخصوص در تهران )دود میشه و میره هوا ؛ توسط بچه سوسول های مرفه بی درده ، که باباهاشون جیب مردمو می زنن و میدن دست ایناست
  • مرصاد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    3 3
    گران کردن بنزین ؛ آخرین مهره دومینوی تورم بعد از نان است ! با گران شدن بنزین ؛ بطور اتوماتیک ، همه چیز مجددا ، دچار گرانی وحشتناک خواهد شد ! آهای مسئولین اشرافی بی درد ! اگر دین ندارید ، حداقل آزاده باشید و در این اوضاع نابسامان اقتصادی ، به مردم مظلوم ، رحم کنید ! کمر اقشار متوسط به پایین شکست !!
  • حمید IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    4 0
    اخ از مردم بدبخت خدا ازتون نمی گذره
  • ایرانی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    0 0
    دوستان دوستان اگه بنزین برا مرفهین بی درد گران شود مستقیما رو تورم اثر فواره ای می زاره اگه می خوان گران کنند برا همین فقرا گران کنندبهتره چون دستشون به جایی بند نیست که چیزی رو گران کنند وحرفشونم بجایی نمی رسه. وتاثیری هم بر تورم نخواهد گذاشت. و تازه این همه چیزای دیگه رو بعضیاقاچاق میکنند هیچکسی چیزی نمیگه اینم روش. تازه برادران قاچاق چی هم ایرانی هستتند و مابه اتفاوتش به خود ایران برگشت می کنه این وسط چند تا مستضعف هم یه چیزی گیرشون بیاد از سفره نفت
  • حمید IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    1 0
    گرون کنید اگه جرات دارید.
  • m PL ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    1 0
    مشرق قیمت دلار رو چند حساب کردی که قیمت بنزین توی ترکیه شد16600 تومن؟؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    0 0
    این دولت در تاریخ ایران اسلامی بعنوان تنها دولتی که در حق مردم خود بیشترین جفا و ظلم بخصوص در حق اقشار ضعیف جامعه روا داشته ثبت خواهد شد که با لعن و نفرین از او یاد خواهند کرد و همینطور مجلس بی خاصیت این دوره
  • مهدی IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    1 0
    شاید ارزش پیام دادن هم به دولت نباشدگوش شنوا ندارد درد را نمیداند سختی را نمیفهمد زندگی پایین دست ها را ندیده نمیداند همه مردم را خوب سرشان را گرم کرده اون از هسته ای که همه سرکار بودیم و غیره ....
  • سیدعلی حسینی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    1 0
    کشوری ک خودش نفت دارد و تولید کننده بنزین هست نباید خودشو با کشورایی ک نمیتوانند بنزین تولید کنن یا کشوریی خودش خریدار نفت هست و از این نعمت الهی محروم هست مقایسه کند . و بگوید قیمت بنزین در کشورهایه همسایه گرانتر هست. و تنها دلیلی ک نشان دهنده گران نشان دادن بنزین در کشور همسایه هست فقط ریال کشور ما هست ک ارزش خودش را از دست داده است وگرنه قیمت بنزین در کشور همسایه برایه انها ثابت مانده است .و افزایش قیمت نداشته اند.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    2 0
    تک نرخی کردن بنزین یک خیانت بزرگ بود
  • سرابی IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    4 0
    اقای روحانی کاملا مشخصه چون نمیتونی نفت صادر کنی بودجه کم اوردی میخوای با این کارها مردم بنزین کم مصرف کنند بلکه صادر کنی میخواستی زمانیکه تحریمها رفع شده بودند پول نفت رو کالاهای چرت وارد نکنی حتی شنیده شد کود حیوانی هم وارد شد از طرفی هم با گران شدن بنزین بخشی دیگر از کمبود بودجه تو جبران میشه وگرنه شما دنبال این نیستی که جلوی قاچاق بنزین گرفته بشه چون خیلی راحت جلوی قاچاق بنزین گرفته میشد
    • ممد IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      0 0
      کود حیوانی کجا بود گلپسر کاش کود حیوانی وارد میکردن فاضلاب انسانی از ترکیه وارد میکرد کجای کاری
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    4 0
    مخالفم یه راننده اینترنتی هستم باماشین کار میکنم مستاجرم همسر سرطانی دارم نه بازنشسته هستم نه حقوق بگیر تمامی اومو راتم با ماشین است با چه بدبختی
  • بدبخت IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    1 0
    خیلی مرد بودید .دقیقا دارید برده داری مدرن را جا میندازید
  • جعفر IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    0 1
    هر اندازه به این مردم ظلم بشه به خاطر انقلاب صبر خواهند کرد.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    0 0
    اگر بحث مبارزه با قاچاق سوخت است، مشخص شده که پتروشیمی ها به صورت رسمی با شرکت نفت و جایگاههای بنزین در قاچاق با انتظامی نقش دارند و لوله کشی به سمت خلیج و کشتی ها شده بود و ظاهزا اطلاعات هم به قول معروف به نفهمیدن میزد که مردم شناسایی کرده بورند.
  • عباس IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    0 0
    جبران کم کاریها بی مسئولیتی هاشونو ازین طریق حل میکنن
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    0 0
    از گرانی ها نفس مان بالا نمی اید بابا این افزایش را حذف کنید الهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس