ادبیات ایران

در طرحی به‌عنوان «همت عالی» با مشارکت شهرداری، کتاب‌های آسیب‌دیده توسط شهروندان تهرانی خریداری می شود.

به گزارش مشرق، در آستانه هفته کتاب، مدیران مرتبط با این موضوع هم در نشست های خبری، برنامه و طرح های سال گذشته و آینده شان را برای رسانه ها و مردم، تشریح می کنند. نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب هم یکی از این مسئولان بود. حسینی‌پور به مشکلات اقتصادی و بروز آن در حوزه فرهنگ اشاره کرده و گفته: «امسال هفته کتاب با مشارکت ۷۰ سازمان و نهاد مختلف برگزار می‌شود و در میان این مشارکت‌ها ما رشد 20 درصدی را شاهد هستیم. بخشی از مشارکت‌ها مربوط به دولتی‌ها است که تولی حوزه فرهنگ را برعهده دارد و بخشی از آنها هم با کتاب ارتباط سازمانی ندارند، ولی در حال مشارکت هستند مثل وزارت نیرو.»

وی همچنین به واکنش‌های مختلف در راستای شعار سال گذشته که امسال نیز همان انتخاب شده با عنوان «حال خوش خواندن» اشاره کرد و گفت: «در شورای سیاستگذاری هفته کتاب که متشکل از افراد، نهادها و نمایندگان سازمان‌های مختلف است، بحث‌های مختلفی در این خصوص سرگرفت. از سوی دیگر شعارهای بسیاری جمع‌آوری شد و مورد تحلیل قرار گرفت، اما همه اتفاق‌نظر داشتند که شعار سال گذشته در میان جامعه و اصحاب نشر مطلوب واقع شده است؛ از این رو جمع‌بندی‌ها باعث شد شعار سال گذشته را مجددا انتخاب کنند. نامگذاری روزهای هفته کتاب را تغییر داده‌ایم و با تلفیق نگاه‌های پیشین، نگاه‌ها را به‌سمت کتاب پی می‌گیریم. از روز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه هفته کتاب آغاز خواهد شد. ما براساس سیاستی روزهای این هفته را نامگذاری کرده‌ایم تا آینده حوزه‌هایی را که در بخش کتاب فعالیت می‌کنند، مورد توجه قرار دهیم. از این رو مکاتباتی با سازمان اوقاف انجام دادیم و برنامه‌هایی را در خانه کتاب تدارک دیدیم.»

مدیرعامل خانه کتاب گفت: «تلاش ما این بود که هفته کتاب تنها محدود به داخل کشور نباشد و از مرزهای جغرافیایی کشورمان فراتر رود. از این رو با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات در بیش از ۱۲ کشور همزمان با داخل ایران و همکاری رایزنان فرهنگی برنامه‌هایی را اجرا خواهیم کرد. کشورهایی چون ترکیه، مجارستان، سوئیس، ایتالیا، آلمان، بلاروس و اوگاندا از جمله این کشورها هستند و برنامه‌هایی از قبیل رونمایی کتاب‌های ایرانی که به زبان کشور مقصد ترجمه شده در دستور کار قرار گرفته است.» حسینی‌پور افزود: «ستاد هفته کتاب نقش تسهیل‌گری را دارد؛ از این رو سعی کرده‌ایم کمک‌ها را به سمت انجمن‌ها سوق دهیم و برنامه‌هایی در این راستا با کمک آنها داشته باشیم تا پویایی بیشتری داشته باشیم.»  وی گفت: «وزارت آموزش و پرورش ۵۰ هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه تدارک دیده و از جمله دیگر برنامه‌های این وزارتخانه جشنواره دانایی، توانایی است که به‌نوعی مسابقه کتابخوانی برای دانش‌آموزان شمرده می‌شود. در این طرح ۵۰۰ هزار دانش‌آموز مشارکت داشتند.»

وی درباره اجرای طرح‌های فصلی حمایت از کتاب نیز عنوان داشت: «به‌رغم پیگیری‌ها متاسفانه به این دلیل که حوزه فرهنگ چشم‌انداز روشنی به لحاظ مالی ندارد، از این رو قرار شد طرح پاییزه برگزار نشود؛ چون تامین اعتبار آن امکان‌پذیر نبود، اما با توجه به توضیحات ما و اینکه نیازمند پول نقد نیستیم، بلکه نیازمند تعهد هستیم، با این حال وزارتخانه زیر بار نرفت و ما شروع به رایزنی با بنگاه‌های اقتصادی کردیم که درنهایت در جلسه‌ای با معاونت اجتماعی شهرداری تهران آنها هزینه این طرح را تقبل کردند. به این شرط که تنها طرح پاییزه با مشارکت شهرداری از ۲۳ تا ۳۰ آبان با تخفیف ۲۰ درصد تنها در شهر تهران برپا شود. از این رو ثبت‌نام برای شرکت در این طرح از روز گذشته آغاز شد.»

حسینی‌پور در پایان سخنان خود در حمایت از استان‌های سیل‌زده نیز گفت: «در بازدیدی که از پلدختر داشتیم، متوجه شدیم کتابفروشی‌های این منطقه آسیب‌های فراوان دیده‌اند. از این رو با همکاری شهروندان تهران و اصحاب رسانه در طرحی به‌عنوان «همت عالی» قرار شد در راستای مسئولیت اجتماعی، این طرح زیر پل کریم‌خان با مشارکت شهرداری اجرایی شود. بر این اساس کتاب‌های آسیب‌دیده توسط شهروندان تهرانی خریداری شده و شهروندان با خرید آنها به سیل‌زدگان کمک می‌کنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس