اخبار ویژه روزنامه ها

عضو فراکسیون تندروها در مجلس ششم می‌گوید اصولگرایان نگذاشتند جو بایدن به ایران بیاید وگرنه حمایت سناتورهای آمریکایی درباره برنامه‌های صلح‌آمیز را جلب می‌کردیم.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

  6 سال فرصت داشتید از وابستگی به درآمد نفت بکاهید

عضو هیئت رئیسه مجلس و حامی دوآتشه برجام می‌گوید باید معجزه رخ دهد که بودجه از نفت جدا شود و برای عدم اتکا به نفت، یک برنامه حداقل پنج ساله نیاز است.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایلنا و درباره اینکه گفته می‌شود بودجه امسال بدون وابستگی به نفت بسته شده است آیا این اتفاق خواهد افتاد، به ایکنا گفت: بودجه ما همیشه متکی به نفت بوده و هست و بعید می‌دانم معجزه‌ای رخ دهد که از نفت جدا شود.

وی افزود: درآمدهای کشور مشخص است؛ نفت، مالیات، صادرات غیرنفتی و عوارض گمرکی محل‌هایی که بودجه از آن تامین می‌شود منابع دیگری نداریم که پاسخگوی کشور باشد.

وی درباره سازوکار جدایی بودجه از نفت گفت: به اعتقاد من اگر می‌خواهیم بودجه ما از نفت جدا شود باید یک برنامه‌ریزی حداقل پنج ساله داشته باشیم تا بتوانیم به مرور زمان شریان‌های نفتی را ببندیم و الا که به راحتی می‌توانیم حرف بزنیم.

نعمتی همان نماینده‌ای است که در جلسات بررسی محتوای برجام در کمیسیون ویژه مجلس، سرسختانه از برجام حمایت می‌کرد و چشمک او به عراقچی در جلسه معروف شد. او در انتخابات مجلس گذشته به خاطر همین خدمات، در فهرست ائتلافی امید قرار گرفت هرچند که بعدها برای سهم‌خواهی در مجلس، میان اصلاح‌طلبان و برخی مدعیان اعتدال اختلاف افتاد.
آنچه درباره سخنان این نماینده قابل توجه است، انتظار معجزه داشتن برای جدایی بودجه از نفت است و حال آنکه رهبر حکیم انقلاب از حداقل یک دهه قبل- و به ویژه در سال‌های اخیر با تاکید بیشتر- خواستار اهتمام دولت بر کاهش وابستگی به نفت از طریق حمایت از رونق تولید و تنوع بخشیدن به صادرات بوده‌اند.
اما متاسفانه نگرش تن‌آسانانه خام‌فروشی نفت و حاضری‌خوری موجب شد به ویژه پس از برجام وابستگی به درآمد نفت شدت یابد و پس از کاهش درآمدهای نفتی در اثر بازگشت تحریم‌های نفتی، کشور با مشکل منابع درآمدی روبه‌رو شود. در واقع، اگر آن نگاه عافیت‌طلبانه نبود، دولت از 6 سال قبل فرصت داشت وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد اما متاسفانه دولتمردان، افزایش فروش نفت را به عنوان دستاورد، برای مردم فاکتور کردند و نماینده‌های منفعل نیز پذیرفتند و تکرار کردند.
 

معلق‌بازی نماینده وطن‌فروش که کروبی او را صدای اسرائیل خواند

عضو فراکسیون تندروها در مجلس ششم می‌گوید اصولگرایان نگذاشتند جو بایدن به ایران بیاید وگرنه حمایت سناتورهای آمریکایی درباره برنامه‌های صلح‌آمیز را جلب می‌کردیم.

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: برجام تعهدی ۱۵۰ صفحه‌ای است که ابعاد و زوایای مختلف دارد. اینکه برخی فقط به یک بخش از موضوع توجه می‌کنند و برای نمونه می‌گویند چون آمریکا تحریم جدید وضع کرد باید از برجام خارج شویم، صددرصد اشتباه است. مسئله به این سادگی نیست و به صرف تحریم یا برخورد آقای ‌ترامپ نباید این چنین برجام را به مسلخ برد.

وی افزود: من برجام را شکست خورده نمی‌دانم و این توافق کماکان در صحنه سیاسی ما را در موضعی برتر قرار داده است. برجام برای ما سکوی ایستادن است که اگر از بین برود ما مانند تخته سنگی در میان امواج هرروز شاهد اتفاق و مشکلی جدید خواهیم بود. باید قدر برجام را بدانیم؛ چرا که سکوی ایستادن ما و سند برتری ما در عرصه سیاسی است.

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم همچنین گفته است: به‌خاطر دارم همین آقای بایدن، معاون باراک اوباما که از کاندیداهای اصلی جریان دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، در زمانی که سناتور بود طی نامه‌ای پیشنهاد کرد که به همراه چند سناتور دیگر به ایران سفر کنند و بازدیدی از ایران داشته باشند. در آن زمان دولت اصلاحات و مجلس ششم استقرار داشت و انجام این سفر در قالب پارلمانی می‌توانست دستاوردهای فوق‌العاده‌ای برای کشور داشته باشد و یخ‌ روابط دو کشور را ذوب کند، اما متأسفانه در آن زمان تنگ نظری اصولگرایان سبب شد این سفر انجام نشود.

وی همچنین گفت: تصور کنید اگر آن روز توانسته بودیم حمایت چند سناتور را برای برنامه‌های صلح آمیزمان جلب کنیم تا چه اندازه از فشارها علیه کشورمان کاسته می‌شد. الان برخی از آنها کاندیدای ریاست جمهوری بودند و دست‌کم می‌توانستند صدای مردم ایران را به گوش افکار عمومی در آمریکا برسانند. برای نمونه آقای برنی سندرز، نسبت به دیگر کاندیداها همواره مواضع بهتری نسبت به ایران دارد، ما چرا نمی‌توانیم با این‌ها ارتباط موثر برقرار کنیم؟

یادآور می‌شود شیرزاد همان کسی است که در مجلس ششم مدعی شد ایران درباره برنامه هسته‌ای خود 19 سال به دنیا دروغ گفته و اکنون دم خروس بیرون افتاده است(!)

این سخنان ضد ایرانی- که نظیر آن در وطن‌فروشی‌های سازمان منافقین پیدا می‌شود- باعث شد مهدی کروبی رئیس مجلس، به شدت اعتراض کند و او را صدای رادیو اسرائیل بخواند.

اما درباره سخنان اخیر شیرزاد باید گفت: هدف اصلی و اعلامی دولت برای مجاب کردن مردم و نظام به توافق برجام، لغو تحریم‌ها بود اما وی به دلایل کاملاً مشخص می‌گوید نباید مطالبه لغو تحریم‌ها را داشت بلکه باید خود را مانند یک غریق پنداشت که روی تخته سنگ ایستاده است!! واقعاً اگر ایران در چنین موضع ضعفی قرار داشت، دولت اوباما حاضر می‌شد فرصت نجات به ایران بدهد؟! جالب اینکه همان زمان توماس فریدمن در نیویورک تصریح کرد اوباما با یک غلاف خالی از اسلحه توانست از ایران امتیاز بگیرد.

درباره سفر بایدن نیز باید گفت: سرانجام برجام پس از همه ملاقات‌های ظریف و کری و گفت‌وگوی روحانی با اوباما، گویاتر از هر چیزی است. فراموش نکنیم که نقض برجام در دوره دولت دموکرات‌ها و به واسطه تصویب یا اجرای تحریم‌های ویزا و  کاتسا و آیسا آغاز شد. وقتی کسانی چون هیلاری کلینتون گفته بودند در صورت پیروزی در انتخابات، فشارهای تحریمی جدیدی را بر ایران وارد می‌کنند. در حقیقت سخنان شیرزاد، برای پاسخگو نبودن درباره وعده‌های برجامی ارزیابی می‌شود.

یک تناقض‌گویی شیرزاد این است که از سفر جو بایدن برای اطلاع از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در مجلس ششم حمایت می‌کند و حال آن که خود وی مدعی انحراف در برنامه هسته‌ای ایران شده بود.
 

بی‌بی‌سی: عجیب است که دولت ایران کانال بی‌محتوای اینستکس را پذیرفت

نوزده ماه پس از خروج آمریکا وپشت‌هم ‌اندازی‌های اروپا، بی‌بی‌سی تصریح کرد وعده اروپا برای راه‌اندازی کانال تبادلات مالی با ایران موسوم به اینستکس عملی نشد.

وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی با همین عنوان نوشت: بیرون رفتن از توافق ایران با 5+1، معروف به برجام و بازگرداندن، گسترش و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، همه تلاش طرف‌های دیگر را به باد داد. پارسال اروپایی‌ها، مشخصا آلمان، انگلیس و فرانسه، اعلام کردند که این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را رعایت نخواهند کرد. تحریم‌هایی که آمریکا از یک سال پیش علیه ایران تشدید کرده، بازگردانده یا گسترش داده است، برپایه مصوبات کنگره یا دستورالعمل‌های ریاست‌ جمهوری آمریکا وضع شده و یک‌جانبه‌اند.

در مقابل گروکشی آمریکا، از دولت‌های اروپایی کار چندانی ساخته نیست. در اتحادیه اروپا قوانینی برای مقابله به مثل با آمریکا وجود دارد اما اجرای آن مستلزم درگیر شدن در یک جنگ اقتصادی با آمریکاست. هیچ یک از کشورهای اروپایی برای داد و ستد با ایران آنقدر اهمیت قائل نیستند که رویارویی با آمریکا را برایشان موجه کند. دولت‌های اروپایی، علیرغم مخالفت‌شان با سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران، نمی‌توانند بانک‌ها، شرکت‌ها و صنایع اروپایی را به داد و ستد با ایران مجبور کنند؛ به این دلیل ساده که نمی‌توانند جلوی تحریم آنها از سوی آمریکا را بگیرند یا زیان‌های آنها از تحریم‌ آمریکا را جبران کنند و اصلا چرا باید پول مالیات‌دهندگانشان را در این راه به هدر بدهند؟

در چنین شرایطی، و برای نگه‌داشتن برنامه اتمی ایران در چارچوب محدودیت‌های برجام، اروپایی‌ها چاره را در ایجاد ساز و کاری دیدند که ایران بتواند با استفاده از آن، پول صادراتش را دریافت کند و قیمت وارداتش را بپردازد؛ «ابزار پشتیبانی از مبادلات بازرگانی» یا همان اینستکس INSTEX این سازوکار، در ظاهر، این تصور را القا می‌کند که اروپایی‌ها با به راه انداختن اینستکس، به تعهداتشان در چارچوب برجام پایبند هستند و به ایران امکان داده‌اند تحریم‌های آمریکا را دور بزند اما این فقط ظاهر قضیه است.

با مطالعه کمی عمیق‌تر اینستکس معلوم می‌شود که اولا ایران حق ندارد از این مکانیزم برای فروش نفت استفاده کند و فقط می‌تواند بخشی از درآمد صادرات غیرنفتی خود را، آن هم کالاهایی که خود مشمول تحریم آمریکا نباشند، حداکثر تا سقف چند میلیون یورو، به صندوق اینستکس بریزد و ثانیا حق ندارد با این پول چیزی غیر از خوراک و دارو بخرد. این خریدهای فرضی هم عجالتا باید فقط در اروپا انجام شود.

تا همین‌جا ملاحظه می‌شود که اینستکس حتی از برنامه «نفت در برابر خوراک و دارو» هم محدودکننده‌تر است.

علاوه بر اینها، اروپایی‌ها از ایران خواسته‌اند پیش از شروع کار اینستکس، به «گروه ویژه اقدام مالی FATF» برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی بپیوندد و به این منظور، قوانین لازم را به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند. این‌جاست که کار مشکل می‌شود زیرا تعریف «تروریسم» از دیدگاه اروپا و آمریکا با تعریف تروریسم از دیدگاه ایران یکسان نیست. در حالی که اروپا و آمریکا شماری از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی را «تروریست» می‌شناسند، حکومت ایران آنها را «گروه‌های مقاومت» می‌نامد. از آن بدتر، ایالات متحده از فروردین 1389 نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را نیز در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.
اگر ایران به FATF بپیوندد، قانونا خود را موظف می‌کند نه تنها از ارائه خدمات مالی به حزب‌الله، گروه‌های فلسطینی و حتی سپاه پاسداران خودداری کند، بلکه همه اطلاعات درباره تراکنش‌های مالی آنان را نیز در اختیار «گروه ویژه اقدام مالی» از جمله ایالات متحده آمریکا و به ویژه اسرائیل قرار دهد.

با چنین محدودیت‌هایی، معلوم نیست چرا وزارت امور خارجه ایران اساسا اینستکس را پذیرفت و بسیار پیش از اینها، در رویارویی‌اش با دولت آمریکا، از اروپایی‌ها قطع امید نکرد.

یادداشت بی‌بی‌سی در حالی منتشر می‌شود که دولت انگلیس حتی در زمان برقراری برجام نیز بدعهدی و کارشکنی کرد چنان‌که وزیر امور خارجه در سال قبل تصریح کرد 20 ماه بعد از اجرای برجام، حتی نمی‌توانیم یک حساب بانکی در لندن افتتاح کنیم. درباره شرکت‌های اروپایی نیز باید گفت که ده‌ها شرکت دولتی در اروپا فعال هستند اما دولت‌های اروپا حاضر نشده‌اند حتی همین شرکت‌ها را به همکاری با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا(به عنوان تعهد خود) وادار کنند.
 

زیباکلام: 80 درصد پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان ریزش کرده است

صادق زیباکلام می‌گوید؛ مشکل اصلی اصلاح‌طلبان نه سامانه انتخاب نامزد با تأیید صلاحیت آنها، بلکه ریزش 80 درصدی بدنه اجتماعی است.

وی ضمن یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: چندی است که طرحی به اسم «سرا» یا سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان از سوی این جریان مطرح شده که به‌نظر می‌رسد خیلی قادر نخواهد بود اصلاح‌طلبان را از بحرانی که بدان دچار شده‌اند بیرون آورد.

اما در شرایط فعلی معتقدم که این طرح و طرحهایی شبیه به این اصلا نمی‌تواند به اصلاح‌طلبان برای خروج از شرایط فعلی کمک کند. به‌واسطه اینکه مسئله اصلی این نیست که ما نامزدهای اصلاح‌طلب را از طریق چه مکانیزمی تعیین کنیم، بلکه مسئله اساسی‌تر این پرسش ساده مردم از اصلاح‌طلبان خواهد بود که از کجا معلوم که حتی یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شود؟ نکته بعدی اینکه اصلاح‌طلبان هنوز به آن مرحله نرسیدند که مشکلاتشان مکانیزم انتخاب نامزدها باشد. مشکل اصلاح‌طلبان بسیار اساسی‌تر از این حرف‌ها است. مشکل بنیادی اصلاح‌طلبان این است که 80 درصد بدنه اجتماعی خود را از دست دادند و مردمی که به دعوت اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند 94 و اردیبهشت 96 شرکت می‌کردند دیگر حاضر نیستند که به همین آسانی در انتخابات شرکت کنند و گویا اصلاح‌طلبان توجهی به این مسئله ندارند.

اصلاح‌طلبان اصلا نمی‌خواهند به این موضوع بپردازند که به طور جدی از آنها سلب اعتماد عمومی شده است. مهم نیست که فهرست اصلاح‌طلبان در حوزه‌های مختلف دربرگیرنده کدام چهره‌ها و شخصیت‌ها خواهد بود، ‌اشکال اساسی این است که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار تردید شده‌اند.
 

ناراحت از روشدن فساد برادر و نگران از سرکار آمدن مجلسی مطالبه‌گر

جنجال روحانی در سفر به یزد، ناراحتی او از برخورد با مفاسد برادرش حسین فریدون و نگرانی‌اش نسبت به انتخابات اسفندماه را که می‌تواند منجر به تشکیل مجلسی مستقل و مطالبه‌گر شود، آشکار کرد.

جهان‌نیوز در این زمینه نوشت: روحانی در بخشی از اظهاراتش با طرح این پرسش که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست؟، گفت: «چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سر و صدا کردند. مردم باید بدانند؛ قضات شریف ما نترسند، دادستان‌های شریف ما نترسند به این جناح آن جناح نگاه نکنند». این موضوع که روحانی از برخوردهای قاطع قوه قضائیه با برخی مفسدان اقتصادی نزدیک به مسئولان دولتی مانند برادر رئیس‌جمهور ناراحت است، قابل کتمان نیست. اتفاقا ریشه این رویکرد، از برخورد با همین دانه درشت‌هایی نظیر حسین فریدون نشأت می‌گیرد.

اما بحث دوم سخنرانی روحانی که از دل همین بحث اول یعنی حمله به قوه قضائیه خارج شد، موضوع «بگم بگم»‌ها بود. روحانی بااشاره به برخی موضوعات از دولت احمدی‌نژاد واشاره به برخی نهادها گفت: «من از آن نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکار هستند، از دستگاه‌ها می‌خواهم برای مردم توضیح دهند و در همین زمینه‌ وزیر نفت را مسئول می‌کنم که این ارقام را برای مردم توضیح دهد. رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم تا مسئله ۲ میلیارد دلار را برای مردم توضیح دهد. دستگاه نظارتی را مسئول می‌کنم تا ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم توضیح دهند به وزیر نفت می‌گویم ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح دهد».

البته که اگر بخواهیم فقط  یک نکته در پاسخ به پرسش‌های آقای روحانی در مورد مسائل نفتی بگوییم، همان مسئله کرسنت است که رسانه‌ها را از پرداختن به آن فساد بزرگ منع کرده بودند. پرونده‌ای که زنگنه، نقش ژنرال نفتی دولت اعتدال در آن پررنگ است. در عین حال به خوبی قابل درک است که رئیس دولت تدبیر و امید بیش از هرکس خطر از دست دادن کیفیت نوع مجلس دهم را در مقابل می‌بیند. مجلسی که از رئیس آن تا قاطبه نمایندگان همکاری همه‌جانبه‌ای با روحانی و دولتش انجام دادند. این رویکرد تا آنجا پیش رفت که مجلس دهم در افکار عمومی ‌به یک مجلس خنثی و کم خاصیت تبدیل شد.

روحانی هم به خوبی می‌داند که اگر یک مجلس مقتدر و مسلط به امور بر سر کار بیاید، کارش سخت خواهد شد.
 

ایران

توقف پخش مستند سیما درباره فعالان محیط زیست

خبر اول اینکه، شامگاه یکشنبه، پخش یک گزارش تلویزیونی درباره فعالان محیط زیست بازداشتی تنها دقایقی بعد از آغاز برنامه، متوقف شد. به گزارش «ایران»، بعد از ظهر همین روز بود که صدا و سیما اعلام کرد رأس ساعت 20 روز یکشنبه گزارشی افشاگرانه با عنوان «مظنونین همیشگی» درباره فعالان بازداشت شده محیط زیست پخش خواهد کرد. انتشار این خبر اما از همان دقایق ابتدایی موجی از اعتراض را در شبکه‌های اجتماعی علیه اقدام رسانه ملی به راه انداخت. با وجود این شبکه سوم سیما تنها کمتر از دو دقیقه از این گزارش را پخش کرد و به دلایل نامشخص پخش این برنامه متوقف شد. روابط عمومی شبکه سوم سیما دلیل این اتفاق را «نقص فنی» عنوان کرده اما توضیح بیشتری درباره آن نداده است. همچنین مشخص نشده که این گزارش قرار بوده به چه مواردی اشاره کند. اما آن طور که برخی فعالان مجازی نزدیک به صدا و سیما پیش از شروع پخش این گزارش عنوان کرده بودند، قرار بوده در این برنامه مصاحبه‌هایی از یک استاد دانشگاه امام صادق (ع)، یک مأمور دستگاه‌های امنیتی و همین طور روح‌الله زم علیه فعالان محیط زیستی پخش شود. عباس عبدی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر سیاسی و اجتماعی در توئیتر خود از پخش نشدن این برنامه ابراز خشنودی کرده و نوشته است: «باید امید داشت که هنوز کسانی هستند که مانع این رفتارها شوند.»

10 متهم اخلال در نظام ارزی کشور متواری هستند

خبر دیگر اینکه،رئیس شعبه اول ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی از متواری بودن ۱۰ متهم از ۱۷ متهم پرونده اخلالگران ارزی خبر داد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۷ متهم ارزی گفت: این متهمان متواری به یکی از کشورهای همسایه گریخته‌اند. البته وکلای تسخیری این متهمان در دادگاه حضور دارند. وی از محمد خرمی‌پور، مهدی خرمی‌پور، شهرام تیموری، محمدرضا مصطفی، معصومه خرمی‌پور، منیره خرمی‌پور، علیرضا عامری، بابک حسینی، محمد زندیه و محمد وکیلی به عنوان متهمان متواری یاد کرد. دیگر متهمان حقیقی این پرونده به گفته مسعود شاه محمدی، نماینده دادستان تهران شامل تیمور عامری برکی، علیرضا عامری برکی، مکیه سلطانی، کاظم نجفی فراهانی، محمدحسین زندیه، محمدحسین وکیلی، امید صابرخیابانی، محمد زندیه و سیدحمیدرضا مصطفی هستند.

تکذیب خروج مشایی از کشور

شنیدیم که،وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی خبر خروج موکل خود از کشور را تکذیب کرد. مهران عبدالله پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از صبح دوشنبه خبر فرار موکلم از کشور در فضای مجازی منتشر شده است. کسانی که وی را می‌شناسند، می‌دانند که ایشان این کار را به هیچ عنوان انجام نمی‌دهد. وی ادامه داد: مشخص است که پشت انتشار این خبر کذب جز شیطنت چیز دیگری نیست. این وکیل دادگستری در پاسخ به این سؤال که اکنون ایشان در تهران یا شهرستان هستند، اظهار بی اطلاعی کرد و در مورد مدت زمان مرخصی استعلاجی رحیم مشایی گفت: مدت زمان دقیق مرخصی ایشان را نمی‌دانم. اسفندیار رحیم مشایی، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور با استناد به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به تحمل پنج سال حبس محکوم شده است. جرم دوم رحیم مشایی تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی اعلام شده و به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی وی برای این اتهام به تحمل یک سال حبس و برای توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه به ۶ ماه حبس محکوم شده است.

درخواست ضد ایرانی آرژانتین از جمهوری آذربایجان

دست آخر اینکه، دولت آرژانتین از دولت آذربایجان درخواست کرده تا «علی اکبر ولایتی» مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه اسبق ایران را به اتهام نقش داشتن در حادثه انفجار ساختمان مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال 1994، دستگیر و تحویل دهد. به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست»، ولایتی قرار است برای شرکت در دومین نشست رهبران مذهبی جهان روزهای 14 و 15 نوامبر (23 و 24 آبان ماه) به باکو سفر کند. وزارت امور خارجه آرژانتین روز جمعه گذشته سفیر آذربایجان را در «بوینوس آیرس» احضار کرده و ضمن ابراز «نگرانی عمیق» دولت آرژانتین از حضور ولایتی در باکو، از دولت آذربایجان درخواست همکاری کرده تا ولایتی را به محض ورود به این کشور بازداشت و تحویل مقامات قضایی آرژانتین بدهد. علی اکبر ولایتی در زمان انفجار ساختمان آمیا در شهر «بوینوس‌آیرس»-پایتخت آرژانتین -(18 ژوئیه 1994) وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بوده است. اتهام دست داشتن در حادثه انفجار آمیا که منجر به کشته شدن 85 یهودی آرژانتینی شده است، همواره از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شده است.

خراسان

5 شرط یک وزیر برای بانک ها و شرکت های دولتی در زمینه خرید کالای خارجی

یک مقام مسئول اقتصادی در کابینه در نامه روزهای اخیر خود خطاب به همه بانک ها و بیمه ها به ویژه مجموعه های وابسته به دولت و شرکت های دولتی از آن ها خواسته با توجه به تاکیدات و رهنمودهای اخیر رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت حمایت هرچه بیشتر از کالاهای ایرانی، فقط در صورتی خرید نمونه خارجی را مد نظر قرار دهند که اولا اطمینان حاصل کنند تولید آن در داخل وجود نداشته و ثانیا، خرید کالای خارجی ضرورت داشته باشد و پس از این مراحل، ابتدا با کسب موافقت بالاترین مقام مسئول، سپس تشکیل کمیسیون معاملات و در نهایت، تهیه گزارش توجیهی از نظر قانونی و صرفه اقتصادی اقدام به انجام این کار کنند.

دستور دولت برای جلوگیری از موازی کاری کمیته امداد و بهزیستی

طبق ابلاغیه یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از وزارتخانه ها و نهادها، مقرر شده با توجه به امکان موازی کاری در ارائه خدمت به گروه های نیازمند و نیز ارتقای خدمات رسانی به آن ها از طریق پیگیری تقاضاهای مردمی، دستگاه های حمایتی شامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه کمیته امداد، بنیاد شهید و سازمان بهزیستی کشور اقدام به تشکیل کارگروهی کنند تا بانک های اطلاعاتی مورد استفاده آن‌ها پالایش و به روزرسانی شود.

آرمان

کمپین تحریم مداحان میلیونی

مدیر هیأت انصارالمحسن قم که چندی پیش در فضای مجازی از راه‌اندازی کمپین تحریم مداحان میلیونی سخن گفته بود، معتقد است: نبود نظارت در حوزه مداحی موجب بروز انحرافات بسیاری در این حوزه مانند تبلیغ ساعت و تعیین رقم‌های آن‌چنانی شده است. فارس نوشت؛ چندی است، کلیپی از یک هیأت در قم و دعوت مدیر آن، به پویش تحریم مداح میلیونی و پاکتی در فضای مجازی منتشر شده است که خبر از درخواست مبلغ ۲۵ میلیون تومانی یک مداح برای حضور در این هیأت داشت. سیدمجید رضوی مداح و مدیر هیأت انصار المحسن قم گفت: ۱۰ سال پیش اگر مداحی در مجلسی حضور پیدا می‌کرد، حاضران از شکل و نحوه لباس پوشیدن او می‌شناختند که این ذاکر اهل بیت(ع) است. آن فرد با عبا یا کت و شلوار مرتب برروی منبر حضور پیدا می‌کرد اما متاسفانه مداحان امروزی، تبلیغ ساعت می‌کنند و ساعتی را که به دست دارند، در جلسه هیأت چند مرتبه به وضوح نمایان می‌کنند تا مردم از این برند خرید کنند، آیا رسالت مداح این است؟ این انحرافات تاجایی قابل تحمل است.

تجمع طرفداران شاعر اهوازی برای تسلیت

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در رابطه با تجمع برخی افراد در کوت عبدا... پس از فوت شاعر اهوازی گفت: از آنجایی که وی یکی از شاعران معروف اهواز بود طرفداران وی برای عرض تسلیت در منطقه تجمع کردند. رضا نجفی‌مهر در رابطه با سوءاستفاده برخی رسانه‌ها از تجمع اهالی کوت عبدا... در رابطه با فوت شاعر اهوازی اظهار کرد: طبق اخباری که به دست ما رسیده حسن حیدری بر اثر سکته فوت شده است و از آنجایی که یکی از شاعران معروف اهواز بود طرفداران وی برای عرض تسلیت در منطقه تجمع کردند. وی با اشاره به آداب و رسومی که در منطقه پس از فوت شخصی انجام می‌دهند، افزود: دوستان وی برای شرکت در مراسم فوت وی حاضر شده بودند، ولی برخی از رسانه‌های خارج‌نشین از روی ناآگاهی از آیین‌های عرب‌های خوزستان این موضوع را امنیتی جلوه دادند.

فیش حقوقی نماینده نجف‌آباد

نماینده نجف‌آباد در مجلس گفت: بنده نزدیک به۲۲ میلیون تومان از مجلس حقوق دریافت می‌کنم که تمامی این مبلغ صرف هزینه‌های دفتر و کمک به مستمندان، چند خیریه و برخی موسسات فرهنگی به همراه کمک به اجرای برخی طرح‌های عمرانی در سطح حوزه انتخابیه می‌شود. ابوالفضل ابوترابی کرد: طبق قانون بنده همچنان حقوق بگیر دستگاه قضائی هستم که بسته به شرایط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد این مبلغ نیز به مصرف امور ذکر شده می‌رسد و مابقی به مخارج شخصی و خانوادگی بنده اختصاص پیدا می‌کند. وی خاطرنشان کرد: پس از سال‌ها حضور در دستگاه قضائی و دو دوره نمایندگی مجلس، تنها دارایی بنده یک منزل مسکونی دو طبقه با زیربنای تقریبی دویست متر مربع و یک خودروی سواری سمند است و همان طور که بارها نیز تاکید کرده‌ام، هر کسی هرگونه املاک، مستغلات یا دارایی دیگری از بنده سراغ دارد می‌تواند معرفی کند تا به نام همان شخص انتقال مالکیت پیدا کند.

ادعای عجیب خبرنگار عراقی

علی نوری، کارشناس تلویزیونی الکاس توئیت کرده است که منابع خبری اطلاع دادند فدراسیون فوتبال عراق قصد دارد از بازی پیش روی خود در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برابر تیم ملی ایران انصراف بدهد. عراقی‌ها می‌خواهند با هدف کمک و حمایت از این کشور به واسطه مشکلاتی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند توجه جامعه جهانی را جلب کنند. عراق بیش از یک ماه است که با اعتراضات مردمی مواجه شده است. آخرین اخبار درباره اتفاقات این کشور حاکی است که سازمان ملل راهکارهایی را برای حل و فصل این مساله ارائه داده است. با این وجود این توئیت درحالی توسط این گزارشگر معروف منتشر می‌شود که تیم ملی عراق سه روز دیگر باید در اردن به مصاف تیم ملی ایران برود و هدف آن هم می‌تواند برهم زدن تمرکز تیم ایران در آستانه این بازی باشد.

کولبران فوق لیسانس و دکترا

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از نبود تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور، فقر و فلاکت را عاملی برای ناامیدی جوانان منطقه محروم و فراموش‌ شده دانست و تاکید کرد: فارغ‌التحصیلان دکترا از دانشگاه‌های معتبر در کردستان کولبری می‌کنند. سیداحسن علوی گفت: دادن وعده‌هایی، چون عملیاتی کردن منشور حقوق شهروندی، شایسته سالاری، افزایش استفاده از نخبگان، فارغ‌التحصیلان و گروه‌های مختلف مذهبی و قومی از جمله وعده‌های دولت تدبیر و امید بود، اکنون بعد از گذشت ۶ سال از این دولت و در حالی که در هر دو انتخابات رای کردها و اهل سنت کشور در پیروزی آقای روحانی نقش کلیدی و حیاتی ایفا کرد ملاحظه کنید چقدر از آن وعده‌ها عملیاتی شد.

حجاب جنجال‌برانگیز ولیعهد سوئد

ولیعهد کشور سوئد در سفر خارجی اخیرش به هنگام بازدید از یک مسجد حجاب به‌سر کرد؛ اقدامی که واکنش‌ها و بازخوردهای مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در پی داشت. اقدام وی با این حال با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و برخی سوئدی‌های جمهوریخواه این اقدام ولیعهد سوئد را برنتافتند و با توجه به این که وی مسیحی است، به این اقدام او اعتراض کردند. کشور بوسنی و هرزگووین یک کشور چند فرهنگی و چند مذهبی است که در آن مسیحیان کاتولیک و ارتودوکس در کنار مسلمانان و یهودیان به یکدیگر همزیستی دارند. به غیر از ولیعهد سوئد پیشتر سابقه داشته که دیگر رهبران زن اروپا هم در جریان سفرهایشان به کشورهای اسلامی پوشش حجاب به‌سر کنند.

جعل مدرک دو عضو شورای مشهد

رئیس شورای شهر مشهد درباره اتهام مربوط به مدرک تحصیلی دو تن از اعضا شورای شهر مشهد گفت: هنوز شش ماه از شروع به کار شورای پنجم نگذشته بود که موضوع پرونده اتهام یکی از اعضای شورا مطرح شد و ما در همان زمان اعلام کردیم به پیگیری‌های حقوقی و نتایج آن پایبند هستیم. محمدرضا حیدری افزود: هم اکنون دادگاه بدوی تشکیل شده و رای صادر شده و ما منتظر اعلام رای هستیم. وی گفت: در موضوع اتهام مربوط به مدرک تحصیلی دو تن از اعضای شورای شهر، جریان اقلیتی از مفاهیم جعل استفاده کردند و این در حالی است که نه جعلی رخ داده و نه دادگاهی تشکیل شده که مفهوم جعل را بیان دارد.

کیک تولد صدام با 22 میلیون شمع

صدام حسین در سال 1998 اگرچه در صحنه بین‌الملل منزوی بود اما در عراق هنوز بر امور مسلط بود و موقعیت باثباتی داشت. در این سال برای دیکتاتور پیشین عراق یک جشن تولد بزرگ برگزار شد. به گفته‌های رسانه‌های دولتی کویت، 22 میلیون شمع در این جشن تولد برای او توسط عراقی‌ها روشن شد که طبیعتاً این همراهی مردمی بعد از سرکوب گسترده داخلی، متاثر از وحشت عمومی از حزب بعث و استخبارات عراق بود. کیک تولد صدام حسین توسط «عزت ابراهیم دوری» معاون اول پیشین صدام حسین بریده و تقسیم شد.

مشایی در ایران است؛ خارج نرفته

وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی خبر منتشر شده مبنی بر خروج موکلش از کشور را نادرست خواند. مهران عبدا...پور در رابطه با خبری مبنی بر اینکه اسفندیار رحیم مشایی از کشور خارج شده است، در حالی که از شنیدن این خبر تعجب کرده بود اظهار کرد: خیر، ایشان در مرخصی استعلاجی بودند و مادر ایشان فوت کرد. هفته گذشته در ختم شرکت کردند و در تهران بودند و ایشان را دیده‌ام. وی افزود: قطعا اینگونه نیست، اولا ایشان کجا برود، کشور و مملکت خودش است و به چه دلیل باید برود. کسانی که این حرف را درآوردند خودشان باید به زودی بروند. عبدا...پور گفت: ایشان خارج از کشور نیستند و خارج از زندان هستند و در مرخصی استعلاجی بسر می‌برند.

دوپینگ کشتی‌گیر، نان و پنیر بود!

یک پیشکسوت کشتی ایران از وضعیت فعلی کشتی‌گیران انتقاد کرد. محمود کدخدایی، پیشکسوت کشتی ایران، از کشتی‌گیران فعلی انتقاد می‌کند که چرا به دنبال رفع ایرادهای خود نمی‌روند. او می‌گوید: الان کشتی‌گیرها باید بروند دنبال ایرادهایی که دارند اما می‌روند دنبال دارو و دوپینگ می‌کنند. کشتی آلوده شده. آن زمان خدا شاهد است ما با نان و پنیر کشتی می‌گرفتیم. اگر هم ایرادی داشتیم به دنبال برطرف کردن ایراد می‌رفتیم. الان خوشبختانه اوضاع بهتر شده اما کشتی‌گیرها دنبال ایرادها نمی‌روند.

داورزنی استعفا داد؟

در حالی روز یکشنبه اسامی کاندیداهای ریاست فدراسیون والیبال منتشر شد که نام محمدرضا داورزنی هم در میان این اسامی دیده می‌شد. داورزنی که معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش را بر عهده دارد از سمت خود استعفا و وسایل خود را از اتاقش در وزارت ورزش جمع کرده است. باید دید چه زمانی استعفای داورزنی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.انتخابات فدراسیون والیبال 29 ماه جاری برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    9 2
    مشرق جان باید یه گزارش اساسی در مورد پذیرش بی حد اندازه در مقاطع ارشد و دکتری برید که واقعا فاجعه شده با همین روند شک نکنید در آینده نه چندان دور بیشتر مردم دکتری خواهند داشت اونم دکتری بدون کارآیی و سطح سواد نازل
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    0 0
    مردم نامحرم تراکنش های مالی دولت ولی دشمنان قسم خورده و سران FATF محرم تراکنش های کل کشور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! عزت را برگرداندند به ایرانیان؟!!!!!!!!
  • خخخخ IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    2 0
    بنده نزدیک به۲۲ میلیون تومان از مجلس حقوق دریافت می‌کنم که تمامی این مبلغ صرف هزینه‌های دفتر و کمک به مستمندان، چند خیریه و برخی موسسات فرهنگی به همراه کمک به اجرای برخی طرح‌های عمرانی در سطح حوزه انتخابیه می‌شود. خخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس