آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی روز دوشنبه گفته ایران از تاریخ ۹ نوامبر اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده است.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود گفته ایران از تاریخ ۹ نوامبر اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده است. 

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه برای اعضای شورای حکام ارسال شده تصریح کرده میزان ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران ۳۷۲.۳ کیلوگرم بوده است.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد گفته ایران اقدام به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته از جمله IR-8B، IR-9، IR-S و  IR-6SMO کرده است. 

در بخشی از این گزارش ادعا شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در منطقه‌ای که به آژانس اعلام نشده ذرات اورانیوم طبیعی کشف کرده است. 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام از ۱۸ اردیبهشت سال جاری هر ۶۰ روز یکبار گام‌هایی را در جهت کاستن از تعهدات خود ذیل برجام برداشته است. تهران، چهارمین گام را از چند روز پیش برداشته است. 

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهور اسلامی ایران چهاردهم آبان ماه با اعلام گام چهارم برجامی ایران اظهار داشت: «گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود و می‌دانید که طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کنیم و این گام ممکن است سر و صدا کند؛ همه اینها را می‌دانیم، حساسیت آنها را می‌دانیم و حساسیت آنها را نسبت به فردو و سانتریفیوژها می‌دانیم.»

«علی‌اکبر صالحی»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد که ایران از روز چهارشنبه (پانزدهم آبان) در فردو و با حضور بازرسان آژانس دست به غنی‌سازی تا سقف ۵ درصد خواهد زد. اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی ذیل سازوکار بندهای ۳۶ و ۳۷ توافق برجام صورت می‌گیرند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    0 1
    یاد دوران غنی سازی ۲۰ درصد به خیر که تحریم بودیم و ۲۰ درصد و الان برجام داریم و تحریم هستیم و ۵ درصد!!!!!!!
  • ناشناس RU ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    1 0
    انرژی هسته ای حق مسلم ماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس