سعدالله زارعی: قمار اردوغان برسر منطقه بی نتیجه ماند

سعدالله زارعی با تصریح بر اینکه دخالت های ترکیه در کشورهای منطقه دستاوردی برای این کشور نداشته، عنوان کرد: در حقیقت قمار ترکیه و اردوغان نتیجه مثبتی برای وی به همراه نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با بیان اینکه حزب عدالت و توسعه وقتی در سال 1381 روی کار آمد، اندیشه به صفر رساندن تنش با همسایگان را دنبال می کرد، خاطرنشان کرد: این سیاستی بود که وزیر خارجه وقت ترکیه داوود احمد اغلو دنبال می کرد که سیاست بسیار خوبی بود و باعث شد ترکیه در فضای منطقه ای به روش های قانونی و همدلانه روی بیاورد وعملا بسیاری از مشکلات منطقه حل شود.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و وقتی به تحولات منطقه عربی در سال 1389 رسیدیم، سیاست های ترکیه بلافاصله تغییر کرد و به وضعیت گذشته حتی با شدت بیشتر بازگشت و این تغییر در سیاست در قالب مداخلات در کشورهای منطقه جلوه گر شد.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تصریح بر اینکه دخالت های ترکیه در کشورهای منطقه دستاوردی برای این کشور نداشته، عنوان کرد: در مصر دولت «سیسی» روی کار آمد و ترکیه از این کشور رانده شد. در تونس و لیبی نیز دستاورد و موفقیتی نداشت و در نهایت در غرب آسیا تلاش های ترکیه برای مداخله و اثرگذاری عملا بدون دستاورد بود.

وی افزود: متاسفانه با وجود عدم دستاوردهای سیاسی و غیر سیاسی برای ترکیه در منطقه، این کشور روی سوریه متمرکز شد و در خصوص تحولات عراق نیز ابتدا رویه نادرستی را در پیش گرفت و امروز نتیجه سیاست ترکیه این است که تنش در سوریه مخصوصا در مناطق شمالی به بهانه تامین امنیت، افزایش پیدا کرده است. ترکیه عملا حاکمیت سوریه را زیر پا گذاشت و یک جانبه و غیر قانونی وارد سلسله درگیری ها در شمال سوریه شد و در حال حاضر نیز بخش قابل توجهی از مناطق شمال سوریه را در اشغال خود دارد.

زارعی با تاکید بر اینکه سیاست های ترکیه برای این کشور حتما نتیجه معکوس دارد، ابراز کرد: نقض حاکمیت کشورهای همسایه می تواند در شرایطی دیگر به خود ترکیه سرایت کند و امنیت این کشور توسط گروه های مختلف و تکفیری به مخاطره خواهد افتاد و در چنین شرایطی دولت های منطقه با ترکیه همدلی نشان نخواهند داد؛ در حقیقت قمار ترکیه و اردوغان نتیجه مثبتی برای وی به همراه نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کورش US ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    8 1
    خاک تو سرت اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس