کد خبر 1008708
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
آیا AQ از ضریب هوشی مهم‌تر است؟

محققان می‌گویند طی سه سال آینده، ۱۲۰ میلیون نفر در ۱۲ اقتصاد بزرگ جهان نیاز به کار مجدد خواهند داشت. چون نمیتوانند خود را باشرایط جدید محیط کارشان وقف دهند.

به گزارش مشرق، اگر تا به حال گمان می‌کردید که IQ یا همان ضریب هوشی می‌تواند سبب پیشرفت شما در محیط های کاریتان شود در اشتباه بوده‌اید. محققان و کارشناسان زیادی دریافته اند که برای این پیشرفت صرفا ضریب هوشی کارایی نداشته و می بایست هوش و حواس دیگرمان را تقویت کنیم. اگر بخواهید ارزیابی کنید که چه کسی ممکن است از نردبان شغلی صعود کند، احتمالا از آنها بخواهید تست ضریب هوشی را انجام دهند.

سالها تصور می‌شد که آزمون سنجش هوش  (IQ)  که حافظه، تفکر تحلیلی و توانایی ریاضی را اندازه‌گیری می‌کند، یکی از بهترین راه ها برای پیش بینی آینده شغلی آینده ما است. اخیراً نیز  توجه به هوش هیجانی (EQ  افزایش یافته و به طور گسترده‌ای به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های بین فردی، خودتنظیمی و ارتباطی شناخته می‌شود. EQ اکنون به عنوان یک جعبه ابزار دیده می‌شود که نقش مهمی در کمک به ما در موفقیت در جنبه‌های مختلف زندگی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ضریب هوشی حداقل دارایی مورد نیاز برای کار شما است، اما AQ این است که چگونه با گذشت زمان موفق شوید. AQ به زبان ساده، هوش نحوه مقابله با سختی‌ها و مشکلات و تولید خروجی مثبت از ورودی‌های منفی است. ضریب هوشی و هوش هیجانی برای موفقیت شغلی ما مهم هستند. اما امروز، با توسعه فن‌آوری در نحوه کار ما، مهارت‌های لازم برای پیشرفت در بازار کار نیز در حال پیشرفت هستند. با فهمیدن میزان انطباق پذیریتان با AQ، مجموعه‌ای ذهنی از ویژگی‌هایی که به راحتی از توانایی محوری و شکوفایی در محیطی با تغییرات سریع و مکرر برایتان تعریف می‌شود.

ضریب هوشی حداقل مورد نیاز برای کار است، اما AQ به این ترتیب است که شما با گذشت زمان موفق خواهید شد. ناتالی فراتو، معاون رئیس جمهور در نیویورک که در هنگام سرمایه گذاری در یک استارتاپ به AQ علاقه مند شد. بعدها یک گفتگویی در این باره ارائه داده است.

فراتو می گوید:« AQ فقط توانایی جذب اطلاعات جدید نیست، بلکه توانایی انجام کارهای مرتبط است. کشف دانش منسوخ، غلبه بر چالش‌ها و تلاش آگاهانه برای تغییر. AQ شامل انعطاف پذیری، کنجکاوی، شجاعت، مقاومت و مهارت حل مسئله نیز هست.»

اکنون سوال اینجاست که با تغییر جامعه، آیا هوش مقابله با چالش‌ها AQ می‌تواند برای موفقیت شغلی مهمتر از ضریب هوشی IQ باشد؟ اگر پاسخ تان مثبت است، چطور باید آن را شناسایی کنیم  و آیا راهی وجود دارد که AQ را برای پیشرفت در آینده شغلی خود پرورش دهیم؟

خودتان را تطبیق دهید تا منسوخ نشوید!

براساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۹‌، فناوری رشد زیادی در اقتصادها داشته است و توانسته تا حدودی جایگزین نیروهای کار شود و البته این اختلال ادامه خواهد یافت. به طوری که گفته می‌شود طی سه سال آینده، ۱۲۰ میلیون نفر در ۱۲ اقتصاد بزرگ جهان ممکن است نیاز به کار مجدد داشته باشند.

 هر حرفه‌ای از بانکداری گرفته تا هنر، نیاز به سازگاری و انعطاف‌پذیری دارد. به طور مثال وقتی شما یک حسابدار هستید: ضریب هوشی  IQ ‌تان از طریق امتحانات، شما را واجد شرایط برای کار می‌کند، سپس EQ شما کمک می‌کند تا با یک مصاحبه کننده ارتباط برقرار کنید، یک کار بیابید و با مشتری و همکاران رابطه برقرار کنید. اما هنگامی که سیستم‌ها تغییر می‌کنند و یا بخش‌های مختلفی از کار به صورت سیستماتیک و با فناوری‌های جدید انجام می‌شود، شما نیاز به AQ دارید تا بتوانید خود را با روش‌های جدید و محیط سازگار کنید.

هر سه مورد تا حدودی مکمل یکدیگر هستند، زیرا همه آنها به شما کمک می‌کنند تا مشکلات را حل کرده و با محیط سازگار شوید. طبق یک نظرسنحجی، بیش از ۶ هزار مدیر اجرایی در سطح جهانی مهارت‌های رفتاری را به عنوان حیاتی ترین عامل برای نیروی کار امروز مهم ارزیابی می‌کنند  و مهمترین آنها را "تمایل به انعطاف پذیری، چابکی و سازگاری برای تغییر" بیان کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس