مسجد نظام مافی

مسجد نظام مافی در غرب تهران با راه‌اندازی یک مهدکودک دینی، امکان حضور خانوادگی علاقه‌مندان را در برنامه‌های دینی فراهم کرده است.

به گزارش مشرق، یکی از دغدغه‌های همیشگی خانواده‌های دارای فرزند برای حضور در برنامه‌های مذهبی همانند نماز جماعت مساجد و یا برنامه‌های جشن و عزاداری هیأت‌ها، حضور به همراه فرزند است. برخی از خانواده‌ها برای رفع این مشکل، فرزند خود را به دیگر اقوام می‌سپارند و برخی نیز پیه مشکلات را به تن می‌مالند و فرزند را با خود به مسجد یا هیأت می‌برند. این همراه بردن نیز عمدتاً به واسطه حال و هوای فرزندان و شیطنت‌های خاص آن‌ها موجب مشکلاتی می‌شود.

با توجه به تاکید بسیار روایات و همچنین سخنان بزرگان و علما مبنی بر حضور فرزندان از سنین کودکی در مراسم‌های دینی و  کسب تجربه در این زمینه، نمی‌توان از حضور آن‌ها در چنین مراسم‌هایی چشم پوشی کرد لذا نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و اجرای اموری برای تسهیل حضور خانواده‌ها به همراه فرزندان خود هستیم.

بسیاری از ما، بارها و بارها از زبان بزرگترها و هم سن‌وسالان خود شنیده‌ایم که می‌گویند، مهر امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) را همراه با شیر مادر گرفتند یعنی آن‌که در سنین کودکی مادر با تمام سختی‌ها، فرزند را همراه خود به مراسم های دینی برده است، امروز نیز با راهکارهایی می توان این بستر را برای مادران فراهم کرد.

مسجد نظام مافی در غرب تهران و خیابان آیت‌الله کاشانی با برپایی یک مهدکودک کوچک اما کاملاً دینی این فرصت را به خانواده‌ها به خصوص مادران داده است تا بتوانند با خیال راحت در مراسم‌ها حضور پیدا کنند. ما هم در مراسم جشن سالروز آغا امامت امام زمان(عج) که در شب‌های چهارشنبه و پنجشنبه ۱۵ و ۱۶ آبان‌ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام مسعود عالی در حال برگزاری می‌شود، برای تهیه گزارش حضور پیدا کردیم.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده امام جماعت این مسجد که جوان است و می‌توان گفت ابتکار برپایی این مهدکودک نیز ناشی از روحیه جوانی اوست، در این باره می‌گوید: «از تیرماه که به عنوان امام جماعت این مسجد منصوب شده‌ام در هنگام برگزاری مراسم مذهبی در اعیاد و ایام عزای اهل بیت (ع) تلاش کردیم، به منظور فراهم شدن امکان حضور بچه‌ها در مسجد برنامه‌ریزی داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را از فضای جذاب داخل منزل که دارای لپ تاپ و موبایل هستند، جدا کنیم و در فضای معنوی مسجد همراه با برنامه‌ها کنیم».

وی در خصوص ایده تشکیل این مهد کودک نیز می‌گوید: «تجربه اجرای این برنامه را از زمان حضور در امامزاده صالح(ع) تجریش که خیمه‌های معرفت برای حضور بچه‌ها برپا می‌کردیم داشتم لذا با همان تجربه، فضای کتابخانه مسجد را که از ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد تعطیل می‌شود، به محیطی مورد پسند برای بچه‌ها تبدیل می‌کنیم تا خانواده‌ها در هنگام حضور نماز جماعت مغرب و عشا بتوانند در محیطی آرام و امن، فرزندان خود را به مهد کودک مسجد بسپارند و خود نیز با خیال راحت به اقامه نماز بپردازند و یا با آرامش از برنامه‌های مذهبی و دینی شرکت کنند».

مسئولین مهدکودک مسجد نظام مافی در زمان برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء و یا برگزاری مراسم‌های دینی در اعیاد و عزای اهل بیت (ع) زمانی که خانواده‌ها فرزند خود را به این مسجد می‌آورند، شماره تماس‌های پدر و مادر را ثبت می‌کنند تا اگر فرزند کم‌طاقتی کرد با آن‌ها تماس بگیرند و مشکل را برطرف کنند.

در این مهد کودک تلاش شده است تا مربیان از روحانیون باشند تا کودک از سنین کم، با لباس و شخصیت روحانیون آشنا شوند و درک کند، روحانی شخص متفاوتی نیست و مانند پدر، برادر و یا اقوام دیگر، مهربان، شوخ طبع است که می تواند او را دوست داشته باشد.

حجت‌الاسلام حسین زاده در مورد برنامه‌های پیش‌بینی شده برای کودکان در زمان‌های حضور در مهدکودک مسجد نیز می‌گوید: «تلاش می‌کنیم تا در هر مناسبت برنامه‌های متناسبی را برای کودکان اجرا کنیم به طور مثال اگر هیأت به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) برگزار می‌شود، تلاش می‌کنیم، در بازی‌های کودکانه و مسابقاتی که توسط عمو روحانی برای بچه‌ها اجرا می‌شود، موضوع امامت امام زمان (عج) را به فرزندان بیاموزیم. همچنین در قالب اجرای نمایش عروسکی نیز همواره تلاش می‌کنیم برخی از مولفه‌های اخلاقی مانند خوب بودن راستگویی و همچنین بد بودن دروغگویی را به بچه‌ها بیاموزیم. در هر مناسبت نیز متناسب با ایام هدایایی به بچه‌ها نیز اهدا می‌کنیم، در مناسبات اخیر نیز به کودکان پیکسل‌هایی، حاوی عکس یک بچه با سربند لبیک یا مهدی اهدا می‌شود».

خانواده‌هایی که فرزندان خود را به این مهد کودک کاملاً دینی مسجد سپردند، نقل می‌کنند که این جوایز و حال و هوای شاد و با نشاط مهدکودک تاثیرات بسیاری در نگاه فرزندان به مسجد و محیط دینی آن داشته است، به طوری که آن‌ها در زمان اذان و یا زمانی که متوجه می‌شوند، بناست برای مراسم به مسجد برویم، خوشحال هستند که قرار است در فضای مهد کودک حضور پیدا کنند.

حجت‌الاسلام اکبری عمو روحانی مهدکودک مسجد نظام مافی نیز در مورد برنامه‌ها و اهداف این اتفاق می‌گوید: «این برنامه با هدف انتقال مفاهیم دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در قالب بازی و غیر مستقیم به بچه‌ها برگزار و تلاش می‌شود در این زمینه با داستان‌ها و روش‌هایی که مورد پسند و علاقه بچه‌هاست، بتوانیم آنان را با مفاهیم دینی  به زبان خودشان آشنا کنیم».

برنامه‌های مهد کودک متناسب با برنامه‌های بزرگسالان برنامه‌ریزی می‌شود ،یعنی اگر در مسجد مراسم عزاداری به مناسبت شهادت یکی از اهل بیت(ع) برپاست، در مهد کودک نیز متناسب با همین حال و هوا برای بچه‌ها برنامه اجرا می‌شود و حتی در همان عوالم کودکانه به سینه‌زنی و عزاداری نیز می‌پردازند اما اگر در مسجد به مناسبت میلاد یکی از اهل بیت (ع) و یا اعیاد دینی، مراسم برگزار می‌شود، حال و هوای مهد کودک کاملاً با نشاط و شاد برنامه‌ریزی می‌شود.

 حجت‌الاسلام اکبری در این باره می‌گوید: «همانطور که برای برنامه بزرگسالان روحانی و مداح  دعوت می‌شود تلاش می ‌نیم از بچه‌ها نیز غافل نشویم زیرا ۸۰ درصد یادگیری انسان‌ها در سنین ۴ تا ۸ سالگی رقم می‌خورد که روانشناسان آن را «برد طلایی» می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به آن تاکید بسیاری شده است. ما نیز مشاهده کردیم کودکان ارتباط بسیار خوبی با این برنامه‌ها برقرار کردند و آموزش های خوبی نیز دریافت کرده‌اند».

برنامه‌های مهد کودک مسجد نظام مافی برای کودکان در مناسبت‌های مختلف با یک سرود و همخوانی آغاز می‌شود که در قالب آن عمو روحانی تلاش می‌کند، یک موضوع را برای بچه‌ها به زبان کودکانه تفهیم کند.

برنامه بعدی برای بچه‌ها اجرای عروسکی است، عمو روحانی در این گفتگو تلاش می‌کند، یک اخلاق پسندیده را به بچه‌ها آموزش دهد. بازی‌های آموزشی بخش دیگری از برنامه‌های مهد کودک است به طور مثال در یکی از این بازی‌ها بچه در قالب باد کردن بادکنک‌ها آموزش می‌بینند که اگر انسان کار خوبی همچون محبت به پدر و مادر، انجام دستورات خداوند و دوری از شیطان را انجام دهد، وجودش بزرگ می‌شود مانند بادکنکی که با دمیدن در آن، بزرگ می‌شود. همچنین یاد می گیرد که اگر یک خطا انجام دهد با توجه به بزرگی آن خطا، ممکن است، همچون وارد شدن یک سوزن به بادکنک، تمام اندوخته‌های خود را از دست بدهد.

یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده برای بچه‌ها داستان گویی است که در این قالب نیز باز هم تلاش می‌شود یکی از معارف دینی در قالب داستان و زبان کودکانه به بچه‌ها ارائه شود.

در برنامه‌های مختلف مهد کودک، مسئولین تلاش کردند تا با اجرای برنامه‌های جذاب رضایت بچه‌ها را فراهم کنند که یکی از این برنامه‌ها تغذیه کودکان است که خواهران بسیجی در مسجد نظام مافی با تهیه سیب زمینی‌های سرخ‌شده به صورت کاملاً سالم و بهداشتی،فضایی مطلوب و رضایت‌بخش را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    16 0
    احسنت‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس