کد خبر 1007102
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
حمیدرضا آصفی

از نگاه سفیر و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، در صورتی که وضعیت خوبی در بازی ایران و عراق حاکم نباشد، بیش از جمهوری اسلامی، عراقی‌ها از این موضوع متضرر خواهند شد.

به گزارش مشرق، حمیدرضا آصفی، دپیلمات سابق و عضو اسبق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال درباره میزبانی تیم ملی عراق از ایران در بصره علی رغم برخی ناآرامی‌ها در این کشور، گفت: این موضوع حداقل از دو منظر قابل بررسی است. از منظر مسائل سیاسی، عراق یکی از کشورهایی است که بهترین روابط را با جمهوری اسلامی ایران دارد. این کشور یکی از همسایه قابل اعتماد ایران است و  دولت عراق در روابط با جمهوری اسلامی ایران، هرگونه تلاشی را انجام می‌دهد و تا جای ممکن، توانسته علیه آمریکا ایستادگی کند. از سوی دیگر مردم ایران و عراق نیز تاریخچه و ریشه قدیمی و مشترکی دارند. نه فقط اهل تشییع بلکه اهل سنت و همه همه مردم ایران و عراق تاریخ مشترکی با هم دارند.

وی با بیان اینکه طبیعی است ایران علاقه‌مند به میزبانی عراق از بازی تیم‌های ملی دو کشور است، تاکید کرد: با توجه به مسائل سیاسی، جمهوری اسلامی علاقه‌مند به برگزاری بازی در خاک عراق و در شهری با ضریب امنیت بالاست.

آصفی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، برگزاری یک مسابقه فوتبال در کشور عراق می‌تواند دسیسه‌های برخی کشورهای خارجی برای ناامن نشان دادن عراق را نقش بر آب کند. ایران به لحاظ سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی علاقه‌مند به برگزاری بازی در این کشور است.

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به وضعیت امنیتی عراق گفت: یک موضوع دیگر هم بحث امنیت و چگونگی برگزاری مسابقه است. این بازی برای بازیکنان و تیم ملی فوتبال ایران مهم است و اگر خدای نکرده اتفاقی در این بازی بیفتد، اول از همه به ضرر عراق خواهد بود، چرا که آن‌ها میزبان بازی هستند.

بیشتر بخوانید:

تعلل فیفا، برای تغییر محل بازی با عراق است؟

آصفی با بیان اینکه با در نظر گرفتن مسائل سیاسی و امنیتی در عراق، باید امکان برگزاری بازی امن و ایمن در این کشور را نیز در نظر گرفت، افزود: باید عراقی‌ها شرایطی را فراهم کنند که اتفاقات بازی الزوراء و ذوب‌آهن تکرار نشود. باید در رابطه با این دیدار رایزنی جدی داشته باشیم و اطمینان لازم را از عراقی‌ها بگیریم.

وی تصریح کرد: اگر قرار است در عراق بازی کنیم، کنسولگری و سفارت ایران باید با مقامات عراقی درباره این دیدار صحبت کنند تا از ایجاد فضای امن اطمینان حاصل کنند و خدای نکرده اتفاقی رخ ندهد و تیم‌های ایران و عراق متضرر نشوند. لذا تاکید دارم که پیش از برگزاری این بازی باید اطمینان‌های لازم را گرفت و همه ابعاد برگزاری بازی را باید به دقت بررسی کرد.

آصفی در پاسخ به این سوال که ظاهرا فدراسیون فوتبال ایران درخواستی برای تغییر محل بازی نداده و این موضوع چگونه قابل بررسی است؟ گفت: به همین دلیل گفتم که مقامات سیاسی دو کشور باید با همدیگر درباره این بازی صحبت کنند. از طرفی اگر دولت عراق مخالف برگزاری بازی باشد، قطعا فدراسیون فوتبال این کشور هم خواهد پذیرفت.

وی درباره اینکه اگر با وجود اطمینان‌های طرف عراقی، شرایط امنیتی خوبی بر بازی حاکم نشود چه کار می‌توان کرد؟ گفت: نمی‌شود روی احتمالات تصمیم‌گیری کرد. برای انجام این بازی باید فقط با دولت عراق مذاکره کرد و اگر آنها از هر حیثی اطمینان‌های لازم را بدهند ما هم باید به آن‌ها اطمینان کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس